De update brengt twee nieuwe features met zich mee.
In een wereld van over-the-air-updates is het best vreemd dat je voor updates in je infotainment naar de dealer moet. Daar is Elon Musk het mee eens, want een Tesla updatet zichzelf gewoon wanneer er een nieuwe versie van ‘Tesla OS’ beschikbaar is. Maar wat de OTA-updates vooral mooi maakt, is dat de hardware ineens volledig andere dingen kan doen. Zo was de camera achter de binnenspiegel één van de kernelementen van Autopilot: sinds een recente update is het ook ineens een dashcam.
Zo kunnen twee elementen van de hardware vanaf volgende week beter gebruikt worden, zo meldt Elon op Twitter. Om te beginnen met de definitieve versie van ‘Dog Mode’. Er is al een manier om je viervoeter koel te houden terwijl jij even snel naar de winkel gaat, wat voorkomt dat overbezorgde mensen de ruiten inslaan terwijl je hond het gewoon prima naar zijn zin heeft. Dat is echter gewoon een methode om oververhitting voor de cabine te voorkomen, Dog Mode is speciaal gericht op de hond. Airco aan, muziekje aan en in het scherm in het interieur staat een tekst waardoor omstanders weten wat de temperatuur is, en dat je beste vriend het prima naar zijn zin heeft terwijl jij even een winkel door rent.
De tweede toevoeging is er één van veilige aard. Want naast de camera voor zitten er nog meer (Autopilot-)camera’s in de Tesla’s. Die kunnen met de komende update alles vastleggen met de nieuwe Sentry Mode. Hiermee kunnen eventuele misdadigers en/of verdachte situaties om en in je Tesla vanuit acht hoeken vastgelegd worden. Als je dus nog een Tesla wilt leegroven, doe het deze week. Nou ja, doe het gewoon niet, maar nu sta je niet gelijk met je smoel op de beveiligingscamera’s.
Overigens kwam Dog Mode voort uit een suggestie van een Musk-volger. De CEO heeft, met een humoristisch tintje, genoeg aandacht voor ideetjes van gebruikers. Alles om het merk zo compromisloos mogelijk te maken. Blijft toch leuk.
Image-credit: een Model 3 op gele platen voor de Albert Heijn, gespot door @schildpad12 op Autojunk.
robbie123 zegt
Weer een update? Konden ze hem niet in één keer goed afleveren?
parttimeautospotter zegt
@robbie123: Wat is er mis met het toevoegen van nieuwe functies?
ricksmits zegt
@robbie123: wauw.. mijn tweejaarlijke reactie op autoblog gebruik ik bij deze om jou uit te maken voor koning azijnzeiker.
Snap niet dat autobedrijven overigens altijd nieuwe modellen uitbrengen? Hadden ze niet gewoon 20 jaar kennen wachten zodat we de hele periode met handmatige raamslingers hadden kunnen inkorten
wimof zegt
@ricksmits: Niets mis mee met manuele raamslingers.
roberto zegt
@wimof: Mocht je professioneel visser zijn, dan is de oefening nog altijd bruikbaar.. zo niet, dan maar een knopje.
evdw zegt
@robbie123: continuous improvement and innovation heet dit eigenlijk.
kevin82 zegt
@robbie123: zeg je dat ook bij iedere update van je Smartphone.. dat heet innovatie! Welkom in 2019
boomhauwer zegt
@robbie123: alle merken doen updates..
rulefollower zegt
Het is wachten op het eerste dode kindje als gevolg van een falende “dog-mode”.
Of nog erger voor de hipsters, een dode hond.
Dogs are people too.
enjoypunani zegt
@rulefollower: idd, als de accu leeg is doet de airco ’t ook niet meer. Maar toch leuk dat ze iedere keer met updates komen met bestaande hardware. In hardware land is dat namelijk best tegendraads, want normaal gesproken zegt bijvoorbeeld de televisieverkopert dan gelijk dat je maar een nieuwe moet kopen.
wimof zegt
@enjoypunani: Of indien ze met een energie verslindende update komen een paar gereserveerde blokjes in de batterij vrijmaken.
wimof zegt
@rulefollower: Ik denk niet dat dit ingeslagen ramen gaat verhelpen wegens “niet iedereen weet wat U weet.”
milieumeneertje zegt
@rulefollower: je zou dogmode gewoon nieg beschikbaar kunnen maken onder een bepaald percentage. Tevens hebben tesla’s een app op de telefoon waarmee de auto zou kunnen waarschuwen. Hij zou automatisch de ramen 10 cm kunnen openen wanneer de accu leeg is. Zoveel mogenlijkheden.
tge1 zegt
@rulefollower: Veel mensen vind ik toch echt minderwaardiger dan een hond. En ik ben echt geen hipster… Brrr.
