Volkswagen arbeiders zitten er met hun bonus warmpjes bij deze lente. Daar hoeven ze niet eens koorts voor te krijgen.
Het zijn spannende tijden voor de auto industrie. Niemand gaat momenteel nog naar de dealer om een auto te kopen. Of dit slechts een kwestie is van uitstel, of uiteindelijk leidt tot afstel valt nog even te bezien. Desalniettemin is het nog steeds goed om Volkswagen-arbeider te zijn. Ja, zoals we vorig jaar al schreven is het natuurlijk niet leuk om op elke verjaardag te moeten aanhoren dat je een grote sjoemelaar bent. Elk jaar een moddervette bonus opstrijken daarentegen, dat wordt nooit oud.
Ook dit jaar kunnen Volkswagens arbeiders weer een bonus van enkele ruggen tegemoet zien. Om precies te zijn gaat het om 4.950 Ekkermannen per arbeider. Dat is weer 200 pegels meer dan vorig jaar. In 2018 was de bonus (voor 2017) nog 4.100 Euro. Arbeiders moeten wel de mazzel hebben dat ze nog werkzaam zijn voor het Wolfsburgse concern. In de naweeën van dieselgate en met de switch naar EV’s in het vooruitzicht, gingen veel banen immers op de schop. Toch zijn er nog altijd ruim 100.000 arbeiders over die kwalificeren voor het extraatje.
Een deel van de cold hard cash hebben de arbeiders vorig jaar november al gekregen. De rest krijgen ze dit jaar in mei uitbetaald. Eindbaas Herbert Diess en operationeel honcho Bernd Osterloh hebben mooie woorden over voor hun werkbijen. Diess:
De arbeiders van Volkswagen hebben weer puik teamwork verricht in 2019. Ze hebben een sleutelrol gespeeld in het succes van Volkswagen. Met deze bonussen in het kader van de collectieve loonafspraken, willen we hen bedanken voor hun toewijding. Ze kunnen op deze manier meedelen in het succes van het bedrijf.
Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG
Osterloh doet ook een duit in het zakje:
2019 was weer een moeilijk jaar voor onze collegae. Maar wederom hebben de medewerkers de handen uit de mouwen gestoken om ons vooruit te helpen. Het is daarom niet meer dan eerlijk dat de werknemers meedelen in het succes van het bedrijf. Ze hebben het verdiend.
Bernd Osterloh, Chairman of the General and Group Works Councils van Volkswagen AG
henkp1 zegt
Waar halen ze toch al dat geld vandaan??
Ot92 zegt
Geldbomen.
Erik zegt
@henkp1:
Door garantieclaims niet te erkennen.
Zo blijft het geld rollen binnen het eigen bedrijf i.p.v. bij te dragen c.q. een garantieclaim te honoreren.
Zoiets?
erikabarth zegt
@erik2907 dat is enkel stemmingsmakerij garantie is wettelijk geregeld.
Mijn ervaring is dat ze die ook prima naleven, mijn hele familie rijdt al VW en dat al vele jaren.
Waren hele goede bij maar ook hele slechte zoals de 1e generatie TSI motoren,motor/versnellingsbak alles is wel voorbij gekomen. volledige garantie.
slickrick zegt
@henkp1: heel simpel, elk paar jaar een nieuw model lanceren met exact dezelfde uitgemolken techniek van het vorige model. Paar nieuwe led lampjes waar de mensen van kwijlen en dan voor de hoofdprijs verkopen.
De consument blijft maar lappen
En gelukkig is die techniek van gemiddelde kwaliteit dan zorg je dat je na de garantieperiode genoeg dure onderdelen kan verkopen.
Brilliant business model
florisje zegt
Dit is gelukkig wat anders dan bijvoorbeeld Amazon die haar werknemers als stront onder de schoenen behandeld. Goed van ze
mashell zegt
Golf 8 te laat, ID.3 nog niet af en wel bonussen krijgen. Het leven is goed bij Volkswagen.
emping zegt
Moker vette = modder vette
flatsixx zegt
Deze app wordt net de dag slechter. Kijk naar het vorige artikel… wat moet je daar nou mee.
iphonistvongates zegt
Toevallig vandaag de 1ste aflevering gezien van seizoen 1 van de NETFLIX docu’s Dirty Money.
