![Volkswagen busjes zijn niet aan te slepen!](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/vw-busjes-39591.jpg)
Iedereen aan de camper.
AirBNB, een hotelkamer of een vakantie boeken bij een reisorganisatie? Vergeet het maar. Het klassieke kamperen is weer helemaal hip & happening. Een camper huren en eropuit trekken is een trend en dat is terug te zien in de online zoektocht naar campers.
Uit het ‘Vroegboek onderzoek 2018’ blijkt dat er in diverse Europese landen een enorme vraag is naar het huren van campers. Het onderzoek werd uitgevoerd door Goboony, een platform gespecialiseerd in camperverhuur. Aan het onderzoek deden 10.000 mensen mee uit meerdere Europese landen die wel eens een camper hebben gehuurd.
Vooral Volkswagens zijn in trek. De zoektochten naar campers van het merk zijn 4,4 keer groter dan het actuele aanbod. Vooral mensen in de leeftijd van 18 tot 35 jaar blijken fan van de Duitse autofabrikant. Vanwege de enorme interesse kunnen teleurstellingen niet uitblijven. In het onderzoek komt naar voren dat slechts 4% van de jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar het voor elkaar krijgt daadwerkelijk een Volkswagen-busje te huren.
Vanwege de grote vraag is vroegboeken een vereiste en deze groep doet dit minder in vergelijking met oudere mensen. Vakantiegangers in de leeftijd van 44 tot 55 jaar boeken maanden van tevoren en gaan er met de camper vandoor. Nederland is wat dat betreft koning vroegboeken. 57 procent van de vroegboekers in het onderzoek komen uit ons land. Daarna volgen België (28%), Engeland (9%) en Italië (4%).
Goboony vindt het opvallend dat juist de jonge leeftijdscategorie zoveel interesse heeft in de klassieke Volkswagens. De hippietijd hebben ze immers niet bewust meegemaakt, waardoor je sneller ouderen in zo’n retrobus zou verwachten. Let dus goed op als je deze zomer zo’n oude VW-bus ziet rijden in Europa. Grote kans dat iemand met een knotje, baard, Starbucks-koffie én een retro brilmontuur achter het stuur zit! Peace.
Fotocredit: @benja01 via Autojunk
“Goboony vindt het opvallend dat juist de jonge leeftijdscategorie zoveel interesse heeft in de klassieke Volkswagens. De hippietijd hebben ze immers niet bewust meegemaakt, waardoor je sneller ouderen in zo’n retrobus zou verwachten”
Dit is puur voor Instagram en het laten zien van je eigen fake wereldje aan de buitenwereld. Daar zijn hippies uit de hippietijd natuurlijk niet mee bezig.
@deeberton: die hippies zorgden wel voor hun eigen fake belevingswereldje.
@deeberton: Precies dit
Ik had een T3 die ik verhuurde… probleem is dat jongeren in de doelgroep er mee willen rijden zoals ze met een moderne auto rijden. Een luchtgekoelde T3 is underpowered at best, dus de keren dat ik hem met panne terug kreeg waren ongeveer de helft. Dat gecombineerd met ‘don’t be gentle it’s a rental’ heeft me doen besluiten daarmee te stoppen. Het klinkt allemaal romantisch totdat je realiseert dat je met 85km/h max naar zuid-frankrijk moet rijden. Dat valt dan toch vaak tegen.
Mijn T2 verhuur ik helemaal niet. Daar zit te veel liefde in. :)
@airc: No way dat ik mijn T3 zou gaan verhuren aan een stel idioten die niet weten hoe je ermee om moet gaan.
De enige die ermee rijdt ben ik en de rest van het jaar staat hij lekker geschorst in de schuur.
@evdw: Wat een vertrouwen zeg.. dat je hem niet verhuurd aan vreemden snap ik, maar goede vrienden of familieleden kunnen er toch ook van genieten
@1audi1: Ik heb het ook met name over derden. Een goede vriend van mij die er zelf ook 1 heeft zou hem mogen lenen.
@evdw: Als ik bekijk hoe ik mijn “gewone” vervangwagen terugkreeg zou ik inderdaad stellen, verhuur dat niet.
