Tenminste, als McLaren trouw blijft aan hun tot nu toe weinig betrouwbare motorleverancier.
Begin dit jaar waren er namelijk al wat geruchten dat McLaren interesse zou hebben in een switch naar Mercedes-AMG-motoren. En geef ze eens ongelijk, de Honda-krachtbron is ook dit jaar weer een hoofdpijndossier. Toch lijkt er nog geen sprake van een streep door het Formule 1-avontuur van de Japanners, want er zijn hardnekkige geruchten dat er volgend jaar een tweede, dan wel ander team met Honda-motoren gaat rijden.
De notoire achterhoederidders van Sauber zouden namelijk interesse hebben in een Japanse krachtbron. Vermoedelijk gaat het echter vooral om het geld. Momenteel betaalt Sauber voor een gedateerde Ferrari-motor, terwijl McLaren juist elk jaar tientallen miljoenen op haar rekening gestort krijgt voor het gebruik van de Honda-krachtbron.
Geld is iets waar bij Sauber de laatste jaren een chronisch gebrek aan is, dus dan zijn wat sponsorgeld van Honda én gratis motoren natuurlijk een welkome aanvulling. Bijkomend voordeel is dat de auto’s vermoedelijk al uitvallen met technische problemen alvorens een zekere testcoureur van Ferrari de kans krijgt twee auto’s in één weekend af te schrijven.
viezefreddyw zegt
Kudos voor de photoshop!
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Bedankt voor het melden want ik zag alleen de anwb eerst. Leuk gedaan!
kilum zegt
Waarschijnlijk beter dan een oude Ferrari motor. Zeker als Honda zijn shit op orde krijgt tijdens het seizoen en volgend seizoen.
toniominestrone zegt
Goede keuze, Honda zal het lek vroeg of laat boven krijgen, met de 2e hands Ferrari motoren ben je gegarandeerd van achterhoede presentaties.
trustmeiamanengineer zegt
Dat zouden ze eigenlijk ook moeten verbieden, teams die met “oude” motoren rijden, komt de competitie al helemaal niet ten goede. Maar voorlopig is zelfs het 2014 Ferrari blok sterker dan de huidige Honda vrees ik…
bassx zegt
@trustmeiamanengineer: Inderdaad en in de Sauber ligt de aandrijflijn van de 2016 Ferrari wat veel beter is dan Honda op dit moment.
rob5nismo zegt
Ik denk dat sauber misschien wel wordt overgenomen door de jappaners omdat ze toch in financiële nood zitten
harrie zegt
Volgend jaar dus ook Stoffel, Wehrlein en Ericsson in de Indy 500.
Edge zegt
Op de lange termijn zou dit wel een goede stap voor Sauber kunnen zijn. Natuurlijk ga je de
oorlog niet winnenpunten niet pakken met die Honda-krachtbron, maar je ben in één keer wel uit de financiële zorgen. Bovendien is de verwachting dat Honda van verschillende kanten hulp gaat krijgen. De F1 Strategy Group praat erover, maar ook Mercedes zou los van de Strategy Group een aantal engineers willen uitlenen om Honda te helpen. Op de lange termijn zou Sauber daar zeker profijt van kunnen hebben, en wellicht zelfs het fabrieksteam kunnen worden als het de heren in Woking te lang duurt of Honda alsnog een eigen team wil kopen.harrie zegt
@edge: Hulp van Mercedes, dan moet Honda wel eerst heel wat Japanse trosts opzij zetten.
Dutchdriftking zegt
Blijft een gok. Wellicht een heel goede.
str8six zegt
Kaltenborn eruit schoppen. Dat scheelt de helft. Zij heeft er eigenhandig voor gezorgd dat deze subtopper al jaren aan de afgrond balanceerd. Dikke snol.
berlinetta zegt
Lijkt me een betere deal. Liever achteraan rijden en geld verdienen dan achteraan rijden en bijna failliet gaan.
fapfap zegt
Ik denk eerder dat dit een dreigement is voor Ferrari: “Of jullie leveren ons de huidige motor, of we stappen over en houden daaraan meer geld over.”
Waarom krijgt Sauber eigenlijk geen huidige motoren van Ferrari? Krijgt HAAS wel de huidige? Het zou inderdaad verboden moeten worden om andere teams van oudere motoren te voorzien..
bassx zegt
@fapfap: Om financiële redenen. Je moet als motorleverancier hetzelfde materiaal leveren als het “work” team. Sauber kiest ervoor om met een jaar oude PU rond te rijden omdat het goedkoper is.
Edge zegt
@fapfap: Het is een bewuste keuze van Sauber om met de 2016 PU van Ferrari te rijden. Als men de 2017 units wil, prima, maar dan wil Ferrari ook het geld zien dat bij een 2017 deal hoort