De volgende Mazda MX-5 wordt geëlektrificeerd. Maar hoe?
Als er één auto waarbij het lastig is om voor te stellen dat deze elektrische wordt, is het de Mazda MX-5 wel. Bij een MX-5 gaat het om een laag gewicht gewicht en zoveel mogelijk fun. En elektrische auto’s zijn vanwege hun accu’s nogal zwaar. Dus die combinatie werkt niet zo goed.
Toch zal Mazda er ooit aan moeten geloven om ze überhaupt te kunnen verkopen. De verkoop van auto’s met verbrandingsmotor is in veel landen binnenkort niet meer toegestaan. Volgens Motor Trend zijn ze al heel erg ver met de geëlektrificeerde Mazda MX-5. Het is alleen nog niet helemaal zeker wat dat betekent.
Welke aandrijflijn?
Het kan namelijk duiden op een hybride, -plug-in hybride of volledig elektrische auto. Mazda heeft met Rohm Co. eren samenwerking om elektrische motoren te ontwikkelen en het werkt samen met Enviusion AESC voor de ontwikkeling van de batterijen.
Volgens Motor Trend is het aannemelijk dat hybride-versie eerst gaat komen. De accutechnologie is nog lang niet ver genoeg om voldoende range bij een laag gewicht te combineren.
Mazda heeft zelf ook wel door dat dit een vrij dure exercitie kan gaan worden. De BMW Z4 is mogelijk omdat het in feite een roadster op een 3 Serie-chassis is én ze kunnen de kosten delen met Toyota (dat de Supra bouwt op hetzelfde platform).
Wat gaat de volgende MX-5 kosten?
Mazda bouwt zelf geen auto dat gebruik zou kunnen maken van het MX-5-platform. Het Japanse merk is dan – naar het schijnt – op zoek naar een partner. Precies zoals het merk enkele jaren geleden gedaan heeft met Fiat. De 124 Spider werd gebouwd in Japan, maar kreeg een uniek koetswerk en eigen motor.
Qua prijs moet de auto volgens Motor Trend zo’n 33.000 dollar gaan kosten. Op dit moment is de goedkoopste MX-5 in de VS zo’n 30.000 dollar, dus een stijging van 10%. In Nederland is de MX-5 er vanaf 39.690 euro.
Voor ons zou elektrificering van de MX-5 niet slecht uitkomen. Op deze wijze kan het verbruik in de WLTP-cyclus iets gedrukt worden, wat weer zorgt voor minder BPM. Men verwacht de volgende generatie MX-5 aan het einde van 2025.
Thieuke zegt
Ik vind het zo jammer dat ik met mijn 1 meter 93 simpelweg niet in de MX-5 pas… Want ik zou er graag 1 voor de stoep hebben staan. Het zal hem bij mij nooit worden (heb er 1 keer in geprobeerd een zit te vinden, maar was acht schier onmogelijk.
kerre zegt
Je zou naar een mx5 nc kunnen kijken en dan de stoel lager laten zetten. Hier zijn ombouw kits voor te krijgen. Kun je voor informeren bij de Cabriohoeve, die verkopen ook mx5’s. Misschien dat het dan wel past.
M.a.w als je echt wil, zijn er misschien mogelijkheden. 😉
In ieder geval een aanrader kwa auto, afgelopen maand nog een roadtrip door Scandinavië gemaakt. Lekkere 6600 km op de teller erbij gezet. 👍🏽
Edge zegt
Ja, eigenlijk zou Mazda ook een iets groter zustermodel moeten maken. Een soort BMW Z4, maar dan met dezelfde filosofie ontwikkeld als de MX-5
ivomx5 zegt
Eigenlijk zou Rolls Royce een goedkoper zustermodel moeten maken. Een soort Polo maar dan met dezelfde filosofie ontwikkeld als de Phantom.
dees zegt
Ze hebben in het verleden diverse MX modellen gehad. Noem het MX-6 of 7 en klaar
golf1985 zegt
Mijn schoonbroer heeft zichzelf een mx5 NA cadeau gedaan. Met een afneembaar stuur en andere stoelen die lager staan als de originele zit ik zelfs met twee meter nog verassend goed in die auto. Tijdje geleden gewisseld van auto en allebei een rondje gedaan in die van elkaar. Stond er van te kijken hoe snel mijn golf was
drdre1 zegt
Heb de mijne via de Cabriohoeve “op maat laten maken” door stoelverlagers en een stuurhub die het stuur 10cm naar je toe brengt en er daarmee ruimte creëert voor je knieën. Een NC is idd de grootste. Kan je ‘m zeker aanraden evenals de Cabriohoeve. 😊
O plaat zegt
Porsche zal blijven verbrandings motoren leveren met efuel. De efuel Mazda zou net iets uniek kunnen zijn. De enige “betaalbare” efuel sportwagen naast de mustang. Zo zouden ze een USP hebben en een tweezit hobbywagen lijkt mij zo wat de beste keuze om petrolheads aan te spreken.
dees zegt
Ze hebben korte lijntjes richting Toyota.
Misschien dat de nieuwe MX-5 solid state accus krijgt.
Zijn een stuk lichter en kleiner dan de huidige cellen, dus perfect voor een MX-5.
Gooi er genoeg cellen in voor pakweg 350km en je hebt flink minder gewicht dan wat er nu in EVs ligt.
Vraag is dan nog hoe warm ze worden, als ze niet de hele koel zooi nodig hebben als de huidige cellen is het helemaal perfect.
kerre zegt
350 km bereik is te weinig. Mag hopen dat die 500 km toch wel haalt. Vergelijkbaar met de vorige en huidige mx5.
Anders is die niet geschikt voor de leuke roadtrips. In mijn ogen dan.