Trouble in paradise? Het lijkt erop dat de voorgenomen fusie tussen Volkswagen en Porsche op losse schroeven komt te staan. Morgen zouden beide partijen namelijk om de tafel gaan zitten om de onderhandelingen te starten, maar Volkswagen heeft vandaag bekend gemaakt dat ze daar geen zin in hebben.
Eerder vandaag had Bernd Osterloh (voorzitter van de ondernemingsraad) van Volkswagen al laten weten dat er in de huidige situatie geen atmosfeer is voor constructieve gesprekken met Porsche. Is dit een probleem voor Volkswagen? Nee. Is dit een probleem voor Porsche? Zeker weten van wel. Porsche zit namelijk tot zijn nek in de schulden vanwege het 51% aandeel dat ze in Volkswagen hebben genomen. En om dat op te lossen willen ze dus maar al te graag fuseren met VW.
En voor Volkswagen is het nu dus payback time, want ze willen zo’n fusie natuurlijk niet soepel laten gebeuren. En daarom hebben ze de afgelopen tijd al de nodige eisen gesteld aan de fusie met Porsche. Zo eist VW dat Porsche eerst zelf een oplossing zoekt voor de schulden die ze hebben. Volkswagen wil die namelijk niet afbetalen.
Verder heeft Ferdinand Piech de druk al opgevoerd op de top van Porsche (Wendelin Wiedeking en Holger Härter) om op te stappen. En hij ziet VW CEO Martin Winterkorn als de ideale baas van het nieuwe concern. Ook zou het hoofdkantoor van dit nieuwe bedrijf in Wolfsburg moeten komen.
Of de onderhandelingen definitief over zijn durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk is het afbreken van de onderhandelingen voornamelijk symbolisch bedoeld en probeert VW op deze manier Porsche verder in de hoek te drijven. Mijn voorspelling is dan ook dat we het duo Wiedeking en Härter op korte termijn zien vertrekken bij Porsche. Daarna zullen de onderhandelingen waarschijnlijk in een stroomversnelling komen. (via: WSJ)
Lan_Evo zegt
Begint een beetje op een slechte soap te lijken. ;)
micheloo0 zegt
hahahaha als ze fusioneren is porsche voor mij geen sportwagenmerk meer het begint meer en meer een wagen voor het volk te worden.
GOD zegt
kat en rat verhaal.
.Memphis. zegt
Fusie zal er heus wel komen, VW wil alleen even met de spierballen rollen en nog even duidelijk tonen wie er de sterkste onderhandelingspositie heeft.
MrAbarth zegt
Ach, anders hebben we Sergio Marchionne nog altijd.. Die zit nu toch geregeld in Duitsland ivm de onderhandelingen met Opel, dus kan Porsche er ook nog wel bij :P
HDM zegt
Fusioneren xD
Tis fuseren :P
Stefan-Venema zegt
-edit: check!-
OT: VW speelt gewoon een spelletje. Mocht het uiteindelijk toch één groot monster concern worden, zullen we hopelijk wat Porsche eigenschappen zien op de VW’s; lees: rijeigenschappen :P .
w0o0dy zegt
zoals ik bij het gedwongen vertrek van Piech al heb aangegeven is het een dure fout geweest om hem aan de kant te schuiven. Teveel machtige vrienden en aanzienlijk wat hogere intelligentie dan de meesten en een keiharde vechtersbaas. Cross him and you will find out what he is made off…
Hij gaat hoe dan ook aan een langer eind trekken dan de lui die hem eruit hebben gewerkt .
Ferdinand1 zegt
“payback time” LOL!” :D
Hardstikke serieus wat er allemaal speelt tussen Volkswagen en Porsche, maar het ziet er nu echt zo kinderachtig uit… Ik kan er eigenlijk mee lachen!
Paragon zegt
@ HDM
Nee, het is ‘fusilleren’ :-D
Alleen wie schiet wie dood!?? Dat is de vraag
Rico zegt
Mmmm…, juiste berichtgeving?
Ik heb zojuist, ettelijke minuten geleden, op de duitse radio vernomen dat onderhandelingen morgen gewoon doorgang vinden.
Ach, uiteindelijk zal alles logischerwijze wel op z’n pootjes (lees: vier banden) terrecht komen en hebben we 1 Duits Über VAG-concern over wat voor World Domination gaat (..bladert terug in de geschiedenisboeken).
AdioZzZ.
robbie zegt
@w0o0dy, dit is misschien wel een leuk artikel om te lezen:
http://www.thetruthaboutcars.com/editorial-ferdinand-piech-the-godfather-pt-1/
Ben benieuwd naar de volgende afleveringen ;)
@Rico, helaas luister ik niet naar de Duitse radio.
FIAT127 zegt
Wel een mooi spel. Die coup van Wiedeking en accountant was briljant. Je zou zeggen dat 51% aandelen VW stil zou krijgen.
Leuke broedertwist trouwens maar dan met neven (van Ferdinand). Stiekem is het echt een soap.
Als Porsche die aandelen nu massaal van de hand zou doen zou VW dan geen moeite gaan krijgen met nieuwe emissies of het huidige onderpand?
Ik vraag mij af of Piech wel gaat winnen.
