Het succes van de ID. Buzz inspireert Land Rover voor de volgende Discovery.
De ex-Land Rover-merken zitten momenteel in een wat lastig parket. Alles wat ze verkopen lijkt op elkaar, in de zin van dat het allemaal bonkige SUV’s met offroad-capabiliteit zijn. Land Rover is opgesplitst in drie submerken: Defender, Range Rover en Discovery. Die eerste twee hebben weinig uitleg nodig: de Defender is de ruige ‘echte’ offroader en de Range Rover is meer het luxepaardje. En de Discovery? Dat is lastig. Die zit er in theorie tussen, maar is niet zo ruig als een Defender en niet zo prestigieus als een Range Rover.
Flop
Wat ook niet helpt is dat de Discovery ooit wel lekker stoer en capabel was, maar langzaam maar zeker de auto wordt die je koopt als je een Land Rover wil voor je hele familie. En dan blijkt dat er betere opties zijn. Slechts vier procent van de totale verkochte Land Rover-merken zijn Discovery’s (zonder Sport, die het ietsje beter doet). Het verkooppraatje voor de Discovery anno 2024 is lastig, helemaal omdat het inmiddels zeven jaar oude model bijna een nieuwe generatie in gaat.
Uniek
Volgens Mark Cameron, die zowel de Defender- als Discovery-merken beheert, is eigenlijk de Defender de boeman. Die sloeg in als een bom en zorgde ervoor dat vrijwel elke potentiële Discovery-koper een Defender koos. Maar goed, je kan niet de beter verkopende auto de schuld geven van het falen van de andere. Het echte probleem is dat de Discovery zijn streken verloren is. Daar gaat Cameron wat aan doen. De Discovery komt terug, maar ‘anders’.
MPV
Volgens Autocar die spraken met Cameron zou het zelfs een soort MPV-achtig model kunnen worden, in ieder geval iets met MPV-trekjes. Cameron noemt namelijk de Volkswagen ID. Buzz als een inspiratiebron voor de aankomende Discovery. Het wordt in ieder geval weer een compleet uniek model en een model dat niet al zijn trekjes leent van de Range Rover of Defender. Dit om Discovery nog een bestaansreden te geven na de split van de andere submerken.
Uiteraard leent de nieuwe Discovery wel het platform van de Range Rover, het MLA-platform van JLR. Versies met benzinemotor en elektrische aandrijving zijn dus beide mogelijk. En voor het eerst in de hele geschiedenis van de Discovery gaat Special Vehicle Operations zich er ook mee bemoeien. Die hebben al hun eigen naam (SV) voor de Range Rover en OCTA voor de Defender, voor de Discovery wordt het weer een andere unieke naam.
DeWitteCondor zegt
Dus een soort EV9 gevaarte. Nee bedankt.
fanboy zegt
@DeWitteCondor: ik bedank er ook voor maar ik denk dat het wel gaat verkopen.
Marco Pachen zegt
Dat denk ik ook en ik zou daar best voor in de markt zijn als ik 2-3 kids zou hebben. Het zal alvast beter verkopen dan huidige disco want die komen ze aan de straatstenen niet kwijt!
harrie zegt
De huidige zou ik ook al als MPV categoriseren, als je naar die rare smalle hoogte/breedte verhouding kijkt.
Daar kan wat opplak plastic niks aan veranderen.
Johanneke zegt
Een boel auto’s die ze nu als SUV in de markt zetten vind ik eerder hatchbacks of MPV’s. Vooral bij elektrische auto’s. De Megane, de EV6 en ioniq 5, de model y vind ik een mpv. Dat zie ik gewoon als een modernere prius+. En daar is niks mis mee, MPV’s zijn erg goede modellen. Vergeleken met de MPV’s van begin deze eeuw zijn enkel de ramen wat kleiner en de bumpers niet meegespoten.
Richmond zegt
Ze zien er uit als een mpv, maar zijn het niet. Ze hebben een vaste achterbank en geen uitneembare/inklapbare stoelen. Dus je hebt een hatchback met soort van busjes vorm, met relatief veel hoofdruimte en hogere instap, maar geen flexibiliteit.
Johanneke zegt
Ja dat blijft een lastige omschrijving, de MPV. Ik heb een 1e generatie mitsubishi space star gehad. Vind ik een MPV, maar vaste stoelen. Noemen we dat dat een MPV of niet?
Stoelen kon je wel naar voren klappen overigens, was erg handig met verhuizen.
Richmond zegt
“MPV’s – zoals ze doorgaans worden genoemd – zijn er in verschillende grootten: micro, mini, midi en full-size. Als kenmerk hebben ze een platte vloer, minimaal vijf losse stoelen (inclusief bestuurder), verwijderbare stoelen op de tweede en eventuele derde zitrij, minimaal 190 cm laadlengte achter de bestuurder en een fiets dient verticaal door de achterklep passen. Ze zijn dus voor personenauto’s relatief hoog. Daarom worden ze in Amerika ook Minivans genoemd. De Nissan Prairie, een vroege MPV, had een grote schuifdeur voor extra makkelijke toegang. Het is een kenmerk van MPV’s dat er met nieuwe praktische ideeën geëxperimenteerd wordt zoals: schuifdeuren, extra opbergruimte, te verwijderen of om te draaien stoelen.”