“Vanwege de enorme interesse kunnen teleurstellingen niet uitblijven”. Dat is niets vergeleken met de teleurstelling die je overvalt als je met je vroegeboekte camper op zo’n k^t camping staat.
@pomoek: Die camping moet je dan ook niet pakken ;) Genoeg mooie rustige plekken in de natuur te vinden.
Helemaal voor nop!
Klotedingen, je komt er op de snelweg nauwelijks mee met het overige verkeer en in het -bergachtige- buitenland heb je helemaal niks te zoeken.
Destijds waren ze waarschijnlijk prima, maar in het huidige verkeer moet je er niet meer mee weg willen.
@406_v6: Wat een onzin. Mijn T2 heeft een gereviseerd 1900 blok met bijna 100PK en rondom (944) schijfremmen en een aangepast onderstel en gereviseerde stuurinrichting, die rijdt beter dan menig koektrommeltje van 10 jaar oud kan ik je zeggen.
@airc: de meeste T2’s hebben een 48 PK 1,6L …. óók die verhuur campers. Dat jij er een 1.9 met 100 PK in hebt is fijn, maar die zie je niet terug in de verhuur.
@406_v6:
Nee, als jonge desjonnies is mijn haat jegens dit bralproduct ontstaan, tochthokken zonder verwarming in de winter, schakelen leek op roeren in de olie, rempedaal zat er voor de show en zijwind en de Brienenoord brug was gewoon levensgevaarlijk,als je er überhaupt tegenop kwam net 70 km/uur . Het zoop benzine en dankzij het ontbreken van fatsoenlijke achterdeuren was laden en lossen een crime. Toen de 77’er VW Bus sneuvelde kwam er een FIAT 238 uit 1983. Van de hel naar de hemel FWD, verwarming en powerrrrr vergeleken bij die broldingen.
Ik heb nog steeds een hardgrondige hekel aan die mascochistenhokken.
@desjonnies: En roesten dat die Fiat deed, bij ons op de zaak hadden wij 3 van die dingen rijden, na 2 jaar waren ze zo bros als een zak kroepoek.
@toniominestrone:
Zekers, roesten konden die dingen goed, maar dat woog niet op tegen het veel praktischer zijn qua concept wat die Fiat’s waren. Stoeltjes zagen er ook niet uit, maar zaten 10 keer beter dan die VW poefs.
@desjonnies: En toen kwam de T4.
@406_v6: Neen, destijds waren ze ook zoal.
1 verschil, we wisten niet beter.
Midden jaren ’90 met een Kazan J9 de Turkse bergen in, dikwijls het vermoeden gehad dat we moesten duwen.
Daarna kregen ze VW Crafter en T4-5 met de dikste TDI motoren, ze reden er als zotten mee.
Gevolg ik mijmerde over vroegere tijden.
Noemde de jullie eerst advertentie ..
Daarna advertorial ..
En daarna branded content ..
En in 2019 “gepost” ..
Die laatste zin… wat een heerlijke visualisering!:)
‘Grote kans dat iemand met een knotje, baard, Starbucks-koffie én een retro brilmontuur achter het stuur zit!’
Hippiemeuk ..
Camper huren….ik heb het voor de lol een tijdje terug is opgezocht en niet om er daadwerkelijk 1 te huren maar meer om tijdens verjaardagfeestjes een leuk argument te hebben dat je veel beter met je (leuke sport) auto en hotelletjes naar het zuiden van Europa kunt gaan dan met zo’n rijdende container. En geloof me: auto en hotel is net zo duur of goedkoper als je voor een luxe camper zou gaan. Het enige waar je op kunt besparen is zelf koken in zo’n ding, maar wie wil dat nou in Spanje of Italie met die fantastische restaurants!!
Ik neem de TR6 weer dit jaar en eindeloos toeren, leuk hotelletje en goed restaurant….dan is het leven mooi!!
@ttr6: Ieder z’n ding toch. Of eigenlijk beter, waarom sluit het ene het ander uit?
Ik ga heel graag met de camper weg, de vrijheid is nergens anders mee te evenaren. En je kunt nog steeds uit eten hoor ;) En bij de leuke restaurants die afgelegen liggen mag je vaak nog in de boomgaard staan ook, wel zo lekker, een wijntje erbij. En de volgende dag weer op naar het volgende plekje.
