OK, zelfs bij Volkswagen vinden ze hun infotainmentsysteem heel erg slecht.
Fabrikanten maken weleens een verkeerde keuze. Ondanks jarenlange tijd van ontwikkeling, marktonderzoek en ontwerpen, gaat het soms niet goed. Denk aan wat betrouwbaarheidsissues of storingen. In dit geval gaat het om Volkswagen en hun infotainmentsysteem.
Daar is al het nodige over gezegd. De Volkswagen Golf 7.5 (check de afbeeldingen) had een fraai interieur met een prima te bedienen unit voor navigatie, muziek en andere functies. De Golf 8 heeft een soberder interieur waarbij alles is ondergebracht in het nieuwe infotainmentsysteem. Thomas Schäfer, de grote baas van Volkswagen, is er duidelijk over.
Probleem wordt opgelost
Hij vind het infotainmentsysteem van Volkswagen erg slecht. Dat laat hij weten aan Car Magazine
We hebben feedback gekregen van klanten, werkgroepen en journalisten. Die waren allemaal unaniem en zeiden: “Jullie weten dat dit niet goed is. Dit moeten jullie verbeteren.”
Thomas Schäfer, ziet ook ruimte voor verbeteringen.
En dat is precies wat Volkswagen aan het doen is. Het probleem wordt op twee manieren opgelost. Ten eerste krijgt het systeem een hele grote 3.0-update. De bediening voor de radio en verwarming zullen dan verlicht zijn, zodat je het ook kunt vinden in het donker. Erg handig! Daarnaast wordt het systeem aanzienlijk sneller dan dat nu het geval is.
De andere manier is een modelupdate met een paar wijzigingen. Die ’touch’-bedieningen op bijvoorbeeld het stuurwiel worden hoogstwaarschijnlijk vervangen door fysieke knoppen of in elk geval ingrijpend verbeterd. Heel graag! Want juist in met dat soort knoppen wil je voelen wat je doet, zodat je op de weg kan blijven letten.
Volkswagen Infotainmentsysteem is erg slecht, maar er zijn oplossingen
De software-updates komen al vrij snel, je kan ze aan het einde van volgende maand verwachten. Dat is nog dit jaar! Het vervangen van de sliders duurt iets langer, want daarvoor is een model-upate vereist. Het is de bedoeling dat de fysieke knoppen terugkeren in 2024. De eerste auto die de wijzigingen krijgt, wordt de Volkswagen Tiguan.
Bij Volkswagen werken ze nu meer dan ooit met externe werkgroepen. Voor het systeem van de Golf 8 werden de medewerkers van Volkswagen geraadpleegd. Volgens Schäfer waren die mensen enigszins bevooroordeeld. Vergeet niet dat bij Volkswagen nog niet zo lang geleden een schrikbewind gevoerd werd waar Matthijs van Nieuwkerk, Khadija Arib en Nilüfer Gündoğan zouden zeggen “nou, nou nou, dat is wel een beetje eng gedrag’.
Daarom probeert Volkswagen zoveel mogelijk feedback via externe bronnen te verkrijgen om te zien wat men graag ziet. In dit geval levert dat een terugkeer op van fysieke knoppen. Daarmee is Volkswagen niet de enige, veel fabrikanten hebben dit geprobeerd en draaiden het na een paar jaar toch weer terug.
Meer lezen? Dit zijn de 11 goedkoopste auto’s met 300 pk of meer!
bfvo zegt
M’n huidige Tiguan was prima. Bepaald geen drivers car, maar met twee kids voldoet het prima. Knopjes, een scherm met CarPlay, het voldoet. Maar deze auto moet er uit (want leasert) en toen ging ik eens kijken naar het huidige model Tiguan. En wat zie je dan, geen knopjes. Verwarming en zo allemaal via het scherm. Dat vind ik dus helemaal niks, en qua “UX” kan je er ook wel wat van vinden. Dus na gezoek uitgekomen bij de de Alfa Tonale waar ze het qua UX wél begrepen hebben wat mij betreft (even afgezien dat in mijn optiek dat een Alfa oneindig veel mooier is dan een VW, zelfs een SUV).
superuniti zegt
Zelfs onze Honda e, met schermen van helemaal links tot rechts op het dashboard, de buitenspiegels en achteruitkijkspiegel incluis, heeft ook fysieke knoppen. Onze Volvo ook. Wat mij betreft de enige juiste keuze: een goed afgewogen mix van beeldscherm en echte knoppen.
Johanneke zegt
Is er iemand ter wereld die die stoelen met dat ruit patroon wel mooi vindt dan? Want ik vind het echt afschuwelijk.
Rij via mijn werk wel eens een ID.3. Mijn 2006 Nissan Primera heeft minder vertraging en framedrops op het scherm dan zo’n ID.3. Voor de rest een fijne auto, maar radio en climate control is echt om te huilen.
