Het Volkswagen busje met VR6 heeft dan ook wat kilometers gelopen, maar kan nog jaren mee.
Mocht je 5.250 euro tot je beschikking hebben en op zoek zijn naar een leuke bedrijfswagen, hebben wgoed nieuws. Dit is namelijk een Volkswagen busje met VR6. Die zien we heel af en toe. Voor wie nog nooit in een busje heeft gereden: doen! Je kan ze werkelijk overal huren. Je gaat er compleet anders van rijden. Omdat je zo hoog en rechtop zit, zie je veel meer. Omdat je met een bus aan komt zetten, gaan mensen ook sneller aan de kant van je.
Bescheiden diesel
En dat heb je nodig ook, want de meeste bedrijfswagens zijn niet vooruit te branden. In bijna alle gevallen zit er een uiterst bescheiden dieselmotor in. Deze zorgt voor extreem snelle laadtijden (zo’n vijf minuten) en flinke actieradius (soms wel meer dan 1.000 km). Ideaal als je ze moet inzetten voor dagelijks werk.
Volkswagen busje met VR6
Maar zijn er dan bedrijfswagens met benzinemotor? Jazeker! Je ziet ze niet veel, want ze worden heel sporadisch verkocht. In de meeste gevallen betreft het een eenvoudige viercilinder. De techniek moet lang meegaan, uiteraard. Maar het kan dus iets aparter. In het geval vandaag hebben we een Volkswagen busje met VR6 motor!
Caravelle, geen Transporter
We zeggen even expres busje, want dat is het namelijk. Op de auto staat namelijk Caravelle. De Caravelle is de personenvervoer-variant van de Transporter. Echter, deze Caravelle heeft geen banken meer, maar een compleet vlakke laadvloer.
Hekel aan diesel
De eerste eigenaar had kennelijk een hekel aan dieselmotoren en zelf schakelen. Dit Volkswagen busje met VR6 motor heeft namelijk een automaat. Geen DSG transmissie met 23 versnellingen (dat is alleen voor Vin Diesel), maar een gouwe, ouwe viertraps automaat met koppelomvormer. Tot 2000 had de VR6 slechts 140 pk, daarna werd de 204 pk versie gebruikt. Dit is nog helaas de ’trage’ twaalfklepper. Je kan niet alles hebben.
Volkswagen busje met VR6 én LPG
Mocht je bang zijn dat het verbruik iets te hoog is en daardoor de brandstofkosten uit de klauw lopen, is er goed nieuws. De auto is namelijk voorzien van een LPG-installatie. Dus mocht je op zoek zijn naar de lekkerst kinkende bus van Nederland, dan hebben wij hier een goede gegadigde.
bpc zegt
Proest! 140pk uit een 6 cilinder,
Doe dan maar een Amerikaan, de express of ecoliner, die laatste heb je zelfs met een v10
erce zegt
Verbaasde me daar ook al over, want standaard levert de VR6 174PK. Zal wel een typefout zijn.
Richmond zegt
Nope volgens de RDW 103 KW ofwel 140 briezende duitse paarden
wimof zegt
En hun onderdelen (als je ze dan al eens nodig hebt) kan je zo op de twaalf en dertig autoonderdelen sites vinden.
mopar zegt
In een bestelwagen rijden is idd geweldig. Werkte toen ik student was bij Ssand en had toen een Crafter ter beschikking. Niet vooruit te branden maar heel leuk om te rijden, stoepranden op en af is geen probleem en eenmaal op snelheid ook best comfortabel. Denk er nog vaak aan terug ;)
hiostu zegt
nu snap ik waarom sommige mensen een crossover/SUV gaan rijden. Die hebben vroeger allemaal in een bestelwagen gereden.
E34M5Touring zegt
Klasgenoot op t iva had ook zo’n ding. Niet vooruit te fikken en liep niet beter dan 1:8. Dan maar een diesel.
grasvreter zegt
Vr in het kenteken, super vet.
fastforward zegt
M’n moeder had een camper variant met de 2.5TDI. Niet snel maar goed genoeg dankzij het koppel. Je zit in deze generatie heel erg op de bok.
lekbak zegt
@fastforward: als comfort of rijeigenschappen prioriteit heeft moet je geen Volkswagen bedrijfswagen gaan rijden. Al helemaal niet die van 30 tot 15 jaar oud. Ze waren destijds wel betrouwbaar maar de concurrentie had veel fijner spul in de aanbieding.
kapitein zegt
@lekbak: Ik vind de t4 juist nog steeds een best fijn rijdende bus. Zeker als je in gedachte houdt dat deze begin jaren 90 op de markt kwam. Welke alternatieve uit die tijd vind jij fijner rijden dan?
lekbak zegt
@kapitein: welke niet eigenlijk? Sowieso de Renault traffic, fiat ducato (en psa types) en de ford transit. Hoewel die laatste wel meer herrie maakt vind ik die fijner rijden. Ook de vito die een paar jaar later kwam was een hele stap vooruit.
