Vers van de geruchtenpers: De volgende generatie Chevrolet Corvette krijgt de beschikking over een handbak met 7 versnellingen. Heeft Porsche de toon gezet en krijgt straks elke handbak 7 versnellingen?
Toen we voor het eerst hoorden dat de handbak van de nieuwe Porsche 911 (991) maar liefst 7 (voorwaartse) versnellingen zou krijgen leverde dat de nodige gefronste wenkbrauwen op. Inmiddels is de nieuwe 911 onthuld en lijkt het allemaal iets logischer (toch eerst maar eens mee rijden). En nu lijkt het erop dat de zevende generatie (heel toepasselijk) ook een handgeschakelde 7-bak gaat krijgen.
Overigens zal het nog een jaartje of 2 duren voordat we Chevrolet Corvette C7 onthuld zal worden, want hij staat pas in de planning voor modeljaar 2014 (en dus introductie in 2013). Naast een handgeschakelde 7-bak zal er naar alle waarschijnlijkheid ook een 7-traps dual clutch transmissie leverbaar worden (ontwikkeld door Saab?).
Onder de motorkap vinden we een V8 (met turbo’s?) die een doorontwikkeling is van de huidige motor. Om de V8 weer bij de tijd te krijgen zal hij beschikken over directe injectie en een variable valve lift system.
De motor komt overigens gewoon voorin te liggen en niet achterin en er schijnt ook gedacht te worden aan een V6. (via: insideline.com)
Oef, dat wordt trainen met mijn rechterhandje :mrgreen:
@norge: Nóg meer?
@gerard1710: Nu s’ochtends ook.
@norge: Dan moet je toch voortaan goede rondetijden neerzetten…
@ Norge
LOL!
OT: Eindelijk een DC transmission…. deed ff pijn toen ik naar een vid keek van een drag race tussen de 458 Italia en de ZR1… 570 vs 638 pk… maar je zag het verschil van 68 pk gewoon niet, sterker nog de ZR1 had moeite met traction :(
Ik vraag me af of ze dit keer echt de concurrentie aan willen gaan met de Europese gevestigde orde. Of dat ze weer gewoon voor $60k een gigantische motor in een ouderwetse auto gooien met wat plastic in het interieur.
De versnellingsbak doet vermoeden dat ze wat meer de hightech kant op willen.
@raphael: Ik wil niet veel zeggen, maar een Vette rijdt de meeste Europese supercars het snot voor ogen, ook de hoek om..
@gerard1710: Ohja is dat zo? Volgens mij heb jij het over de ZR1. Ik heb het over een standaard Corvette zoals hij was uitgekomen in 2005. Met bladveren, een gigantische 6l V8 die maar 400pk produceerde en een automaat. Oh en een body gemaakt van zo dun kunststof dat je het met één vinger kon buigen.
@lincoln
Nee, de Amerikanen echter wel. Toepasselijke naam ook. Ben jij er wel blijven hangen ;-)
@raphael: ja dus maakt dat hem slecht en langzaam dan??
Weet niet of je wel is in een C6 Corvette hebt gereden maar dat stuurt en gaat als de brandweer, misschien qua bouwkwaliteit niet de beste maar daar is de prijs ook naar. Probeer bij Porsche of Ferrari maar is een auto met de zelfde prestaties voor de zelfde prijs te kopen.
@E34M5Touring: Volledige nutteloze opmerking. Natuurlijk zijn ze goedkoper, het interieur zit slechter in elkaar dan een VW Golfje, de vering is van voor de Tweede Wereldoorlog en de afwerking is dramatisch. En ja ik heb er al EENS (niet ‘is’) in gereden. Sterker nog, 2 weken heb ik de beschikking gehad over een C6 in the States. Prima bak voor het geld. Ik heb ook nooit gezegd dat dat niet zo is.
Wat ik zeg is dat ze van hun muscle car gedachte af moeten stappen willen ze meer hight tech worden. En willen ze ergens anders op de planeet buiten de VS succes hebben dat zullen ze ook echt wat aan de interieur kwaliteit moeten doen. En dan wordt zo een auto al gauw twee keer zo duur.
@raphael: Oh jij bent er weer zo eentje. Doe eens onderzoek naar de techniek van een Corvette voordat je uit laat over zulke dingen.
