





Een driecilinder turbodiesel met een slagvolume van 1.2-liter, dit is de Volkswagen BlueMotion van de vroege jaren ’80!
Hé, jullie hebben toch ook al eens geschreven over de Mercedes-Benz Auto 2000 conceptcar uit 1981? Precies, het is dan ook niet toevallig dat deze Volkswagen precies dezelfde naam heeft. Onder de noemer Auto 2000 werd in 1980 door het West-Duitse Ministerie van Ontwikkeling en Technologie een project opgestart dat automakers moest uitdagen een auto voor de toekomst te ontwerpen. Om preciezer te zijn, fabrikanten kregen de opdracht een volledig functionerend prototype te bouwen dat een stuk zuiniger was dan de auto’s die op dat moment te koop waren en waarin vier mensen pasten en 400 kilo aan bagage. Mercedes deed dat met een lel van een auto, Volkswagen pakte het wat bescheidener aan.
Ze ontwierpen een gestroomlijnde (Cw 0.25) driedeurs hatchback, formaatje middenklasser, en lepelden een 1.2 liter driecilinder turbodiesel in het vooronder. Klinkt bekend, niet? Het torretje produceerde 53 pk, accelereerde van 0 naar 100 km/u in 18.2 seconden en haalde met enig aandringen 161 km/u. Langzaam naar huidige begrippen, maar lang niet slecht voor een diesel in die dagen, die doorgaans een veel groter slagvolume hadden. Om het verbruik nog wat verder te reduceren werd er een vijfbak met extra lange eindoverbrenging gebruikt. Goed voor 4.2 liter per 100 kilometer, naar huidige maatstaven niet heel indrukwekkend meer. Vierendertig jaar geleden kon je daar echter goed mee voor de dag komen.
Overigens ontwikkelde Volkswagen nog twee motoren: een supercharged versie van de 1.2 diesel, die een schokkende 60 pk produceerde (4.6 l/100 km), en een 1-liter viercilinder benzine met supercharger, met 75 pk en een automatische vierbak (7.9 l/100 km. Wie zegt dat downsizing iets van nu is?
Heb je het gevoel de Volkswagen Auto 2000 eerder gezien te hebben? Dan ben je wellicht in het Volkswagen Museum geweest, maar waarschijnlijker is dat je de link tussen deze concept en de Passat B3 hebt gelegd. Hoewel de Auto 2000 namelijk nooit in productie ging, is met name het front een duidelijke inspiratiebron geweest voor de Passat die in 1988 werd gepresenteerd.
Voorkant lijkt op een Passat B3.
@turbo20vt: ..uhm, iets met lezen van t artikel en zo..
@ukbob: watzegjemenou?
@turbo20vt: Je was me net voor:-)
Originele naam…
Dit is gewoon een ernstig verbouwde VW Scirocco MK2…
@smoked: idd.
@smoked: ik zeg de looks van een prius
Design is er niet op vooruit gegaan….
@BmwMPower:
Niet alleen het design is in 34 jaar nauwelijks veranderd, ook het motortje is in die periode wel 22 hele Shetlanders sterker geworden….
Doet me denken aan die 3 serie compact, niet al te best……
Cool! Rechts een spiegel was een optie?
@ghost:
Dat was het 10 jaar later nog, net als de 5de versnelling op een Golf destijds een optie was….
@ghost: Ja! ( niet sarcastisch )
@ghost: alles voor minder luchtweerstand he..
@ukbob: Zelfs een interval op je ruitenwisser was een optie…Niks met luchtweerstand te maken..
@norge: als hele normale dingen zoals een neerklapbare achterbank of een asbak op de optielijst staan dan is dat toch “premium”? Werkt vast ook zo met een interval of een rechter buitenspiegel.
@ghost: Ja, alles wat niet direct noodzakelijk was om te kunnen rijden was vaak een optie; Spiegel rechts, achteruit verwarming (men verkocht zelfplak sets als accessoire), elektrische ruitensproeier (mijn 1e Kadett C uit ’75 had een pedaaltje wat je met je linkervoet moest intrappen om je ruiten te sproeien), intervalschakeling op de ruitensproeiers ook wel tegengekomen als optie.
@406_v6: bij een golf 2 even een ander relais plaatsen, en voila, interval schakeling.
cW 0,25. CD’s kende hij denk ik niet. Cassette’s deden ze toen.
@pogostick: De weerstandscoëfficiënt kan als Cw, Cd of Cx worden geschreven, maar ik zal Cd aanpassen naar de meer gebruikelijke Cw ;)
@dizono:
Kleine aantekening, Cx=CW x frontaal oppervlak.
Dat zegt eigenlijk meer dan de Cw alleen.