Geef mij gewoon fysieke draaiknoppen voor die functies, ipv achterlijke swype bewegingen of met je vinger rondjes draaien in de lucht. Of praten tegen je auto. Doe normaal.
drtim zegt
Ik vind die ruitjes het leukste aan die hele Golf ;)
sportabgasanlage zegt
Ja hoor. In de juiste auto kan het prima zo’n ruitjespatroon
petroldrinker zegt
In mijn ogen het enige stukje vd hele auto wat ik wel zou willen, een golf is sowieso een afschuwelijke auto, dus die ruitjes verzachten de pijn als je er 1 rijdt
dtwo zegt
Geweldig die ruitjesbekleding! Zou er bijna een Golf voor willen hebben. Bijna ;-)
drtim zegt
Ik kan hierbij alleen maar denken: “wat had je dan verwacht!?”
Het siert ze wel dat ze toe durven te geven dat er een inschattingsfout is gemaakt. Meestal wordt er in deze situatie door de marketingafdeling hemel en aarde bewogen om het maar niet als een falen te laten lijken.
Ik ben wel benieuwd of de fysieke knoppen straks als een noviteit worden gebracht..
kadett83 zegt
Inschattingsfout, nee hoor dit was gewoon drastische kostenbesparing om meer marge te hebben voor de EV ontwikkeling. Goed dat ze flink om hun gezicht zijn gevallen hiermee.
drtim zegt
Laat het dan een inschattingsfout zijn dat ze dachten hiermee weg te komen.
mashell zegt
Zeker een inschattingsfout, ze dachten dat het publiek dat deze hele dag aan een touchscreen telefoon vastgekleefd lijkt te zijn dat zo wil. Op zich zijn touch knoppen en regelaars ietsjes duurder dan de elektro-mechanische.
rollingstoned zegt
Een touchscreen is juist veel goedkoper dan fysieke knoppen en schakelaars e.d.
rwdftw zegt
Tesla 3 hier, een auto met de minste fysieke knoppen die je kan bedenken. Alles zit in het scherm, geregeld in submenu’s. Je kan er tegen praten (werkt niet altijd goed) en moet dan alsnog op het scherm kijken wat het ding doet.
Resultaat : voor veel handelingen zet ik autopilot aan, dan kan ik me met een gerust gevoel met de instellingen bezig houden. Bij de 944 (1985) heb ik die onzin niet en is alles te vinden zonder de ogen van de weg te houden.
Ik zie ook een oplossing. De EU bepaalt zo ongeveer alles aan onze auto’s. Als ze nu eens verplicht stellen dat bepaalde funties van een auto een fysieke knop moeten hebben? Om te beginnen het hele cluster met verwarming, ac, ontwaseming en stoelverwarming. Doe verlichting ook maar als ik naar dat maffe tiptoets ding van de Golf 8 kijk.
rutgerg zegt
Dat tiptoets ding voor de verlichting heeft mijn id.4 ook. Maar dat raak je nooit aan voor de verlichting, alleen voor de voorruit- of achterruitverwarming, want de verlichting regelen de auto’s tegenwoordig toch allemaal zelf…
banderas zegt
Nee hoor, daarom rijden zoveel mensen zonder juiste verlichting met mist en laagstaande zon.
banderas zegt
Nee hoor, daarom rijden zoveel mensen zonder juiste verlichting met mist en laagstaande zon.
rwdftw zegt
Ik heb de verlichting ook altijd op standje auto staan. Vorige auto’s moesten geregeld naar de dealer en de monteurs zetten dat ding altijd uit. Dus de eerste rit in het donker…. ehhhh iets klopt er niet. Ohja!
Ik weet ook niet of je veel in de schemering/donker op de weg zit. Moet je eens opletten hoeveel mensen met alleen dagrijverlichting rondhobbelen terwijl het allang tijd is voor dimlicht.
petroldrinker zegt
Volgens mij staat er in de wet, dat je je verlichting pas hoeft te voeren als de straatverlichting aan is…
sportabgasanlage zegt
@petroldrinker nee, je moet je verlichting aan zetten zodra het zicht verminderd is en als ’t donker is. De wet zegt niets over straatverlichting, maar het is een aardige richtlijn.
rutgerg zegt
Ja dat klopt, maar bij de meeste VW’s met zo’n tiptoetsding is de lichtsensor standaard gok ik…
sportabgasanlage zegt
Dat mensen ’s avonds met alleen DRL rijden heeft, naast onoplettendheid (en soms domheid), een aantal oorzaken:
1. LED DRL geven vlak voor de auto vaak meer licht dan de halogeenlampen van het gedimd grootlicht.
2. De instrumentenverlichting staat dan meestal altijd aan, waardoor je niet gedwongen wordt de verlichting aan te zetten om te zien hoe hard je rijdt
3. Steden zijn zo goed verlicht dat je geen verlichting nodig hebt om te kunnen zien waar je heen gaat.
mashell zegt
De monteurs zetten het licht uit omdat het in de werkplaats automatisch aangaat en voor hen tijdens het werken erg irritant is.
therecycler zegt
Tja VAG he? ik ben bang dat men in Nederland zelf voor de kosten van updates enz opdraait want Pon is niet scheutig.
