
De eerste terugroepactie in Nederland is een feit.
De Nederlandse importeur Pon is namelijk begonnen met het terugroepen van de eerste modellen in Nederland. In totaal zullen er zo’n 160.000 Volkswagens-met-sjoemeldiesel terug naar de dealer moeten, waar een software update in de meeste gevallen zal volstaan. Dit zou in een uurtje te fixen moeten zijn.
Pon doet het echter wel lekker rustig aan verder, want het eerste model dat deze software update mag krijgen is de Volkswagen Amarok met 2.0 TDI motor. De aantallen van dit model met deze motor zijn natuurlijk maar een fractie van de in totaal 160.000 sjoemelvolkswagens die er in Nederland rond rijden.
Wanneer de overige modellen die te veel NOx uitstoten precies aan de beurt komen is nog niet duidelijk, maar dit zal gefaseerd gebeuren. U hoeft niet in paniek Pon op te bellen, aangezien de trotse eigenaren van een sjoemeldiesel van Volkswagen bericht zullen krijgen. Nu nog hopen dat dit niet te lang zal duren.
UPDATE 02-02-16: Volkswagen meldt vandaag klaar te zijn voor het updaten van de Amarok. Het gaat bij dit model om de 2.0 TDI en deze heeft alleen een software-update nodig. Volgens VW neemt dit proces circa een half uur in beslag en heeft de update geen invloed op verbruik, CO2-uitstoot en prestaties. Waarom men in eerste instantie wél sjoemelsoftware installeerde is dan ook een raadsel.
Image Credit: Volkswagen Amarok PlusCab Diesel, via autojunk.nl
Ben benieuwd of ze ook net als de Opel Zafira 30NM aan kracht verliezen na de update van het motormanagement en het placebo-roostertje.
Pon kan doen wat ie wil ..
Af en toe even een aai over het bolletje van het mavo-meisjes kabinet volstaat ..
Als het in een uurtje klaar is, zal het niet hoeven duren eer die prullen allemaal klaar zijn.
Nu ben ik benieuwd of de nieuwe software ook merkbaar is. Het lijkt me haast wel maar we zullen het moeten afwachten.
Vraag me af waarom ze bij de Amarok begonnen zijn. Wellicht vanwege het defensie contract of gewoon omdat het er niet zoveel zijn dus kunnen ze wat tijd kopen.
@sketcher: nou geeft defensie niet bepaald om het milieu getuige hun vloot overjarige dafjes.
@eklasse: overjarig misschien. Maar wel 1 van de weinige wagen waar je op kan vertrouwen net als de MB
@eklasse: klopt zijn te oud. Kan Defensie niks aan doen, als het aan defensie ligt dan hadden ze 10-15 jaar geleden al nieuwe 4tonners gekocht. Maar ja, de politiek vindt het belangrijker om voor Sinterklaas in het buitenland te spelen ipv het geld investeren in hun eigen krijgsmacht.
@sketcher: ik denk dat hierna de Beetle aan de beurt is ;)
Misschien kunnen ze eerst eens al die Politie Tourans aanpakken, die rijden constant en stoten het meeste van hun meuk uit in de stad.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ben je dan ook verplicht te komen als je zo’n oproep krijgt. Als dat zo zou zijn zou k later alles weer terug laten zetten. Of iets laten kietelen;)
@leemster: dat vroeg ik me ook af.
@leemster: als hij in de garantie zit natuurlijk wel.
Hoe zit het met de 180kp’s 2.0 Bi-TDI moet die ook nog of valt die niet onder het “schandaal”?
1e terugroepactie? Van de week kregen we een brief van de Fiat importeur voor een terugroepactie van de stekker van het contactslot. Het gaat om een Fiat Ducato (2015 faceliftmodel).
@smoked: daar worden terugroepacties mee bedoeld in verband met de NOx en Co2 iedereen hier heeft zijn auto wel eens naar de garage moeten brengen voor een terugroepactie of is er mee bekend.
Kunnen al die overheidswagens maar meteen gefixt zijn toch?
Net op tijd verkocht!
Mooie actie van VAG , zo,n vrijwillige terugroepactie… Krijgen de eigenaren hun verloren arbeids tijd ook vergoed?
Blijft gek je sleutelt een uur en het is goed. Had het dan vanaf fabriek gelijk goed gedaan.
@thomasthomas: Misschien was die kennis er toen niet, dat je dat niet kan bedenken.
Nu grijpen we naar de TomTom als we ergens moeten zijn, ik begrijp niet waarom ze een aantal jaar geleden een landkaart gebruikten?
Het kan natuurlijk niet anders dan dat het vermogen geknepen gaat worden.
Ik vraag me af wat dat voor juridische gevolgen heeft als ik dalijk niet meer het vermogen in de GTD heb waar ik hem op heb besteld.
#1 het enige correcte was geweest dat de typegoedkeuring van alle VW’s zou zijn teruggetrokken. Dan mogen de auto’s pas weer de weg op nadat ze hebben laten zien (rdw? Tno?) dat ze voldoen aan de nederlandse eisen. Net zoals ze dat kunnen met sjonnieponnie golfjes met 320x35x50 bandjes onder hun 1.9 Super Diesel Injection.
Is vervelend maar dat krijg je als je heult met fietsendieven.
Hoe kan het dat een software update het PROBLEEM fixt?
Immers hadden ze nooit sjoemelsoftware hoeven gebruiken als ze op de “handen boven water” manier ook hadden kunnen doen.
Dus OF het probleem is niet gefixt en deze auto’s stoten nu ALTIJD 60x teveel nox uit OF ze stoten nu 0% teveel uit en rijden nu 40% schadelijker en met 40% minder vermogen?