Maar daarnaast ook vaak genoeg op reis geweest met vliegtuig en dan vervolgens met lokaal OV / brommer / huurauto van hotel / hostel / huisje naar huisje. Of soms langer op eén plek.
Zoals jij, toeren met de motor lijkt me ook te gek. Maar een motor alsmede het rijbewijs heb ik niet.
@reactief: Een TR6 is geen motor.
@evdw: Ha, die link legde ik zelf inderdaad door het gebruik van ’toeren’. Foutje!
Een oldtimer heb ik helaas ook niet :)
@reactief: ttr6 zal wel een Triumph TR6 hebben.
@ttr6: Ik ben ook geen liefhebber van een camper, als je het over Europa hebt dan. In de US vind ik het bijvoorbeeld juist het meest geschikte vervoer. Daar is het (op de zomervakantie na) ook nog relatief goedkoop.
Het hele jaar op je fixed gear bike naar het werk want dat is zo lekker milieuvriendelijk en dan met vakantie zo’n zwaar vervuilende stinkbus heel Europa doorslepen….
@e34m5touring: wel zo consequent. K^t naar je werk en k^t op vakantie.
@e34m5touring: En wat is het probleem nou? Want waarom mag iemand aan de ene kant niet milieuvriendelijk proberen om te gaan met z’woon/werk verkeer om aan de andere kant de keuze te maken om wat minder milieuvriendelijk te zijn?
@reactief: Ik vind dat hypocriet.
@e34m5touring: Het milieuvriendelijkste wat je als mens kan doen, is jezelf van kant maken…
@joostie: Ok.
@joostie: Nee hoor, nog milieu vriendelijker is zoveel mogelijk mensen van kant maken.
@e34m5touring: Ik zou zeggen; bemoei je vooral lekker met je zelf en maak keuzes waar jezelf in gelooft of die haalbaar zijn voor je eigen situatie.
Het slaat gewoon nergens op dat als iemand milieuvriendelijk wilt zijn dat meteen op elk vlak moet doen. Ten eerste gewoon praktisch onhaalbaar. Ten tweede is het vooral een argument van mensen die graag roepen dat het allemaal ‘onzin’ is en het vooral gebruiken als non-argument om te laten zien dat die persoon toch ook niet goed bezig is.
@reactief: Ik zou zeggen, doe jij dat ook lekker.
@e34m5touring: Het verschil is dat ik niemand hypocriet noem.
@e34m5touring: wat doe jij allemaal voor het milieu? Gewoon nieuwsgierig.
@e34m5touring: is toch hardstikke duurzaam om zo’n oud beestje op de weg te houden ipv tot schroot te verwerken
@alassad: Ja hij heeft zn productie schade inmiddels wel goedgemaakt. Maar de actuele uitstoot is nog een issue hoor. Zo’n ding volbeladen naar Frankrijk rijden komt neer op 90% van de tijd volgas rijden. Moet je zien hoeveel meuk zo’n ding dat de atmosfeer in ramt. Iedereen valt hier tegenwoordig over elkaar heen om het milieu te redden en dit is dan ineens geen probleem. Dat snap ik dan niet. Maar goed, zal wel aan mij liggen.
@e34m5touring: Compleet overdreven.Jij bent zeker echt zo’n milieu waanzinnige die wel fietst en stroomauto rijdt maar als je überhaupt op vakantie gaat het liefst de budgetvliegmaatschappij pakt met tonnen CO2 eruit bij wijze van spreken. Sorry voor het stereotype denken.Maar klassieker rijden is duurzamer dan die wegwerprommel van tegenwoordig rijden bovendien met torenhoge kosten.Mensen moeten zich eens niet laten indoctrineren door milieu waanzin want dat is pas hypocriet.Dat je wat aan het milieu doet is het beste wat er is maar iemand zeggen dat klassiekers de grote milieuvervuilers zijn is veel te kort door de bocht.De grootste milieuvervuiling is namelijk onze wegwerpmaatschappij.En daar doen we allemaal helaas aan mee
@e34m5touring: Minder kinderen en dat probleem is opgelost.
