Het is een gegeven dat SEMA doorgaans wordt overladen met hevig gemodificeerde auto’s van Amerikaanse makelij. Toch is er op het tuningfeestje in Las Vegas ook wat eurospul te vinden. Wat dacht je van een Beetle met 500 pk?
Volkswagen heeft in samenwerking met een aantal bedrijven een scala aan speciale Beetle’s in elkaar geflanst. De meest opvallende is toch wel de Ultimate Super Beetle. Een matblauw gevaarte dat tot stand kwam door met APR en VWvortex de handen ineen te slaan.
De 2.0-liter TFSI onder de kap kreeg een andere cilinderkop, een ander inlaatspruitstuk, sterkere zuigers en een motormanagement dat op z’n kop werd gegooid met andere software. Om maar een paar aanpassingen te noemen. Dit alles om het APR Stage IV GTX Turbocharger System te kunnen verwelkomen. Ergo: het blokje levert daarmee 500 pk af, afgevuurd op een 4WD-systeem afkomstig van een Golf R. Een bouwverslag van het blok staat HIER.
De SuperBeetle is verder uitgerust met een DXD racekoppeling, een andere demper setup waarbij onderdelen van de Audi TT RS werden geleend en 19-inch lichtmetaaltjes met daarachter een remmenset die in omvang en aantal zuigers toenam. Toch wel prima ingrediënten voor een bijzonder turbokanon.
Mocht deze Beetle niet je smaak zijn; er wordt ook een 1956 Kever van FMS Automotive getoond, samen met een Golf 6 van ophangingspecialist H&R en een 400 pk sterke Beach Battle-Cruiser. Bekijk ze in de gallery.
norge zegt
Leukst VAG die er is, maar laat 250 van die paardjes maar weer vrij.
jrk68 zegt
@norge:
Ik had bij het lezen van de kop eigenlijk de hoop dat ze de aandrijflijn van de 911 turbo eronder geschroefd hadden.
Dat het pas strak en historisch verantwoord geweest….
Een gemiste kans dus imo….
notsobig zegt
Die oude beetle is dan wel weer cool!
De nieuwe beetle blijft de nieuwe beetle en die vind ik niet te pruimen…
faalhaas zegt
Noemen ze hier Porsche
dutchiehd zegt
@faalhaas: precies wat ik dacht haha
kaasboerin zegt
@faalhaas: Nope, enkel simpletons noemen die Porsche.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Neeheee, de Simpletons noemen een Porsche “een platte kever”….
griffendahl zegt
Vet, had het bouwverslag al gelezen op VWVortex. Mooi ook hoe ze het AWD systeem van de Golf incl tanks en alles overgezet hebben naar die Beetle.
m550d zegt
Normaliter ben ik geen fan van VW, maar de Beetle op de eerste twee foto\’s is wel heel, heel erg mooi.
M3Power79 zegt
Ik ben wel eens benieuwd naar de prestaties van deze vrolijke stumperd…
awesome zegt
Rotiform! <3
dragspert zegt
@awesome: idd. Hoewel de ccw\’s ook erg vet staan. Maar doe mij ook maar de Rotiforms:)
citroends3 zegt
250pk per liter. Not bad. Hoe lang zou het heel blijven?
ej20g zegt
@citroends3: als de nieuwe onderdelen doen waarvoor ze bedoeld zijn moet het blok net zo lang heel blijven als een standaard blok (een goede variant, geen zieke variant waar je veel over hoort). Wordt een beetje moe van mensen die bij elke vorm van vermogenstuning gelijk roepen: “Hoe lang blijft dat heel?” Niks persoonlijks verder overigens.
Hupke zegt
Wel grappig dat hier de reclame van de boxster bovenaanstaat aan het artikel over een kever.
straatpiraat zegt
Zoals mijn grootmoeder vroeger al zei: Zo maak je stront nog lekker ;)
bungabungastig zegt
Die blauwe maar dan met de Fuchs velgen, maar nog liever de 56-er zonder velgen. E
ej20g zegt
Best leuk dit. Als er dan toch een Beetle door mijn strot naar binnen geduwd moet worden, dan maar deze.
bungabungastig zegt
…igenlijk leuker dan een Juke die alleen door Arabieren betaald kan worden.
jrk68 zegt
@bungabungastig:
Dus jij denkt echt dat deze goedkoper is….
mompelt oneoff….
mashell zegt
“Beach Battle-Cruiser” is een wel heel bijzondere naam.
garp zegt
Die velgen op foto 1 en 2 vind ik magistraal.
pieter-jan_catteeuw zegt
De purist in mij vind het altijd een beetje jammer dat de APR producten hun vermogen via het FWD bevoordeelde Golf chassis kwijt moeten.
Kan niemand even een transaxaal torsen centre diff ontwikkelen (had Alfa dat niet), of een RWD aftapping ofzo? Met modelleringn en 3D printers tegenwoordig zou dat toch financieel moeten lukken. De eerste die een RWD of real-AWD diff maakt voor de VAG-Golf klonen is een held on the scene en heeft zichzelf een mooi stabiel bedrijfje. Als je kijkt hoeveel liefhebbers hun spaarcentjes in hun VAG motoren dumpen terwijl ze er voornamelijk onderstuur van krijgen.
Als je nog een stap verder wil gaan dan steek je gewoon een Porsche/Audi transaxale op de achter as (uniek subframe nodig) en elemineer je de versnellingsbak vooraan. Dan kan je evengoed de motor draaien, wel, wat een aantal liefhebbers zelf al gedaan hebben. Zou niet mis zijn voor een TT bvb.
Anders moeten we naar de A4 of A5 kijken als het lichtste VAG chassis met een serieuse aandrijving die deze motoren ten volle tot hun recht kunnen laten komen. Of, even gek doen, een Gallardo/R8 met een kapotte motor op een L4 of L5 Turbo doen lopen.