
Waaronder de her-interpretatie van een waar icoon.
Zoals eerder gemeld is er op dit moment een IAA in Frankfurt. Dikke Brabussen en Porsches ontbreken echter, deze IAA is juist gericht op bedrijfswagens. Volkswagen is toevallig fabrikant van zowel personenauto’s als bedrijfsauto’s en heeft een lading nieuws meegenomen voor deze beurs. Sterker nog, het merk spreekt zelf van 5 heuse wereldprimeurs! We stellen ze aan je voor.
I.D. Buzz Cargo
Verreweg de leukste is de I.D. Buzz Cargo. Zoals bekend is de ‘I.D.’-lijn van Volkswagen hun nieuwe paradepaardje als het gaat om elektrische voertuigen. We mochten al kennis maken met de I.D. Buzz. Dit was een overduidelijk herinterpretatie van de eerste Transporter. De I.D. Buzz Cargo is de bestelbus-versie van deze auto. De auto kent een autonome rijmodus (I.D. Pilot genaamd) en een gedigitaliseerd vrachtsysteem, wat dat laatste ook moge wezen. De actieradius is afhankelijk van de gekozen batterij. Volgens Volkswagen ligt het zo tussen de 330 en 550 km. Let wel, dat zijn WLTP-cijfers. Dat lijkt logisch, maar sommige merken hanteren nog doodleuk de NEDC bij concepts. Daar komen we zo nog op terug.
Crafter HyMotion
De tweede primeur is de Crafter HyMotion. Zagen we gisteren de eerste plugin-hybride bestelwagen in de vorm van de Transit Custom PHEV, de Crafter HyMotion gaat nog een stapje verder. De auto wordt aangedreven door een elektrische motor en wordt gevoed door een waterstof-brandstofcel. Omdat de Crafter zo groot is, past het meeste gewoon onder de laadvloer. De tanks hebben een capaciteit van 7,5 kilogram waterstof. De Crafter HyMotion heeft daardoor een actieradius van meer dan 500 km. Groot pluspunt van de Crafter HyMotion ten opzichte van volledig elektrische voertuigen: opladen is in een paar minuutjes gedaan. Op dit moment zijn er nog niet voldoende tankmogelijkheden, maar als dat wel het geval is, kan de Crafter HyMotion zo in productie gaan, aldus Volkswagen.
ABT e-Transporter
Er wordt ook aandacht besteed aan de huidige Transporter. In dit geval in de vorm van de ABT e-Transporter. We kennen ABT natuurlijk van ABT Sportsline, de tuner van producten van de Volkswagen Group. ABT heeft ook een andere tak, ABT e-Line, dat zich bezighoudt met elektrische aandrijving. De basisversie van de ABT e-Transporter heeft een 37,3 kWh batterij, waarmee 208 km mogelijk is. Let wel, volgens NEDC! De actieradius van 208 km is al niets om trots op te zijn, maar dat het ook nog NEDC is moet pijn doen. Gelukkig volgt er een uitvoering met 74,6 kWh batterij, waarmee 400 km mogelijk is. Dat lijkt er al meer op, alhoewel het nog altijd NEDC-cijfers zijn.
ABT e-Caddy
Ondank dat de ‘e-‘ toevoeging vervangen gaat worden door de ‘I.D.’-modellen, is er een tweede wereldprimeur die de oude benaming gebruikt. Ook deze Caddy is ontwikkeld in samenwerking met ABT e-Line. De elektromotor levert in dit geval 112 pk. Ook hier zien we een 37,3 kWh accu. De actieradius is 220 km, wederom volgens NEDC meetmethode. Nu willen we Volkswagen niet zwart maken, dat hebben ze middels dieselgate zelf al gedaan. Maar met dit soort cijfers aankomen in 2018 is gewoon achter de feiten aanlopen. De NEDC ís al 19 dagen achterhaald. Het begin is er, maar dit is gewoonweg niet voldoende om mensen te doen overstappen.
Cargo e-Bike
Jazeker, op Autoblog komen ook ‘Pedelecs’ aan bod. Nee, dat zijn net mensen zoals Jesus Quintana uit The Big Lebowski, maar een pedelec is een ‘Pedal Electric Cycle’. Het is in principe gewoon een e-Bike, zoals er meerdere zijn, maar dan met een laadplatform tussen de twee voorwielen. Daarmee is de e-Bike een zogenaamde ‘Last Mile Deliverer’. Volgens Volkswagen is het de kleinste Volkswagen bedrijfswagen ooit en is het onmogelijk om om te vallen. Dat laatste wil ik met mijn wonderlijke motoriek weleens uitproberen. De e-Bike kan een topsnelheid halen van 25 km/u. Moet je wel meetrappen.