Dan zegt
Ik word het wel een beetje zat. Koop gewoon of koop gewoon niet.
robbie zegt
@Rico, Volkswagen trekt zich wel degelijk terug, maar er is wel een meeting van de raad van commissarissen van Porsche en daar is Piech bij aanwezig:
via: http://www.nola38.com/business/sns-ap-eu-germany-porsche-volkswagen,0,265017.story
En het is niet zo vreemd dat hij daarbij is aangezien hij deel uitmaakt van de RvC:
http://www.porsche-se.com/pho/en/annualreport-0708/group/companyboards/
BananaFlip zegt
Leuk zo, een beetje dat gepush van VW en het smeken van Porsche.
Maar ik denk idd ook niet dat Volkswagen Porsche echt laat vallen.
Dan zouden ze een mooie winstgevende uitbreiding op het concern weg laten rijden.
victortje zegt
zonde als porsche naar wolfsburg verhuisd, ik hoop dan ook dat porsche alleen overleeft!
Rico zegt
FIAT, bij het plotsling van de hand doen van alle aandelen (wellicht dat ik je verkeerd begrijp) zal Porsche geen moer opschieten aangezien er dan sprake zal zijn van market flooding en de zogeheten vraag-en-aanbod-markt dan naar de klote gaat, iets wat Porsche uitiendelijk zondermeer weinig zal opleveren en wat theoretisch gezien geeneens uitvoerbaar is.
Robbie, je hebt gelijk. Dit betreft ander overleg dan wat jij in de startpost vermeldde :-). Moet zeggen dat het ook een echte “nieuwsflits” was die door middel van bewegende lucht mijn speaker uitgeschoten werd. Ik refereerde toen direct naar jouw stukje tekst. Kortzichtigheid allom ^^.
FIAT127 schrijft:
17 May 2009 om 17:06
Wel een mooi spel. Die coup van Wiedeking en accountant was briljant. Je zou zeggen dat 51% aandelen VW stil zou krijgen.
Leuke broedertwist trouwens maar dan met neven (van Ferdinand). Stiekem is het echt een soap.
Als Porsche die aandelen nu massaal van de hand zou doen zou VW dan geen moeite gaan krijgen met nieuwe emissies of het huidige onderpand?
Ik vraag mij af of Piech wel gaat winnen.
robbie zegt
Porsche wil staatsteun?
via: http://www.fd.nl/artikel/11612020/volkswagen-breekt-fusiegesprekken-porsche-af
w0o0dy zegt
@robbie: hahaha, dat is nog een factor 20 zo stompzinnig als een Porsche Diesel….
Porsche heeft veel geld weten te verdienen ten koste van hedgefunds…. als er één bedrijf geen recht heeft (en in mijn ogen geen kans maakt) op staatssteun dan is het Porsche.
w0o0dy zegt
@Robbie: Waar doet me de volgende tekst aan denken…..?
“When Piech found out about the Scania deal, he was fuming as he wasn’t consulted about the proposal in advance. For this act of treachery, Pischetsrieder had to go. With support of the unions, Piech sacked Pischestreider. Then, instead of selling VW’s share in Scania, VW went on to buy a 30 percent share in MAN—as well as the remaining Scania stocks owned by the Swedish Wallenberg family.”
Reverse takeover….. its been done before…
“Piech turned out to be a master in building networks and majorities to support him. By the time he had to retire as CEO in 2002 because of age constraints, Piech had placed his guys into every powerful position and earned the support of the government and the unions.”
Don’t mess with the man, you’re sure to regret it.
robbie zegt
@w0o0dy, idd history repeats itself ;)
Ed zegt
Dom, dom, dom van Porsche, dat is weer zo’n typisch staaltje spierballen kapitalisme. Wat is nou de functie voor Porsche van het kopen van een meerderheidsbelang in VW? En als je zoiets al doet als CEO, doe dat dan niet met geleend geld. Porsche had een prima bedrijfsresultaat weten te boeken (overigens niet door het verkopen van auto’s maar door het handelen op de kapitaalmarkt, wat op zichzelf ook een fraai staaltje casino kapitalisme is). Op basis van dat resultaat hebben ze de banken zo gek gekregen om te investeren in dat meerderheidsbelang en slokte de muis de (halve) olifant. Tja, en toen zakte de markt in elkaar en ontstonden de problemen omdat de waarde van de Porsche portefeuille onderuit zakte maar de schuldenberg nog net zo groot bleek te zijn (en die was plotseling ongedekt, gek toch). En nou wil Porsche met VW fuseren om zo van een klein bedrijf dat diep in de schulden zit en een groot bedrijf met sterke reserves een groot bedrijf zonder reserves te maken. Als dat doorgaat mag je raden wie de slachtoffers van dit monopoly(R) spelletje zullen zijn, inderdaad de werknemers bij VW en Porsche, die mogen zich straks voor HARTZ 4 gaan melden en hun eigen VW of Audi in de krant gaan zetten, want een autobouwer met reserves zweeft wel door de crisis zonder al te veel kleerscheuren, zonder reserves wordt het moeilijker en voor Porsche lijkt me alleen voortploeteren onmogelijk omdat de verkoop van hun speelgoedautootjes nooit winstgevend genoeg kan zijn.
Vinny_93 zegt
Jammer dit. Ik snap wel wat VW doet, namelijk Porsche pesten. Ik zou wel eens willen weten wat VW écht wil. Zoals gezegd: Net ’n soap.