
Een vlugge blik op de nieuwe regels.
De RDW heeft bekendgemaakt dat de nieuwe APK-regelgeving van kracht gaat op 20 mei. Uiteraard gaat dit met de nodige veranderingen gepaard, zeker nu auto’s complexer zijn dan ooit. Meer criteria voor de keurmeesters betekent meer redenen om de werkplaats te verlaten met een negatieve beoordeling, dus is het handig om te weten waar je nu precies op moet letten voordat je je auto overhandigt aan de lokale keurmeester.
In het kort moeten de auto’s voortaan op een aantal extra punten worden gecontroleerd, die vooral te maken hebben met milieu en veiligheid. APK-keurmeesters moeten vanaf volgende week zondag, 20 mei, o.a. de waarschuwingslampjes op het dashboard, de afstelling van de mistlampen en de roetfilters controleren. Of ze dit ook allemaal gaan doen moet nog maar blijken, maar de intenties van de overheid zijn duidelijk.
Voor wat betreft die lampjes op het dashboard is het vrij simpel: brandt er één tijdens de controle, dan kan je auto worden afgekeurd. De keurmeester kijkt voortaan naar ESP, ABS, bandenspanningssystemen, elektronische stuurbekrachtiging, elektronische remsystemen en zelfs het eCall-systeem.
Met de roetfilters zit het iets gecompliceerder. Enkele jaren geleden was er al sprake van dat roetfilters niet meer verwijderd mochten worden. Vorig jaar werd deze regel ook daadwerkelijk ingevoerd, en dit jaar mogen de keurmeesters controleren wie zich netjes aan deze eisen heeft gehouden en wie er tien kleuren lak aan heeft. Het probleem zit hem in het feit dat de keurmeesters, in ieder geval nog dit jaar, niet meer dan een visuele controle hoeven te doen. Wanneer uit gegevens van de RDW blijkt dat een auto over een roetfilter moet beschikken, moet de keurmeester bekijken of deze ook aanwezig is en werkt. Echter hoeft alleen de buitenzijde bekeken te worden. Als hij de milieumetingen (lees: het uitlezen van de EOBD) doorstaat wordt hij niet afgekeurd.
Tenslotte gaan de keurmeesters voortaan nog nauwer letten op het lekken van vloeistoffen. Volgens de richtlijnen mag er geen enkele vloeistof meer in het milieu terechtkomen, tenzij dit normaal gesproken onverhelpbaar al gebeurd. Denk hierbij vooral aan ruitenvloeistof en waterdampen van de airco.
Beeld: Porsche garage in Tokyo, door @ghostnl
Dat wordt nog wat voor de Volkswagens met al die storingslampjes.
@henkhekje: Volkswagens tot daar aan toe… Wat dacht je van de PSA-groep?! als de lampjes in het dashboard uit zijn, dan weet je zeker dat de auto pas ECHT kapot is!!
@midas: hetzelfde geldt ook voor Alfa Romeo (werp ook even een vlugge blik op mijn foto, om narigheid te voorkomen)
@joost1990_2: haha! ja! daar hoor ik ook geruchten over… ik weet t van de PSA groep dankzij mn ouders… dramabakken en ze leren er niks van… blijven de fout in gaan…
@midas: huh? Dat die lampjes branden is toch een teken dat ze het doen? Net als de stoelverwarming? ;-)
@peug206: klopt! als ze nog branden, betekent dit dat (voornamelijk) het motormanagement nog werkt! als dit lampje uitgaat… meestal is de auto dan ook uit….
@midas: ach, zolang ik de buurman nog kan uitlachen met zn golf 6 die om de haverklap stuk is terwijl dat 16 jaar oude leeuwtje voor 100€ elk jaar weer door de apk rolt…
@peug206: klopt ;) niet alle peutgoden zijn slecht ;) met name de 107 en 108.. hehehehe! liggen toyota blokken in hahaha!
@midas: umm, de TU5JP4 (van de 206/306/406) 1.6L blokken met 16 kleppen zijn goed voor zo’n 400.k aan kilometers met alleen regulier onderhoud….