Normaal geen fan van dat retrospul maar wat mij betreft mag die Concept ‘Buzz’ met normale koplampen zo de weg op. Elke andere bus is zo oninspirerend…
“De basisversie van de ABT e-Transporter heeft een 37,3 kWh batterij, waarmee 208 km mogelijk is. Let wel, volgens NEDC! De actieradius van 208 km is al niets om trots op te zijn, maar dat het ook nog NEDC is moet pijn doen. Gelukkig volgt er een uitvoering met 74,6 kWh batterij, waarmee 400 km mogelijk is. Dat lijkt er al meer op, alhoewel het nog altijd NEDC-cijfers zijn.”
Persoonlijk is dit vrij negatief geschreven. Niet overal heb je grote range voor nodig. Er zijn genoeg situaties waarin je regelmatig kortere afstanden rijdt met een bus, waarbij 200km voor een dag echt ruim genoeg is. Niet alle bestelbussen rijden over de snelwegen lange afstanden. Ik werkte vroeger in een pretpark en daar gebruikten we ook dit soort bussen om de kleinere tentjes te voorzien. Dat zou super praktisch zijn om die te vervangen door zo’n electrische bus. Nooit meer buiten het park moeten rijden om nog te tanken. Maar ook op andere plekken worden dit soort busjes ingezet. Binnen de havenbedrijven, productiemaatschappijen, etc.
Niet elke bus gaat naar de klusjesman uit het zuiden van het land die naar Amsterdam rijdt om te klussen.
@hiostu: Er wordt helemaal niet gezegd dat dit niet voldoende is. Maar je kunt niet een waarde opgeven die niks zegt. Die NEDC is een poep waarde waar je niks aan hebt, wil je een punt maken en gewoon laten zien wat die dingen kunnen geef dan de WLTP waarde en accepteer de kritiek.
@ikweethet: Er staat letterlijk: “De actieradius van 208 km is al niets om trots op te zijn”
@hiostu: Trots op zijn en voldoende/goed genoeg zijn, zijn 2 aparte dingen. En vertel eens. Denk je dat je met 150 km actieradius (meest gunstige omstandigheiden) genoeg hebt om fatsoenlijk ergens te rijden zonder zorgen te maken over opladen als je een bestelbusje bent?
@ikweethet: nee, zoals het hier geschreven is, zit er gewoon een waardeoordeel aan. Dit kan gewoon by-design zijn, klein accupakket met niet zo’n grote range. Je bent ergens niet trots op, als het ondermaats presteert. En dat is hier niet aan de orde.
@hiostu: Tuurlijk is het by-design. Het is op basis van een brandstof stokende motor. Je bent dan sws beperkt qua mogelijkheden. Maar als Volkswagen zijnde kun je best een beetje moeite stoppen met iets nieuw te komen.
@ikweethet: dat is niet wat by-design betekend.
@hiostu: 200 km NEDC is gewoon ondermaats. Een 30 pk sterke TDI is dat ook. Een topsnelheid van 65 km/u is ook te weinig.
Ik snap wat je bedoeld en je hebt op zich een punt. Want wellicht was het niet het doel om een busje te maken dat de hale dag rond kan kachelen.
De reden dat ik er een waardeoordeel aangeef, komt door het simpele feit dat die TDI motoren wél een grote range hebben.
Van een bestelbus is het voor de ondernemer belangrijk dat ie mobielmis met de auto. Niet omdat die om de 130 km een paar uur moet opladen. Dat was goed in 2008, maar nu gewoon te weinig.
Het feit dat VW zelf NEDC cijfers opgeeft, geeft al aan dat zij dat zelf ook zo zien. Bij de ID Buzz Cargo geven ze gewoon WLTP cijfers op.
@willeme: Ik denk dat juist voor veel bestelbussen de range minder belangrijk is als voor veel personen autos.
Er zijn bij gemeente, hoveniers, 1 ZZP klussers, schilders, aannemers en dergelijk die echt nooit verder komen als het volgende dorp.
