Ten minste, de kans is aanzienlijk groter dat je het volgende project van Gordon Murray Automotive wel op je oprit kunt zetten, die wordt namelijk een standje naar beneden gezet ten opzichte van de T.50.
Het zal ons niks verbazen als de naam Gordon Murray je zeker niet onbekend is. De Engelsman is het brein achter de McLaren F1 en dat wordt nog steeds gezien als één van de beste auto’s aller tijden. Het moet gezegd worden: een driezits (meer dan tweezits!) auto met ‘slechts’ 627 pk die bijna 30 jaar na dato nog steeds vrij dikke supercars flink achter zich kan laten. Dat terwijl die supercars minstens 100 tot wel 200 pk meer hebben. Dit eenmalige superproject kan wel eens de boeken in gaan als één van de meest legendarische auto’s ooit.
Dunnetjes overdoen
Maar waarschijnlijk waarom de naam bijna elke autofanaat wel een belletje doet rinkelen is omdat Gordon Murray de McLaren F1 een soort opvolger geeft. En dan niet zoals McLaren zelf zich alleen richten op die topsnelheid met de Speedtail, maar echt een auto die in essence gelijk is. Dat betekent: driezits, V12, lichtgewicht. Hij heet T.50 en wordt in de markt gezet door Murray’s merk Gordon Murray Automotive. De F1 en de T.50 hebben veel overeenkomsten, zo heeft de nieuweling ook een V12 (een kleinere 3.9 liter grote unit van Cosworth) en ook het pk-aantal van 661 pk ligt niet gek ver van het origineel af. Het gewicht is wel lager: een indrukwekkende 986 kg. Aan de engineering alleen al kun je zien dat Murray echt niet van gisteren is. Dit is heel indrukwekkend.
Bereikbaar
Maar goed, het gaat dan ook extreem duur worden om een T.50 te bemachtigen. Niet alleen voor het businessplan, maar ook voor de bereikbaarheid van meerdere mensen. In een recent interview zei Murray dan ook dat de T.50 de absolute top blijft. Het volgende project wordt een simpelere auto die goedkoper en bereikbaarder wordt. Maar wél ‘de beste in zijn klasse’.
Lichtgewicht
Het doel gaat worden om de lichtste auto’s te maken in de lagere klassen. Murray zegt dat de overige prestatiecijfers voor hem niet ertoe doen, omdat die toch wel weer verslagen worden. Behalve gewicht: het is dezer dagen lastig om een echt lichte auto te maken. Alle luxe wensen die men heeft kosten letterlijk de nodige kilootjes. Laag gewicht dus, en een ongeëvenaarde rijervaring.
Resultaat
Wat we kunnen verwachten van de volgende Gordon Murray is niet duidelijk, ook omdat we het hebben over een aantal jaar in de toekomst. Wel weten we dat de Alpine A110 die Murray als dagelijkse auto gebruikt(e) de benchmark was voor de T.50. Zoiets is Murray wel fan van en als Murray het tof vindt, zoekt hij uit hoe hij het in productie krijgt. (via TopGear)
brammetjedeb zegt
Die t50 wel een gruwelijk vet apparaat. Harry’s garage heeft er een filmpje over met uitleg van murray zelf. Mooie kijk op dingen heeft die vent. Gisteren zo’n alpine gezien, dat vind ik stiekem wel zo’n mooi ding. Snap niet dat ie niet meer verkocht worden…
pomoek zegt
Ja is een leuk filmpje, tof om hem over zijn eigen auto’s te horen praten en af en af en toe zijn eigen ontwerp afzeikt.
Foramen zegt
@brammetjedeb: vorig jaar een kleine 5.000 A110’s verkocht, vind dat nog niet helemaal tegenvallen.
Wel tweederde in Frankrijk en natuurlijk niet in Nederland door de belastingen.
chrisvis zegt
@brammetjedeb: ding kost dan ook bijna evenveel als een Porsche 718…als je dan kan kiezen? Klinkt toch net wat beter dat je Porsche rijd tov alpine…
brammetjedeb zegt
@chrisvis: en da’s jammer toch?
capri288 zegt
@brammetjedeb: Er zijn meerdere youtubers in de zelfde studio voor zo’n zelfde soort filmpje geweest. Ik denk dat Gordon een lange, drukke en vermoeiende dag heeft gehad met ziceel keer hetzelfde verhaal oplepelen.
capri288 zegt
@capri288: zoveel
brammetjedeb zegt
@capri288: zal best, maar ik vond het best vermakelijk…
ethylestra zegt
Prachtige kerel met passie en liefde voor de automobiele kunst
rolov zegt
@JJDW: scroll naar beneden …. staat er al een tijdje
sleepyj zegt
Nou zijn die foto’s weer te smal op de app. Ooit was er een app in 2019 welke vlekkeloos werkte, kunnen we geen “update” naar 2019 doen?
rsedje zegt
@sleepyj: Dat vraagt Max zich ook af ?
pomoek zegt
Snap het verhaal achter de T50 wel, maar mooi kan ik de auto niet vinden. Beetje een anoniem snoetje en van die fan ben ik ook geen euh fan. Zoals hij het zelf uitlegt klinkt het ook meer als een gimmick dan dat het echt functioneel is. Het heeft wel effect maar volgens Murray zelf is dat beperkt. En dan vind ik het wel heel prominent aanwezig op de auto. Maar goed. Het is een leuk ding.
mashell zegt
Als het maar niet zo’n gedrocht wordt als de Murray T25, die was betaalbaar maar leverde je wel een oogzweer op.
Roberto zegt
-edit: nutteloze bijdrage-