Helemaal officieel is de informatie nog niet, toch lijkt het er op dat de volgende Mercedes S63 ruim 800 pk krijgt.
Met 612 pk, 900 Nm aan koppel en een nul-naar-honderd-tijd van 3,5 seconden is de huidige Mercedes-AMG S63 alles behalve langzaam. Maar toch heb je altijd mensen die hunkeren naar meer. Voor zulk soort mensen heeft het Britse CAR Magazine goed nieuws. Ze weten namelijk te melden dat de volgende S-Klasse echt bizar veel pk gaat krijgen.
Dit tijdschrift mocht namelijk al een stukje meerijden in de nieuwe S-Klasse. Ze reden nog niet in het absolute topmodel, maar in een zwarte S500. Deze is – net als alle nieuwe S-Klasse’s – geëlektrificeerd. Onder de motorkap zit geen V8 zoals jaren geleden nog wel het geval was bij dit model, maar een zes-in-lijn. Inclusief elektrohulp produceert deze in de nieuwe W223 441 pk en 521 Nm. Daarmee is de 60 mph in 4,3 seconden gehaald.
Naast de S500, gaat Mercedes na de onthulling van 2 september nog een zes-in-lijn aanbieden met de S450, twee diesels (S350d en S400d) en een V8, de S580. Het lijkt er op dat het AMG-model pas later komt. Deze variant, de S63e, gaat zo te horen nogal bruut zijn. Over koppel wordt nog niet gesproken, wel zegt het tijdschrift dat er ‘meer dan’ 811 pk uit de motor moet komen. Dat betekent dat de S63e een dikke elektromotor krijgt die zo’n 200 pk produceert, tenzij ze meer power uit die V8 hebben weten te persen. Daarmee moet een nul-naar-zestig-tijd van ‘onder de 3,5 seconden’ mogelijk worden. De huidige S63 met een stuk minder dan 800 pk doet de sprint naar 100 km/u in 3,5 seconden. Het zou ons dan ook niks verbazen als die tijd eerder richting de 3 seconden gaat dan de 3,5.
In de rijtest gaat het tijdschrift ook in op het rijgedrag van de auto. Want ze hebben niet alleen de motor aangepakt, maar ook het onderstel. Vooral de meesturende achterwielen worden geroemd. In standaarduitvoering kan de W223 de achterwielen tot 4,5 graden draaien, maar optioneel kan dit 10 graden worden. Daarmee voelt de auto verrassend klein aan in langzamere bochten, ook al blijft het natuurlijk een grote bolide, zo claimt het blad. Op de snelweg zorgt dit systeem er juist weer voor dat de auto stabieler aanvoelt. Nieuw zijn meesturende achterwielen natuurlijk niet, maar volgens CAR Magazine werken ze in de W223 verrassend goed.
Meer lezen over de nieuwe Mercedes S-Klasse? Lees dan ons overzichtsartikel, waar we ook ingaan op de V12 die deze S-Klasse gaat krijgen.
ty5500 zegt
The world has gone mad. 800 pk uit de fabriek in een sedan..
flow82 zegt
@ty5500: en wat voor een sedan. Formaatje Bismarck dacht ik zo…
langejohn zegt
@ty5500: Why nut?
Lachgas Hansie zegt
Soo, ben benieuwd wat de S65 AMG dan aan PK gaat krijgen
basman147 zegt
AMG heeft de V12 met pensioen gestuurd, in de Maybach/Pulmann komt hij nog wel terug.
bsxc2 zegt
Je moet iets wanneer het uiterlijk niet vernieuwend gaat zijn.
karaya zegt
Zou niet weten wat de relevantie van het koppel cijfer is als er ook nog een elektromotor meedoet.
Meer dan voldoende lijkt me.
De auto zal er niet lichter op worden.
V8Vantage zegt
“Draaiende achterwielen”. Zou gaaf zijn als bij mijn auto de achterwielen ook konden draaien!
mashell zegt
@vantagev8: met 800 pk heb je al snel draaiende achterwielen zonder dat je vooruit gaat.
V8Vantage zegt
Ah, ik vroeg me al af waarvoor die 800pk was. Maar dit is echt vet. Stilstaan met draaiende wielen, hoe cool is dat ?
krikke240z zegt
@mashell: Probeer die hendel tussen de voorstoelen eens omlaag te zetten. Kan helpen! ?
krikke240z zegt
@krikke240z: bedoeld op reactie van vantagev8….
hayte zegt
Thanks, heb dat even aangepast ;)
Van zegt
Hier vliegeldeuren op zetten en velgen met diamanten, en je steelt de show.
V8Vantage zegt
Steelt de show van Harry Potter? Vliegeldeuren .. :-p
Van zegt
Jij bent klandestien Harry Potter is helemaal niet rood. :P
thomasthomas zegt
@Van: flugeldeuren
Van zegt
Tja noem ze zoals je wil. Doei.
rob5nismo zegt
Heftruck besturing om het file parkeren makkelijker te maken met optionele draaiknop op het stuur
rd1991 zegt
Klinkt als dezelfde motor die AMG had bedacht voor de GT73
rrk147 zegt
@rd1991: ja moest ik ook aan denken, maar het blijft nog wel stil rondom de GT73. Enig idee of die nog komt?
rd1991 zegt
@rrk147: hij was voor dit jaar gepland, maar is uitgesteld. Ze hadden laatst wel weer gecamoufleerde GT 4-drs gespot, dus ze zijn er weer mee bezig als het goed is! Misschien icm een facelift?
Dutchdriftking zegt
Het blok uit de AMG GT-R Blackseries in een S-klasse? Dat is wel humor.
RiKe zegt
Wat volstrekt nutteloos. Er is geen persoon op aarde die dit daadwerkelijk nodig heeft of gaat gebruiken in het dagelijkse verkeer
Diesel Rocks zegt
Het koppel zal begrenst zijn op 1000 NM waardoor het hogere vermogen vooral bij de maximale toeren te halen zijn, dus zeer kortstondig. Vandaar dat de 0-100 tijd niet veranderd is. Wel een leuke machine voor wie zijn benzinetank graag wil volgooien met briefjes van honderd.
amg55lover zegt
Het type zal naar alle waarschijnlijkheid S73 AMG gaan heten met idd 800 PK. Deze type’s zijn ook al ca. 3 jaar geleden vastgelegd door MB. Net als SL73 en GT73. Deze krijgen allemaal de 4.0 V8 met Hybride ondersteuning.