Om met de woorden van Hubert J. Farnsworth te spreken: “Good news, everyone!”
De downsizetrend trekt niet aan Audi voorbij. Begin deze maand toonden ze trots een conceptuele viercilinder 2.0 TFSI met 420 pk in de Audi TT quattro sport concept. Een regelrechte bedreiging voor het heilige cilindergeluid dat door Audi’s vijfpitters wordt gecreëerd. Bovendien, concurrenten als Mercedes weten met vier cilinders al 360 pk in hot hatches te frommelen. Dat is al een klap meer dan de vorige RS3 uit vijf cilinders wist te halen, namelijk 340 pk.
Er zijn in de afgelopen dagen echter een paar geruststellende woorden gevallen. In de BNR Autoshow riep Audi Nederland dat de volgende TT-RS gewoon weer een vijfcilinder met minimaal 350 pk krijgt, en tijdens de lancering van de S3 Cabrio ving CarAdvice op dat er én een volgende RS3 komt én dat deze eveneens een vijfcilinder krijgt. Audi-topman Frank Gruner, designchef bij de RS-tak, ontkende dat Audi afscheid zou nemen van de 2.5 liter vijfcilinder:
“The RS3 was a big success, we sold a lot more than we ever thought we would. I think people would miss the sound of the five-cylinder. In Germany and perhaps Australia the sound is as important as the power. Within Audi it is a big tradition. Audi friends on the outside, they want the five-cylinder.”
Ziedaar het antwoord. Audi’s Quattro GmbH, verantwoordelijk voor alle RS-modellen, neemt bij de volgende generatie nog geen afstand van de vijfcilinder. Over de cilinderinhoud en het aantal pk’s zijn nog geen uitpsraken gedaan, maar we mogen er minimaal 350 pk van verwachten.
Nog meer goed nieuws? Ja, want Audi heeft de traditie dat RS-modellen altijd aan het einde van de levenscyclus van een model worden geïntroduceerd onlangs doorbroken. We hoeven dan ook niet lang te wachten op de nieuwe RS3. Ga er vanuit dat je hem begin 2015 al kunt rijden.
martijn1993 zegt
Zeer goed nieuws! Zo’n 5-cilinder klinkt gewoon lekkerder dan een 4, en vaak ook nog wel beter dan een 6 zelfs. Verder is het koppel en de vermogensopbouw vaak ook gewoon heel aangenaam bij een 5-cilinder. Hulde, ook al is het Audi!!!
jeffreym3 zegt
@martijn1993: Wat maakt het koppel/vermogensopbouw bij een 5 cilinder dan zo aangenaam?
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: I.t.t. 4/6/8 cilinder motoren.
karsvdtuin zegt
@jeffreym3: volgens mij is het zo dat een vijfcilinder geen cilinders in dezelfde slag heeft zitten dus er zijn meer arbeidsslagen per 720 graden nokkenas volgens mij maar dat weet ik niet zeker. Het gevolg is dat je dus een betere verdeling en evenwicht in de motor krijgt
griffendahl zegt
@karsvdtuin: Volgens die theorie zou een 6 inlijn een nog fijner blok zijn… ;)
karsvdtuin zegt
@griffendahl: oke zal wel een keer bekijken hoe dat zit
nicktexel zegt
@griffendahl: in de praktijk ook;)
2cool4school zegt
There is a god..
tupperware zegt
@2cool4school:
Ja mijn zoon, ik besta..
stamp zegt
Australië? Weet u dat zeker? of is die quote een keer of 10 vertaald voor ze hier terecht kwam?
Austria ( Oostenrijk ) lijkt mij logischer, maar wellicht is Audi in Australië wel véél groter dan ik hier vanaf mijn luie fauteuil kan bedenken.
wolfssjrd zegt
Good news? Dacht in eerste instantie dat er iets over de Dacia Sandero gezegd ging worden :p
De huidige RS3 is een geweldige wagen en zeker de nieuwe A3/S3!
En zie ik daar 2 traditionele ovale uitlaten? Yeah dat is een huge verbetering, nu al!
griffendahl zegt
@wolfssjrd: Nou voor deze modelreeks ook leveren in alle body varianten, dus ook de 3 deurs en limo :)
rd1991 zegt
That’s the way, ah, ah, I like it, ah, ah!
david-e30 zegt
wat geweldig toch die zware 5 cilinder volledig voor de vooras
reistje zegt
@david-e30: Daarvoor is het Audi he, en liever een 5 cilinder voor de vooras dan een 4 cilinder.
tupperware zegt
@reistje:
Ik heb liever dat ze die 5 cilinder achter de vooras leggen, doet wonderen voor de balans en het doet hun loze slogan eer aan.
Toyota heeft al eens een 3 cilinder dwars achter de vooras geplaatst (IQ) en Renault en Citroën hadden vroeger de motor in de lengterichting achter de vooras met de bak naar voren. Als die het kunnen zou 0000 het toch ook moeten kunnen?
reistje zegt
@tupperware: Ik weet weinig van Citroen en Renault geef ik toe, dus bij welke modellen is dit het geval ben erg benieuwd!