Wel een feit is dat ze zich zelf wat schamen voor de range aangezien ze het in de achterhaalde test rapporten om het nog wat op te poetsen.
@hiostu: klopt 208 km volgens NEDC is 150 max in het echie. En dat haalt een nieuwe Renault Zoë met 2 vingers in de neus. Sterker nog: de Hyundai Kona Eletric haalt volgens WLTP 480 km en haalde in een test van Autovisie zelfs 500 km. En dan komt VW met iets dat – als je mazzel hebt – 150 km ver komt. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, niet veul.
En Audi, Mercedes en Porsche geven al jaaaren aan dat ze een Tesla-killer zullen bouwen wanneer zij met een elektrische auto komen. Tot nu toe is dat Gelul In De Ruimte gebleken. En dit is dan deel tig of zoveel in die saga…
@jeroenwz: nogmaals, dat andere meer range halen hoeft helemaal niet relevant te zijn. Op welke markt richt VW zich met deze versies. Als het gaat om situaties waar men kleine stukjes rijdt zoals de voorbeelden die ik al eerder aandroeg. Waarom moet er dan een groot accupakket in, wat de prijs weer omhoog drijft. Allemaal design keuzes en irrelevant in zo’n geval om te vergelijken met andere. Je zegt toch ook niet van een peugeot 208, pfff maar 100pk dat je dat durft uit te brengen. Een ferrari heeft 600pk.
En laten we busjes ook niet vergelijken met personenautos.
@jeroenwz: ik neem aan dat VW de transporter sowieso niet als ‘Tesla killer’ in de markt zet.
Zoals door anderen al gezegd. Menig stadskoerier heeft niet meer nodig dan 100 a 150 km per dag. Net zoals menig automobilist geen 4.0 V8 nodig heeft, heeft dit busje niet altijd een 500 km range nodig.
Duzz we hebben al 24 buzzjes concepts gezien die allemaal teruggrijpen naar de T1/T2 en de zgn reïncarnatie daarvan moeten zijn.
Het genereert allemaal veel buzz voor Volkswagen. Dat wel.
@deeberton: Okay, beetje overdereven, eigenlijk alleen de ID Buzz en Microbus uit 2001. Trek die duimpjes maar weer in.
Als er één ding is wat ik never nooit zal missen zijn het die oude gammele brakke luchtgekoelde VW busjes, totaal maar dan ook een totaal verkeerd concept voor een bedrijfswagen en daarnaast nog koud in de winter zijwind gevoelig benzinezuiperig en sleaum zeer zeer sleaum.
Die T1 met zijn schuiframen en die verse lucht voorziening in het dak waar ’s winters ijs en ijskoude lucht de cabine in geblazen werd en nu zijn er gekken die een ton euries voor een hoestbui op wielen betalen die de snelheid van een moderne Scania op ’s heren rijkswegen niet eens kunnen benaderen en zich opwerpen als rijdende chicanes.
@desjonnies: haha mooi verwoord.
@desjonnies: met windkracht 5 tegen ben je een held als de 80 wordt aangetikt. Vreselijke hokken, maar wel lekker hipster
@desjonnies: daar ben ik het nu eens totaal mee oneens. Als kind heb ik bijzonder veel plezier beleefd aan dat T1-wrak dat op blokken in de tuin stond. Oh wacht…
@desjonnies: mooi gezegd! Maar een 23 raams Samba tikt tegenwoordig al de twee ton aan…
Ongelofeloos, is het niet?
@jeroenwz: waait wel over ,die hype.
@toniominestrone: zolang je met oldtimers nog overal mag komen echt niet ;-)
Mooi ding die Cargo E-bike….
@cpp1: Binnenkort massaal langs de Amsterdamse grachten te vinden als e-bakfiets, met daarin uiteraard twee koters met absurde namen als “Vork” en “Koper”
@Edge: ow boy haha
@cpp1: zou die van pon afkomen?
@cpp1: Is gewoon een Babboe met een hip frame, maar zonder bak. Wel grappig dat VAG in die markt stapt, benieuwd of het iets te maken heeft met de aandelen van Pon Group in o.a. Gazelle.
Abt e transporter is dus 100km echt actieradius. Net genoeg om op en neer naar de Gamma te rijden.
@thomasthomas: ja maar! Jonge! Dan heddege wel een Abt VW Bus!