@midas: Als er één concern hard leers is, dan is het VAG wel ;-)
Geen enkel merk is perfect, maar VAG doet wel heel erg z’n best om er een potje van te maken.
@henkhekje: dat ben ik t niet met je eens! peutgod blijft dezelfde probleemblokken voor jaren gebruiken in hun auto’s…. en mn ouders zijn nog meer hardleers… hebben jaren van die ellende bakken gekocht. want: deze is echt mooi en een jaar jonger! die gaat niet stuk!
@midas: ik rij al jaren PSA, tussendoor 3 Volkswagens gehad en een Renault. Maar ik deel die ervaring niet, DS3 HDI gehad, deze heeft onder de garantie een nieuwe koppeling set gekregen bij 51.000km (onbalans in vliegwiel). Daarna ruim 150.000 probleemloze kilometers gemaakt. Daarna 2 keer een UP! gehad en een Polo, wat een drama! Waterlekkage in de UPs (ja allebei) rammels in het interieur, binnenwerk uitlaat liet los, versnellingsbak haakte, ruitenwissers hielden er spontaan mee op etc etc, de Polo was nieuw en een olieboot (3 liter olie à 35 euro per liter in 5000km), daarna een Clio 1.5dci gereden, daar heb ik 192.000km mee gereden zonder een enkel probleem, enkel regulier onderhoud; distributie, remmerij etc..
@henkhekje: Bij PSA zijn het vaak alleen de elektronische dingen die de clichés “bevestigen”. Mijn vader heeft niks anders dan Peugeot gereden in zijn leven, onze vorige auto (307 SW uit 2003) zat top in elkaar. Net geen vier-en-een-halve ton erop gezet, maar de motor kon dat makkelijk. Beetje jammer dat de elektrische dingen, met als dieptepunt de lamellen van het panoramadak, ervoor zorgde dat de auto niet meer te gebruiken was.
Nu een 308 SW (gen 1, 2009), nog niks bijzonders mee gehad na 150.000 km (1.6 VTi zonder turbo, die versies met turbo schijnen niet geweldig te zijn) behalve wat zaken die gewoon het resultaat waren van slijtage waar andere merken ook last van zouden kunnen hebben.
Ik ben nog te jong om ervaring te hebben met alle concerns. Maar PSA of Frans spul over één kam scheren als slecht vanwege een enkel model als boosdoener, daar ben ik het al een tijdje niet mee eens.
@720s: ja je bent nog te jong…
@720s: ga eerst eens zorgen voor speelgoedautootjes……
@ikleesookoverautos: ik heb geen idee waarop je nu doelt.
@midas: oei, een VAG fanboy..
@henkhekje: ohnee! totaal niet! heb 2x VAG gereden (Golf MK1 en LUPO 3L) beide drama bakken! zeker die 3L… ding stond meer stil dan ik er mee heb kunnen rijden!
Geef mij mn (G)Aygo maar! lup altied dat ding!
@midas: kan me niet voorstellen dat een Golf MK1 een drama bak is, dan heeft dat vast aan de vorige eigena(a)r(en) gelegen.
@henkhekje: klopt! vorige eigenaars en beetje achterstallig onderhoud. uiteindelijk is de motor er niet beter op geworden, versnellingsbak gaar gedraaid en het schakelmechanisme kats versleten.. maar die auto had totaal geen schuld, beessie was al 32 jaar oud…
@midas: je Aygo vergelijken met een Golf1 (40 jaar ouder) en een lupo 3l (20 jaar ouder)…hoezo?
@henkhekje: als je twee vag heb gehad met ellende dan weet jendat je ver vana f moet blijven
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jack_abarth: Zijn je lampjes uit?
Begrijp ik nou goed dat wegens olielekkage mijn auto afgekeurd zal worden?
Ik hoef ussen beurten 20 à 25 duizend km nooit olie bij te vullen, dus de lekkage is nihil (hij gaat in die tijd van max peil maar 3/4 4/5 ongeveer).
Zou wel tamelijk belachelijk zijn, olieverbruik (verbrande olie) van sommige voertuigen in ogenschouw nemend….