Maar ook de caddy is een enorm onding vergeleken met bijvoorbeeld een Citroën berlingo. De oude vw lt’s hebben het comfort van een bolderkar en zodra ze het geweldige idee kregen om de sprinter te gebruiken als lt stopten ze daar veel te zwakke motoren in die altijd stuk gingen.
Ze hebben echt hun kwaliteiten hoor, maar er was beter spul te krijgen wat rijeigenschappen betreft.
reactief zegt
Ooit in een T4 gereden?
Mijn ervaring is anders hoor. Fijn rijdend busje voor z’n leeftijd. De Trafic/ Vivaro kwamen pas na de T4. Tenzij je de voorhanger bedoeld, maar die rijdt als een draak. De Transit uit gelijke bouwjaren rijdt ook zeker niet fantastisch en voelt half zo degelijk aan.
En over wegroesten… valt reuze mee. Zijn een paar gevoelige plekjes, maar de belangrijke delen roesten niet heel snel weg. Ook zie je nog ontiegelijk veel T4’s rijden. Is het niet hier, dan rijden ze in het Oostblok. En prijzen zijn hoger de de T5, omdat de T4 beter is.
Mijn inziens is de T4 het beste busje ooit. Ideale maat (compact) en relatief ruim binnenin.
Ooit komt er weer eentje terug. Dan een syncro om zelf om te bouwen tot camper.
rikus zegt
@lekbak: welke Trafic jij gereden hebt, weet ik niet. Maar die busjes die jij opnoemt kwamen in die tijd niet in de buurt van een T4. Later zelfs niet. Er zit op allerlei vlakken een enorm verschil tussen een transporter en een Trafic (of Ducato, Vivaro, etc). De Transporter is meer geciviliseerd. Mensen kopen tegenwoordig een Transporter als gezinsauto. Er zijn maar weinig gezinnen die een Trafic als daily driver gebruiken. Zegt al iets over die busjes.
wimof zegt
Maar die rijden nu niet meer?
lekbak zegt
@wimof: de meeste t4’s zijn ook al weggerot hoor. Met name de fiat ducato en soortgenoten zie je nog heel erg veel, meer nog dan de t4. En de vito van de eerste generatie is ook geen zelfzaamheid.
wimof zegt
Mijn exemplaar stamt uit 2002 heeft ondertussen en een eervolle 467300 km gereden, staat altijd buiten, wordt gebruikt en….. nergens een spatje roest, niet op het onderstel, balken, spatborden, randen, nergens…. behalve een paar onverzorgde steenslagjes op het motorkaprand(je)
thearchitect zegt
Ventilatieroostertje af en toe schoonblazen/uitzuigen kan ook geen kwaad. Godsamme zeg..
bartteeuwen zegt
@thearchitect: Wat is dat de laatste tijd toch met allerlei mensen die kruimels zoeken op occasions.
wimof zegt
Standaard pollenfilter eruit gehaald, foei.
iz_person zegt
Mooie kleur. Uiteindelijk gaat het erom wat er mee gedaan is en wat jij ermee gaat doen, Maar alles verdiend een tweede kans. Lekker kamperen aan de wateren op het plattenland.. :__)
wimof zegt
Lhasa groen.
boomhauwer zegt
Wat rechtvaardigd de vraagprijs? Omdat het een slome benzinemotor heeft?
willeme zegt
@boomhauwer: benzine is een apart stukje markt. 140 pk in een bus is op zich niet verkeerd hoor ;-)
boomhauwer zegt
@willeme: ik heb er 155 ik mijn “bus”. Dat is allesbehalve snel ook..uiteindelijk sleur je meer dan 2 ton mee met een aerodynamica van een container.
lekbak zegt
@willeme: 140pk is niet gek in een bus – van deze generatie.
Tegenwoordig is het vrij normaal. Nog niet helemaal de norm wellicht maar zeker heel gewoon.
