Een ware marketingspecialist op wielen, deze Volkswagen Caddy 4Motion.
‘Nicheproduct’ is natuurlijk een marketing-term. Bij een nicheproduct gaat het gaat om een klein doch zeer specifiek gedeelte van de markt. Vaak wordt de term gebruikt bij heel erg prijzige producten. Dat is niet per sé verplicht, overigens. Het gaat in dit geval enkel en alleen om hoe specifiek het marktsegment is.
Volkswagen Caddy 4Motion
We beginnen dit artikel met wat informatie vanuit Principles of Marketing. Dat is één van de leukere schoolboeken en verplichte kost voor iedere commerciële ondernemer. We hebben namelijk een nicheproduct voor je in de aanbieding. Het gaat om een compacte bedrijfswagen met vierwielaandrijving. Volgens Volkswagen zijn zij de enige die dit specifieke stukje markt bedienen. Dat doen ze namelijk met de nieuwe Volkswagen Caddy Cargo 4Motion.
We moesten even graven. Toegegeven, er zijn inderdaad geen busjes in deze klasse met vierwielaandrijving. Natuurlijk, een Peugeot Partner Dangel 4×4 kun je tegenkomen in bepaalde delen van de wereld. Maar, die zijn (zoals de naam verklapt) door Dangel (om)gebouwd en niet door Peugeot zelf. Het is overigens niet voor het eerst dat Volkswagen met een Caddy 4Motion op de proppen komt. De vorige generatie kon je namelijk ook bestellen met vierwielaandrijving.
Motoren en transmissie
Met welke motoren en transmissies de Volkswagen 21Caddy 4Motion leverbaar is in Nederland, is nog niet bekend. Wel wordt er vermeld dat de Caddy 4Motion meer grip en stabiliteit biedt. Ook zorgt het 4Motion-systeem voor meer rijdynamiek, aldus VW. Dat is overigens het bekende 4Motion systeem met een Haldex-koppeling. In standaard-situaties worden de voorwielen aangedreven. Bij gripverlies mogen de achterwielen mee doen.
In Duitsland is de Volkswagen Caddy Cargo 4Motion leverbaar met één 2.0 TDI-motor. Deze levert 122 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wel is er keuze tussen een reguliere Caddy Cargo of een langere Caddy Cargo Maxi. Dan is het nu even wachten op de eerste heldere geest die de 2.5 vijfcilinder uit de Audi RS3 erin lepelt. Het zou toch gewoon moeten passen? Dan heb je echt een specifiek stukje markt te pakken!
Johanneke zegt
De vorige caddy had een ondertussen erg verouderd uiterlijk, maar de nieuwe, kan mij echt niet bekoren die achterkant. Maar echt lelijk is het ook niet, dus misschien is dit wel een gevalletje het moet wennen.
christian85 zegt
@Johanneke: de achterkant doet mij denken aan een Fiat
remarkable zegt
@Johanneke: sluit me er volledig bij aan.
Nou zat ik er bij de laatste Ferrari’s goed naast (kunnen we nu wel bekoren). Deze lijkt wat Franse invloeden te hebben in design waardoor het me niet aanspreekt.
Misschien wachten op dikkere uitvoeringen.
anthwan zegt
@Johanneke: erg verouderd uiterlijk? Vind reuze mee vallen. Maar kan deze 4wd versie heeft dus geen starre achteras? Dat lijkt me wat comfortabele rijden toch?
monsieurleloure zegt
Meer rijdynamiek en een VW Caddy in één zin, het moet verdomme niet gekker worden (-:
Ik trek maar een pilsje open om dit te verwerken, haha.
hassebas zegt
@monsieurleloure: een caddy rijd gewoon als een golf, beetje aangeklede versie. hier V-200-PK met dsg, standkachel, leer, xenon en alles wat ook op een golf zit.. mis alleen een achterbank.
gamma81 zegt
Heeft een Golf ook een starre achteras en bladveren dan? Kansloze auto voor “ik wil wel een petje maar kan hem niet betalen” publiek.
dailydriver zegt
@hassebas: Nu wachten op de eerst die op Air of schroefset staat en 19 inch eronder.
golf1985 zegt
@hassebas: vaak in een caddy van de zaak gereden voor het werk. Kan niet zeggen dar het slecht rijd hoor. Hetzelfde als de golf 6 van mijn vriendjn. Rijd harstikke goed zelfs.
BerlingoHdi zegt
@monsieurleloure: Als je dynamiek belangrijk vind, koop dan een Transit Connect, ben ook benieuwd hoe ver deze 4×4 in echt offroad terrein komt.
5cilinder zegt
@monsieurleloure: Lege bedrijfswagens rijden vaak best leuk. Zeker de grotere met rwd.
monsieurleloure zegt
@5cilinder
Ik heb zelf een Vito met 160 pk
faalhaas zegt
@monsieurleloure: Echte mannen rijden in een UAZ bukhanka op de Nürburgring. Da’s pas rij dynamiek.
The Stig NL zegt
Oké. 1 motor; de 2.0 TDI. Met 122 pk. Maar daar heb je toch echt geen r**t aan als je het hebt over een diesel!? Zet alsjeblieft ook gewoon het koppel erbij.