We zijn weer een ronde verder in de geruchten over de Toyota AE86 opvolger. Wouter had ons de vorige keer al een redelijke update gegeven, maar er is opnieuw info opgedoken over Toyota’s lichtgewicht sportcoupé.
Een testmule is gespot op het circuit van Toyota. Deze mule was gebaseerd op een 20 cm verkort chassis van de Subaru Legacy en werd aangedreven door een 2,0 liter vierpitter. Ondanks dat de mule gebaseerd was op de Legacy, is de verwachting dat uiteindelijk het platform van de Subaru Impreza zal worden gebruikt. Het AWD platform zal dan worden gewijzigd om het vermogen uitsluitend naar de achterwielen te sturen. De testmule heeft nu nog vierwielaandrijving.
Voor de aandrijving van het productiemodel van de coupé, zal naar verwachting een 108 pk 1,5 liter blok worden gebruikt, ook afkomstig van Subaru. Als Toyota erin slaagt om het gewicht laag te houden, men mikt op 1.100 kilo, dan moet de auto ondanks deze lichte motor nette prestaties kunnen neerzetten. Als alles volgens plan verloopt, kunnen we de AE86 opvolger rond eind 2009, begin 2010 in Europa verwachten. Met een aantrekkelijk lage prijsstelling hoopt Toyota toch vooral jonge automobilisten aan te spreken.
Met dank aan Djivy voor de tip!
Fruitcake zegt
Ziet er al een stuk beter uit dan die gare (geflopte) Paseo :)
Racer X zegt
Gaaf. Opvoeren en driften met die hap!
Toch leuk dat populaire auto’s uit vervlogen tijden weer nieuw leven ingeblazen wordt!
ropoko zegt
vette coupé man zou er zo een willen
AlexZjuH zegt
hehe Sinds de Film Initial D ben ik best wel verslingerd aan AE86 Levins :D
Citrofiel zegt
Voor de domme mensen hier die niet weten wat de AE86 is (zoals ik):
Dat is hem, geloof ik. En om wouter nog eens te quoten:
“de AE86 is een lichtgewicht, achterwiel aangedreven sport coupe gebaseerd op de Toyotal Corolla. De AE86 is nog steeds heel populair bij drifters en circuit racers, vanwege de achterwielaandrijving en het mooi uitgebalanceerde chassis”
Joe zegt
Pff, die had ik ook niet toevallig afgelopen dinsdagavond al als tip ingezonden. Wanneer checken jullie die mailbox eigenlijk?
Maar goed, hij staat er nu, en wat voor één: als ik het geld heb in 2010, komt er hier zeker één op de oprit :)
-edit: Sorry Joe, we krijgen (gelukkig) honderden mailtjes per dag. Soms valt er nog weleens een tip tussen de wal en het schip, maar blijf ze gewoon doorsturen a.u.b. –
Bramzel zegt
Zo, ziet er goed uit zeg. Laat maar komen!
Bertuss zegt
Ziet er heeeel goed uit, vooral van voren ! Achter is ie origineel, maar niet echt mijn smaak, misschien iets agressiever maken nog. Goed prijsje van maken dan is het wat mij betreft een super auto.
Juppe zegt
Jaah, Citrofiel. Dat is ‘m. Dat is trouwens de Liftback, er was ook een Coupe versie:
Kwam eerder deze impressie tegen
Die nieuwe mag er wel komen! :)
bottier zegt
heel mooie en wacht als je dat in echt ziet mmmmmmm
Tiemen zegt
Zo, dat gekke Toyota heeft het dan toch voor mekaar. Gave bak!
soowny zegt
nja ik vind dat toyota hem helemaal zelf moet ontwikkele zo waarborge ze zeker de kwaliteit, niet dat subaro slecht is maar toch.
polomen zegt
Als nieuwe Auris?
Graag! :-D
Coolguy zegt
Pure seks.
LC zegt
Ford achterlichen maar dat terzijde. Die Moet, Zal en Ga ik halen. AE86 schatje je wordt van mij alleen tijd en productie houdt ons uit elkaar. Hoezo emotioneel?