Edge zegt
Als Volkswagen nog meer externe meningen zoekt mogen ze me best elke paar maanden een andere auto (inclusief tank- of laadpas) sponsoren.
ytzenv zegt
De juiste opvolger van Piech is niet verkozen naar Zuid-Korea gegaan en heeft daar Hyundai en Kia groot gemaakt. Het drama begon met Winterkorn, dieselgate laten ontsporen en bezuinigen bezuinigen bezuinigen. Het reclame credo van Pon was 50 jaar geleden “eerlijk duurt het langst”. VAG heeft momenteel een groot imago probleem en heeft ondertussen veel trouwe klanten verloren. Het is vier voor twaalf.
William zegt
Bizar hoe VW alle traditioneel sterke punten (functionaliteit, ergonomie) overboord heeft gekieperd en zo een onveilige auto heeft ontwikkeld. Dat zegt veel over het management.
Het “dingen anders doen” moet geen doel op zich zijn.
Om van de beroerde garantie nog maar te zwijgen.
lekkerlinksrijden zegt
Ach, het enige doel van het management is het binnenharken van de bonussen. Dus ten koste van alles de winst maximaliseren. Gaat het fout en word je de laan uitgestuurd ga je alsnog met een zak geld weg. Mooi hè?
pier zegt
Golf 7,5 heeft een fantastisch dashboard. Hoogwaardig afgewerkt, naar de bestuurder toe gedraaid en infotainment werkt vlot. Stap eens van een 7,5 in een id.3 en je begint spontaan te huilen.
Monagast zegt
Het valt me op dat er nog weinig mensen klagen over het “nieuwe” mercedes stuurwiel. Werkelijk verschrikkelijk die sliders!
karhengst zegt
Die is ook waardeloos, maar omdat er flink minder mensen zijn die een nieuwe Benz rijden en de productiecapaciteit er op het niveau Donkervoort ligt, hoor je er wat minder over.
kas_par zegt
Volkswagen en updates die snel komen?? Whahaha.
Rij nu twee jaar de ID.3. Fantastische auto in alle opzichten! Behalve de software en vooral de steeds maar valse beloften daarover. Toen ik de auto kreeg was bekend dat de software nog niet goed was. Duidelijk gecommuniceerd, helemaal prima. Er zou snel een update komen. En die kwam ook. Enorme verbetering. Vanaf dat moment beloofde Volkswagen elke pakweg drie maanden met een update te komen die meer zou verbeteren… Inmiddels bijna twee jaar verder en ik wacht nog steeds! Dit voorjaar werd het beloofd medio 2022, maar nu is de verwachting dat het op z’n vroegst begin 2023 wordt. Dat is gewoon dieptriest!! Updates met een jaar vertraging!! En ook de app is nog steeds een volstrekt onbruikbaar stuk software. De helft van de functies ontbreekt, de andere helft werkt vaak niet….
Nog steeds gelukkig met de auto. Maar Volkswagen en software ontwikkeling?? Hele slechte combinatie. Als software developer bij VW zou ik me écht de oren van de kop schamen…
mashell zegt
Maar VW heeft echt elke drie maanden een release. Die releases worden ook per OTA uitgerold naar de vloot. Het lijkt er op dat jouw auto ergens is blijven steken en daardoor niet voor nieuwe updates kwalificeert. En als je geen nieuwe software in de auto krijgt dan werkt je app die informatie krijgt die de auto zendt natuurlijk ook niet goed.
wimbers zegt
VAG is al 10 jaar ruk.
Ik had in 2013 een Audi A6 met het meest complete systeem. Die kon zijn automatische kaart updates en navigatie via Google alleen gebruiken als er een sim kaart in zat. Dat was prima, maar: dat kon geen datakaart zijn want de telefoon moest er dan ook op. Je kon dus je bluetooth telefoon niet meer gebruiken, ook niet voor muziek, Om dan toch telefoon te hebben met data maar een DUOsim genomen, maar dan moest je je telefoon uitzetten als je in de auto stapte..
veelvuldig contact met VAG gehad, de hele boel nog schematisch uitgetekend hoe het moest werken (alleen data via die simkaart, en telefoon via bluetooth houden) maar nee hoor, 4 jaar het hele google systeem niet gebruikt en nog steeds met mijn mobiel met google maps rondgereden, ondanks dat systeem..
HelldogBE zegt
En van zodra er een facelift uit is met (mogelijks) andere hardware voor het infotainment stoppen de OTA updates waarschijnlijk…
PS BMW niet beter, 3G ondersteuning loopt af en daar gaat mijn traffic info en standverwarming op afstand :-(
Gulli zegt
Nu maar hopen dat BMW mee leest en van dat onzalige idee afstapt om iDrive uit te faseren. Het meest gelouterde HID systeem in de auto vervangen door submenus en gezwaai naar je beeldscherm. Serieus, hoe dan.
HelldogBE zegt
Dat gezwaai naar je scherm is alweer afgevoerd bij de 3-series facelift heb ik begrepen.
Maar ook clima is nu op je scherm en de 8 instelbare shortcut toetsen zijn afgeschaft terwijl er ruimte zat is op de middenconsole :-(
Aon zegt
O, het infotainment is slecht.