@noudjuh: denk dat het bij extreme gevallen pas te zien is. Ze gaan echt je auto niet een week boven een vloeipapier zetten om te kijken of er een drupje uit valt.
@rnej: Toch zou ik de onderkant van je oude auto voor de zekerheid ff vooraf schoonspuiten ;)
@dawwg: meh, ik laat m’n auto altijd onafhankelijk keuren, dus mierenneuken doen ze toch niet. Daar komt bij dat ik geen olielekkage heb ;)
@rnej: Moet je mij eens vertellen wie onafhankelijk keurt? Gaat volgens mij altijd namens de RDW. En deze RDW bedenkt de regels. Niet de APK keurmeester.
@pa045: gewoon. Een non-rdw keuringsstation die geen garage is, en geen werk of onderdelen verkoopt. Ze keuren streng genoeg om hun keurmeesterschap niet te verliezen, maar ook niet zo streng als de kwik fit zodat je voor elk wissewasje in discussie moet. Apk-oke bijvoorbeeld. Zitten in dh en rdam. 40 euro en nooit slap gelul. Auto die bij de kwik fit 550€ werk nodig had kwam er daar gewoon doorheen…
@dawgg: Ik denk dat je gelijk hebt, ondanks dat het verwaarloosbaar is (0,5l op 20.000km), kan ik hem volgend jaar maar beter even flink wassen van onderen (de auto bedoel ik dan hè, just to be safe…)
@noudjuh: waarmee ga je de olie weg wassen?…water? Succes in dat geval ?
@sanderm3: motorreiniger, eogenlijk gewoon een zware ontvetter. Daar spoel je t wel mee schoon, hogedruk erna erover en t is weg. Het is geen lekbak, er zitten wat sporen aan, maar ik vind nooit druppels op de oprit onder de auto.
@sanderm3: simpel weg met dreft oid, goed insprayen en hierna een hoge druk reiniger er over heen, doet wonderen
@noudjuh: Alleen bij nieuw verkochte voertuigen, lees voertuigen die vanaf 20 mei worden verkocht, mag er geen enkele vloeistof meer lekken. Dit betekent dat er in 2022, de eerste keer dat deze auto’s naar de keuring moeten, er veel auto’s worden afgekeurd vanwege een vloeistoflekkage.
Gelukkig hebben mijn auto’s nagenoeg geen hulpsystemen. ABS, dan houdt het wel zo’n beetje op.
@maxidyne: gelukkig? Die hulpsystemen zitten er vooral op om je veilig op de weg te houden, niet om je te pesten bij een APK. En ga nou niet roepen “ik heb zonder al die systemen nog nooit een ongeluk gehad, dus ik heb ze niet nodig” want dan mag je ook al je verzekeringen opzeggen (“mijn huis is nog nooit afgebrand, dus ik heb geen opstalverzekering nodig”)
@henk_he: jeetje. Drink je wel genoeg met deze temperaturen ? Van een zonnesteek ga je zo zuur doen.
@henk_he: mijn excuses voor mijn oude auto’s. Zal mijn auto’s morgen direct inruilen op een moderne auto voor henk_he. Is een Tesla goed genoeg voor je? Dan voldoe ik gelijk aan; ”elektrisch rijden is de toekomst”. Dus bij deze te koop: Audi RS2, BMW 330 Ci en een Mercedes Bens SL 320.
@maxidyne: Bens + Benz uiteraad…
Heerlijk. Heb een 24 jaar oude auto die vrijwel geen elektronica aan boord heeft. Lekker simpele techniek, nooit gezeik bij de APK :-D
@rnej: prima, dan blijf ik wel uit jouw buurt met m’n climate control precies op 20,5 en adaptieve cruise control aan. Heerlijk al die technologie. En ik ga dit jaar vast ook door de eerste APK komen, daar twijfel ik geen seconde aan.
@henk_he: jij bent vast leuk op feestjes.
@timobac: Denk dat hij zelf niet fatsoenlijk autorijden kan, heeft daarom hulpmiddeltjes nodig.