Stephan zegt
108 pk op 1100 kilo is dan toch echt te weinig voor een echte sportieve coupé…
Tom zegt
wel stom dat de nieuwe plaatjes nog steeds AE86 worden genoemd.
jaap zegt
voor diegene die de film initial D hebben gezien, kijk ook de anime!!!!! die is veel beter, verder is deze auto legendarisch gemaakt door keiichi tsuchiya voor diegene die het nog niet wisten ;) ik zou zeggen youtube ‘m.
speedlimit zegt
Hachi Rokuuuuuuu…en Initial D is ’n film die je gezien moet hebben…de anime is idd nog veel beter :)
Machitge bak en ’t is al haast ’n oldtimer…doe er ’n silvertop of blacktop 20V erin en je hebt er nog meer lol aan.
Alleen 1100kg en 108 pk is niet voldoende…de vorige yaris t-sport had al 106pk en woog maar 915kg.
TheEdge zegt
ziet er goed uit
J. zegt
Mooi apparaat, nu nog een nieuwe Supra, en Toyota is weer de bom!
cossy zegt
Is naar mijn mening niet echt een hele mooie wagen.
Het concept daarentegen kan alleen maar toegewuifd worden.
Achterwielaandrijving en een laag gewicht…
Daarentegen een iets performanter motortje (1,8 uit de mr/celica?)zou wel mogen.
Ik wist alleen niet dat subaru bij toyota hoort, of is dat niet zo?
Spijtig dat toyota zo duur is geworden laatste jaren….
Esprit_de_Flandre zegt
Want doen die oude Mondeo achterlichten op dat gat? Verder wel mooi, maar de achterkant…
kadett rijdt beter zegt
Waarom gebruiken ze de 1.6 VVT-i motor uit de Auris niet, heeft 124 pk. En met dat gewicht moet het dan wel lukken. Hoeft ook niet supersnel te zijn toch, zo’n coupe?
peer zegt
Even de vaak geciteerde bron vermelden: http://www.7tune.com/?p=112
Daar staat dat de huidige mule weliswaar het Legacy 4WD chassis heeft, maar met de voorste aandrijfassen losgekoppeld! Quote: “The test mule is in very early stages with the car running the aforementioned 2.0L SOHC engine and a 4WD driveline (without front drive shafts)…”
Dat is ook logisch, zou het niet raar zijn om experimenten in het kader van de ontwikkeling van een RWD auto uit te voeren met 4WD?
Lees gerust het hele artikel op 7Tune.com. Daar staat ook wat uitleg over het hoe en waarom van de keuzes voor motor, chassis, ….
Dennis zegt
Buiten de al eerder genoemde Mondeo achterlichten, krijg ik bij alle foto’s een Ford gevoel. De nieuwe Toyota Escort….
Ziet er niet onaardig uit, maar een drifter zoals het origineel… denk het niet. M’n eigen auto weegt ongeveer 1100 kilo en ik heb 113 pk. (op de voorwielen) Het rijdt vlot, (net onder de 10 naar de 100) maar ik snak naar meer. Als ze dan toch een blok van Subaru pakken, doe dan meteen de WRX STI boxer…
Golfke zegt
Het zal er best leuk uit komen te zien want Toyota is designtechnisch goed bezig, maar die prestaties worden dus helemaal niks. Rond de 1100 kg. en dan 108 PK? Oke, misschien iets kietelen en bijv. 125 PK, dat trekt geen worst van tafel. Misschien dat je er mee kan driften, maar dan moet je vast kale achterbanden monteren en het keihard regenen:D Owja, en het zou een goedkope Toyota worden? Toyota en goedkoop??
Juppe zegt
@Peer, bedankt die link had ik ff gemist.
Het klinkt wel goed dat ze alles doen om het gewicht laag te houden. Dat was ook het succes van de AE86, een lichte auto, simpel opgebouwd (zelfs de voor die tijd revolutionaire motor was eigenlijk eenvoudig van opzet) en niet gericht op veel pk’s.
Nou wordt deze met 1100kg wel wat zwaarder, en heeft idd minder pk’s. Maar er zal ongetwijfeld een snellere 2 liter versie komen.
Maar hoe gaat ie heten? Iig niet AE86. Geen A, want geen A motor, dus eerder iets met EL. Corolla/auris heet nu E140, dus wordt dit dan de E160? Dan zou het de ELE160 worden :) (Nou ja, 2010.. misschien ELE180 dan)
jaguar zegt
Lijkt op een compacte nissan skyline mod.07
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://static.autoblog.nl/images/wp/nissan_skyline%2520(7).jpg&imgrefurl=http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/20/nissan-skyline-gelanceerd-in-japan&h=264&w=450&sz=31&hl=nl&start=5&um=1&tbnid=OLJdTr2217QM_M:&tbnh=75&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dskiline%2B2007%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl