Er komt een oplossing voor Amerikaanse klanten met een 3.0-sjoemeldiesel.
Volkswagen heeft een overeenkomst gesloten met de Environmental Protection Agency en het Californische Air Resources Board. Het gaat hier om de groep auto’s met een 3.0 sjoemeldiesel aan boord. In totaal zo’n 80.000 auto’s van de merken Volkswagen, Audi en Porsche.
In het akkoord is naar voren gekomen dat VAG 60.000 auto’s gaat fixen. 19.000 oudere vierwielers worden teruggekocht omdat deze te complex zouden zijn om te repareren. De reparatie betreft een terugroepactie waarbij de auto zal worden voorzien van nieuwe software. Op deze manier wordt een totale terugkoop van de getroffen modellen voorkomen. Naar verluidt een besparing van 4 miljard dollar voor Volkswagen.
Wellicht heb je een déjà vu bij dit verhaal. Volkswagen heeft namelijk al eerder auto’s teruggekocht en deals gesloten met gedupeerden. Het ging toen echter om de 2.0 TDI (EA189). Voor de grotere motoren was tot op heden nog geen overeenstemming gesloten. De 3.0 sjoemeldiesel lag onder andere in de Volkswagen Touareg, de Porsche Cayenne en de Audi A8, Q5 en Q7. (via Bloomberg)
martinus zegt
Alleen in de VS.
In Europa gaat het gifgespuit gewoon door bij vw & collega’s.
SpiderIV zegt
@martinus: wat zal er eigenlijk gebeuren met die teruggekochte voertuigen? Worden die verkocht aan de andere kant van de muur dus in Mexico of zo?
broekhoest zegt
En aan onze kant van de grote plas?
lincoln zegt
@broekhoest:
Dat ligt aan de slagkracht en (im)potentie van de wet en consumentenorganisaties aan deze kant van de plas ..
mashell zegt
@broekhoest: het schijnt dat maar heel weinig mensen hun VW laten corrigeren. Conclusie: de mensen vinden de extra uitstoot geen enkel probleem. Dus waarom zou VW dan eigenlijk nog wagens terugkopen?
lincoln zegt
@mashell:
Europeanen hebben toch totaal geen back-up ..
Worden op elke manier tegengewerkt tot ze weer braaf in de pas van de multinationals meelopen ..
Dutchdriftking zegt
@mashell: idd.
broekhoest zegt
@mashell: Het ging mij eigenlijk meer om een eventuele fix of iets dergelijks.
nautique206 zegt
@broekhoest: Europa heeft andere normen met name voor NOx
badmat zegt
Milieuvervuiling is een hoax uit China!!! VW zal wel blij zijn met the Donald.
lincoln zegt
@badmat:
VW is blij met Rutte ..
badmat zegt
@lincoln: ik niet
vonklausenburg zegt
@badmat: ik ook niet. En ik denk @lincoln ook niet. #PolitiekBlog
vonklausenburg zegt
@lincoln: VW is blij met de Nederlandse “openbare aanbestedingen” aka “openbare corruptie”…
cadrez zegt
@vonklausenburg: volgens wat ik ervaar is vrijwel elke aanbesteding corrupt. In 80 procent van de gevallen is op voorhand al bepaald welk merk er gekocht wordt. Met de nodige steekpenningen uiteraard.
vonklausenburg zegt
@cadrez: Dat niet direct. Vaak is er achteraf wel duidelijk op te merken dat er een voorkeur is geweest op voorhand. Zie bijvoorbeeld de openbare aanbestedingen op openbaar vervoer. Of zie de situatie rondom AnsaldoBreda met de Fyra. Corruptie was even gekscherend van mij om te zeggen. Zo extreem is het – nog – niet. Maar de kans zit er wel in dat het extremer gaat worden, zeker nu er bij de aanbestedingen veel meer buiten staatsgrenzen gekeken gaat worden en andere landen of ondernemingen uit andere landen mee kunnen dingen. De situaties worden complexer terwijl de noodzakelijke controle procedures er niet zijn.
swid zegt
@vonklausenburg: Zo lang het enigszins op feiten gebaseerd is en er geen persoonlijke belangen zijn doen ze d’r best maar met d’r voorkeur.
desjonnies zegt
@vonklausenburg:
Ansaldo Breda is het gevolg dat NS bijkans niemand meer in dienst heeft die nog verstand heeft van treinen, en dit is geen grap, maar de trieste waarheid van een bedrijf waar boekhouders de dienst uitmaken.
jrsmoke zegt
Wow! In de eerste 3 reacties wordt VAG gewoon niet gebashed
vonklausenburg zegt
@jrsmoke: Dat zou olie op het vuur gooien zijn. Om maar een VAG gerelateerde opmerking te maken.
mzonneveld zegt
@vonklausenburg: Die kan echt niet meer…
vonklausenburg zegt
@mzonneveld: Mijn welgemeende excuses.
badmat zegt
@jrsmoke: dat is eigenlijk niet terecht
fanboy zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf….
En wederom is het de vraag of je na de update geen nadelige effecten hebt.
reistje zegt
Terugkopen wat betekend dat? De nieuwprijs? Neem aan dat ze toch minstens flink wat geld terugkrijgen.
lincoln zegt
@reistje:
Als autoblogger ben jij bekent met de murica fuck yeah claimcultuur ..
Dus ik denk dat ze een miljardje of 6 krijgen .. per persoon uiteraard ..
lincoln zegt
@reistje:
Sorry .. dat was gemeen van me ..
Het zal zonder twijfel de dagwaarde zijn plus een rooitje voor het ongemak ofzo ..
buutvrij zegt
De rechten van amerikaanse consumenten zijn nu eenmaal veel beter beschermd dan die van de EU. Maar wat een bedrijf dat VAG.
Je zal maar van je eigen knaken zo’n wagen kopen en dan volledig in de kou staan. Zelfs binnen de garantie termijn wordt je niet geholpen als het aan VW ligt.
Een maat van mij leased zo’n frauduleuze bijtellings VW. Het boeit hem geen reet. Erg jammer gezien het feit dat ‘ie verder nogal wat principes heeft…
lincoln zegt
@buutvrij:
Mensen met “principes” zijn allemaal hetzelfde ..
One for the money two for the show ..
Kutkomedianten ..
misterdrogba zegt
Dat hebben we dan ook weer gehad.. nu wachten op de eerste “versnellingsbakdeals”.
nikilaudaferrari zegt
Maar wat passen ze dan precies aan? En merk je daar iets van?
amimuscle zegt
dit sjoemel schandaal is een van de redenen waarom er bij ons in de gehele familie nooit geen vag product meer zal worden aangeschaft niet zozeer omdat ze gesjoemeld hebbe maar de manier van oplossen slaat nergens op bij bijv audi nederland kun je op precies nul medewerking rekenen als je wat aan je voiture hebt was zo met de tfsi olieboten en met de diesels precies hetzelfde nee bij ons is de laatste audi gekocht nooit geen volgende meer
melkkoe zegt
@amimuscle: dat heeft allemaal vooral met de PON-familie te maken.
E550 zegt
@amimuscle: wel adem halen, he ;)
buutvrij zegt
Achter een volkswagendiesel??