En het is nu al niet best gesteld, maar de volgende C63 moet het doen met nóg minder cilinders.
Een plug-in hybride is een vreemd autotype. In sommige gevallen zijn ze briljant, anderen zijn weer hopeloos slecht. Het idee erachter is goed. Je hebt een auto voor korte én lange stukken in één. En omdat accu’s zo moeilijk zwaar zijn, zijn PHEV’s vaak alsnog lichter dan elektrische auto’s. Maar uiteindelijk is een PHEV niet zo leuk om te rijden als een auto met verbrandingsmotor en niet zo efficiënt als een EV.
We zijn dan ook benieuwd hoe de plug-in hybride combinatie van de Mercedes-AMG C63 gaat uitpakken. Een tweeliter viercilinder met 476 pk die dan ook nog eens bijgestaan wordt door een elektromotor. Daardoor bedraagt het systeemvermogen 670 pk.
De meer dan 2.100 kg zware sportsedan (en station!) moet behoorlijk wat hordes overwinnen om de fans voor zich te winnen. Als BMW kapt met het aanstellen van psychedelische ontwerpers met een voorkeur voor surrealisme, hadden ze de complete markt kunnen hebben.
Volgende C63 krijgt NOG minder cilinders?
Voor Mercedes is het uiteraard een tussenoplossing. Steffen Jastrow, laat aan het Australische Drive weten dat de volgende C63 AMG nóg minder cilinders krijgt. Hij staat er namelijk ‘open’ voor om die viercilinder die volgende keer helemaal weg te halen. Wel geeft hij aan dat eerst nog er een faceliftversie verschijnt en dat ze dan pas aan de slag gaan met de opvolger.
Ondanks dat het lijkt dat Steffen Jastrow (Senior Engineering Executive) nog alle keuze heeft tot de facelift, verklapt hij eigenlijk al dat de volgende C63 minder cilinders gaat krijgen. De keuze voor de aandrijflijn voor het volgende model staat namelijk al helemaal vast. Ook omdat de viercilinder motor nu echt op de grens zit van wat op een betaalbare wijze mogelijk is.
Geen eigen keuze
Het is eigenlijk ook niet meer echt een vrije keuze. Autofabrikanten die vasthouden aan de verbrandingsmotor zullen het in Europa heel erg lastig gaan krijgen. Ook in de Verenigde Staten lijkt dat het geval te zijn, tenzij die Oranje Oerang Oetang weer in het Witte Huis terecht weet te komen.
BMW M baas Frank van Meel liet een tijdje terug al vallen dat ze Mercedes níet achterna gaan met het bouwen van M-modellen met een viercilinder. Niets minder dan zes cilinders. Als BMW moet downsizen, dan schrappen ze meteen de verbrandingsmotoren compleet en zetten ze vol in op elektrische auto’s.
Enfin: zo klinkt de nieuwe C63:
Meer lezen? Dit heb je tegenwoordig nog voor 140.000 euro!
cossiekiller zegt
Misschien met de driecilinder van Koenigsegg? The little Giant of zoiets was het toch?
Edit: Ha! Dat werkt idd :-)
Edge zegt
Als je de verbrandingsmotor alsnog wil behouden kun je nog een stapje verder gaan door er zo’n wagen van te maken waarbij de aandrijving puur van de elektromotoren komt en de brandstofmotor puur gebruikt wordt als generator voor extra acculading. Kun je desnoods zo’n bij Fiat aankloppen voor een restpartij TwinAir blokjes. Twee cilinders, inhoud die kleiner is dan een pak melk, maar hé, het ding hoeft maar op een constant toerental een accupakket bij te laden.
faalhaas zegt
Was er maar een fabrikant die zoiets deed met een wankelmotor.
Hubert zegt
Soort van BMW i3 eigenlijk.
wimbers zegt
dat heet een outlander
kennone zegt
Nee, dat heet Metsubsidie Foutlander
Dutchdriftking zegt
Geen verassing natuurlijk. Gelukkig hebben we de video’s van de oude 6.2 nog.
Jagris zegt
Helemaal met je eens. Deze c63 maakt mij ook weinig uit of het nou met viercilinder is of zonder. Maakt hem alleen maar zwaarder. In een c63 hoort een v8, niet zo’n viercilinder. De w204 was toch wel de mooiste c63 die er was.
rollingstoned zegt
“De meer dan 2.100 kg zware sportsedan”
Zal ongetwijfeld een fantastische Autobahn-Stürmer zijn, maar er lijkt me verder weinig ‘sportiefs’ aan zo’n zwaargewicht.
karhengst zegt
Daar voldoet een fijne 6-cilinder diesel in de regel ook voor. Eveneens enkel bij BMW beschikbaar.
406_v6 zegt
In de E-klasse kun je nog steeds fijne 6 cylinders bestellen, benzine én diesel, de echte die-hard Benz rijder hoeft dus niet over naar BMW
Edge zegt
Ik denk dat we inmiddels op een punt zitten waar het niet heel erg veel meer uitmaakt wie er in de Oval Office terechtkomt. Autofabrikanten hebben miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische of geëlektrificeerde auto’s en hebben eveneens miljarden geïnvesteerd in de bouw van nieuwe (batterij) fabrieken en de updates van bestaande fabrieken. Trump is een orang-oetan, maar ook iemand die extreem vaderlandslievend is, dus hij zal deze ontwikkeling met open armen ontvangen. Niet vanuit klimaat/milieutechnisch oogpunt, maar omdat er miljarden in de Amerikaanse economie gepompt worden en er tienduizenden banen gecreëerd worden.
Goed, terug naar de C63. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat rijden. Het zal ongetwijfeld bloedjesnel zijn en ik geloof ook best dat het reviewexemplaar dat Autoblog meekrijgt nieuwe (achter)banden nodig heeft nadat Wouter erin heeft gereden, maar desondanks… Die beleving… Een dikke motor met fraai geluid is toch één van de belangrijkste dingen van zo’n performanceauto als deze. Is de C63 nog wel zo speciaal nu er een viercilinder in ligt en het vermogen mede door de komst van elektrowaggies niet bijzonder meer is.
Hupke zegt
“plug-in hybride is een vreemd autotype. In sommige gevallen zijn ze briljant, anderen zijn weer hopeloos slecht”- welke is brilliant?
De i8 ziet er principieel goed uit tot je ermee rijdt, en verder kan ik me niets inbeelden dat niet dieptreurig is.