De volgende generatie Apple CarPlay is beschikbaar voor het complete dashboard.
We gaan naar een tijd toe dat alles digitaal is. Schermen zijn binnenkort zó goedkoop, dat we alle ‘dure’ analoge knopjes, schakelaars en fysieke bedieningselementen kunnen afdanken. Fabrikanten zijn daar meer en meer mee bezig. Het is namelijk ook veel makkelijker en goedkoper.
Het is veel prettiger om de opties te kunnen programmeren dan dat je rekening moet houden met een knopje. Dan doet het computersysteem de rest van het werk. In alle opzichten handiger. Ook met updates en bugfixjes.
Volgende generatie Apple CarPlay
Zoals sommigen kunnen beamen zijn niet alle systemen even goed. In veel gevallen is er een leercurve. Ook zijn er vaak irritatie-puntjes die bijzonder lastig te omzeilen zijn. Vergeet ook niet dat dit het nieuwe normaal is. Het is niet dat je alsnog zonder die schermen een auto kunt kopen.
Maar je kan die schermen ook omarmen en er iets zelf van maken. Dus alles wat de fabrikant door een 3rd party-developer heeft laten ontwikkelen tegen kostprijs, kun je dan afdanken. En dan laat je het nieuwe Apple CarPlay systeem de rest doen. De Amerikaanse tech-reus heeft namelijk de volgende generatie van Apple CarPlay gereed. Deze kan op ‘diepgaande’ wijze samenwerken met de auto.
Widgets. Bij Apple!
Tegenwoordig is dat enkel en alleen voor infotainment. In principe prima, maar het systeem is vrij beperkt en ‘klein’. Ideaal als je het wil toepassen in een oude Audi A6 duurtester, maar voor een nieuwe auto kan er wel iets meer geïntegreerd worden. Het nieuwe systeem weet alle relevante en belangrijke data uit de auto te extraheren en deze weer te geven.
Denk aan snelheid, technische info zoals brandstofniveau en motortemperatuur. Zelf kun je dan het geheel aankleden met widgets (heeft Apple in 2022 ook ontdekt!). Apple zal binnenkort meer informatie vrijgeven over de volgende generatie Apple Carplay, dat met IOS 16 beschikbaar is.
Wouter is er vooral erg blij mee, want er zitten wel wat haakjes en ogen aan Apple CarPlay. Zowel bij zijn Porsche 911 als de BMW 5 Serie (leuk wagenpark!) werkt het systeem alleen op het scherm. Het is niet geïntegreerd in het kleine schermpje voor je neus of in het HUD. Dus er is zeker ruimte voor meer integratiemogelijkheden!
Meer lezen? Audi gaat Android gebruikers keihard discrimineren!
stefanos zegt
Dat ziet er netjes uit! Mooie update.
Brol zegt
Gezien software makers al langer hoe minder afgewerkte producten leveren enerzijds en al die troep veel te veel verstrooien anderzijds, kan ik mij absoluut niet verheugen van deze evolutie.
mashell zegt
Daar gaan de fabrikanten toch niet aan mee werken? Niet alleen verliezen ze zo hun merk identiteit, ook moeten ze een interface van een derde partij vullen met data, dat kost hen geld. Dan stellen die techreuzen ook nog allerlei acceptie criteria. Ik kan me voorstellen dat een premium fabrikant zegt dan doen we het zonder Carplay.
Dutchdriftking zegt
Er zijn al retrofits mogelijk voor een digitale display tussen de klokken van een Golf 4 en Passat B5. De orginele rode leds worden dan vervangen voor een smartphone achtig scherm. Gecombineerd met de originele klokken ziet het er nog netjes uit ook. Digitaal ter ondersteuning is natuurlijk top, maar een paar analoge meters vind ik altijd wel fijn voor de beleving. Zo ben ik erg blij met mijn analoge originele turbodruk meter. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar ik vind hem wijs. Wel jammer dat in het digitale menu tussen de tellers geen optie is tot uitlezen van de olie temperatuur. Dit had ik dan weer een mooie aanvulling gevonden.
Johanneke zegt
Navigatie, spotify + elke concurrent, telefonie, radio, camera’s. Meer hoeft het scherm niet te doen. Geen climate controls, verwarmde stoelen, geen youtube, geen spraak assistent die je voor geen meter kan volgen. En een beetje vlot. Zo simpel kan het zijn.
e36thuglife zegt
Werkt dat ook met Samsung??? Of is dit alleen voor iPhone chickies???
monsieurleloure zegt
Heb een 1din Pioneer Applecarplay sinds een paar maanden en die bevalt uitstekend nu heb geen andere overbodige schermpjes in mijn 17 jaar oude Jeep en die mis ik ook totaal niet.
Heb enkel één regeltje onder de tellers waarbij je informatie kunt oproepen of iets kunt instellen en dat werkt prima
Géén afleiding, kwam er laatst achter dat dat malle ding is uitgerust met tmps sensoren in de banden dus zelfs bandendruk geeft ie weer. Zelfs een Audi Q4 etron heeft dat niet eens….
Die gekke Carplaydingen zijn wel in prijs omhoog geschoten. Ik kocht de mijne in februari voor 586 euro en ze gaan nu voor 799euro weg zag ik net
flyerbunch zegt
Dit gaat vooral EV’s ten goede komen als men de data van de batterij en verbruik met navigatie kan integreren.
Wolflow zegt
Dan zijn accu’s nog sneller leeg 🤪
hehe zegt
Helaas werkt Carplay met de headup in mijn BMW alleen met Apple Kaarten.
Zelf vind ik Google Maps of Flitsmeister fijner, maar dan krijg ik dus geen instructies head-up.
Voor mij dus een gemiste kans om de multimedia in de auto meer ‘open’ te maken
adyton zegt
Ik wist niet dat Carplay en Android toch nu ook al info kan doorsturen naar de HUD. Ik dacht dat voorlopig alles binnen het middenste scherm bleef. Jammer dat het dan natuurlijk niet mogelijk is met je voorkeur.
Gulli zegt
Er is in iOS 16 ook meteen een update voor kaarten uitgebracht, wellicht dat die verbetering brengt?
rotolo zegt
Mooi!
Gulli zegt
Gaaf! Vervolgens Jailbreaken en van je 0.8 Polo Trendline ineens een 2.0 Polo GTI maken!
Gulli zegt
Hier een wat uitgebreidere uitleg van Apple zelf tijdens hun WWDC van afgelopen weekend; https://youtu.be/q5D55G7Ejs8?t=2271
utregcity zegt
Mooi heur, maar de meeste merkensystenen werken op Android, net zoals bv in mijn Honda e.
malukunick zegt
Compatibility van autobouwers met deze “next-gen CarPlay” wordt pas eind 2023 aangekondigd, dus verwacht dit pas in auto’s in de loop van 2024, en zeker niet met iOS 16
dafmaf zegt
Spiergeheugen is heel handig in de auto, zodat je zonder te kijken, hendels, knoppen en schakelaars kunt bedienen, links, rechts, boven, onder, voor en achter je. Maar daar heb je dus niks aan met die aanraakschermen.
Kan me nog herinneren hoe de audioapparatuur schuiven en aanraaktoetsen kregen en wat een opluchting dat was toen de draaiknoppen weer terugkwamen.
Hopelijk komen die ontwerpers weer bij zinnen.