Romano zegt
Sentry mode was een ook een suggestie van een Tesla rijder, via Twitter
roberto zegt
@romano: Als dat zo is, vind ik het wel fraai dat Tesla ‘echt’ luistert naar de klant, kunnen vele merken nog een puntje aan zuigen..
Dutchdriftking zegt
Klinkt als een mooie toevoeging. Die Dog mode is ook geniaal. Nu de omstanders het nog aan het verstand krijgen.
ghost zegt
Boring! Take nap!
stephane8200 zegt
@ghost: heet niet voor niets the Boring Company.
ghost zegt
@stephane8200: haha ja idd. Het doet mij gewoon echt niks. En begrijp mij niet verkeerd, heb onlangs een hele week in een model S (p85d) mogen rijden en het rijdt leuk en het is allemaal heeeel fancy zo’n groot display maar in the end leidt het mega af, voelde ik geen greintje emotie, en na 4 avonden achter elkaar alle vrienden te hebben gereden en 100x gelaunched te hebben, was ik blij dat ik vrijdagmiddag weer mn Mercedes A’tje 180d weer onder mn kont had. Vinden sommige mensen ook saai en zielig met een 1.5 dieseltje van Renault maar ik vind het leuker dan een EV. Opladen vond ik nog het meest irritante wat er was, telkens
Die kabel eruit en erin, dat wachten was nog daaraan toe..goed
Je snapt me nu ondertussen wel.
flutterby zegt
@ghost: op het internet is iedereen een FBI agent én dokter tegelijk.
ghost zegt
@flutterby: ik snap je opmerking niet..help me even..
flutterby zegt
@ghost: Het is een opmerkelijk verhaal dat je een 1.5 dCi verkiest over een p85d. Waardoor ik sceptisch ben over de waarheid verhult in een grap.
Zelf verkies ik zelfs de Leaf of Ioniq Electric over mijn 1.5 dCi, want hoewel het een fijn blok is verdwijnt het in het niets tegenover soepelheid, rustig en stilte van een elektrische aandrijflijn. En natuurlijk is het ook fijn dat als je gas geeft niet tot twee hoeft te tellen tot er iets gebeurt of terug te schakelen.
ghost zegt
@flutterby: bovenal hoef je mij niet te geloven. Ik ben hier niet om mensen massaal iets aan te praten. Deel je slechts mijn mening en boven alles wat ik inmiddels dat smaken verschillen. Ik ben hartstikke blij met mn A’tje. Mede door de automaat een heerlijke wagen imo en ik heb zelden het gevoel dat ik iets te kort kom. Zoals hierboven al gezegd rij ik voor de fun nog een S1 ernaast. Wat heb je verder dan nog te wensen vraag ik mij dan af?! Tuurlijk wil ik ook met de tijd wel weer wat anders maar ik ben gelukkig met wat ik heb en wordt niet ineens gelukkiger als die p85d mn dagelijkse realiteit zou zijn als daily. Hoop dat je mij zodoende begrijpt.
detroitv8 zegt
@ghost: acceleratie is fantastisch. Verleden week in Duitsland gereden met de nieuwe etron. Voor dat kaliber auto valt de acceleratie tegen, maar het is zeer vermakelijk. Heb wel begrepen van EV’ers dat het snel went en de lol er dan ook vanaf gaat.
ghost zegt
@detroitv8: jawel dat is ook echt heel gaaf, 1 versnelling en maar door maar ik bedoel voor mn eigen ervaring dat ik in the end niet zoveel meer had dan wat ik nu al heb en ja het milieu zal er iets beter door worden meer helaas voor de overheid boeit me dat weinig, en koop ik niet om die reden een auto.
crepito zegt
@ghost: Zit vast een hoop emotie in die 1.5 renault diesel ?
ghost zegt
@crepito: nog altijd meer dan ik welke EV dan ook. En mocht ik dan toch nog emotie missen pak ik wel de Audi S1. Doeidoei.
willeme zegt
@ghost: onder aan de streep is die 1.5 diesel ook gewoon schoner. Zeker als je met name hogere anelheden (snwelweg) rijdt. Als we straks 10 miljoen accu’s nodig hebben en moeten wegflikkeren kijken we iets anders naar het milieu ;-).