@rnej: en natuurlijk zijn er ook minder regels van toepassing vanwege datum 1e toelating
Ik wis altijd de foutcodes voordat de auto naar de garage moet.
Rupsje nooit genoeg vindt wel weer wat om nóg meer geld te pakken.
Moet het niet te warm zijn bij de apk, want als mijn auto in de zon heeft gestaan geven de parkeersensoren een storings melding.
@realhustler: nog maar snel even langs dan in december ;-)
Weet iemand of de vrijstelling van APK-plicht voor voertuigen ouder dan 50 jaar ook vanaf 20 mei geldt? Ik ga 25 mei trouwen, misschien toch maar even garageplaten erop dan… https://www.autojunk.nl/2018/03/work-in-progress-onze-trouwauto-daimler-mkii-v8-1967 (en ja, uiteraard is ie waardig de weg op te gaan)
@lichtmetalenbelg: van harte gefeliciteerd :) volgens mij is die regel vanaf 1 mei in werking getreden, maar dat weet ik niet 100 % zeker
@lichtmetalenbelg: Ik heb hier ook naar gezocht omdat mijn DS uit 67 anders ook vrij is. Wat ik kon vinden is dat de maatregel per 1 mei zou ingaan, maar dat dat nu vertraagd is. Onduidelijk wanneer het nu ingaat.
@frederik: In België is het zo, wagen ouder dan 30 jaar, O plaat aanvragen, nog 1 keer naar de keuring en daarna keuringvrij.
@lichtmetalenbelg: Een aantal weken geleden was het nog niet bekend of en wanneer dat ingevoerd gaat worden.
Garageplaten zijn trouwens ook gewoon niet toegestaan voor zoiets. Het best is om ff een apk te regelen. Als de auto werkelijk goed is dan mag dat geen probleem zijn.
@lichtmetalenbelg: Vanaf 1 mei 2018 zijn alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijgesteld van de APK plicht. Dat lees ik op vrijwel iedere oldtimers website. Echter is het moeilijk te achterhalen op websites van de overheid.
Oftewel, obd2 stickje kopen op aliexpress voor €1, en appje downloaden op je tel. En ff snel de foutcodes weghalen voordat je heenrijdt.
@allesmetturbo: dat wilde ik zeggen ?
@allesmetturbo: Zo simpel werkt het niet, de foutcode (lampje) is binnen een seconden weer terug als het onderdeel waar de foutcode van is, stuk is. Het blijft alleen uit wanneer het onderdeel goed functioneert en er een oude code opgeslagen stond. Vandaar dat wanneer je een defect onderdeel vervangt meestal het lampje blijft branden totdat de oude code gewist is.
@allesmetturbo: dat gaat dus niet lukken, dan is de readyness test niet voltooid bij het uitlezen voor apk, die cyclus wordt pas weer compleet na een x aantal kilometers dus in die tijd is je eventuele storing ook wel weer terug.
@allesmetturbo: of gewoon naar Ali gaan van garage “keuren zonder zeuren “ betaal je iets maar krijg je ook wat….
@allesmetturbo: Suc6 om eentje van een euro te vinden
@hollandbest:
http://s.aliexpress.com/uIJZnm67
€1,16 voor het stickje en €1,36 verzenden vanuit china naar NL.
Alstu
Mijn ruitensproeiertankje lekt. Doe ik dr water in. Komt er ook geen ruitensproeivloeistof in het milieu. Probleem opgelost. Niemand schrijft voor dat er daadwerkelijk ruitensproeivloeistof in moet.
@maotje: nee, maar je ruitensproeier.moet wel werken en nog goed afgesteld zijn ook. Benieuwd hoe je dat gaat doen zonder vloeistof in je tankje
@seicilindri: het systeem werkt gewoon. Maar door een scheurtje druppelt die.
Dus flesje water dr in voor de apk en klaar.
@maotje: of je vervangt het tanktje gewoon, of dicht het scheurtje…
@maotje: is die niet eenvoudig te repareren met een beetje Ducttape?
@maotje: Ruitensproeier mag lekken. De nieuwe eis geld voor alle vloeistoffen die niet bestemd zijn om in het milieu terecht te komen. Ruitensproeier is bedoeld om in het milieu terecht te komen, en mag dus lekken.
