Het hoge woord is eruit: de Volkswagen Amarok gaat uit productie.
De productie van de Volkswagen Amarok is bijna ten einde gekomen. De middelgrote pickup van Volkswagen is sinds 2010 leverbaar. Dat is niet heel erg lang voor een bedrijfswagen, maar het einde nadert nu al met rasse schreden.
Einde Amarok
Pickups in dit segment hebben het niet makkelijk. Vorige week konden we bekend maken dat de Mercedes-Benz X-Klasse ook zijn langste tijd heeft gehad. Bij de X-Klasse is het overigens uit een serieus gebrek aan belangstelling. Voor de Amarok zijn er twee andere redenen.
ID Buzz
De eerste is vrij simpel: Volkswagen heeft de productiefaciliteit in Hannover nodig. De ID Buzz komt eraan en deze moet gebouwd gaan worden in de fabriek waar nu de Amaroks van de band rollen. Dit betekent overigens niet dat de ID Buzz er al in 2020 komt. De productielijn moet namelijk eerst helemaal omgebouwd worden voor de elektrische bestelwagen van Volkswagen. De ID Buzz staat gepland voor 2021.
231 gram per kilometer
De andere reden is eveneens vrij simpel: CO2. De Amerok is enkel en alleen leverbaar met dikke zescilinder diesels. De nieuwe emissie-eisen voor bedrijfswagens is met een maximum van 147 gram per kilometer iets soepeler dan die voor personenauto’s. Echter, de zuinigste Amarok doet 231 gram per kilometer. Dat zou het gemiddelde te veel omhoog tillen.
Argentinië
Voor Volkswagen was de V6 modificeren of de Amarok elektrificeren véél duurder dan ‘m simpelweg van de Europese prijslijsten schrappen. Inderdaad, voor Europa. De Amarok wordt wereldwijd verkocht en ook in Argentinië gebouwd. Die fabriek zal nog gewoon Amaroks blijven produceren voor andere markten buiten de EU.
Opvolger
Het is niet alleen maar slecht nieuws. De Amarok krijgt namelijk wel degelijk een opvolger. Deze wordt in samenwerking met Ford ontwikkeld. De opvolgers van de huidige Ford Ranger en de nieuwe Amarok staan gepland voor 2020. Deze samenwerking is onderdeel van de strategische alliantie tussen Ford en Volkswagen. Zo zijn de twee grootmachten ook gezamenlijk in de weer met elektrische voertuigen.
Meer zien? Check hier de rijtest met de Volkswagen Amarok V6 TDI!
lekbak zegt
Toch een ontzettend nuttige auto voor een noemenswaardige groep ondernemers in nederland. En pickup, vooral van het type Amarok, is dus niet een penisverlenger maar gewoon een handig type bedrijfswagen wat nu door onzin regeltjes uit Europa verdwijnt. Alsof een sprinter met 3500kg op de haak zuiniger is dan een pick-up…
JanJansen zegt
@lekbak: je kunt met een open laadbak niet zo heel veel in een land waar het nogal vaak regent.
Die Sprinter is dan ook een veel praktischer oplossing.
awesome zegt
@janjansen: maar daar gaat het niet om. Die Sprinter is ook de helft van de tijd leeg.
mashell zegt
@janjansen: hoveniers werken ook als het regent. Ik denk dat voor beroepen als hovenier, agrariër en stratenmaker een pickup handig kan zijn. Voor vele andere juist een busje. Of het compromis natuurlijk, in Duitsland zie je nog wel eens een Transporter pickup met huifje.
racerx zegt
@janjansen: je kunt een huif op de Amarok zetten, hebben de meeste defensievoertuigen ook. Erg praktisch!
peug206 zegt
@racerx: defensie heeft nog nooit zo’n slechte pickup gehad als de amarok als ik de verhalen van mn militaire garagevrienden wat mag geloven… die sleutelen er meer aan om dan aan de rest van de ouwe meuk die er nog rondrijd…
Kvgorp zegt
@peug206: knap. Volgens mij zit er gewoon een service contract aan deze aanbesteding. Die amaroks worden gewoon bij het dealer netwerk (wereldwijd indien nodig) onderhouden.
johnhert zegt
@peug206: Dat is ook logisch als je een Amarok vergelijkt met een G-klasse die bestaat uit welgeteld 17 verschillende onderdelen…
bbfix zegt
@peug206: een vriend van mij werkte ten tijde van het uitleveren van de Amaroks aan defensie bij VW, en ging een dag terreinrijden met ‘de mannen’. Na een halve dag tussenbak aan gort. Kan natuurlijk gebeuren, maar zegt denk ik wel iets over de kwaliteit.
stuko zegt
@bbfix: ik heb een vriend en die heeft een auto die ook een keer kapot ging. En hij reed niet eens. Zegt denk ik wel wat over de kwaliteit.
lekbak zegt
@janjansen: die sprinter is praktischer als je losse spullen te vervoeren hebt, niet als je een zware trekhaak nodig hebt of wel eens van de weg af moet. Ook is een sprinter echt niet zuiniger dan een pickup. Zowel met losse wagen als met aanhangwagen niet. De keus word op deze manier ontnomen en dat is gewoon belachelijk.