T1, T2 of T3 het is gewoon overrated zooi, sterk geromantiseerd door het verleden. Heeft niks met een liefde voor auto’s te maken…
@goodolddays: Met zo’n naam zou ik iets ander verwacht hebben. Ik heb veel liefde voor oudjes en dus ook VW busjes. Het eens is niet beter dan het ander, alleen anders. Ik heb weer veel minder met oud Italiaans. Dat zou ik juist ‘overrated zooi, sterk geromantiseerd door het verleden’ noemen. Smaken verschillen.
@goodolddays: wat een bullshit commentaar man. Ga ergens anders trollen.
@goodolddays:
een T3 diesel is zo wat de Nokia 3310 onder de auto’s, onverwoestbaar. Ze kosten niets en er zit niets op dat echt kapot kan gaan. Snel zijn ze niet maar door dat de motor achter je achter as zit zo wat de ideale auto om driften onder de knie te krijgen.
@shiva:
Nee.
Absoluut niet, dat is de Mercedes 207D, met hang en sluitwerk waar je een Scania aan kon hangen, een zwart stuurwiel zo groot als een pannenkoek, met lak zo sterk dat pantsergranaten erop afketsten, met de meest luidruchtige Diesel ooit met 70 paarden.
Dikke Bertha heette die bij ons op de zaak, Miele-rood 1 keer verlengd en verhoogd en met 435000 zeer zware kilometers is ze naar Marokko geëxporteerd. Ik weet zeker dat ze nu nog rijdt!
Mercedes heeft nooooit meer zo een kwalitatief goeie bestelwagen gebouwd.
@desjonnies: die dingen zijn super betrouwbaar inderdaad. Maar wel goedkoop staal en flinke speling op het stuurhuis.
@airc:
Dat verbaast me niks.
Ben in bij verviers ook wel eens een oude camperbus tegen gekomen. Je merkte gewoon dat dat ding echt niet harder kon. Langzaam maar zeker begint er wat te lekken onderaan.
Wij er voorbij. Zit mr knot op zijn telefoon achter het stuur. Mrs knot moet hem aantikken en naar ons wijzen voordat hij wat doorhad.
Ging hij eerst nog een beetje schaapachtig om zich heenkijken voordat hij de, inmiddels flinke waterval, maar eens aan de kant zette.
Helemaal niks doorgehad. Continu in een hoge versnelling plankgas
@timberleek: Zonde. In principe kunnen ze makkelijk lang volgas rijden, want meer toeren is in principe meer koeling. Maar dat is in een ideaal scenario. De techniek is gewoon al ouder en hoe goed je je best ook doet het netjes bij te houden uiteindelijk moet je wel feeling moet hebben met waar je mee op weg bent. Het probleem is meestal dat ze echt inderdaad denken makkelijk 800km of meer op een dag weg te kunnen stampen. En nee dat kan gewoon echt niet. De vakantie begint gewoon zodra je de straat uit rijdt. Stop onderweg, doe er wat langer over, ga eens van de 3 baans snelwegen af. Dan heb je niet alleen een mooiere indruk van het land, maar ook veel minder stress om ‘op je vakantie’ aan te komen.
@airc:
Klopt, het is de combinatie van volgas en hoge versnellingen. Met max 60 verviers omhoog in zijn 5 (of wat zijn hoogste versnelling was) werkt niet.
2 trappen lager en dan plankgas had idd een stuk beter geweest
Voor dat je er ook maar aan denkt om er eentje te huren..
Eerst het stukje van Ronald Goedemondt genaamd “kampeerbusje” kijken/luisteren!
Als je daarna geen fan meer bent heb je iig even goed gelachen.
Als je daarna nog steeds besluit om zo je vakantie in te vullen, weet je waar je aan begint ;)
Wat een rare mensen leven er toch in Nederland, met een overjarige VW bus op vakantie willen met nul vermogen en 100db aan geluid aan boord.
@monsieurleloure: Natuurlijk, als je het zo omschrijft kan je alles kut maken.
Wij en vooral mijn kleine kinderen vinden het geweldig om af en toe een vakantie te doen met het busje, 1 groot avontuur en je kan het zo luxe maken als je zelf wil met de moderne campings van tegenwoordig.
