
Na Ferrari, Mercedes, McLaren en Renault staat de deur nu wagenwijd open voor nog een autofabrikant.
Door de jaren heen hebben aardig wat autofabrikanten een avontuur in de Formule 1 ondernomen. Alfa-Romeo, BMW, Maserati, Porsche, Spyker, Toyota, Lancia, Jaguar en Lotus hadden hun eigen teams, terwijl onder andere Lamborghini, Peugeot en Ford zich bezig hielden met het bouwen van motoren. Zelfs Bugatti heeft één race in 1956 meegedaan als constructeur. Momenteel zijn alleen Ferrari, Renault, Mercedes en McLaren nog actief in de Formule 1, al moet daar bij worden opgemerkt dat McLaren eerder een F1-team was dan een autofabrikant.
In 2018 kan daar een vijfde fabrieksteam bij komen, niet geheel toevallig ook al motorleverancier in de Formule 1: Honda. Sauber heeft al aangekondigd volgend jaar te gaan rijden met de Japanse krachtbron, terwijl de geruchten dat McLaren volgend jaar Mercedes-motoren gaat gebruiken steeds hardnekkiger lijker te worden.
Monisha Kaltenborn, de volgens sommigen weinig capabele teambaas van Sauber, heeft echter laten weten dat het team open staat voor ‘elk soort samenwerking’, daarop aanvullend dat het team al eens eerder als een fabrieksteam heeft geopereerd. Van 2006 tot en met 2009 was het team eigendom van BMW, waarna Peter Sauber het team weer terugkocht om onder eigen vlag door te gaan.
Honda heeft tegelijkertijd ook al een lange geschiedenis in de Formule 1. Tussen 1964 en 1968 waren ze voor het eerst als constructeur actief, terwijl ze voor 1999 een terugkeer hadden gepland, onder andere met Jos Verstappen als coureur. Door het plotseling overlijden van technisch directeur Postlethwaise werd echter in een laat stadium de stekker uit het project getrokken. Eind 2005 werd Honda volledig eigenaar van BAR en hadden ze tussen 2006 en 2008 alsnog hun eigen fabrieksteam. Zonder succes, wat extra wrang is omdat Ross Brawn het team onder eigen naam alsnog naar de titel leidde.
Nu zou Honda terug kunnen keren in de Formule 1, al is het natuurlijk wel de vraag of ze daar goed aan doen. Vooralsnog is hun terugkeer als motorleverancier uitgelopen op één groot debacle. Zeker omdat betrouwbaarheid en de Japanse autoindustrie met elkaar verbonden zijn als Bassie en Adriaan brengt het rijden onder eigen vlag de nodige risico’s met zich mee.
Volgens mij zijn de McLaren-Mercedes geruchten al meerdere malen ontkracht. Gaat niet gebeuren, dat Sauber een fabrieksteam word zal ik met McLaren-Honda ook niet zien gebeuren.
Prelude !
@gebakkenei: Integra!
[img]http://masbukti.com/manufacturers/honda/honda-integra/honda-integra-collection.jpg[/img]
Honda gaat nu niet opgeven denk ik. Het blamage gehalte is te groot en de test mogelijkheden te klein: Extra team toevoegen lijkt logisch. Dit wilde Honda al eerder ivm test gegevens maar Lul 1ste klasse R. Dennis wilde niet.
Hoe zit het nu met Audi? Die hadden toch ook interesse volgens Autoblog? Of ben ik in klikaas gaan staan?
@pomoek: Dat ging toch over de motoren vanaf 2021?
@gekkenhuis: o ja, dat was het.
@pomoek: klopt, maar die moesten geloof ik wat centjes reserveren omdat ze stout waren geweest…
Brawn beschikte toen over Mercedes motoren.
Brawn “kreeg” van Mercedes een motor omdat Honda zich terug trok uit F1 en McLaren zich niet netjes gedroeg. Brawn was overtuigd van kwaliteit van het chassis maar had geen motor meer en kocht voor een vriendenprijs het oude Tyrell team op. Mercedes was de move van McLaren om straatauto’s te bouwen een doorn in het oog en gaf maar al te graag een motor aan BrawnGP, iets dat Mercedes nooit had gedaan als McLaren geen straatauto’s ging bouwen. De vraag is of ze het WDC ook hadden gehaald met een Honda krachtbron. Niet echt “wrang” maar meer ironisch of pijnlijk: Je gooit een Mercedes/Ilmor krachtbron in een afgedankte Honda en je wordt wereldkampioen.
@bassx: vergeet vooral die dubbele diffuser niet…
Laat Honda maar komen. Iedereen heeft wel is een slechte periode. Komt wel goed met Honda. Zolang ze er maar echt genoeg geld in pompen. Maar Honda is zo’n groot bedrijf dat ze over al geld in pompen
@gerjan: ik onderschat Honda niet maar omdat ze in Japan zitten en niet in de pool van techneuten in de UK(en EU) kunnen vissen word het gezien als 1 van de problemen. De druk zou ook zijn opgevoerd door Mclaren om de f1 motoren fabrikage naar de UK te halen
…daarop aanvullend dat het team al eens eerder als een fabrieksteam heeft geopereerd.
Ze vergeet er wel bij te melden dat dit Sauber alleen dezelfde naam draagt als het oude.
Peter Sauber heeft niets meer met dit team te maken, die is al lang afgekocht.
Men viert dit seizoen dan ook dat de naam Sauber al 25 jaar in de paddock huist, niet het team.
McLaren rijdt met Honda motoren. Is dat echt een fabrieksteam? Ze maken sinds een paar jaar wel straatmodellen natuurlijk, maar als je niet met eigen motoren rijdt, ben je niet echt 100% fabrieksteam lijkt me
@futse: Ben ik met je eens. Een echt fabrieksteam heeft ook z’n eigen motoren.
Die kaltenborn moet echt op donderen, weinig positiefs gezien behalve een arrogante houding
@goodolddays: is dat dan wel positief?
McLaren-Honda IS het Honda fabrieksteam… Man man man wie schrijft deze pulp stukjes?!