Dan word de auto van de buren hier afgekeurd. Je kan precies waar zij de auto altijd parkeren
Een beetje auto markeert zijn terratorium
@seicilindri: territorium
Vandaar dat al die gasten/tuners met al die downpipes lopen te zeulen op onder andere Marktplaats haha. Wilde mijn DPF ook van m’n BMW afhalen, maar toch maar niet gedaan vanwege de aanstaande nieuwe APK regels.
Mijn auto uit 2003 heeft een uitgeschakeld waarschuwingslampje en omdat tot nu toe geen eobd check gedaan werd voor dit bouwjaar, kwam ik er altijd moeiteloos mee door de apk. Het is mij nu niet duidelijk of de apk regels ook voor bouwjaren vroeger dan 2004 gaan gelden. Iemand een idee of is het afwachten?
@jappebak: nee, uitlezen via obd is pas verplicht vanaf 2006. Dus als jou auto gewoon door de 4gas test of roetmeting komt is er niets aan de hand.
@nick323gtr: Ook na 2006 is er niks aan de hand. Motormanagement lampje mag branden voor apk. Voor 2006 word er nergens naar gekeken. Na 2006 word er gekeken of het overeenkomt met de obd tester (als het lampje aan is, moet dit op de obd tester ook weergegeven worden) en vervolgens word er een 4 gas meting of roetmeting uitgevoerd.
@techniekmeneer: tenzij je auto van na 2013 is, dan is een milieu gerelateerde foutcode sowieso afkeur.
@nick323gtr: Niet waar. Ongeacht de leeftijd van de auto mogen er emissie gerelateerde fouten inzitten. Als dit het geval is word er een uitstoot meting gedaan. Voorheen was dit wel afkeur bij auto’s ná 2006. Sinds dit jaar niet meer. Het jaar 2013 heeft nooit een rol gespeeld met deze eisen, dus geen idee waar je dat vandaan haalt.
Onoverkomelijk. Het vroegere “onverhelpbaar”
Apk keurmeester hier; Niet alle nieuwe regels gelden voor alle auto’s, veel nieuwe regels gelden voor auto’s vanaf 2017. Voor degene die zich zorgen maken over de afstelling van de mistlampen (deze klopt vaak niet) De eis is dat het lichtbeeld onder de 0 lijn van de afstelapparatuur valt. Lukt dit niet, trek dan gewoon de stekkers van de mistlampen eraf. Mistlampen voor vallen namelijk onder de toegestane verlichting, deze hoeven dus niet te werken.
APK? heb ik al jaren niks mee te doen.
Wat een werk al die roetfilters weer terug erin te bouwen
@hollandbest: Het is een visuele controle. Dus als iemand zijn roetfilter leeggemept heeft kun je dat aan de buitenkant niet zien. Als de eobd test goed is is het gewoon goedkeur. Zoniet, roetmeting, en ook zonder roetfilter kun je onder de max K waarde blijven..
In reactie op voorgaande reacties. Ik heb een 307 break HDI gehad. 320.000 km mee gereden. Alleen het normale onderhoud gehad. Nooit geen problemen. Overigens heb ik ook 2 Peugeot(s) 206 GTI en een Peugeot 406 coupe gehad. Ook alleen maar regulier onderhoud. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar volgens mij gaan auto’s ook vaak stuk doordat mensen er slecht mee omgaan….
@speedyrutger: nooit geen problemen, …….
dus altijd (nooit geen is als min min = plus)
@erik2907: Zucht……Ja de zin is grammaticaal fout ik weet het…… Nooit problemen dan…… Soms gebruik je een dubbele ontkenning om je stelling kracht bij te zetten….
Voor zover ik weet, gelden die regels voor auto’s die vanaf die datum geleverd gaan worden en dus pas over een paar jaar gekeurd hoeven te worden. Dit soort regels gelden nooit met terugwerkende kracht….. Is nog nooit zo geweest.. Niemand moest achteraf ineens een derde remlicht inbouwen of een airbag ofzo….