Kijk, de volgende Nissan GT-R zal dus wel een leuke kunnen zijn.
De Nissan GT-R is een ware evergreen op het moment. De sportcoupé van Nissan werd in 2007 onthuld en kwam in 2008 op de markt. Tijdens de introductie maakte de auto gehakt van Porsches, Ferrari’s en Lamborghini’s. Nu zijn we 12 jaar verder en die enorme voorsprong heeft de Nissan GT-R niet meer, alhoewel het nog altijd een bloedsnelle auto is.
Het is nog niet duidelijk op welke wijze Godzilla voorzien gaat worden van een opvolger. In de beste traditie worden GT-R’s helemaal niet opgevolgd, namelijk. Je had de originele KPGC10 en KPGC110 in de jaren ’70, de R32-R33-R34 in de jaren ’90 en nu dan de R35. Mocht je geïnteresseerd zijn in de ‘R34’, houd dan vanavond Autoblog goed in de gaten!
Volgende Nissan GT-R
De geruchten gingen erover dat de volgende Nissan GT-R een compleet nieuwe auto zal worden. En omdat het wel ‘een tijdje’ kon gaan duren, was een geëlektrificeerde of elektrische aandrijflijn geen vreemde optie. Echter, volgens het doorgaans goed geïnformeerde Best Car is dat niet hetgeen dat gaat gebeuren. De Japanse publicatie laat namelijk weten dat de nieuwe R35 wordt opgevolgd door een R36. Deze zal qua techniek redelijk verwant zijn aan het huidige model.
De basis van het chassis zal zelfs hetzelfde zijn. Wel zal de volgende Nissan GT-R een compleet nieuw interieur en exterieur krijgen. De motor zal dezelfde 3.8 liter V6 zijn met dubbele turbo. Wel zal de auto assistentie krijgen van een 48V-mild-hybrid-systeem.
Boksen
Hoe Nissan dat voor elkaar wil gaan boksen in een tijd dat CO2 hoogst illegaal is, is onduidelijk. Er bestaat een kans dat ze hun hele line-up zou veel mogelijk elektrificeren, zodat er ruimte blijft voor een paar leuke sportwagens, waaronder dan de volgende Nissan GT-R. Een beetje wat Porsche gaat doen met de 911. Die moet nog het langst ‘leuk’ blijven.
Dat doet Nissan immers ook al met de 400Z. Nu we het toch over die auto hebben, de gehele structuur achter het idee van ‘een nieuwe generatie op bestaande basis’ is identiek. De 400Z is immers een doorontwikkelde 370Z (dat op zijn basis weer een doorontwikkelde 350Z was). Daarmee zal Nissan enorm veel geld kunnen besparen op het gebied van ontwikkelingskosten.
Wel zal de volgende Nissan GT-R een beperkter afzetgebied hebben. Grote kans dat de R36-generatie weer voorbij gaat aan Europa.
Edge zegt
Ik vind het een slim plan, en ben blij dat Nissan op deze manier de sportauto en supercar in leven kan houden. Daarbij laten andere merken al jaren zien dat deze strategie gewoon goed werkt, mits je een beetje moeite doet. Ferrari-klanten lopen echt niet weg naar Lamborghini omdat de 488 een “grondige facelift” van de 458 is, en ook Volkswagen Golf verkoopt niet significant minder Golfjes omdat de 6 een grondige facelift van de 5 was.
Charles Taycan 4S zegt
Jammer, dikke en fraaie auto toen…. als ze hem nu gelijk elektrisch maken kunnen ze hem direct worldwide verkopen en zakt hun vlootuitstoot CO2 ook gelijk. Dit is uitstel van executie…😉
stefanvts16v zegt
Even snel Googlen leert dat Nissan in 2019 in de USA ruim 1,2 miljoen auto’s heeft verkocht, waarvan 331 GT-R’s.
Dus die GT-R’s maken slechts 0,027% uit van de totale verkopen in de USA.
Qua impact op de vlootuitstoot van Nissan is dat dus een miniscuul druppeltje op een (hele grote) gloeiende plaat. ;)
Kon zo even geen cijfers vinden van de wereldwijde verkopen om e.e.a. in perspectief te zetten, maar iets zegt me dat de GT-R ook dan nog geen 1% van de verkopen uitmaakt,
On-topic: fijn dat er een opvolger komt. Een jaar of 6 eens mee mogen rijden en heeft toen flink wat indruk gemaakt. Iedereen die dit een emotieloze/steriele auto vindt, heeft er waarschijnlijk niet mee gereden. :)
cossiekiller zegt
@Willeme Ik dacht altijd dat de R35 benaming officieel voor de Nissan Skyline was, en niet voor de GT-R?
http://www.j-spec.com.au/featured/2010-Nissan-Skyline-370GT_Type_S-17596.html?state=NT Eentje zoals deze dus.
willeme zegt
@cossiekiller:
Goede vraag! R35 is in principe een verzamelnaam (alles van die serie) en officieel staat de ‘R’ voor rechtsgestuurd.
De auto op de afbeelding die jij laat zien is een ‘V36’-generatie. Er is een ‘V35’, die werd van 2002 tot ongeveer 2007-8 geleverd. Toen daarna kwam de V36.
bierbuik zegt
Ik ben benieuwd naar de R34 special vanavond!