Nog nooit eerder verkocht Volkswagen zoveel auto’s in Duitsland als in deze maand, uiteraard met dank aan de slooppremie voor oude auto’s. Volkswagen houdt er rekening mee deze maand 120.000 auto’s te verkopen, zoveel auto’s verkocht het concern – de marktleider in Duitsland – nog nooit in een maand. En deze korte maand is nog niet eens om…
In Nederland krijgen we heel misschien over 10 jaar een slooppremie, maar daar wordt nog over gediscussieerd. Er schijnt wel een taskforce te zijn die aan het kijken is of er voldoende draagvlak is enzo. Dus.
Anyway, in Duitsland zijn vooral de kleinere modellen Golf, Polo en Fox erg populair. Dat voldoet dus aan de doelstelling om de CO2-uitstoot te verminderen. Wie zijn oude auto inruilt voor een nieuw zuinig model, krijgt een korting die kan oplopen tot 2.500 euro.
Volgens het Duitse dagblad Hannoverische Allgemeine Zeitung heeft de lucratieve regeling voor 80 procent van de kopers de doorslag gegeven. Ook andere fabrikanten profiteren van de maatregel: volgens brancheorganisatie VDA zouden de autoverkopen in Duitsland wel eens de magische grens van 3 miljoen kunnen doorbreken. (via elsevier.nl)
Yeelen zegt
jaaajaa crisis. ha!
bvdg zegt
Een slooppremie is ook helemaal niet goed voor de nederlandse economie. Als er door een slooppremie meer auto’s worden verkocht zal dat een marginaal verschil uitmaken voor onze economie. Het geld wordt namelijk doorgesluisd naar landen die de auto’s produceren. Dus dan wordt ons belastinggeld in hun economie gestopt.
rudie zegt
Nu invoeren! Succes! Credit crisis voorbij, Wouter let je op!?
Chuppa zegt
@ bvdg
Wel eens opgelet hoeveel belasting over een aangeschafte auto wordt afgedragen? Best veel hoor!
Franco zegt
@bvdg,
Tja, Nederland heeft nu eenmaal geen autoindustrie, dus je hebt daar wel een zeer goed punt! Echter, de NL-regering staat erom bekend haar ‘onderdanen’ dusdanig te irriteren, betuttelen of ronduit uitknijpen om maar een “goede beurt” te maken tegenover het buitenland…
“Kijk eens hoe goed wij bezig zijn”!
Terwijl de gewone man/vrouw/ondernemer zichzelf maar moet redden… :roll:
Vive la FRANCE! zegt
“Nog nooit eerder zoveel auto’s verkocht”? Ik dacht dat we in crisis zitten, die vooral de autofabrikanten raakt! Toch worden er dan zoveel auto’s verkopen?!? Hoezo crisis?
Yo! zegt
@bvdg, kijk je kentekenbewijs maar s na op de BPM (en daarweer BTW overheen) wat afgerekend wordt aan de NL staat. Is aardig voor de schatkist, in elk geval meer dan wat t de schatkits oplevert als t op een spaarrekening blijft staan ;-)
Michiel_vd_Brink zegt
@bvdg: vergeet niet de marges en de werkplaatsomzetten die ten gunste komen aan de Nederlandse autodealers. De ene na de andere autodealer gaat nu over de kop, dus een stimulans in de verkoop van (buitenlandse) nieuwe auto’s zal zeker niet slecht zijn voor ons bedrijfsleven.
Citrofiel zegt
Bij de titel dacht ik nog: Dat zal wel een laagte-record zijn. Niet dus. :o Zijn er dus toch heel veel mensen met een oude auto, die toch genoeg geld hebben voor een nieuwe… Had ik niet verwacht.
Kees zegt
Ik hoorde pas ook dat de wachttijd (in NL) voor een Scirocco ook behoorlijk lang is.
Rutger zegt
Alsof zo’n sloopregeling niets kost! Het effect van de sloopregeling is tijdelijk en daar heb je als Nederlandse overheid maar beperkt nut van.
