Wist VAG vorig jaar nog de magische grens van tien miljoen verkochte auto’s te behalen, dit jaar zijn ze daar niet in geslaagd. Mag je drie keer raden naar de oorzaak.
Vorig jaar wist Volkswagen AG 10.137.400 auto’s (@sir_smokalot vond overigens van niet) te verkopen, waarvan 6.118.700 ook daadwerkelijk Volkswagen’s waren. Dit jaar komen die aantallen uit op 9.930.600 auto’s in totaal, met 5.823.400 Volkswagens. Overigens is Volkswagen daarmee het enige grote personenwagenmerk (Bentley en Lamborghini worden niet genoemd) dat mindere cijfers noteert dan het jaar ervoor. De precieze aantallen per merk en de verschillen met het jaar ervoor check je hieronder in de tabel.
Verkopen 2015 | Verkopen 2014 | Verschil (%) | |
---|---|---|---|
Volkswagen Personenauto's | 5.823.400 | 6.118.700 | -4.8 |
Audi | 1.803.200 | 1.741.100 | +3.6 |
Skoda | 1.055.500 | 1.037.200 | +1.8 |
Seat | 400.000 | 390.500 | +2.4 |
Porsche | 225.100 | 189.800 | +18.6 |
Volkswagen Bedrijfswagens | 430.800 | 446.600 | -3.25 |
MAN | 102.500 | 120.100 | -14.7 |
Scania | 76.600 | 79.800 | -4.0 |
VAG Totaal | 9.930.600 | 10.137.400 | -2.0 |
Dieselgate, of toch…
En waar komt dat dan door? Dieselgate natuurlijk! Nou, misschien een beetje, maar ook absoluut niet meer dan dat. De grootste pijnpunten voor VAG en Volkswagen in het bijzonder zitten hem in de zeer sterk teruggelopen Braziliaanse (-38.1 procent) en Russische (-36.8 procent) markt. Dat zijn juist markten waar vooral Volkswagen als merk het traditioneel goed doet en de andere merken maar een geringe rol spelen. In Europa werd een kleine plus van 2.5 procent gerealiseerd en zelfs in Amerika werden er in 2015 meer VAG-producten verkocht dan in 2014. Zelfs december 2015 was een betere maand dan december 2014. Dat gaat dan wel over het complete VAG-gamma, Volkswagen als merk schreef wel rode cijfers vorige maand in de VS. Daarnaast kwam jarenlange stabiele groeifactor China in 2015 krakend tot stilstand en noteerde afgelopen jaar zelfs een kleine min: -3.4 procent.
En dan bovenstaande foto, dat zijn honderden Volkswagen-Arbeiters in Kevers die de bui al in 1955 zagen hangen. Of het is een grapje van uw photoshoppende bloggert, dat kan natuurlijk ook.
Dutchdriftking zegt
225.000 Porsches… vroeger was dat een exclusief merk…..
martinus zegt
@dutchdriftking: De kever is ontworpen als massaproduct, dus zo gek is het niet.
Maar helaas.. Bentley zal diezelfde kant op gaan..
leemster zegt
@martinus: helaas voor jullie, ik vind t niet erg. Dit betekent dat ik over 20 jaar zo’n race monster kan kopen voor een prikkie hehehe
mzonneveld zegt
@dutchdriftking: en ging het bijna mis omdat ze niets verkochten….
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Ik zou daar écht niet mee zitten. Met name de Macan is denk ik verantwoordelijk voor de stijging, en dat is een van de weinige SUV’s die ik zou overwegen (zo’n gaaf interieur). Tuurlijk, de Panamera en Cayenne zijn niet moeders mooiste, maar ze voldoen uitstekend aan de eisen die de markt stelt. En door dit soort auto’s te verkopen kunnen ze pareltjes als de Boxster, Cayman en 911 in al hun uitvoeringen verkopen.
We refereren nog graan aan de tijden van de 968 en 993. Dat waren toen al hopeloos verouderde auto’s die nóg maar een keertje een facelift kregen. Juíst door te breken met een paar traditionele merkwaarden (Boxster, 996, Cayenne) is Porsche succesvoller dan ooit. En dat is beter dan er helemaal niet zijn ;-).
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: ik weet dat je gelijk hebt, maar het zijn er wel heel veel. Als Alfa nou eens zulke verkoopcijfers zou hebben….
cpp1 zegt
0 neuks werden gegeven
norge zegt
Zijn daar de auto,s die ze weer terug moeten kopen al vanaf getrokken?
moveyourmind zegt
@norge: Nope…
Volkswagen kennende zullen ze die ongegeneerd juist bij de verkopen optellen…
Alles om de cijfertjes op te poetsen…
clarkson zegt
Die dieselgate heeft inderdaad niet veel uitgemaakt. Maar dat wisten we al een beetje. Ik neem aan dat ze de dieselgate pas echt gaan voelen in de aankomende jaren.
gerjan zegt
Mooiste Volkswagen nieuw te koop. Scania v8 :)
qoekje zegt
Bentley geen vag meer?
qoekje zegt
@qoekje: bugatti en lambo?
qoekje zegt
@qoekje: eerst het bovenste stukje lezen! Sukkel
mercedes190d zegt
@qoekje: reageer je nou 2x op jezelf?
clarkson zegt
@mercedes190d: Misschien deelt de gehele familie qoekje de zelfde ab account?
Dizono zegt
@clarkson: @mercedes190d: hij gaf zichzelf een qoekje van eigen deeg
purepet9229 zegt
Schade marmelade.
hanse1one zegt
Het is het moment om VAG aandelen te kopen..
Dizono zegt
@hanse1one: Als de boete ‘meevalt’ wel, als hij tegenvalt dan moet je nog wel een paar jaartjes wachten om je inleg er weer uit te halen. Maar de kans om te winnen is groter dan bij menig loterij vermoed ik ;)
csx3000 zegt
Dus je verkoopt bijna 10 miljoen auto’s maar je moet 20 miljard euro aan boete’s betalen.
Wat houd je dan nog over?
Ik hoop dat marge een beetje gunstig is voor VW.
leemster zegt
@csx3000: +/-10 mil. Per jaar ja, na een paar jaar heb je dat dan denk ik wel verdient
royke79 zegt
Zoals het in de eerste paragraaf staat lijkt het me ook sterk tot vag dit jaar al 10 miljoen auto’s verkocht heeft ;) dizono je bent vergeten dat het al nieuwjaar is geweest :)
ocda zegt
9.930.600 tinten grijs teveel