Ik neem aan dat ze de 5 cilinder wel wat naar achteren kunnen plaatsen… in de lengte gaat niet passen in een A3… Ben een enorm fan van oudere Audi’s met I5 in de lengte, en dan een Torsen diff dat je echt AWD hebt, dat moderne Audi’s vaak hun motor dwars hebben en dan FWD of Haldex vind ik echt jammer.
tupperware zegt
@reistje:
Het is al even geleden, maar de Citroëns Traction Avant en DS, en de Renaults 4,5,6,12 en 16 hadden deze configuratie.
Dat het niet in de A3 kan komt door het MQB platform, vandaar mijn optie om hem dwars achter de vooras te positioneren. Niet alleen de balans wordt daar beter van, ook de kreukelzone zal ervan profiteren, je hebt immers meer ruimte voor het blok.
david-e30 zegt
@reistje: dan doe mij toch maar liever 1 cilinder minder en een stuk beter balans
reistje zegt
@david-e30: Mwah dan ga ik wel voor een E30!
Maar een 5 cilinder is toch wel de heiligdom van Audi voor mij, wat meer balans is wel leuk, maar dat moet ook kunnen met die 5 cilinder.
stamp zegt
@david-e30: Nu is dat het standaard commentaar op zo ongeveer elke Audi, maar voor zover het de RS3 betreft is het bij deze auto ook echt een ‘probleem’, daar de directe concurrenten (zoals de BMW 1M /135 , MB A45 AMG, Porsche Cayman S) dit gewichts-verdelings-probleem niet, of in veel mindere mate hebben
berlinetta zegt
Mogen we ook weer bredere voorbanden dan achterbanden verwachten? Ze moeten de traditie dan ook helemaal staande houden.
knipperlichtje zegt
Waarom wordt er eigenlijk niet naar de vijfcilinder gedownsized vanaf 6/8-cilinders? Klinkt toch stukken beter dan een viercilinder. Ruimte misschien?
paulaner zegt
Prop die 5 cilinder maar in de S1 dan. Mits het blok niet te zwaar is.
xdrive zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tombe zegt
Off-topic:
En nu BMW met de 6cil 320i.
Enkel Jeremy zegt dat pk’s evenredig gaan met fun, James May snapt het met z’n Panda, wat nu ook niet mijn favoriet is natuurlijk :-)
Goede soundtrack en net genoeg pk’s om leuk door het verkeer te gaan aan geen gigantische snelheden.
M’n E30 323i met 150pk was zo een leuk ding.
De instap 6cil bij BMW is 326pk…Audi snapt het dat ze terug moeten naar de basics!
Het enige wat tegenwoordig telt zijn de chrono’s op de Nürburg en de emissies, fout!
De 125i met natuurlijk 6cil, en -200pk zou ideaal zijn!
Radio uit, Akrapovic brullen, inferieure RWD (ten opzichte v AWD) die je op je benen laat trillen bij het uitstappen als je toch maar iets te snel je rond punt had genomen, dat is fun ipv een RS3 die met gemak die 125i inhaalt zonder maar enige weerstand te bieden.
4x4wheels zegt
@tombe: Hoe kom je erbij dat BMW´s instap 6iL 326pk heeft?
jeffreym3 zegt
Indd volledig offtopic en natuurlijk 100 % jouw mening. Een ander kan hetzelfde beleven in een RS3.
tombe zegt
@jeffreym3: zeker heel persoonlijk! Ieder is vrij om te kopen waar hij/zij zin in heeft :-) maar die Audi is simpelweg TE goed om zich te misgedragen. Ja echt vorsprung durch technik!
Maar echt een metgezel met karakter die af en toe ‘ns z’n tanden toont… Om een RS3 te laten misgedragen moet je zo gigantisch snel gaan dat het meestal fout afloopt. Bmw is kont weg, eerst je broek vol, de gas los, even die kont schudden en dan weer verder gaan om je makkers dan al lachend te vertellen dat je net weer geluk gehad hebt :-)
Hier een prachtig voorbeeld door Hammond:
http://www.youtube.com/watch?v=JqOv29FxyBA&sns=em
jeffreym3 zegt
@tombe: Ik kan me daar wel in vinden. Dit is denk ik het geval met de gehele audi rs stal vooral vanwege het 4wd.
reistje zegt
Ik heb een haat-liefde relatie met de RS3.
Hij is mooi van binnen buiten, snel, heeft een 5 in lijn, het is een hothatch, AWD.
Maarrrrr, het haldex systeem doet waarschijnlijk pas iets zodra je ondersturend de bocht uit vliegt wat gaat gebeuren omdat je motor volledig voor je vooras ligt…
maseratizzzzzzzz zegt
Al gooien ze hier een 3 cilinder in, het zou mij een worst wezen.
Als de atmosferische v8 uit de RS5/RS4 maar blijven, en niet over gaan op een v6biturbo.
nicktexel zegt
@maseratizzzzzzzz: en niet te vergeten de volgende rs6 gewoon weer een twin turbo v10
HZW zegt
Volgende generatie RS4 en RS5 krijgen een 3.0TFSI V6 bi-Turbo motor met 475 pk.
Barryyy zegt
@ricardo: http://www.nu.nl/auto/3751580/audi-rs3-sportback-komt-in-2015.html