Elektrisch rijden is een beetje als de The Jetsons. 50 jaar geleden leek het futuristisch, maar inmiddels is het een beetje achterhaald.
Mercedes A als daily en S1 klinkt mij als een topcombinatie. Niet te groot, net even wat luxer en lekker premium. Dus prettige auto’s om in te zitten.
S1 is sowieso een onderschatte hot hatch, trouwens. Altijd een handbak, best wel wat power (231 pk, toch) en vierwielaandrijving. Best bijzonder in die klasse.
evdw zegt
@ghost: Als je je infrastructuur goed inricht thuis hoef je die kabel er nooit eruit en erin te doen.
En jij zit lekker binnen terwijl de auto oplaadt en je hoeft nooit meer naar dat verrotte tankstation.
gebruikersnaam3 zegt
@evdw: ja is dat zo? Hij plugt zelf in? Nee dus. Je moet altijd die koude ranzige kabel lospeuteren en proberen zonder knopen en ranzige handen ergens in je auto te proppen. Klinkt top!
stephane8200 zegt
@gebruikersnaam3: wel eens van een garage gehoord? Auto thuis laden en desnoods op kantoor in de garage als je meer rijdt dan de >400km range van een Model 3.
gebruikersnaam3 zegt
@stephane8200: ja want iedereen heeft thuis een garage natuurlijk. De mensen die dat hebbenzetten er zelden een auto is en als ze dat al doen is dat zeker niet hun lease gebakje.
evdw zegt
@gebruikersnaam3: Wat stephane8200 zegt dus.
Je plugt dan de stekker die klaarhangt in je garage of oprit, plop, zo in je auto zonder gehannes.
Net zo makkelijk als tanken bij een tankstation dus alleen na het koppelen kan je meteen weglopen.
Zoek maar eens op Tesla Wall Connector.
stephane8200 zegt
@evdw: bij normaal dagelijks gebruik hoef je dus ook niet eens meer buiten te ‘tanken’. Voorverwarmde auto in de winter, gekoelde auto in de zomer.
Mensen die graag met een stinkend diesel tankpistool in de hand staan mogen dat van mij gerust in weer en wind doen.
gebruikersnaam3 zegt
@stephane8200: Aldus iemand die in het verleden voor de lol op de ring ging rijden…
stephane8200 zegt
@gebruikersnaam3: dat doe ik nog steeds wel eens. Alleen veel minder. Ook niet met een diesel trouwens.
Het een sluit het ander niet uit. Ik heb ook meegedaan met Time Attack trouwens. Zou ik ook zo weer doen.
gebruikersnaam3 zegt
@evdw: Nogmaals, ik heb een stekker gehad thuis en die krengen zijn zo duur die laat je niet hangen. Als je uitplugt hangt de kabel feitelijk los en zo voor het grijpen. Plus dat je nergens anders meer kan laden. Dus als je mobiel wil blijven zul je toch je stekker mee moeten nemen.
stephane8200 zegt
@gebruikersnaam3: ik zie het probleem niet.
evdw zegt
@gebruikersnaam3: Een TWC zit vast aan de muur van je garage of anders aan de gevel van je huis. Dit ding neem je echt niet zomaar mee en kan ook gewoon tegen regen dus gewoon beschikbaar voor alle mensen met een eigen oprit.
nopetrolnofun zegt
Zelfvernietigingsknop zou wenselijk zijn.
rijnounsdoor zegt
Wanneer komt de 3.0 liter biturbo zescilinder diesel update?
Vet als ze die update OTA doen!
crepito zegt
@rijnounsdoor: U wilt dat mooie diesel geluid over de speakers begrijp ik?
appeltaartislekker zegt
Goede ontwikkelingen.
johnwaters zegt
…want met een oude update komen zou belachelijk zijn.
thomashofman1 zegt
V8 update!!!!
thomasthomas zegt
Straks zit er een virus in de update dat lijkt me wel humor.
flutterby zegt
@thomasthomas: ja, want dat gebeurt zo vaak bij andere partijen als Apple, Microsoft, Samsung, Google, ect. Veilig updates distribueren is écht rocketscience.. oh wacht.. SpaceX.. na, ja komt wel goed.