In deze aflevering wordt op een bijna academische manier het VAG dieselschandaal aan ons uitgelegd. Blijkbaar zijn de VAG bankrekeningen gevuld met ontzettend veel doekoes als je alle schadevergoedingen, milieuboetes, terugkoopregelingen enz. ziet. Hebben ze een geldpers in de kelder staan?
henkp1 zegt
Belangrijke aandeelhouders: Deelstaat Niedersachsen ofzo en Qatar…!
lefty00 zegt
Op zich een goed idee, zo laat je tm aan je arbeiders zien dat ze er ook toe doen. Maar korte rekensom is dat 100.000×4950= 495.000.000, dus 500 miljoen, ik denk dat dat niet eens zoveel is voor een van de zoniet de grootste autofabrikant ter wereld.
EDIT, ff googlen en ja, de winst over 2019 was: De winst voor belastingen steeg van 12,5 naar 14,6 miljard euro, zo meldt de Duitse fabrikant op woensdag.
rutgerg zegt
Ik vind dat zo mooi van die duitse autofabrikanten (niet alleen VW). Iedereen deelt mee in de winst ook alle fabrieksarbeiders en niet enkel t management. En daarnaast rijdt iedereen voor een prikkie in een auto van het concern. Top.
tortuga zegt
@rutgerg: zijn het nu alle arbeiders ook de wereldweide techniekers in een officiele dealer?
mashell zegt
@rutgerg: maar let op, er staat tegenover dat je in Wolfsburg (daarbij vergeleken is Almere zeer inspirerend) moet wonen en bij een bedrijf werkt dat mensen nog negatiever benaderen dan KPMG of de lokale drugsbende.
schreute01 zegt
@mashell: dus een soort smartengeld eigenlijk?
rutgerg zegt
@mashell: andere fabrikanten doen t ook he. Dan maar Munchen en altijd aan t bier op een mooi zonnig terras.
erikabarth zegt
@Mashell ah juist daarom verkopen ze er ook zoveel van, logisch man.
Dat negatieve sentiment heerst enkel onder een paar lieden op internet, die zijn nou niet echt representatief voor de echte wereld zo blijkt wel.
VW heeft 2019 afgesloten wederom met een forse plus zowel verkopen als winst.
jack_abarth zegt
Zolang je niet weet wat het basis salaris is, kun je eigenlijk ook niet oordelen of het een goede bonus is.
Kan zomaar zijn dat het salaris + bonus net ietsjes meer is dan bijvoorbeeld bij een andere fabriek. Is VAG dan opeens zoveel beter? Dat verschilt dan van jaar op jaar.
mashell zegt
@jack_abarth: volgens mij is er geen voorgedefinieerde bonus regeling met gemakkelijk haalbare targets (zoals bij Nederlandse managers gebruikelijk is) voor het gewone personeel. De bonus is dus een extraatje. Verder zijn de arbeidsvoorwaarden bij VW al zeer goed.
gamma81 zegt
ben bang voor de werknemers dat 2020 weinig bonus gaat opleveren. Verkoop -25%, Golf 8 loopt niet lekker, ID 3 niet, Audi E-tron fail.
nissanfairladyz zegt
ID3 had een succes kunnen worden, maar ze lopen zelfs dat de verknallen….. Ik weet niet waar ze last van hebben daar in Duitsland.
erikabarth zegt
@nissanfairladyz dat is enkel speculatie. 2e kwartaal 2020 is nog steeds haalbaar.
En wat er precies aan de hand is weet niemand, ook niet de toetsenbordhelden hier die menen de wijsheid in pacht te hebben.
erikabarth zegt
@gamma81 het is dan ook al maart, het jaar is alweer bijna voorbij of niet dan.
toniominestrone zegt
Wat heerst er toch altijd een VAG haat op AB.
henkp1 zegt
Hoe zou dat toch komen?
Niet alleen op AB trouwens
toniominestrone zegt
@henkp1: leg het mij eens uit.
toniominestrone zegt
@toniominestrone: geen gedegen uitleg? wat toevallig hebben we te maken een toetsenbord held?
