Jos heeft zo zijn twijfels bij de objectiviteit van de FIA-stewards.
Onze Max was gisteren weer eens ouderwets lomp aan het racen. Dit was na afloop van de race het onderwerp van het gesprek, en dan vooral de straffen die hij kreeg. De stewards waren niet bepaald mild, met twee tijdstraffen van 10 seconden.
Veel mensen hebben daar een mening over, zo ook Jos Verstappen (je weet wel, de vader van). Hij geeft tegenover de Telegraaf zijn kijk op de zaak. Wat blijkt? Hij heeft zijn twijfels bij de onpartijdigheid van de stewards.
“Max moet rijden zoals hij wil. Hij moet dit doen, omdat de auto niet goed genoeg is en hij er alles aan doet om de titel binnen te halen. Maar Max gaat zijn rijstijl niet aanpassen omdat er nu een paar stewards aanwezig waren die hem sowieso niet lekker liggen,” aldus Verstappen Senior.
Met die laatste opmerking doelt hij waarschijnlijk op Johnny Herbert, een van de stewards van dienst. Die staat niet te boek als de grootste Verstappen-fan. En wellicht bedoelt Jos ook Tim Mayer, die nauwe banden heeft met McLaren, als zoon van voormalig teambaas Teddy Mayer.
“De FIA moet eens goed kijken naar de bezetting van de stewards, wie ze daar neerzetten en of er geen schijn is van belangenverstrengeling. Van oud-coureurs bijvoorbeeld die meer sympathie hebben voor bepaalde coureurs of rijders,” zo laat Jos weten tegenover de Telegraaf.
Dit zijn natuurlijk allemaal uitspraken die Max eigenlijk niet kan maken, ook al maakt hij doorgaans van zijn hart geen moordkuil. Verstappen Junior reageerde zelf redelijk nuchter op de straffen: volgens hem heeft geen zin om achteraf te janken over tijdstraffen. Dat laat hij aan Jos over.
Via: de Telegraaf
Robert zegt
Ik zie het er nog wel van komen dat Jos’ z’n accreditatie over niet al te lange tijd wordt ingetrokken. Hij maakt zowel bij Red Bull als de FIA geen vrienden, dit seizoen.
JanJansen zegt
Ach nee, roddel en achterklap horen nou eenmaal bij F1. En Jos is nou eenmaal eenvoudig genoeg om daaraan mee te doen. En ook slechte publiciteit is meer publiciteit. Kassa voor de F1.
potver7 zegt
Dan zullen ze de accreditatie van de pers moeten intrekken die steeds weer aandacht schenkt aan Jos z’n hersenspinsel.
560pk zegt
Ik heb geen idee of er sprake van belangenverstrengeling bij de hier aanwezige stewards was, en feit is dat Herbert geen vriend en/of fan van Verstappen is.
Maar ik heb wel de indruk dat de discussie omtrent de afwikkeling van het gevecht tussen Verstappen en Norris van de week ervoor, wél van invloed was op de overdreven zwaarte van de nu uitgedeelde straffen. Zo van: “laat m nu maar bloeden, want vorige week kwam hij er te gemakkelijk mee weg”.
GJZ zegt
Eens…. De meeste stewards zijn Brits, het zelfde begon toen ook zo met Lewis in 2021…..
De beste coureur wint het kampioenschap en die komt niet uit de UK🤣
geecee zegt
En héél toevallig blijk de zoon van Mclaren oprichter, Tim Mayer, ook in dat clubje te zitten, 1+1=2….
mashell zegt
Jos is zelf partijdig! En dat is volkomen logisch.
ericc zegt
Inderdaad, Max moest gediskwalificeerd worden wegens gevaarlijk rijden. Ben al meer als 30 Marshall op circuits en heb al meer piloten zien gediskwalificeerd worden voor minder!
brammetjedeb zegt
Voor welke actie? Beetje overdreven dit als je het mij vraagt…
kniesoor zegt
Scheidsrechters in de lagere klassen van een sport hebben doorgaans eerder de neiging om in te grijpen (kaarten te trekken/spelers het veld uit te sturen etc etc). Op het hoogste niveau wordt er – de hemel zij geprezen – veel minder (snel) ingegrepen. En terecht, scheidsrechters/marshalls e.d. moeten zich realiseren dat ze primair een dienende, niet een bepalende functie in het geheel hebben, de sportwereld heeft geen behoefte aan overijverige klonen van Berdien Stenberg of vlaggenwapperaars. Betere scheidslieden (m/v/x) handelen daar gelukkig naar.
mashell zegt
Is dat omdat de scheidsrechters soepeler zijn op hogere niveau’s of omdat de spelers beter zijn op de hogere niveau’s en dus het spel, de regels en de omgangsvormen beter beheersen en de scheidsrechters minder vaak hoeven ingrijpen? De amateur speelt op zaterdag in het bierelftal om de frustraties van de week af te reageren, de professional speelt voor zijn inkomen van nu, later en vaak ook zijn familie.
HGB2022 zegt
De zwaarte van deze straffen voor Max is gewoonweg heel bijzonder te noemen. Moet er herinnerd worden aan Silverstone? Lewis en Max? Waarom geen diskwalificatie voor de Engelsman? Als je over gevaarlijk gedrag hebt. En de vele vele acties die door verschillende coureurs in de achterhoede zijn uitgehaald de afgelopen jaren? Als je een regel verzint of een mening hebt over rijgedrag hanteer dan 1 lijn voor een ieder en altijd! Dan pas kun je praten over eerlijk en onpartijdigheid. Zoniet dan is en blijft de FIA altijd een partijdige organisstie want er zit geen consistentie in haar uitspraken! Eigenlijk precies zo als de politiek!
vopo zegt
Het is natuurlijk wel opvallend dat wanneer Johnny Herbert van de partij is Max altijd de maximale straf krijgt. Het is zelfs zo opvallend dat de FIA bij zichzelf te rade zou moeten gaan. Iets met een interview verbod door RB uit het verleden?
potver7 zegt
Hoor en wederhoor. Wat denkt de papa van Lando ervan?
harrie zegt
Ach Jos will be Jos.
Laat onverlet dat het goed zou zijn als stewards, en dan bedoel ik vooornamelijk Herbert, wat minder nadrukkelijk in de media probeert te komen, of in ieder geval zijn persoonlijke mening over de coureurs voor zich houden als scheidsrechter van de sport.
GJZ zegt
Jos heeft wel een punt…. Zoals the master Senna al vertelde “ if do not go for a gap that is there you are no longer a racing driver “ en zo is dat!
a_buis zegt
Exact. En iedereen loopt weg met Senna, ongeveer de grootse klojo op de baan. Net als Schumi. In goed gezelschap dus. En wat te denken van LH met zijn inmiddels beruchte stapje opzij waardoor de tegenstander over zijn achterwiel struikelt?
brammetjedeb zegt
En volgens papa Perez wordt zijn zoon kampioen. Niet geheel objectief, onze Jos, maar kent het spelletje wel en ik heb toch al iets te vaak de naam Herbert horen vallen en dat deze meneer niet de grootste fan van Max zijn rijstijl is. Maar of dat echt waar is en er daarom hogere straffen worden uitgedeeld is je begeven op glad ijs…