EJS zegt
Je moet voor de grap eens zoeken naar busjes op benzine. Dure hobby!
wimof zegt
Omdat hij nog gemakkelijk 10-15 jaar mee kan (500.000 en plus was het normaal)
rachid zegt
Doe mij dan liever een Touran R36..
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1586110840-volkswagen-touran-r36-3-6-v6-7-zits-315-pk-de-enige-in-nl.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
jeebee zegt
@rachid: doe mij maar een Espace F1. Oh wacht ;-)
rachid zegt
@jeebee niks “oh wacht”, waarmaken die project!
Poulusma zegt
@rachid
“die” project bestaat al!!
https://www.youtube.com/watch?v=GIvNLHgqS4k
Deze auto zat zelfs al eens in Gran Turismo! Dik geluid hoor!
Leuke vondst!
Poulusma zegt
Ik wist heel niet dat de ‘busjes’ maar 140 pk hadden joh! Weer wat geleerd!!
lekbak zegt
@poulusma: deze generatie was ook te koop met diesels die maar de helft van dit vermogen hadden. En zelfs nu is het niet ongebruikelijk dat ze 90pk hebben, soms uit een kleine 1.5 diesel.
Poulusma zegt
@lekbak
Het artikel gaat over de VR6 in de transporter/caravelle ;) Daar ging mijn reactie dus ook over ;)
Dat er van deze generatie meer motoren geleverd zijn die minder vermogen hadden is mij wel bekend haha
tenaci zegt
Ze zien er vaak niet uit, maar de lekkerst klinkende bussen zijn toch de Amerikanen met V8. Daar kan zo’n amechtig VR6-je echt niet aan tippen.
saxoke zegt
Die van m’n buurman was specialer dan deze. Die had wel de “dikke versie”, lederen interieur, automaat, wel een achterbank, en toch lichte vracht (belgie), alleen had ie een schijt licht groene kleur. En veel problemen, vooral als ie op lpg liep. Op benzine viel het allemaal wel mee.
Robert zegt
“Omdat je met een bus aan komt zetten, gaan mensen ook sneller aan de kant van je.”
Da’s nou precies de attitude waarmee de meeste Caddy-rijders ’s ochtends achter het stuur van hun ‘bolide’ kruipen.
Dutchdriftking zegt
Weet iemand waarom de 2.8 in deze bus maar 140pk leverde? Op de inlaat na exact het zelfde blok namelijk als in de Golf 3. Een andere inlaat kan best wat vermogen schelen, maar geen 34pk op dit vermogen. De 204pk is de 24v van de Golf 4, ook die had in de Transporter een andere inlaat overigens.
lekbak zegt
@dutchdriftking: ik kan me heel goed voorstellen dat ze voor wat meer vermogen onderin zijn gegaan. Andere inlaat helpt daarvoor en wellicht ook een andere nokkenas en tune. Beter 20nm onderin erbij dan die 34pk bovenin.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Zou natuurlijk kunnen.
wimof zegt
Levensduur van zo ‘oude’ diesel met 35,2 – 40 pk per liter is quasi onbeperkt.
wimof zegt
Het was in de geest van tijd absoluut de gewoonte om in een (VW) transporter, de duurzaamheid boven het vermogen te stellen, heden zoekt meer eerder het vermogen (om mekaar (de constructeurs) af te troeven te koste van de betrouwbaarheid.
5cil zegt
De Mercedes Vito is ook een tijdje met dit VR6 blok geleverd
jaromir zegt
@5cil: maar roesten die niet weg onder je kont?
boomhauwer zegt
@jaromir: jawel
406_v6 zegt
@5cil: in de Vito V280 (W638) leverde dit blok 174 PK en 237 Nm koppel. Werd geleverd tussen 1997-2003
wimof zegt
Het is een Caravelle (bekijk onder andere de binnenbekleding van zijwanden) in België en durf te vermoeden ook in Nederland kan je een personenwagen ombouwen naar een bedrijfswagen door oa gordelpunten te vernietigen en het pvg nummer te laten veranderen (als het aanwezig is voor dit type + keuring en paperassen)
kennone zegt
Geen sportief pookje??
rotasaxal zegt
Je kon gewoon een caravelle bestellen als grijs kenteken. Dan had je o.a. de caravelle neus met de iets schuine koplampen luxe stoelbekleding, armsteunen en nog wat luxere opties wat de transporter niet standaard had. Kortom niets vreemds aan Autoblog.