917 Porsche + Audi zegt
Ik rijd al bijna 30 jaar VW /Audi zonder noemenswaardige problemen,Ben ik dan werkelijk de enige. Ik denk het niet als je bekijkt hoeveel je er dagelijks tegenkomt.
dijan zegt
toniominestrone; Ja , als een ander bedrijf een bonus betaald is het prima . Maar als Vag ook maar iets doet wat goed of slecht is ,dan komen de aasgieren aan bod om negatieve uitlatingen te geven. Echt kinderlijk .
erikabarth zegt
@toniominestrone dat zijn enkele lieden die niet representatief zijn voor de werkelijkheid.
VW is mateloos populair zowel gebruikt als nieuw nog steeds veruit de meest verkochte auto in heel Europa.
geelbarrel zegt
Bij Škoda ook al paar jaar….
appeltaartislekker zegt
Zal wel aan mij liggen, maar wat heb je nou aan 4950 Ekkermannen. Geef mij maar 4950 euro, daar kan je veel meer mee.
v12powerr zegt
@appeltaartislekker: pietermannen daarintegen..
goodvibrations zegt
Prima toch? Zou helemaal mooi zijn als het verdeeld wordt over het aantal personen ipv naar rato van het inkomen.
monsieurleloure zegt
Ik heb vandaag ook een bonus van 5000 euro aan mijzelf gegeven.
Ik was zo tevreden.
jpsienen zegt
@monsieurleloure: ja hoor met je 5 tientjes de ogen uitsteken bij de VW arbeiders hè
Visje66 zegt
Daar hoeven ze in Duitsland vast geen 55% belasting over te betalen….
Ik krijg deze maand ook een bonus van 5000 euro, jammer dat er zoveel naar de staat gaat…..
schreute01 zegt
@Visje66: ja. En daar zie je niets meer van terug hè?!
stephane8200 zegt
@Visje66: die belasting maakt het zo leuk inderdaad. Blijft nog niet de helft van over. Eigenlijk schandalig.
ukbob zegt
@Visje66: als je zo over belasting blijft nadenken wordt het leven niet echt leuk..
ik probeer (lukt ook niet altijd) zo te zien: je inkomen is hoe je wordt gewaardeerd door je bedrijf. Dat je daar niet alles direct van terugziet op je bankrekening is omdat je een (ok, flink) deel afstaat om alles om je heen netjes geregeld te hebben. We kunnen natuurlijk veel zeuren over hoe dingen in NL geregeld zijn, maar voor die maandelijkse afdracht leef je toch maar mooi in een land met een sociaal vangnet, goede zorg, een puike infrastructuur, veilig en met een hoop vermaak dat door die belasting centen mogelijk is gemaakt.
mashell zegt
@Visje66: de inkomstenbelasting is in Duitsland nog hoger dan bij ons…
rob5nismo zegt
Van mij mogen alle bedrijven dit doen waardering voor de overalls.
440i zegt
Wat een totale infantiliteit.
Waar haalt VW de centjes vandaan?
Wel kleuters, even een lesje economie.
VW haalt de centjes door producten te leveren welke de markt vraagt, niets meer en niets minder.
Iets van vraag en aanbod dus, gelijk welke markt dan ook (behoudens monopolie, oligopolie, etc).
En of jullie petjes dat nou goed of dom vinden, dit is de realiteit.
Voor al die domoren die anders beweren: Ga een basiscursus economie volgen.
Waarbij ik me dan wel afvraag of het verstandje de lesstof kan opnemen.
dijan zegt
440i; Perfect verwoord en beantwoord .
440i zegt
Thanks!
Ik neem me meestal voor om niet te reageren op domheid maar de domheid ging zo ver dat ik wel moest.
Autoblog is een mooi medium om bij te blijven op autogebied maar wordt helaas ook bevolkt door (te)veel kleine verstandjes.
Erik zegt
Het is nog dommer om op domheid te reageren. Ik moest dus wel reageren met deze reactie .
Ik heb ook geen idee hoe de economie werkt maar weet wel hoe ik met een Patriot/Stinger een vliegtuig naar beneden kan halen, just in case of emergency……
#iederzijnvak / #iederzijnkennis
440i zegt
Als je geen idee hebt over hoe de economie werkt, dan lijkt het mij zinloos dat je reageert.
Mooi dat je een ander kunstje beheerst.
rob99 zegt
jammer dat de bonussen bij andere bedrijven binnen VAG groep komen te vervallen, en ze dan bij vw dikke bonus krijgen :(