hdh86 zegt
Wel iets duurder als je 3500 kg wil trekken en 4×4 nodig heb. Opties 3.5 ton en 4×4 beide leverbaar voor sprinter. Alleen heb je voor dat geld al een halve hilux
ethylestra zegt
@lekbak: je hebt altijd nog de superieure Hilux. Ben er niet zo rouwig om als er nog een sjoemelvolkswagen van de weg verdwijnt
lekbak zegt
@ethylestra: daar is alleen de betrouwbaarheid superieur van. Verder is dat in alle opzichten een minder goed voertuig. De amarok is meer dan betrouwbaar genoeg voor west Europa. Pas als je echt naar de rimboe gaat begint de hilux meerwaarde te krijgen.
johnhert zegt
Zo’n 3.0 diesel lijkt me een heerlijk werkpaard, als is hij wel érg groot…
shellplc zegt
Moeten de Koninklijke Marechaussee en de Koninklijke landmacht toch de grootste afnemers van deze auto toch wat anders zoeken.
Vindt een G klasse of een Landcruiser van de KMAR toch net wat meer indruk maken op Schiphol.
RiKe zegt
@shellplc: niet alleen op Schiphol, heb die G klasses ook wel eens met een noodgang aan zien komen op de A44 zonder enige reden en een behoorlijke indruk maakte op een Clio, letterlijk. Stel mafkezen dat het waren.
racerx zegt
@shellplc: die zullen nog wel even blijven, voertuigen van Defensie die aangeschaft zijn (itt de lease dienstwagens) hebben de neiging om erg lang rond te blijven rijden. Kan ook, ik denk dat er nog wel een tijdje spares geleverd blijven worden aangezien productie gewoon voortgezet wordt.
avdb55 zegt
@racerx: dienstauto’s van defensie zijn – in tegenstelling tot wat velen denken – eigendom van defensie. Wel wordt het onderhoud en beheer uitbesteed aan een extern wagenparkbeheerder. Dat is in principe een leasemaatschappij.
Volledige leasing zou veel te duur worden.
bernoulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
3246cm252kw zegt
De Amarok is zeker niet enkel en alleen leverbaar met 6 cilinder diesel. De eerste die op de markt kwamen waren enkel de 2.0 diesels 4 cilinders en die waren niet echt goed. Nu nog steeds worden er meer 4 cilinders hier in Brazilië verkocht dan de V6 diesel.
3246cm252kw zegt
Heel raar ook want een 4 cilinder diesel zou in Nederland beter zijn dan hier wat ze er ermee doen. Dan bedoel ik het off the road rijden en door het mulle zand. Dan moet de 2 liter en de 8 traps automaat echt te hard werken…
Jochen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
loggy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dizono zegt
@RiKe: als ik het goed zag was er vanochtend weer eentje betrokken bij een flinke kop-staart op de A44…
Dutchdriftking zegt
Raar eigenlijk, een Cross-over vind ik niks, de meeste SUV’s doen mij ook niet zo veel, maar een Witte Amarok V6 blijft geniaal!
cappie zegt
Op Curaçao kom ik ze met regelmaat tegen.
kevertje zegt
Het is te hopen voor VW dat ze met hun elektrische droom en nogal frappante nieuwigheden de huidige lichting kopers aan boord kunnen houden. En eigenlijk is dat een beetje emblematisch voor alle automobielfabrikanten. Want de gap tussen auto’s met verbrandingsmotoren, hybrides en EV’s blijft op alle vlakken bijzonder groot, zowel in prijs, aanbod als verkoop. De hype in de media rond alle electrificatie verbaast me. Ik denk niet dat de gemiddelde consument zelfs in staat is om even snel 20-30k€ extra op te hoesten omwille van de Europese regelgeving en de druk op fossiele brandstoffen. Hij wordt in z’n leven al geconfronteerd met zeer zware financiële gevolgen in z’n energierekening, woonst, verwarming, enz. en de auto betaalbaar houden – dat wordt voor nogal wat mensen zelfs met een redelijk salaris met de dag moeilijker. Ik vraag me zelfs af tot waar de pijngrens ergens gaat.
cazzo046 zegt
@ Kevertje; Autos worden duurder maar TCO wordt lager. Niet alleen naar de aankoopprijs kijken.
cazzo046 zegt
Als ik een Pick-up nodig had werd het zonder twijfel een Hi-lux.
Vraag maar aan de taliban.
ericd zegt
Grote motor inzetten, de letters A en R weglaten in de naam.
volvo480gtt zegt
@ericd: Volkswgen Mok?
henkp1 zegt
Gewoon een Renault Alleskan bestellen.
Alex_79 zegt
Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar werden die Amarokjes van Defensie niet specifiek als burgervoertuig op basissen ingezet, dus niet in oorlogsgebied (Irak Afghanistan, Mali), vanwege dat servicecontract dat er aan vast hing?
avdb55 zegt
@Alex_79: klopt, maar afspraken zijn er om te breken
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Die strengere regels gelden toch voor alle bedrijfswagens, dus ook voor een Sprinter? Het is niet dat de regels een pickup onmogelijk maken, het is dat VW er niet in slaagt om een propere wagen te maken…
Dickie zegt
Er zijn vorig jaar 1250 nieuwe 4×4 voertuigen besteld bij Iveco wat de echte opvolger van de G klasse zou moeten worden wanr daar was de Amarok ook niet echt voor bedoeld.