@evdw: Ik rijd liever in comfort met climate control en cruise control naar mijn bestemming. Daarom nu een Alfa 159, daarvoor een Lexus GS300. En aan campings heb ik helemaal een bloedhekel. De keuze tussen met een ouwe vw camper naar een hotel of met een luxe wagen naar een camping is een hele moeilijke…
@monsieurleloure: Ik houd ook van comfort dus cruise control heb ik er achteraf opgebouwd. Airco gebruik ik in mijn normale daily eigenlijk ook nooit dus dat mis ik niet.
Maar goed, ieder zijn ding. Uit het artikel blijkt iig dat deze vorm van vakantie vieren toch steeds populairder wordt en dat snap ik wel.
@monsieurleloure: Nee lekker met 300 mensen op elkaar gepakt zitten op 8km hoogte om vervolgens met 50 mensen op elkaar gepakt naar een resort te rijden waar je vervolgens weer met 1000 mensen op elkaar gepakt aan een zwembad kan liggen en in de rij kan staan voor je eten…
@airc: wat een aannamens van jouw kant. Ik vlieg zelden, ben twee jaar terug naar Malaga geweest met de auto en daar een rustig hoteltje geboekt.
@monsieurleloure: ik zie het. Je hebt een 159. Tja dan is het ook al hopeloos als dat je referentie is bij een auto.
@airc: tuurlijk joh, je hebt volkomen gelijk.
Die dingen zijn prima aan te slepen ! Tenzij het een automaat is, natuurlijk . .
Er past toch niets in zo’n campertje dus kan je beter cheap naar zuid Frankrijk vliegen en er daar eentje huren.
He das toevallig! ik verhuur die dingen in de buurt van Marseille !
@drrossi: Ik heb dat ooit gedaan. Was ideaal!
@drrossi: psst, niet aan @e34m5touring vertellen hoor… :)
@drrossi:
Dat is begrijpelijk, die lange steile helling met tunnel boven voor je Marseille inkomt is niet te doen met zo’n oude VW Bus, daar had mijn Mercedes Sprinter bestellert geladen zelfs moeite mee!
En VW-bus. Heel -heeeeel- vroeger had mijn vader er één als bedrijfsauto. Ik was toen 7. Of 8. Of zo.
Vond het toen al een pokkekar. Kolere wat een herrie als-ie reed zeg. Met bloedende oortjes kwam je er weer uit. En de buurman met z’n ezeltje kwam je rustig struinend nog voorbij. Zelfs naar de andere kant van onze woonplaats rijden duurde eeuwen.
Als bedrijfsauto begreep ik het concept wel, lekker veel ruimte. Maar om daar voor je lol meer dan tien km mee te willen gaan rijden…. Zelfs als klein jochie begreep ik toen al dat dat wel wat beter kon.
Als ik het goed begrepen heb houdt @dizono juist helemaal niet van deze Kever-derivaten ?.
@jaapiyo: en bovenal niet van Starbucks-koffie. :)
Met de VW bus is mijn liefde voor dit merk begonnen. Ik werd er vroeger mee naar school gebracht.
Ze blijven leuk bovendien is camperen in zo’n ding natuurlijk heel romantisch en in deze alleen maar haastige wereld is het gewoon heerlijk om in de vrije natuur zonder overvloed aan mensen te camperen met zo’n busje.Brengt me op ideeën
Heerlijk om voorbij te blazen met de Bedford op de autobahn
Mijn opa had zo’n oud keverbusje met zo’n stijltje, bracht ie kolen mee rond voor de kachel, dubbel milieuverontreinigend dus.
ding is later nog gebruikt als kippenhok, als die ouwe toch een had geweten wat die dingen later waard zouden zijn, had ie nou niet meer hoeven te werken.
@hjhj: een gewone paneel is nauwelijks wat waard. 25k voor een hele goede.
@airc: nou een t1 panelvan doet toch meer dan 25k, onze 54er deed deed iets meer 3x 25k.
@toeter11: 75000!? Wat een geld hè? Schijnt dat die dingen met die raampjes bovenin voor nog meer weggaan, en dan rijd je nog alsof je de krant zit te lezen terwijl je op de wc zit.
@hjhj: Je hebt het totaal gemist, de expo ’58 in Brussel, de samba busjes.
Zalig.