De volgende M3 moet beter gaan worden dan het huidige model. Maar hoe moeten we dat zien? Wordt het een EV?
Met de overgang van verbrandingsmotoren naar volledig elektrische zijn er enkele hordes die overwonnen moeten worden. Als je voorheen een 420d of 430i had en de overstap maakt naar een i4 eDrive35e, is de kans groot dat je het als een vooruitgang beschouwt. Je hebt en modernere, stillere en snellere auto die voor min of meer dezelfde kosten te rijden zijn.
Maar in het geval van een sportief topmodel – de BMW M3 in dit geval – zit dat toch een beetje anders. Je ziet dus dat automerken dan toch nog vasthouden aan de plug-in hybride als een soort tussenoplossing. BMW doet dat zelf ook, de komende BMW M5 zal een plug-in hybride zijn. Met de M3 is dat een beetje anders.
Volgende M3
BMW M Baas Frank van Meel sprak met het Australische Drive over de toekomst van de M3. Er is nog niets definitief, maar verwacht niet dat er een hoop keuze komt qua aandrijflijnen. Er zal er hoogstwaarschijnlijk eentje zijn.
Kijk, de logica is erachter is vrij eenvoudig. De nieuwe M3 moet beter zijn dan de huidige. Als dat elektrisch kan, dan gaan we waarschijnlijk voor een elektrische M3. Als dat niet kan, houden we vast aan de verbrandingsmotor. Het is vrij eenvoudig, maar we gaan er alles aan doen om te zorgen dat het kan puur elektrisch gaat worden.
Frank van ///Meel, BMW ///M baas bereidt ons alvast voor op een ///M3 EV.
Op de vraag of alle drie mogelijk is, is Van Meel vrij duidelijk: dat is te veel. Het is de bedoeling dat er slechts één opvolger komt. Een PHEV is zeer onwaarschijnlijk.
EV beter dan plug-in?
Dan is het nu ook een beetje de vraag aan jullie, lieve lezers. Is dit een slimme keuze van BMW M. In eerste instantie zou je zeggen van niet. Bij een BMW M-product in het algemeen en M3 in het bijzonder zijn er meer dingen van belang dan alleen snelheid in een rechte lijn. Je wil ook een beetje beleving, wegligging en speciaal voor @wouter wat driftability.
Anderzijds, als je kijk naar de Mercedes-AMG C63, dan zou je kunnen stellen dat AMG beter had kunnen gaan voor een EV. Een viercilinder PHEV van 2.200 kg wordt niemand blij van, toch? Laat het weten in de comments!
ferrari94tr zegt
Zwaar is een M3 toch al en echt mooi klinken ze niet. Dus hoe erg kan het zijn.
PunicaOase zegt
Precies, geluid valt al twee generaties zwaar tegen. Ze kunnen er eventueel ook mee stoppen of is die M3 nu echt zo’n cash cow?
kniesoor zegt
Qua dat geluid : valt mee hoor. Een F8x heeft vanwege de turbo’s weliswaar niet meer de metallische huil van de E46, maar hij klinkt desondanks nog prima. En voor de liefhebbers van pestherrie : dan zet je er gewoon een schakelbaar Eisenmann-systeem onder. Kan je zoveel kabaal maken als je wil.
petroldrinker zegt
Elk beetje geluid is beter dan de stilte van een EV, al zou die gaan klinken als van die golfjes met diaree ia dat beter dan geen geluid
petroldrinker zegt
Kwam de nieuwe c63s laatst tegen, ik heb die man zo hard staan uitlachen, top model vd C klasse, en dan zo een lullig geluidje, dus als bmw het op dezelfde.manier wilt verknallen is dat hun keus, mij zul je er nie in krijgen, als op gegeven moment nie meer kan tanken, rijdt ik netzograag een nissan leaf als een rimac nevera, tis allebij tering saai
mp014 zegt
Wat is het toch een lelijk gedrocht! Perfecte kleur dat paars, maakt hem zo veel mooier 😂
maotje zegt
Tussenoplossing? Domme bewoording. Alles wat je koopt is een tussenoplossing. Het volgende is tenslotte altijd beter.
willeme zegt
Dat is dus niet het geval met auto’s. Het volgende is niet per definitie beter ;-)
maotje zegt
Wat voor jouw niet beter is kan voor een ander wel beter zijn.
MarcoM zegt
“De” BMW blijft voor mij toch eentje met 6 of 8 cilinders, heerlijk grommen onder de kap dus.
Wolflow zegt
Electrisch? RIP M3
Hubert zegt
Ze volgen gewoon de Tesla M3.
De nieuwe benchmark.
ericc zegt
Dan wordt het een iM3. En een sedan van 2,5 ton is nooit lichtvoetig. Daar ze na 2035 nog altijd nieuwe ICE’s mogen inschrijven (na aanpassing in Europa) behoud gewoon een M3 met ICE. De groene liga heeft toch geen interesse in motorsport.
ferrari94tr zegt
De g80 zit ook al op 1800 kg. Dus echt lichtvoetig is anders.
JelmerS zegt
Bmw kan er ook M3 EVO van maken, moeten ze nog wat leuks bedenken voor die letter O.
M producten worden gelukkig normaal gebruikt, dus een escape smoesje dat ze alleen in collecties staan te verstoffen gaat niet op, ze zullen wel wat moeten doen met electro power. Gelukkig laat de Tesla model3 performance nog genoeg ruimte voor verbetering op onderstel en remmen.
O plaat zegt
Als dit de laatste echte ICE M is raad ik mensen met geld aan om er één te kopen en gewoon 30j te laten staan om rijk te worden… Alhoewel als ik naar die neus kijk… Neem mischien toch het voorlaatste ICE model.
rfocus zegt
Wordt gewoon een Hybrid. Puur omdat ze anders de nieuwe m5 ook wel electrisch hadden gemaakt. Met een knipoog naar de Bmw XM.
En in andere landen is de M3 zeer populair. En waar Ev’s dat nog niet zijn.
willemveenstra zegt
Die kan je hem mooi laten staan in de showroom!
Er is niks Motorsport aan een EV.
Een EV als daily of boodschappen autootje prima. Maar een M of RS of alle andere sportievelingen dan wil je emotie bij het rijden.
joki zegt
Beter maken, niet moeilijk, haal er 300kg uit! Het gewicht van de huidige M2 en M3 zijn eigenlijk een schande.