Alle Volkswagens worden ‘verAbt’, dus de Amarok ook.
Volkswagen pickups, een jaartje of tien geleden dacht je dan waarschijnlijk aan een Caddy op basis van de oude Golf, of heel misschien aan de Taro, een rebadge op basis van de Toyota Hilux. Een VW-werkpaard als zelfstandig model kwam pas in 2009. Hij luistert naar de naam Amarok, het is een compacte pickup (het is absoluut een mastodont, maar geen formaat RAM 1500 of Ford F-150) en dat zorgt ervoor dat het onder ons autofanaten niet perse een topper is.
Desalniettemin is het een ideaal ding voor wie een stoere VW redelijk voordelig wil rijden (hij kan op grijs kenteken) en ook de Nederlandse Defensie maakt al een tijdje gebruik van de Amarok. Dat er verder bedrijven zijn die de auto op maat een beetje aanpassen, dat is niet gek. Dat Abt Sportsline zich ermee bemoeit vinden we opvallender.
De naam zegt het al, Sportsline. Voor een auto die meer dan twee ton weegt en zijn kracht uit dieselmotoren peutert, zijn compleet naar verwachting de prestaties niet heel indrukwekkend. 0-100 neemt zo’n acht seconden in beslag, de krachtigste versie van de Amarok heeft 258 pk, wat netjes is, maar voor een grote V6 niet meer dan normaal. Anyway, niet sportief, maar Abt vindt toch dat ze hun tuning-kunsten op de auto kunnen loslaten.
Het resultaat is 306 pk, 630 Nm en een sprinttijd van 7,8 seconden. Nog altijd geen strepentrekker, maar vooral die 630 Nm is de waarde waar je het om moet willen. Met zo’n trekkracht kan de Amarok zwaar werk leveren, zowel op verharde als onverharde paden. De Abt-versie is uiteraard op basis van de 3.0 TDI met 258 pk, maar ook als je de minder krachtigere versie met 224 pk hebt of de 2.0 TDI met 180 pk, kun je de Abt-magie toepassen. Respectievelijk krijgen die dan 265 pk en 200 pk.
Naast de kleine toename wordt hij ook overgespoten in mat donkergrijs. In combinatie met zwarte velgen wordt het daardoor een duistere verschijning. Het moet je ding zijn, toch? De krachtigste versie kost 2.990 euro, uiteraard moet je dan zelf de Amarok aanleveren (het moet eentje van na de facelift in 2016 zijn). Een adequate boost voor een adequate prijs. Misschien dat je daardoor zelfs nog vrij onverwacht uit de hoek kan komen tegenover menig leaseblik.
Mika_Hakkinen zegt
Prachtige wagen zo!
Wij hebben zelf paarden thuis, maar leg me de definitie ‘verharde als onverharde paarden’ eens uit haha :P
momo zegt
@Mika_Hakkinen: dan hebben ze of een stijve of niet…
Mika_Hakkinen zegt
@momo: @720s ow is dat het.
erce zegt
@momo: ik moest hardop lachen
Loek zegt
@mika_hakkinen: eh, ja, verharde paarden doen het beter dan onverharde. Ofzo. Ik heb het even aangepaard, eh, past. Damnit!
cpp1 zegt
Wat een korte laadbak heeft dit ding in verhouding.
g60gti zegt
@cpp1: klopt de meeste die verkocht worden zijn ook een stuk verlengd af fabriek zijn ze ook te klein voor grijs kenteken als ik goed begrepen heb.
BaRa zegt
@cpp1: Een pickup is vaak slechts één rij / bank. Makes more sense that way.
moveyourmind zegt
Ik wordt hier niet echt enthousiast van.
De Amarok an sich vind ik wel mooi, maar bij deze lijken de wielen wel heel lullig ten opzichte van de rest van de auto. En die enorme spatlappen slaan een modderfiguur in combinatie met deze wielen, die onder een hatchback beter tot hun recht zouden komen.
markos78 zegt
@moveyourmind: spatlappen die een modderfiguur slaan zijn nooit grappig.
Erik zegt
@moveyourmind:
Ik WORD hier ook niet echt enthousiast van …..
oldebronx13 zegt
Wat ik niet snap is dat volgens de VW site/ brochure de 3.0 V6 met 7,3 sec op de 100 zit. Ofwel VW heeft het niet goed of dit artikel hanteert verkeerde gegevens. Wie liegt ons voor…?
Dutchdriftking zegt
Móet tóch een fijn werkpaard zijn!
Thomas20vt zegt
Bij VAGtechniek halen ze uit t zelfde blok 340 pk en 710Nm voor een kwart van de ABT prijs… Meestal nog iets meer.
dijan zegt
@thomas20vt: Helemaal waar ,maar je garantie vervalt.En dat is bij ABT niet.
Thomas20vt zegt
@dijan: Desnoods laat het via JD doen. Er zijn ook Volkswagen dealers welke JD tuning leveren ipv ABT met behoud van garantie. Auto moet daar alleen in onderhoud blijven. Ik verkies JD en VAGtechniek boven de brakke ABT software…
terazino zegt
Ik vind m mooi in de blauwe kleur. In korte normale versie en zonder optionele luchtvering een van de weinig auto’s waarbij ik voorin al wagenziek ben. Rijdt erg onrustig en springerig. Op geel kenteken met de nieuwe WLTP bullshit niet meer te betalen, de bpm + btw is meer dan de voertuigprijs.
estoque zegt
@terazino: Grappig, ik heb in een jaar tijd al bijna 45.000km gereden met een korte Amarok, V6, 19″ velgen op grijs kenteken en bladveren. Vind het echt een super comfortabele auto voor een auto van dit formaat.
Op klinkerweggetjes is het wel wat minder met die stugge achterkant. Maar overhellen, springerig en onrustig is hij zeker niet. Heb overigens nooit de 4 cilinders op 16″ staal gereden, dat zal ongetwijfeld iets zweveriger zijn.
lambowambo zegt
De kans dat ik ooit in de markt zal zijn voor een pick-up acht ik niet erg groot, maar vind dit echt een mooie auto en kan het stiekem wel waarderen dat er toch ruimte is voor zulke ‘Amerikaanse’ producten in die zee van Aygo’s, Mii etc etc.