Met de eerste Espace in 1984 was Renault in Europa een voorvechter van het minibusje. AKA de peoplemover, en in sommige contreien aangeduid als refocontainer. Er komt echter een nieuwe Espace aan, en die gooit het over een hele andere boeg, als we Laurens van den Acker mogen geloven.
De opvolger van de recent gefacelifte giga-Renault moet volgens Van den Acker de kant van de SUV’s, MPV’s en crossovers op. Verkooptechnisch niet verkeerd, want autokopers zwichten momenteel massaal voor crossovers. Hoge instap, de looks van een SUV, en toch zuinige motoren en beperkte buitenmaten. We zijn dus best benieuwd hoe onze medelander dit bij Renault gaat vormgeven. Wel jammer dat er een icoon verdwijnt, waar er in 29 jaar tijd meer dan 1,2 miljoen van zijn gemaakt, maar that’s business.
Verder wist Automotive News uit de mond van Renault-topman Axel Breun (doet iets met concept cars) op te tekenen dat de styling niet overdreven agressief zal worden:
“The design is not as brutal as today’s cars. They are becoming very military, which might be OK for the Evoque or Range Rover but it’s maybe not the direction we are going.”
Een crossover die vriendelijk op het netvlies komt te liggen. En minder ‘busje’ is dan het huidige model. Daarnaast willen ze hem hoger in de markt plaatsen door hem rijker uit te rusten. Op de IAA in Frankfurt, aanstaande september, schijnt Renault een conceptversie van de volgende Escpace te onthullen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mitsubishi was eerder…
Koos zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Fiat met de 600 multipla ook
betonstaal zegt
@Koos: Stout Scarab, was nog eerder.
Koos zegt
@betonstaal: nooit van gehoord. Leuk model wel en zeer vooruitstrevend voor die tijd!
carmasterr zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
En Chrysler met de Voyager.
Donstil zegt
Er kwam toch helemaal geen nieuwe Espace meer? Dacht dat Renault hem geschrapt had.
9000cse zegt
@Donstil:
Maar dat weten die heren nog niet!
felix1989 zegt
Ik weet nog wel dat dit vroeger mijn lievelingsauto was, nu rijdt mn moeder een Grand Espace en merk ik pas hoe crack die dingen zijn…
Laatste keer dat ik bij mn ouders was, was er voor de 3e keer op rij weer wat kapot
reggie-boy_rood zegt
@felix1989: Because Renault
betonstaal zegt
Nog altijd het idee dat de eerste het ruimste was.
jrk68 zegt
@betonstaal:
Lol, dat dacht ik vroeger ook altijd van die van mijn pa, valt nu wel mee…, ik ben een meter groter….
bungabungastig zegt
Een MPV was het (ook volgens Renault) al, die kant hoeft het niet meer op, eerder minder. Een SUV-ige MPV ontwerpen die niet suf is zal niet meevallen. Nog hoger in de markt zetten ook niet, goedkoop was ‘ie toch al niet en een busje vanaf zeg 50k zal helemaal moeilijk worden. Sterkte ermee.
michelinman zegt
Jippie, nog een SUV waarmee je nog niet door een gazon kan rijden :D
Hupke zegt
Hopen voor renault dat het geen nieuwe avantime word, hopen voor ons dat het dat wel word.
(en met avantime bedoel ik niet letterlijk terug een rijdende orangerie, maar terug iets gedurft en extreem)
felix1989 zegt
@Hupke: goet gespelledt
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Idd, Avantime was gewoonweg fantastisch om te zien en om in te zitten. Jammer dat iedereen te bang was om origineel te zijn…
bsxc2 zegt
Sinds Van den Acker bij Renault werkzaam is, vind ik elk nieuw model dat door hem is getekend een misbaksel.
burninrubber zegt
M’n vader heeft er nog 1 gehad van 2004-2009. Erg luxe auto met een mooi interieur en gave sleutel heel ruim ook. Maar veel elektronische mankementen. 1x zelfs gehad dat de automatische handrem er niet meer vanaf wou
burninrubber zegt
Uiteindelijk weg gedaan omdat hij 1 op 5,5 reed
StijnB zegt
@burninrubber:
Dus 4,5 keer op 5,5 stond ie in panne…
octane zegt
Wat een ontzettend pauper interieur. Ik heb espace rijders sowieso nooit begrepen