Nieuwe Volkswagen honcho Thomas Schäfer voorspelt dat benzineauto’s nóg veel duurder worden.
Europa is bezig met een enorme inspanning om ‘duurzamer’ te worden. Dat soort inspanningen gaan meestal gepaard met grote investeringen en dat is in dit geval niet anders. Omdat dingen altijd uit de lengte of uit de breedte moeten komen, was scherpe denkers al lang duidelijk dat dit ons algehele welvaartspeil geen goed zou doen. Dat kan dan via een dikke vette crash en/of via enorme inflatie. Het lijkt erop dat onze overlords de voorkeur geven aan de laatste methode. Waarbij niet uit te sluiten valt, dat het uiteindelijk alsnog (ook) komt tot de eerste manier.
Enfin, voor nu zal het je al opgevallen zijn dat alles duurder wordt. Auto’s zijn daarop zeker geen uitzondering. Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat een of andere grote EV maker aankondigt enorme prijsverhogingen door te voeren. Maar ook auto’s met een verbrandingsmotor worden duurder. En helaas zal die trend volgens Volkswagens nieuwe topman (van het merk Volkswagen dus, niet het concern) Thomas Schäfer alleen maar doorzetten.
Dat heeft alles te maken met de nieuwe Euro7 norm. Hierop is ook van andere fabrikanten al de nodige kritiek gekomen. Deze norm zal volgens vele insiders namelijk nauwelijks reëel effect hebben, maar fabrikanten en dus klanten wel op kosten jagen. De toch al geplaagde auto industrie krijgt daarmee weer een politieke beuk te verwerken. Cynici zullen zeggen dat dat exact de werkelijke bedoeling is van Euro7, maar officieel is dat natuurlijk niet het geval.
Wat Schäfer vooral voorziet is dat auto’s met een verbrandingsmotor aan meer en dure partikelfilters zullen moeten. Hij voorspelt zelfs dat de gemiddelde prijs van een auto met verbrandingsmotor hierdoor nog eens 3.000 tot 5.000 Euro zal stijgen. Volkswagen voorziet dat dit vooral een probleem is voor mensen met een krappe beurs die toch graag ‘nieuw’ rijden. De tijden dat je een auto kan kopen voor 10.000 Euro, is daarmee volgens de voormalig Škoda eindbaas spoedig voorbij.
Nou praat de beste man natuurlijk voor de Duitse markt, want in Nederland is die tijd al vrij lang voorbij. De goedkoopste auto die je kan kopen doet hier inmiddels al 13.990 Euro. Maar dat zal dus vermoedelijk ook (fors) meer worden als Euro7 een feit is. De invoer daarvan staat officieel gepland voor 2025.
Volkswagen, de naam zegt het al, zal het ongetwijfeld knaak vinden dat auto’s voor het volk steeds minder goed mogelijk zijn. Zelf heeft het de pijlen al gericht op de invoer van de ID.2. Dit elektrische model onder de ID.3 moet dan de reddingsboei zijn voor mensen met een nuttige baan die een nieuwe auto willen kopen. Zij zullen echter wel 25.000 Euro neer moeten kunnen tellen voor dat genoegen.
mjpamsterdam zegt
Denk dat deze meneer gelijk heeft. Dus wij blijven nog langer in onze oude “ ICE-tjes “ (ik zelf inclusief). Gaat lekker met het terugbrengen van de uitstoot !
jaapiyo zegt
Dat is idd zo (de gemiddelde auto in NL is een dikke tien jaar oud), maar uiteindelijk zullen ‘ze’ je middels regelgeving uiteraard dwingen om die oude gebakjes een trap te geven of het in ieder geval praktisch onmogelijk maken (via torenhoge belastingen) om er in te blijven rijden.
macready zegt
Dat geldt wellicht voor de niet-leaserijders, maar de leaserijders rijden in auto’s van gemiddeld minder dan 2 jaar oud en dat is zo’n 15-18% van het personenwagenpark (25% van de bestelwagens) en flink groeiend in aandeel. Daarbij zijn dat ook de grote kilometervreters: gemiddeld 2,5 keer zoveel kilometers als de gemiddelde rijder met benzineauto zonder leaseconstructie.
bischero zegt
Lease duur schuift rapjes op van gemiddeld 42 maanden voor COVID richting de mid 50 nu. Waar voorheen 60 of 72 maanden ondenkbaar was voor zakelijke lease, zijn er nu zelf maatschappijen die dit niet meer schuwen. De O in ROB is de enige onzekere factor omdat er door OEM geen vaste bedragen meer worden afgegeven na 60 maanden. Nog niet ☺️
mashell zegt
Met de huidige levertijden en de snel stijgende bijtelling op elektrische auto’s is het inderdaad niet vreemd om je wagenparkbeheerder te smeken of je nog een jaar langer mag doorrijden.
mark383 zegt
Wat blijft die Passat B5.5 toch een fraaie wagen. Is dat een W8?
jaapiyo zegt
Yas.
b088y zegt
Gisteren een polo 1.0 als Leenauto mee gekregen. Even kenteken check, ruim 26k.
Addaptive cruisecontrol die erg geen k*t van snapt, navigatie die om de 3 meter de weg kwijt is.
Doet wat dat betreft niet onder voor Audi :-)
1x van Bmw overgestapt naar Audi, geen goed plan.
Daar had je paar jaar geleden nieuwe 1-serie voor.
Ook genoeg gejankt voor vandaag.
PunicaOase zegt
Werkt toch averechts.. mensen blijven doorrijden in hun oude gebakjes.. iedereen over naar elektrisch lijkt me het komende decennium ook kansloos door gebrek aan laadinfrastructuur, etc.
Richmond zegt
Dat is kort termijn denken. Eerst euro 7 voor nieuw, daarna beleid aanpassen om mensen te bewegen een jonge schone occasion te kopen. Dat kan natuurlijk dmv allerlei slooppremies.
dawwg zegt
Met ~9.5% inflatie, capaciteitstekorten op het stroomnetwork tot 2030; verhoogde CO2 uitstoot en toch gastekorten en leveringsproblemen met nieuwe auto’s gaat de overheid helemaal niet aan premies of subsidies meer optuigen en ik denk dat de gemiddelde leeftijd van een auto alleen maar op zal lopen de komend paar jaar.
maotje zegt
Binnen 10 jr hoeft ook niet 100% over te zijn naar elektrisch. Kan natuurlijk ook helemaal niet de tweedehamds markt blijft gewoon nog in tact. Over 25 jr rijden er nog steeds benzine auto’s rond. Maar dan zul je waarschijnlijk wel zien dat evs de overhamd hebben.
okdoei zegt
En gebrek aan portomonnee grootte van heel veel mensen, dat lijkt me een belangrijkere reden. De EVs die nu nieuw zijn, zijn prima, maar ik schat dat deze over 10 jaar 2de hands nog steeds €10k+ zijn. En dan heb je waarschijnlijk voor €10k niet veel soeps.
Voor veel mensen is €10k veel geld. Maarja dat snap je als kamerlid/kabinetslid niet als >€100k per jaar verdient.
bischero zegt
Ook met 100k per jaar is het niet eenvoudig om een 10k duurdere auto te kopen. Voor ambtenaren niet en privé ook niet. Er is een magische grens waarop je beter minder kunt verdienen dan meer. Iets met teruggaven, toeslagen enz.
Dutchdriftking zegt
Het enigste wat ik zie is een beeldschone B5 W8.
Rick-dos zegt
“Volkswagen voorziet dat dit vooral een probleem is voor mensen met een krappe beurs die toch graag ‘nieuw’ rijden.”
Als je een krappe beurs hebt en toch graag nieuw wil blijven rijden dan heb je je prioriteiten verkeerd en wellicht een reden dat je een krappe beurs hebt. Ik zou me eerder druk maken hoe ik een betere baan kan krijgen met een beter salaris dan wat de buurman van mij denkt in welke auto ik rij.
jaapiyo zegt
Dat is op zich wel een punt, doch vanuit het standpunt van Volkswagen (en andere fabrikanten van ‘Volks’wagens) bezien is het wel lekker als mensen nieuwe kleine auto’s blijven kopen.
p993 zegt
Dat, ja. Daarnaast snap ik de aantrekkingskracht van nieuw rijden eigenlijk niet als je de afschrijving in de eerste jaren bekijkt.
W115 zegt
Heb vertrouwen in Ursula. Wij komen er wel, ooit.
mashell zegt
Ursula is verliefd op Zelensky, die doet niks nuttigs meer. Snel vervangen door Merkel!
audirs3 zegt
“de norm zal nauwelijks reëel effect hebben”? Misschien niet als ze gaan sjoemelen. Maar als ze dat niet doet, dan is het verschil tussen euro6 en euro7 een halvering van de stikstofoxiden uitstoot en nog maar 10% van de fijnstof uitstoot. Is gewoon een hele goede zet die euro7!
dawwg zegt
Behalve dat Schiphol, de Rotterdamse haven, de zware industrie (hoogovens, etc) en vrijwel al het bouw-verkeer vrij gesteld worden; dat zorgt voor minstens 70% van de ‘op papier’ gemeten uitstoot (vervuiling van vliegtuigen wordt maar tot 100m boven de grond doorgerekend; daarboven ‘vervuilt’ een vliegtuig op papier niet meer !); dus in de praktijk ruim 90%.
Tel daar bovenop dat volgens het ING economisch rapport van 2021 de netto uitstoot van vrachtverkeer ondanks alle leuke EURO 6 normen gewoon elk jaar netto blijft stijgen door de toegenomen file-druk; en de burger betaalt uiteindelijk de rekening voor helemaal geen beter milieu of schonere lucht … Pak juist de groot en vieste-vervuilers eerst aan zou ik zeggen …