@tupperware: met andere woorden, Cx is de werkelijke weerstand en CW alleen de vorm. Rap overgaan naar Cx dus als standaard, daar heb je tenminste wat aan.
Jaren later maakte Toyota er de prius van…..
Duidelijk inspiratie geweest voor de Pontiac Aztek.
Daarmee is ook alles gezegd.
Zelfs de conceptcars van VW zijn saai..
Wat nou vergeten? Als je dit 1 keer gezien hebt…
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik wist dat die 1,2 liter 3 cilinder een drama motor was, maar dat ie doodleuk 30jaar na dato nog steeds niet ten grave gedragen is… Wat een ###motor is dat kreng.
Wellicht dat VW daarom nu een 1.4 in de SlowMotion stopt? :)
@sir_smokalot: groter is niet altijd beter hahaha
@w0o0dy:
Ik rijd al drie jaar met de 1.2TDi. Sinds vanochtend 106.000km op de klok, zonder problemen en zonder dat ik mij erger aan het vermogen. Uiteraard is meer vermogen prettig, maar als je 600pk hebt zou je ook graag naar 700pk willen. Als je je rijstijl een klein beetje aanpast heb je er een fijne, zuinige auto aan.
@Original_Arnoud: ga eens met een Peugeot/Citroën of Renault diesel of de multijet van Fiat rijden… Net zo zuinig maat VEEL fijner.
@w0o0dy:
Inderdaad. Die VAG diesels klinken anno 2015 nog altijd als een vrachtwagen.
Fransen zijn nu eenmaal goed in Diesels bouwen, de 2.7/3.0 V6 diesel van PSA en JLR is met afstand de prettigste diesel die ik ken. Zeker in de doorontwikkelde vorm zoals hij tegenwoordig in de Jaguar XF en XJ ligt is het een zijdezachte diesel die nog lekker krachtig en verrassend zuinig is ook. Ik heb in de XF meerdere keren ónder het officiele verbruik gezeten op lange ritten.
@Original_Arnoud: Vroegâh, in mijn tijd, was een auto net ingereden als er een ton op staat. Het zeg genoeg over de kwaliteit van VW als 106.000 probleemloze kilometers noemenswaardig zijn….
@dikdraak:
Dat is gewoon niet waar. Er wáren vroeger ook auto’s die met 100.000km net ingereden waren. (Mercedes Benz en andere kwaliteitsmerken) Maar het feit dat de meeste auto’s tot zo’n 3 decennia geleden een teller hadden die na 99.999km weer op 0 sprong zegt genoeg.
“…door het West-Duitse Ministerie van Ontwikkeling en Technologie een project opgestart dat automakers moest uitdagen een auto voor de toekomst te ontwerpen”
Wereld oorlog 3???
Zo kwam de kever er ook!
@tombe: nou, de Golfoorlog 1 zou je als een wereldoorlog kunnen zien. Alleen werd die niet begonnen door Duitsland.
@e1000bmw523i: In de Jaren 80 van de vorige eeuw, was er sprake van een Koude Oorlog tussen Rusland en het Westen, net als nu eigenlijk en daar refereert de Derde Wereldoorlog naar, denk ik.
OT: Weinig vooruitgang geboekt, dat Volkswagen in 35 jaar, dat is toch wel vreemd. En nog steeds de zelfde werkmethode qua design, Alles moet voor langere tijd hetzelfde lijken en zo weinig mogelijk evolueren. Tijd voor een Revolutie.
@Orichy: in het hele bestaan van volkswagen hebben ze maar 1 keer een grote vernieuwende stap gemaakt. Dat was van de luchtgekoelde naar de watergekoelde auto’s. Uitzondering daargelaten uiteraard.
@lekbak: LOL. Maar eén grote stap, maar er zijn wel uitzonderingen..die ook als ‘grote stap’ tellen, maar die niet mee doen omdat het uitzonderingen zijn?
Opmerking van de dag!
Het concept heeft ook ter inspiratie gediend voor de Audi A2, getuige foto 4…
Auto’s uit die periode kwamen niet zelden bij dagelijks gebruik dichtbij het normverbruik. Het zou mij niet verbazen als dit zuiniger is dan de huidige ecodiesels, die verbruiken allemaal meer dan 5L. Op de snelweg is het helemaal een drama…
@lekbak: Toen was de CO2 maffia nog niet in Brussel/Straatsburg geïnfiltreerd…
Grappig ding…
Combi tussen Passat B3, Scirocco 2 en Corrado dit!
Wat een lelijk hok!
Je kunt het mooi vinden of niet.. maar VW heeft gewoon een hele lange geschiedenis op het gebied van ultra zuinige auto’s.