En er gaan meer dingen veranderen met de kekke Audi.
Weinig auto’s hebben zo’n stormachtige introductie meegemaakt als de Audi TT. Aan de ene kant werd de auto geroemd vanwege zijn design (zowel exterieur als interieur) en de relatief lage prijs. Aan de andere kant was de auto nogal staartlastig als je op hoge snelheid gas losliet in een bocht.
Ondanks dat de eerste TT in rijdynamisch opzicht niet mee kon komen met zijn looks, was het een groot succes. Met de generaties werd de TT een telkens serieuzere auto, maar liepen de verkopen telkens verder terug. Coupé’s waren in de jaren ’90 nog immens populair, maar tegenwoordig is de betaalbare coupé dat niet. Ergo: de Audi TT krijgt geen opvolger.
Maar nu is er goed nieuws en toch ook weer niet. Bij Audi kijken ze namelijk naar een andere invulling voor de TT. Volgens het Britse AutoExpress hebben ze die ook gevonden. Het resultaat heet: ‘eTTron’. En mocht je bang zijn dat ze het recept van een compacte, sportieve coupé met krachtige motor aan de kanten zetten, dan zit je helemaal goed. Helaas.
Net zoals alle andere auto’s die worden geïntroduceerd wordt de Audi eTTron een compacte elektrische crossover. Om de eTTron een beetje betaalbaar te houden, wordt de auto gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen ID.3. Dat zou betekenen at de Audi TT voor het eerst leverbaar zal worden met achterwielaandrijving. Dat geldt dan alleen voor de ongeveer 200 pk sterke instapper met een enkele elektromotor. Aan de bovenkant van het gamma staat de Audi ‘eTTron-RS’, met twee elektromotoren (op elke as één) en 400 pk.
Audi is een tijdje bezig om de TT aan te vullen c.q. op te volgen met een ander sportieve compacte modellen, van boven naar onder:
Audi Allroad Shooting Brake Concept ’14 (header)
Audi Steppenwolf Concept ’00
Audi TT Shooting Brake Concept ’05
Audi TT Offroad concept ’14
kennone zegt
Op de foto na begon het goed dit verhaal,, Tip van mij, lees niet verder!
mikje90 zegt
@kennone: Weer zo lekker negatief, miss ff eten en slapen?.
Loek zegt
@kennone: kom je nu mee…
alcantara zegt
Nice, moeten we dus straks dus allemaal naar Audi overstappen ipv BMW.
Wie had dat gedacht!
dijan zegt
@alcantara: Heb ik 6 jaar geleden al gedaan . Geen moment spijt van gehad,
mpgc zegt
it’s rear drive Jim, but not as we know it..
gandini zegt
Dus eigenlijk krijgt de ID.3 een broertje met Audi-logo. Ze proberen het dan wel wat stoerder in de markt te zetten, door o.a. de naam TT te hergebruiken, maar dat is eigenlijk wel waar het op neer komt. Niet leuk.
potver7 zegt
@gandini: misschien noemen ze ‘m wel TT.3
grrrrommmmm zegt
@potver7: of TiT ?
thomasthomas zegt
QTT
polak zegt
Ik zal wel de enige zijn maar enige gelijkenis met de Volvo c30 kan mij niet ontgaan. Zeker die foto van de achterkant.
vaakbenjetebang zegt
Ik vraag me vooral af waarom Audi zo krampachtig de ‘naam’ TT wil hergebruiken. Mensen die een stramme plasser krijgen van de huidige en/of vorige TT’s zullen het maar onzin vinden dat een elektrische crossover deze naam krijgt, en mensen die in de markt zijn voor een ID.3 in een Audi-designjurkje zullen niet malen om de naam TT.
banaan7 zegt
ETTron. Dat klinkt als een flauw grapje die iemand even snel tussendoor maakt?
iannuzi zegt
De shooting brake uit 2005. Het leven had zo mooi kunnen zijn. Wat werken er toch een stel accountants in de top van Audi :-(
Edge zegt
Maak er dan ook maar meteen een échte crossover coupé van. Dus geen slap gezever met een vierdeurs SUV met onpraktische daklijn die dan als coupé door het leven moet gaan, maar een echte tweedeurs coupé die wat hoger op de poten staat zoals de Audi Nanuk concept en Giugiaro Parkour concept dat zijn
Dutchdriftking zegt
Die shooting brake van 2005 is stiekem erg gaaf.
emping zegt
@dutchdriftking: ja maar dat is in essentie gewoon een hatchback.
gandini zegt
@emping: Of in essentie gewoon een Scirocco.
Dutchdriftking zegt
@gandini: Een Scirocco R blijft een droom!
Calimero zegt
Audi TT Shooting Brake Concept ’05
Mooi ding, jammer dat we nu 14 jaar verder zijn en de auto er niet is gekomen.
HZW zegt
Achterwielaandrijving is het grootste B#llsh#t verhaal wat de auto media bedacht heeft.
Het zou de meest waardeloze TT opleveren die je bedenken kan.
Het zelfde probleem is er met de R8.
Waarom zou een slap aftreksel verkiezen boven het origineel, Huracán of R8 en in dit geval Caymen/Boxster of TT
Verder, geen quattro meer en zeker geen 5 cilinder motor meer, om nog maar te zwijgen van de onbruikbaarheid van het ding in dagelijks gebruik, die nieuwe TT is al dood voor dat hij geboren wordt.
Pak gewoon een dual motor MEB onderstel en lijm daar de aluminium TT body op en je bent klaar.
geelbarrel zegt
@HZW: communicatieve onderstellen zijn al niet hun sterkste punt, laat staan balansverdeling. Eager premium doen door achterwielaandrijving te monteren is dan helemaal een ramp. (Of wordt Alfa Romeo binnenkort toch nog ingelijfd door de VAGbende?) Maar ach, die vier ringen koop je toch alleen maar voor het parkeren naast die van je buurman… niet dat ik wat met Ford heb, maar er zwerft nu een reclame rond die dat erg goed uitbeeldt, zij het met een hondenhok.
mashell zegt
@hzw: de TT is al dood. Niemand koopt die meer. Want tegenwoordig mag leuk niet meer, het moet praktisch zijn. Vraag me niet waarom.
HZW zegt
Volgens geruchten heeft de TT een toekomst als Cayman/Boxster sibling.
https://66.media.tumblr.com/b44ab54f19c5d38442bfa2b56c6bf42c/d77499f1ec7d48cf-8a/s540x810/1526b5d358eb18a7bfbe20f1a40222411062f446.jpg
Hupke zegt
@hzw:
Als ze die generatie op een licht chassis zetten type renault alpine kan dat wel wat worden.
peekaas zegt
Dus we hebben de Audi A3 e-tron, Audi E-tron en straks de Audi ETTron.. leuk uitleggen aan je buurman welke auto je nou hebt besteld!