Als je geen uitneembare / inklapbare losse stoelen hebt, waar is het multi purpose van de mpv dan tov elke andere carrosserie vorm? De hoofdruimte en schuin staande voorruit dat het gevoel creëert dat je heel veel binnen ruimte hebt?
Johanneke zegt
Ik snap je, dat het niet voldoet aan de beschrijving MPV, maar hoe zou je bijvoorbeeld die space star noemen dan? Want voor een auto van 4 meter lang was ie uitzonderlijk ruim. Hatchback vind ik ook de lading niet goed dekken, want het ding is absoluut hoger en ruimer dan een hatchback zoals een golf.
Richmond zegt
Ik snap je, maar als flexibiliteit al geen eis is, wat is dan de meerwaarde? De ruimte? Maar welke? Hoofd ruimte? Been ruimte? Hoeveel dan?
Is een o.g. Twingo dan ook een mpv? Was ook ruimer dan een Clio
Johanneke zegt
Ja meer ruimte. Je zit rechterop waardoor je minder lengte ruimte inneemt. Zo’n space star die ik had is korter maar zit ruimer, en kan meer vervoeren, dan een Golf, want de Golf is lager. Dat heeft ook weer voordelen qua aero en zwaartepunt.
Richmond zegt
Het voldoet om het een ruimte wagen te noemen, maar het is niet multi purpose. Een Kangoo, Partner of Berlingo op geel kenteken zijn ook geen mpv’s , zijn Ludo space..
Flutterbear zegt
Dat zijn geen MPV’s. Als de middelste zitplaats geen aparte stoel is en liefst verwijderbaar dan is het geen MPV. En ja, middelste rij betekent dat er minimaal drie zijn.
Doe mij maar een nieuw en vernieuwde S-Max met elektrische aandrijving!
GuidoG zegt
Het probleem lijkt me vooral dat de Discovery de laatste jaren zo ontzettend lelijk is!
rwdftw zegt
De Range Rover versies lopen inderdaad als een trein. De Defender zie ik ook geregeld rijden. Maar de ID.Buzz? Serieus? Die zie ik echt amper rijden en als ik ze zie zit er meestal bestickering van een bedrijf op. Zo heeft het Kadaster ze.
pomoek zegt
Nou interessant. De Discovery vind ik ook een 13 in een dozijn ontwerp. Terwijl de LR en de Defender echt wel een bijzonder uiterlijk hebben. Ik begrijp nergens uit de tekst dat het een EV wordt?
faalhaas zegt
Had op z’n minst dan de Mitsubishi Delica als inspiratie genoemd, en niet zo’n handtasje als de Buzz :-(
fanboy zegt
@faalhaas: Aan zo’n Delica moet je ook wennen.
Net als bijvoorbeeld een Hyundai Staria. Wel gaaf, maar heeft even tijd nodig om aan te wennen.
pomoek zegt
bro: https://carsandbids.com/auctions/rj74ja8p/1992-mitsubishi-delica-star-wagon-exceed-4×4
William zegt
Zelfs Renault heeft van de Espace een SUV gemaakt en nu zou LaRo van een SUV een ruimteauto gaan maken? Onwaarschijnlijk.
mashell zegt
Nu de Defender geen echte terreinauto meer is maar gewoon de zoveelste luxe hoge SUV van Landrover is het niet zo gek dat die de Discovery kannibaliseert. Jammer want ooit in de Camel Trophy tijden was de Discovery een coole bak. Opmerkelijk dat ze de oplossing in een busjes vorm zoeken, die hebben ze immers met de Range Rover al in productie. Maar goed, de weg kwijt zijn past wel bij een merk dat groot geworden is met offroaders en daarna chique handtasjes ging maken.
Motomoto zegt
Je kunt ook de nummerplaat achterop weer centraliseren, helpt vast ook iets in de verkopen
dakarbemo zegt
das al meteen na een jaar gecorrigeerd
Tony EV zegt
Weer een vis nog vlees aandrijving pfff
Flutterbear zegt
Zelfs Porsche zegt het.. Een elektrische motor is superieur.
dakarbemo zegt
“Het succes van de ID. Buzz” Heb ik wat gemist, ik zie dr naast de lokale versie in gebruik bij de BOA’s hiero nooit eentje rijden.
auto62 zegt
Je had van de Defender een Disco moeten maken.
GielMK1 zegt
Ja, inderdaad, de Mitsubishi Delica 4×4 is een betere inspiratie voor de Landrover plannen.
Er is de ‘kleine’ Mitsubishi Delica die gebaseerd is op de L300, Maar er is ook een slagje grote gebaseerd op de L400/Space Gear. Eigenlijk een 4×4 Pajero met busje erbovenop zo uit de fabriek van Mitsubishi. Erg cool.
Mitsubishi Delica Space Gear 4WD
https://s3.amazonaws.com/images.gearjunkie.com/uploads/2023/01/Star-Wagon-Exceed.jpg
Lekker offroad
https://youtu.be/T_KP5vgYhYg?feature=shared
Teerdz zegt
Is toch niet eens zo heel raar. Land Rover heeft zelfs al ooit een bus in het assortiment gehad:
https://images.app.goo.gl/fwDGtmSd1RPb3aNY8
Als ze daar inderdaad de eigenschappen van pakken met het design en er een soort moderne Delica 4×4 van maken, komt denk ik best nog wel eens van de grond.