@raphael: Misschien moeten ze een extra model naast de Corvette lanceren voor die wereldwijde ambitie… ?
@raphael:
blijven hangen in de jaren 80 ??
Zucht, ik vind het al irritant dat mijn touranvervangdinges ne 6-bak heeft met véél te korte verhoudingen… Hopelijk is dit geen evolutie naar gewone auto’s toe… Maar eer we zo ver zijn rijden we niet meer met benzinemotor denk ik…
@Volvo_440_turbo: ik wel.. ben nog bereid om voor diesel te kiezen, maar ik blijf wel rijden op echte brandstof.. uit die motoren komt tenminste nog een mooi geluid :)
@Volvo_440_turbo: Moet je eens een 166 2.4JTD met 6 bak nemen, lijkt wel of de eerste 2 versnellingen van een Daf 95 komen zo kort.
Qua tijden en prestatie doen ze niks onder voor Europese, maar als het komt op afwerking en materialen staan ze wel een niveau lager dan de Europese auto’s.
@agera:
+1 .. mee eensch .. 100% gelijk ..
zo denk ik ook over de nieuwe 7-bak ..
@agera: Ik ben het met je eens, maar je vergeet wel dat vergelijkbareEuropese auto’s dan wel weer veel duurder zijn.
@agera: klopt helemaal! vind het ook zo jammer van het interieur bij de mustang.. zo’n mooi buitenkant met mooie prestaties, en dan het interieur zeer matig..
@dennisr:
ik was sarcastisch hoor ..
vermoeiende standaard jaren 90 riedeltjes ..
gaat gvd over een versnellingsbak !!
tijd dat er damn een handgeschakelijke 18bak komt…
@meneersander: Ja 16 vooruit en 2 achteruit.. :lol:
@ dennis R, de touran die als vervangwagen dient tot ik mijn nieuwe octavia heb laat ik meer en meer aan de kant staan voor onze oude saab 900 turbo cabrio? die ook op échte branstof rijdt :p , ok naar zijn 3de gaat ie soms stroef, maar toch leuker dan 6-bak soep roeren in de touran… die bak van de touran schakelt echt niet goed…
@Volvo_440_turbo: Ik heb in alle generaties Touran gereden, 2.0 benzine, 1.4 TSI’s en zelfs een diesel. En mijn ervaring is dat de 6-bak gewoon prima en strak schakelt. Ik sla meestal wel een paar versnellingen over, maar hij gaat heel soepeltjes in alle verzetten.
@eenpaard,
Onze vervangtouran is een 4 of 5 jaar oud geloof ik, 110000 km, en vergeleken met de 200 andere auto’s waar ik in mijn leven al mee heb gereden schakelt hij gewoon niet zoals het moet zijn inclusief de spiksplinternieuwe Jetta van vorige week. Mijn werknemers die bijv. als privéwagen opel rijden vinden de VAG’s ook niet lekker schakelen.
De andere skoda’s die ik heb gereden schakelden ook niet super, enkel de octavia’s schakelden boterzacht en superprecies. Waarom kan dat dan bij de andere modellen niet vraag ik mij dan af?
Ligt het aan de bakolie? Kan soms al een héél groot verschil maken, genoeg hiermee ‘geëxperimenteerd’ bij mijn volvo’s
Ik ben in mijn leven vooral Japanse auto’s gewoon, en die schakelden al boterzacht nog voor de Europese fabrikanten de betekenis van het woord schakelen stilaan doorhadden…
Vanavond ga ik een avondje stappen, mag ik kiezen de touran of de oude saab die ook niet super super schakelt, het zal de saab worden.
Hetgeen wat ik van die Touran wel positief kan zeggen is dat ie heel zuinig is, een prima wegligging heeft,bovengemiddeld zelfs, en superpraktisch is… over de constant foute foutmeldingen op de boordcomputer en de koffer die niet goed wil sluiten zwijg ik even.
anderhalf jaartje geleden had ik een projectmeeting met wat mensen van Saab. Destijds zaten zij nog onder GM en hij vertelde mij dat de afdeling ‘versnellingsbakken’ van Saab (dat verantwoordelijk is voor veel transmissies binnen het concern) weldegelijk onderzoek verricht heeft voor een middenmoter Corvette.