De autoindustrie profiteert direct van een sloopregeling en zoals gezegd Nederland heeft te weinig autoindustrie om de sloopregeling als stimuleringsinstrument voor de Nederlandse economie in te kunnen zetten.
Geert Schoots zegt
Nou even heel zwartgallig, wat verwachten ze nu voor de autoverkopen van volgend jaar nu iedereen in één keer een nieuwe koopt….
j zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
de sjonnies zegt
De producenten zijn terecht blij, maar de onderhoudsbedrijven vervloeken die slooppremie, dus waar zit de winst als je als land geen eigen auto industrie hebt.
Daarnaast geeft dit ook nog een vertekend beeld van de economie, je gaat nl een gesponsorde vraag creeren om de fabrieken draaiende te houden terwijl een van de tekenen van een echte crisis overproduktie en onderconsumptie zijn; je stelt deklap alleen maar uit .
lincoln zegt
vanaf nu gaan Duitsers elk jaar een nieuwe auto kopen !!
is er niet zoiets als verzadiging ??
is er dan geen bessef van het feit dat we de laatste jaren aardig verwendt zijn geweest ..
kan toch niet constant duurzame goederen produceren / consumeren ..
gaat toch niet ..
Jaguar-fan zegt
@Michiel van den Brink, ik ben het niet mee eens. Werkplaatsomzetten worden niet met nieuwe auto’s creëert. De marges op deze sloopregeling nieuw-wagen zijn heel klein. Dealers de nu over de kop gaan, hadden het financieel heel krap, hebben op het randje geleefd.
Benz.. zegt
Volkswagen doet goede zaken.. Er zijn dus ook merken die het ondanks de recessie WEL goed doen.. Heel knap hoor!
Prisma zegt
Er zitten te veel voordelen aan die sloopregeling voor de gewone mens dan voor de regering en zijn rekeningen. Zal er dus nooit komen. Niet in Nederland nog in Vlaanderen.
“Een slooppremie is ook helemaal niet goed voor de nederlandse economie.” Dit is heel kortzichtig. De auto word gebracht, gekocht en onderhouden bij een dealer. Als het goed gaat in de buurlanden zal het de economie van de omliggende landen ook verbeteren. En “zuch” het is ook goed voor het milieu
WieAndersDasAuto zegt
Toch een merk dat nog een beetje winst maakt in deze sobere tijden. Dat vind ik behoorlijk knap. Duitsland heeft VW dus eigenlijk geholpen zonder hun geld uit te lenen aan VW.
lincoln zegt
@Das Auto .. idd grappig ..
en super democratisch om je bevolking per persoon te laten kiezen waar je subsidie naar toe gaat ..
zo had ik het nog niet gezien ..
Elja Trum zegt
Verklaard wel waarom ik deze week te horen kreeg dat er een wachttijd van 17 weken zit op mijn Octavia. Daar zit waarschijnlijk dezelfde populaire 1.4 TSI motor in..
kopenkopenkopen zegt
Ieder jaar zal en moet de productie stijgen van de fabrieken. Dat de vraag daalt doet er niet toe… Autos gaan steeds langer mee.
Dankjewel Duitsland voor deze geniale regeling en verspilling van grondstoffen!
Triest land, dom volk.
Rutger zegt
Het is een voorschot op de totale omzet. VW verwacht desondanks dat het dit jaar 10%-15% minder auto zal verkopen. De cijfers over januari zijn leuk maar slechts een doekje voor het bloeden.
Tim zegt
Inderdaad een hele slimme zet van de Duitsers.
Zo hebben ze passief geholpen aan het record van VW.
Echter zou het in Nederland ook goede gevolgen hebben.
Denk aan de BPM, BTW en de Marges van autobedrijven, bonussen in deze bedrijfstak etc..
Wat mij betreft, invoeren!!
Rutger zegt
Tim, waarom zo’n ingewikkelde constructie? Met de levertijden voor bijvoorbeeld een Scirocco 1.4TSI heeft op de korte termijn niemand baat bij deze regeling. Je dacht toch niet dat consumenten zitten te wachten om een aanbetaling te doen bij een dealer waarvan je niet weet of ze over een maand nog bestaan?