Kijk, een mooie auto! De volgende Peugeot 508 belooft dat te worden.
Weet je nog, de late jaren ’90? De Peugeot 406 Coupé kwam op de markt en was een enorme hit. Een auto die je kocht simpelweg omdat ‘ie heel erg mooi was. Ja, een BMW 3 Serie had achterwielaandrijving en een Audi A4 een mooier interieur, maar dat waren kale Duitsers. De 406 Coupé kon je voor hetzelfde bedrag leasen en was véél mooier om naar te kijken. We halen deze periode aan omdat het lijkt dat de tijden gaan herleven.
Tegenwoordig volgen de vormloze, anonieme crossovers elkaar in rap tempo op. Fabrikanten maken wat de markt eist, in plaats van dat ze met een eigen idee kopen om de markt te overtuigen. Vergeet niet dat niemand vroeg om auto’s als de Citroën DS, Citroën Berlingo, Peugeot 205, Peugeot 206 CC, Renault Scénic en Renault Espace. Toch waren dat enorm grote successen. Lef kan ook zakelijk gezien goed uitpakken.
Volgende Peugeot 508
Het lijkt erop dat Peugeot terugkeert naar de periode dat Franse automerken het meest innovatief waren. In het geval van de volgende Peugeot 508 op esthetisch gebied. Stellantis heeft een STLA-platform dat gebruikt kan worden voor heel veel doeleinden. Dit betekent dat de automerken zich minder druk hoeven te maken om de techniek, maar juist wal maximaal op design en uitstraling.
Volgens Autocar gaat de volgende generatie van de 508 (de derde alweer) lijken op de Peugeot Inception Concept. Peugeot lijkt hiermee – net als met de e-Legend Concept – een ode te brengen aan het lijnenspel van de Pininfarina Peugeots uit de jaren ’70 en ’80, zonder dat het retro wordt. Peugeot haast zich te zeggen dat de Inception níet direct de opvolger zal worden van de 508.
De volgende Peugeot 508 neemt wel de proporties over van die auto. Dat is een groot voordeel voor automerken die (in basis) voorwielaangedreven auto’s bouwden. Met elektrische aandrijving heb je ineens veel meer vrijheid om een auto te ontwerpen. Dus in dit geval met kleinere overhangen voor en achter, plus een groter wielbasis.
Is er ook slechts nieuws?
De huidige Peugeot 508 is sinds 2018 in productie. Peugeot CEO Linda Jackson heeft toegezegd dat deze auto niet voortijdig uit productie gaat. In het D-segment verdwijnt het aanbod als sneeuw voor de zon. Denk aan auto’s als de Citroën C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Insignia, Subaru Legacy, Renault Talisman en Toyota Avensis. Om er maar een paar te noemen.
Is het allemaal goed nieuws betreft de volgende Peugeot 508? Nou, nee. Niet helemaal. Want omdat ook Peugeot geen grote risico’s wil nemen en alleen oude mensen nieuwe auto’s kunnen kopen, zal de 508 een hoge instap krijgen.
Het zal gelukkig geen SUV worden, maar een soort tussenmaat. Denk aan de Peugeot 408, bijvoorbeeld. Volgens Peugeot is dit de beste vorm voor efficiency, bruikbaarheid, instap voor oude mensen en praktisch gemak.
De volgende Peugeot 508 staat gepland voor 2025. Toevallig komt dan ook de nieuwe Opel Insignia, die gebruik maakt van dezelfde techniek en een soortgelijke auto zal worden. Wel zal de styling compleet afwijkend zijn.
Via: Autocar
Meer lezen? Check hier alles over de Roland Garros Peugeots!
rollingstoned zegt
“Fabrikanten maken wat de markt eist, in plaats van dat ze met een eigen idee kopen om de markt te overtuigen.”
Eist de markt dat echt? Of zijn het gewoon de autofabrikanten die ons dat opdringen? ;-)
Fernando zegt
Autofabrikanten dringen het gewoon op met als smoes dat de markt dit eist.
Ik ben tegendraads
Robert zegt
De realiteitszin van je tegendraadsheid acht ik in dezen vrij hoog, hoor. Het is vooral noodzaak (en gemakzucht) om hoge auto’s te bouwen, want een ‘dikke bodem’ is de enige constructievorm waarbij je een fatsoenlijk accupakket van vele honderden kilo’s in een auto kan stoppen zónder dat je het zwaartepunt tot gevaarlijke hoogtes opdrijft.
mashell zegt
Model 3 en BMW i4 bewijzen technisch je ongelijk, een lage EV kan best.
Maar Tesla dealers (nou ja, als zoiets zou bestaan) zien de klanten langs de Model 3 naar de Model Y lopen. Hoe spuugelijk dat model ook is, de hoge instap en de ruimte verkoopt.
Richmond zegt
Er wordt niks opgedrongen. Je kan kiezen tussen de 308 5d, 308 SW en de 3008/5008 en waarschijnlijk worden die laatste beter verkocht. Dus de keuze is er om niet een crossover te pakken, maar toch wordt er daarvoor gekozen
Edge zegt
” Met elektrische aandrijving heb je ineens veel meer vrijheid om een auto te ontwerpen. Dus in dit geval met kleinere overhangen voor en achter, plus een groter wielbasis.”
Dat vind ik wel een hele grote plus van elektrisch rijden. Een auto met de wielen op de hoeken oogt vaak beter, maar nog belangrijker: Je kunt grotere auto’s kleiner maken zonder dat de klant uiteindelijk aan interieurruimte hoeft in te boeten.
mashell zegt
En dan kijken we nog eens naar het artikel over de BMW i7. Enorme wagen, flinke voor overhang, niet fraai.
Een Audi Q4 bewijst je punt wel, die is helemaal niet zo groot van buiten maar van binnen erg ruim, vooral achterin.
Johanneke zegt
Ik begrijp nog steeds niet hoe Peugeot van de allermooiste auto’s op de weg in de jaren 80 en 90 naar de allerlelijkste auto’s in de jaren 0 is gegaan. Zag laatst een 406, wat een prachtige wagen is dat. Waar is het mis gegaan?
rollingstoned zegt
Bij de 407…
wimof zegt
In de hoofden van de beheerders.
Robert zegt
De bovenstaande 3D renders zien er trouwens fantastisch uit, maar ga maar uit van het ‘Honda e scenario’: raamstijlen die vier keer de dikte krijgen van het studiemodel, een afgestompte sharknose i.v.m. voetgangers- en fietsers veiligheid bij aanrijdingen en een stevige wheel gap rondom de banden om de auto nog een soort van veerweg te gunnen.
RAW zegt
De huidige 508 (SW) vind ik ook al erg fraai, sowieso doet de x08 serie het goed qua design. Maar die hoge instap is helemaal niet nodig, een kul argument. Als de deuren maar ver genoeg openen kun je prima in een lage auto in en uitstappen, hoezo is dat nu ineens een probleem geworden? Zo’n hoge auto is duurder in de markt te zetten en levert meer marge op en misschien meer flexibiliteit voor het EV platform. Alhoewel Stellantis ook laat zien dat het niet nodig is met de nieuwe elektrisch aangedrven stationwagons van Peugeot en Opel.
wimof zegt
Gaat hij nu nog meer verblinden, Peugeot, Jeep, Tesla model 3 munten er in uit.
BMW ook wel een beetje.
awesome zegt
Nu maar hopen dat de nieuwe 308 en 408 geen vingeroefeningen zijn geweest voor deze auto.
Wat een ‘over-the-top’ hokken zijn dat geworden zeg!