Lang leve de elektromotor. De Volkswagen Arteon eHybrid is een koppelbaasje.
Nu de vraag om elektrische auto’s telkens meer toeneemt, zitten fabrikanten ook nog een beetje met hun handen in het haar: hoe verkoop je de huidige techniek nog?
Plug-in hybride
De EU-regelgeving wordt telkens strenger en als een auto daar eenmaal aan voldoet, staan de nationale regeringen klaar om belasting te gaan heffen op auto’s met een hoge uitstoot. Daarom zijn er diverse tussenoplossingen. Denk aan de 48V-generator, de hybride of de plug-in hybride. Die laatste kwam laatst enorm in opspraak. Als je veel lange snelwegritten gaat doen op hoge snelheid zou het verbruik hoog zijn. Dat was wel een Sherlock momentje.
Volkswagen Arteon eHybrid
De Volkswagen Arteon eHybrid is de nieuwste aanbieding qua plug-in hybrides. In principe kan deze auto niet als een verrassing komen. Niet alleen om dat het min of meer al bevestigd werd, maar de techniek ligt gewoon in de magazijnen van de Volkswagen Group.
De Arteon deelt onderhuids techniek met de Volkswagen Passat en daar is een GTE plug-in hybride versie van. Een scherp oog zou opmerken dat de GTE-badge dit moment niet gebruikt wordt, maar de eHybrid-benaming.
Modaal
De reden daarvoor is vrij eenvoudig: GTE is voor de sportievere en krachtigere varianten. De Volkswagen Arteon eHybrid is relatief gezein vrij modaal gemotoriseerd. Er wordt gebruikt gemaakt van een 1.4 TSI-viercilinder en een elektromotor. Het systeemvermogen is 218 pk en het systeemkoppel bedraagt een aangename 400 Nm. Dat is net zoveel koppel als de Audi S4 (B5). Die auto gold destijds als een waar koppelmonster. Op de elektromotor kun je 59 km op de accu rijden.
Volkswagen Arteon eHybrid Shooting Brake
De Volskwagen Arteon eHybrid is leverbaar als vijfdeurs liftback of als stationwagon, die men Shooting Brake noemt. Het heeft niets met een echte Shooting Brake te maken, maar de Arteon SB ziet er wel dik uit. De Volkswagen Arteon eHybrid Shooting Brake kan 57 km op de accu halen. Met een volle tank én volle accu is een actieradius van 900 km nodig.
Nederland
Wanneer de auto’s naar Nederland komen is niet bekend. Het lijkt vrij aannemelijk dat dat gaat gebeuren. In Nederland wordt de BPM geheven op CO2-uitstoot, die bij een PHEV veel lager is. Dat resulteert in een lagere prijs.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
daihatsucuore zegt
-edit: Hahaha, dankjewel! Helemaal gelijk, is inmiddels aangepast!-
Lekker Makkelijk zegt
400Nm is geen ” koppelbaasje” hoor anno 2020 – daar moet echt wel minimaal 200Nm bij
soundgarden zegt
@Lekker Makkelijk: en ik vond 200 al veel in m’n 1 liter TSI xD
karhengst zegt
Een beetje koppel is wel lekker met een dergelijke wagen die zich toch niet leent voor het hogere toerenwerk. Dit zijn fatsoenlijke 2.0 Diesel-waardes, maar uit een 1.4 TSI’tje met ondersteuning. Dat lijkt me geen straf, zolang de accu vol is.
mp014 zegt
Ik kan er eigenlijk niet echt aan wennen aan die shooting break van VW. Toen ik erover hoorde dacht ik “te gek” maar nu ik hem zo zie vind ik de sedan eerder mooier! En dat terwijl ik normaal de break van de meeste modellen mooier vind ?
Dakhaas zegt
Gevalletje als je die ‘arte non’ maar flink blijft pushen via content marketing, moeten er toch wel een paar slachtoffers zijn die deze overpriced miskleun dan toch maar kopen of leasen? Man man man. Netvliesvervuiling én zonde van de beschikbare strekkende meters op onze wegen.
autoriteit zegt
@roofrabbit: ieder zijn smaak, maar ik vind m prachtig. Al vind ik de voorkant geslaagder dan de achterkant. Ik zou m er echter niet voor laten staan.
Dakhaas zegt
@autoriteit: True. Ieder zijn/haar smaak. Daar is geen speld tussen te krijgen :)
Ot92 zegt
Nee, heb toch liever de 2.0TDI 200pk. Als de overheid dan ook nog eens de verkoop van HVO100 forceert en stimuleert, zodat het meer verkrijgbaar en een gunstiger prijs heeft, dan zijn wel van dat diesel is vies gezeik af.
audirick1995 zegt
Oeps de 2.0tsi al besteld?