Er komt een nieuwe M3 met verbrandingsmotor, maar hoe zit het met de M4…?
Een elektrische M3 is natuurlijk een schok voor alle BMW-fanaten, maar niet getreurd: er komt ook nog gewoon een nieuwe M3 met verbrandingsmotor. We hebben echter nog weinig gehoord over een nieuwe M4. Hoe zit het daarmee?
BMWblog kan daar meer over vertellen. Er komt wel degelijk een nieuwe M4, maar… alleen een elektrische. De elektrische M3 krijgt dus een coupébroertje, terwijl de M3 met verbrandingsmotor die niet krijgt. Althans, BMW is niet bezig die te ontwikkelen. Het lijkt er dus op dat de huidige M4 de laatste is met verbrandingsmotor.
Dat zou toch wel een gemis zijn, want het coupésegment is al aardig aan het uitdunnen. Audi is gestopt met de A5 Coupé en Mercedes heeft alleen nog de CLE, waar ze eerst een C-, E- en S-Klasse Coupé hadden. Nu is een elektrische coupé beter dan helemaal geen coupé, maar toch…
Overigens heb je nog even de tijd om de huidige M4 te bestellen, want die gaat voorlopig nog niet uit productie. Volgens inside information gedeeld op het Bimmerpost-forum gaat de G82 M4 pas in juni 2028 uit productie. Tegen die tijd is de auto al 8 jaar op de markt.
Wanneer de elektrische M4 op het toneel verschijnt is nog niet bekend, maar dat zal dus niet voor 2028 zijn. De elektrische M3 komt al wel iets eerder, die staat voor 2027 op de planning.
Foto: M4 op een koude ochtend, gefotografeerd door @Row1
dare2think zegt
Niemand zit erop te wachten. Een topversie van een range moet significant anders zijn. De doelgroep wil een onderscheiden emotie. Met 2200 kg en het ontbreken van motorgeluid is het lastig differentiëren.
De charme van een m3 was: nog steeds redelijk onopvallend aanwezig, zakenauto, met een vulkaan aan vermogen en geluid wanneer gewenst. En dynamisch wanneer nodig.
Als dat typerende M3 karakter weg is, dan zie ik geen businessmodel, dan worden het allemaal equivalente M340i’s, wel snel, maar dat is het dan.
En dan denk ik, jammer BMW. De huidige M135 en M5 zijn ook al zo slecht gelukt. Ik wil over 10 jaar best een mooie kopen maar denk dat ik over 10 jaar dit decennium nog steeds niet kan waarderen.
ty5500 zegt
Voorlopig is BMW er steeds erg goed in geslaagd om de markt aan te voelen. Ook hun elektrische strategie die erg matig werd onthaald blijkt best nog aan te slagen. Voorlopig geef ik ze dan ook nog het voordeel van de twijfel.
En meer specifiek over die M5 zijn de reviews anders best wel positief.
audirs3 zegt
@dare2think Was een M3 vroeger significant anders dan een 330i? Misschien 100pk meer, wat verlaagd en straffer afgesteld, dikke body kit, en dan had je het wel. Qua uiterlijk tenminste wel direct herkenbaar.
Bij de Ioniq 5 zie je dat ze hetzelfde concept hebben toegepast op de N versie, duidelijk sterker en dikker dan een standaard Ioniq 5, en dat neppe motorgeluid en schakelen is toch beter dan niks.
Ik denk dat ze met ditzelfde concept een M4 ook anders kunnen maken dan een i4. En met ziek veel vermogen en torque vectoring kan je het gemis aan motorgeluid enigzins tegemoet komen.
petroldrinker zegt
Compleet andere motor die niet met elkaar te vergelijken is een 330i of een M3, de eerste vd 2 heeft een “N-codering” motor, en de echte M producten hebben een motor met een “S-codering”… motoren zijn ook echt compleet anders in de belevenis
560pk zegt
Ik denk dat BMW (helaas?)geen rekening houdt met 10-jaar-oude-occasion kopers
V8Vantage zegt
En dit allemaal volgens de “huidige planning”
;-)
kennone zegt
Enkel in Europa toch?
ericc zegt
ICE auto’s zijn na 2035 nog altijd welkom in de rest van de wereld 🌍. Enkel in Europa kopen ze nieuwe auto’s die geen CO2 uitstoten na 2035. Maar niet getreurd. Daartegen zijn we zo verarmd dat petjesvolk enkel nog openbaar vervoer kunnen betalen!
mashell zegt
Veel van de regels die in Europa voor auto’s werden ingevoerd werden vaak een paar jaar later ook door andere markten overgenomen. Nu is het verbieden van uitlaatgassen wel een grote maar de voordelen die dat oplevert zullen ook andere markten aanspreken.
R zegt
Als ik BMW 500 miljoen kan besparen, hoeveel zouden ze mij dan betalen als beloning?
Er is niemand op de wereld die een electrische M4 wil……..iedereen die een ICE M4 / 3 / 5 rijdt doet dat voor de motor / beleving / geschiedenis
Ieder ‘sportmodel’ waarvan een electrische versie op de markt is gebracht is een complete mislukking geworden / dat gaat bij een Electrische M4 niet anders zijn……………
mashell zegt
En toch zegt elke journalist over de Hyundai Ioniq 5N dat een sportieve EV zo moet en dat deze net zo leuk is als een benzine gebakje.
R zegt
😂😂😂😂😂 – ja omdat ze betaald worden daarvoor – anders hebben ze niets meer te testen / reisjes te maken……
audirs3 zegt
@R de Tesla Roadster is al lang uitverkocht, de Model S Plaid verkoopt goed, de Taycan verkoopt beter dan de Panamera… Hoezo verkoopt een sportieve elektrische auto niet?
petroldrinker zegt
Dat komt puur en alleen omdat ze daarvoor betaald worden, of anders gewoon geen autos meer te testen krijgen van merken als ze er niet lovend over zijn…
maotje zegt
Welke sportieve modellen zijn elektrisch een complete mislukking geworden dan?
mashell zegt
Coupe EV’s daar zijn er nog niet veel van. Als de hele 4 serie EV wordt heeft BMW misschien wel een gat in de markt gevonden.
vetnek zegt
Het is heel simpel.
De M3 heeft heritage, de M5 heeft heritage en de M4 heeft dat niet. Als er dan een M-model op de nominatie staat om te killen pak je de M4 en stel je ‘t bij de anderen uit zo lang ‘t kan.
petroldrinker zegt
In dat geval zou de M3 ook weer een coupe moeten zijn ipv 4 deurs, de oer M3 was immers gewoon 2 deurs ipv 4…
alpina007 zegt
Komt prima uit qua timing als opvolger van de i4 M50 😁
petroldrinker zegt
Tja, ik was al van BMW af gestapt om de styling, maar dit is helemaal de doodsteek voor mij kwa BMW, wtf moet ik met een electrische M?? de hele en enige reden om een M te kopen heb je dan niet meer namelijk….