Ieders favoriete Italiaanse merk Lancia lijkt wat Stellantis betreft weer helemaal tot leven gewekt te kunnen worden. Hoezee!
De laatste tijd is Stellantis veel in het nieuws. De fusie tussen FCA en PSA heeft de nodige rompslomp om doorheen te komen, maar er is ook goed nieuws te melden als het gaat om de fusie tussen de twee concerns. Zoals al veel aangegeven kan Stellantis 14 merken tot zich rekenen. Peugeot, Citroën, DS en Opel vanuit de ene hoek en de Amerikaans-Italiaanse mix van Dodge, Chrysler, Jeep, RAM, Fiat, Alfa Romeo, Maserati en Lancia. Onder meer.
Lancia
U leest het goed, ook Lancia doet nog mee. Tenminste, nog net. Als je nu Lancia intikt op Google kom je op de slogan Fashion City Cars terecht. Trouwe fans van Italiaanse auto’s: pak even een zakdoekje voor de tranen. De slogan slaat trouwens op het enige model wat Lancia nog verkoopt: de Ypsilon. Toegegeven: het is nog steeds een guitig ding. Maar het was een auto om geld in het laatje te krijgen zodat Lancia de echt mooie auto’s waar ze bekend om staan weer eens op de markt kan krijgen. Niet het enige product om te verkopen, al helemaal niet omdat het grotendeels een Fiat 500 is.
Luxemerk
Het is vrij makkelijk om de stekker eruit te trekken. Lancia is de automotive belichaming van ‘op sterven na dood’. Toch wordt dus Lancia meegenomen in de fusie. Sterker nog: ze worden ingedeeld als luxemerk! In een persbericht wordt duidelijk waar welk merk komt te staan en wat hun rol wordt. De man aan het roer wordt Luca Napolitano, die nu ook al aan het roer zit van Lancia, Fiat en Abarth. Dat geeft dan weer niet bepaald de hoop dat er iets gaat veranderen. Toch leeft Lancia nog en neemt Stellantis het merk nog op in hun portfolio. Stoerdoenerij met oude helden of gaat Lancia een grote revival tegemoet?
Posities
Voor de volledigheid is het aardig om uit het bericht ook even de merken en hun rollen op een rijtje te zetten:
Global SUV
- Jeep
Amerika
- Chrysler
- Dodge
- RAM
Kern
- Citroën
- Fiat/Abarth
Net-boven-kern (‘upper mainstream’)
- Opel/Vauxhall
- Peugeot
Premium
- DS
- Lancia
- Alfa Romeo
Luxe
- Maserati
Een wirwar aan merken: het is te hopen dat elk merk hun rol serieus neemt en daardoor merken als Lancia binnen Stellantis weer springlevend kunnen worden.
posthumus zegt
Prima! Als je twee of drie handige platforms ontwikkeld kan je moeiteloos alle merken bedienen. Goede zet!
negennegenzest zegt
Laat Lancia en ook Alfa gewoon een waardige dood sterven net als Saab of zo. Dit is trekken aan een dood paard.
Jeyo zegt
Ik zie liever 1 luxe merk floreren dan 2 die maar wat aan modderen zoals bij alfa en Lancia nu het geval is…
Esprit_de_Flandre zegt
@Jeyo: Er is zeker mogelijkheid om Alfa en Lancia naast elkaar te laten bestaan, met een volledige lijn modellen. Of ze genoeg klanten vinden is een ander…
basman147 zegt
Na 15 jaar aan Italiaanse 5 jarenplannen die nog niet de helft van het beoogde aantal producten heeft opgeleverd is mijn instelling ” eerst zien, dan geloven”.
SpiderIV zegt
inderdaad, rij al heel lang en graag in Alfa maar eerst de huidige merken levend houden en goed op de kaart zetten lijkt me belangrijker dan de centen besteden aan Lancia oid.
LaLancia zegt
Met mijn nickname zal niemand een andere reactie verwachten; dit maakt mij best wel blij. Maar goed, hoe vaak wij door FCA niet blij zijn gemaakt met een dooie mus…
moveyourmind zegt
Laat ze van Lancia weer een merk maken dat de oprichter eer aan doet en een uithangbord wordt van technologisch vernuft.
Misschien is het zelfs wel slim om alleen maar electrische Lancia’s te bouwen met de nieuwste higtech gadgets en die gericht zijn op luxe en comfort. Op een niveau dat een klassemerk betaamt.
rolov zegt
@moveyourmind: dat wordt maserati al
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat het écht gebeurd.
faalhaas zegt
2023: Lancia is dood.
HZW zegt
Over 15-20 jaar is alles elektrisch.
In 2023 gaat de stekker uit de Brandstof, FIAT 500, FIAT Panda, en Lancia Ypsilon.
En het gaat alleen elektrisch verder voor deze modellen.
GWBoes zegt
Ik zat deze week hier ook over de fantaseren, maar mij lijkt niks mis met een gerebachte DS met een eigen Italiaanse stijl. Of het nou een met leer en alcantare beklede Bravo is of een DS3/5 maakt ook niet uit. En het is vroeger met de Zeta en Phedra ook gelukt.
randy zegt
Ik zie kansen voor een nieuwe Citroën SM met maserati motor!
baserace zegt
Alleen als ze nu vol inzetten op de ontwikkeling van een electrisch platformen voor het A/B segment (500/Ypsilon), C/D segment (C4, Astra, Giullietta/Delta, Giulia, C5, Insignia) en E/SUV segment zie ik nog overlevingskansen voor dit concern; anders wordt het echt een sterfhuis…
tourannetje zegt
Ze zouden wel gek zijn een merknaam weg te strepen: dan kan je deze nooit meer aan een of ander conglomeraat verkopen om op een EV te plakken.
vespinie zegt
Als lancia rijder merk ik dat onderling lancia rijders ongeacht model elkaar al steeds meer groeten op de weg. Das geen goed teken. Zou toch eewig zonde zijn dat mijn zoon moet opgroeien zonder merken als saab lancia alfa ook gereden te hebben eens in zijn leven.
lebeaunl zegt
Maak van Lancia een EV-only premium merk..
leefvrij zegt
Volgens mij worden er meer Lancia’s verkocht in alleen Italie, dan Alfa’s wereldwijd. Dat was in 2019 het geval. Nou maakt Lancia voornamelijk kleine auto’s, (alleen de Y toch) en Alfa meer grotere modellen. Maar laat wel minimaal een van beiden bestaan, ze maken allebei mooie onderscheidende auto’s.
pindakoning zegt
Hoe wil je Lancia en Alfa apart van elkaar positioneren? Oké de een wat sportiever dan de ander, maar voor beide is de markt (buiten Italië) toch veeel te klein
Jantje_555 zegt
ook het feit dat elke EV hetzelfde klinkt en automaat heeft, dus ga je amper verschil merken als je met een Lancia of Alfa rijdt.