Volgend jaar gaat de bijtelling op leaseauto’s weer eens flink omhoog. Terwijl je op de radio wordt doodgegooid met reclames om nog dit jaar een auto met lage bijtelling te gaan leasen, is dat voor de meeste leaserijders helemaal geen optie. Er is echter ook een andere oplossing om geen bijtelling te betalen!
Die oplossing is heel simpel: je leaseauto alleen zakelijk rijden. Van het geld dat je overhoudt kun je een leuke auto voor in het weekend rijden, of jezelf verwennen met die gave youngtimer waar je al een tijdje over droomt. “Maar je zei simpel, en de kilometerregistratie dan?” We horen het je denken.
Klopt, wanneer je niet wil bijtellen zul je aan de fiscus aannemelijk moeten maken dat je je leaseauto enkel zakelijk gebruikt en dus moet je een kilometerregistratie bijhouden. Dat kan met pen en papier maar dat is zo’n gedoe dat je nog liever duizenden euro’s aan bijtelling betaalt. TrackJack heeft met de TrackJack Pro Fiscaal echter een interessante optie dat kilometerregistratie wél eenvoudig maakt.
Je koopt eenmalig voor 165 euro (ex BTW) de benodigde hardware. Dit is een GPS-ontvanger die is voorzien van een roaming simkaart. Hierdoor worden al je ritgegevens, waar je ook bent in Europa, naar de cloud geüpload. De eerste maand is gratis en vervolgens betaal je € 69,00 per jaar. Een dienst die je omgerekend dus 5,75 euro per maand kost, maar een veelvoud van dat bedrag aan bijtelling uitspaart. Via je browser of een Android- en iOS-app kun je je gegevens eenvoudig inzien. Met een druk op de knop creëer je je rittenregistratie volgens de eisen van de belastingdienst.
PS: Trackjack heeft een actie t/m 20 december 2015 waarbij je bij bestelling op de PRO Fiscaal 10% korting krijgt, door kortingscode “Fiscaal2016” te gebruiken tijdens je webshop bestelling.
Bijtelling 2014 | Bijtelling 2016 | ||
---|---|---|---|
Uitstoot in CO2/km | Bijtellingspercentage | Uitstoot in CO2/km | Bijtellingspercentage |
0 gram | 4 procent | 0 gram | 4 procent |
1-50 gram | 7 procent | 1-50 gram | 15 procent |
51-88 gram | 14 procent | 51-106 gram | 21 procent |
89-117 gram | 20 procent | 106+ gram | 25 procent |
117+ gram | 25 procent |
viezefreddyw zegt
Ik heb de tekst niet eens gelezen, mijn tip om geen bijtelling te betalen:
Koop een eigen auto, naar je eigen smaak en declareer je kilometers bij je werkgever.
Daarvan wordt het straatbeeld 100 keer mooier dan dat het nu is.
reggie-boy_rood zegt
@viezefreddyw: you’ve got my vote..
mashell zegt
@viezefreddyw: jij ziet graag oude barrels?
viezefreddyw zegt
@mashell: Mooi vervelend als je alleen maar kan kiezen tussen een leaseauto of een oud barrel. En oude barrels hoeft niet eens lelijk te zijn.
Junior540 zegt
@mashell: oude auto’s kunnen ook mooi zijn, en liever een aantal barrels dan 100 grijze polo’s of welke lease auto ook in het grijs
mashell zegt
@Junior540: ik weet niet. Een donker groene Astra uit 1999 of een grijze nieuwe Astra. Dan zie ik toch echt liever die laatste. Ik denk eigenlijk ook dat mensen die beweren dat leaseauto’s lelijk zijn er over het algemeen geen krijgen van hun werkgever. Mijn leaseauto is bijvoorbeeld een rode C30. Dat vind ik nog altijd een bloedmooie auto.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Amen!
smoothoperator zegt
@viezefreddyw: deels eens. Als je veel zakelijke kilometers rijdt is die eur 0.19 per kilometer lang net afdoende. Als je net als ik 55dkm+ per jaar rijdt en ook veel in steden kom (parkeergeld is niet onbelast te vergoeden) dan is die bijtelling (de hoogte heb je zelf in de hand) niet eens zo nadelig.
smoothoperator zegt
@smoothoperator: niet=net
awesome zegt
@smoothoperator: zakelijk €0,19 de kilometer?
Die van mij dokt echt €0,33. Die jij noemt is bij mij woon-werk.
smoothoperator zegt
@awesome: Dit is wat te kort door de bocht wat jij zegt. 1. 0.19 is de onbelaste vergoeding die gegeven mag worden. alles daarboven is belast of al dan niet in de werkkostenregeling onder te brengen in de hoop dat er geen overschrijding van de vrije ruimte gaat plaatsvinden. indien dit het geval is 80% eindheffing lappen. Dit is op veelal nog goedkoper dan loonbelasting betalen. 2. 0.33 kan in de voor van de km vergoeding echter is het gedeelte 0.19 niet onbelast maar belast. Mocht jij 0.33 netto krijgen dan is dus 0.33-0.19 belast en is gebruteerd en dient er loonheffing betaald te worden. Met een mobiliteits budget kan eea anders worden gepresenteerd en valt er ook nog iets te cafetariseren. Jouw baas kan dokken wat ie wil… al betaalt ie EUR 1000 per kilometer…. ook de parkeerkosten en andere auto’s kosten mogen niet onbelast worden vergoed.
clarkson zegt
@viezefreddyw: Dat is wel de toekomst. Maar dan icm een mobiliteitsbudget. Let op dit gaat het helemaal worden in 2016.
LJ zegt
@viezefreddyw: tja, heb helaas niet eens de luxe om te kiezen maar denk dat in veel gevallen een leaseauto voordeliger is.. Ken iemand die een outlander phev als leasewagen heeft en hij betaald maandelijks minder aan bijtelling dan ik aan benzine. En dan reken ik wegenbelasting, verzekering en onderhoud niet eens mee… (En ik rij gewoon een zuinig klein boodschappenwagentje)
paginl zegt
@viezefreddyw: ik mag auto’s van maximaal 7 jaar oud rijden. Anders krijg ik geen vergoeding. Dan is het ineens niet interessant meer.
consumptieverplicht zegt
De app bespaart je helemaal geen euro’s. Het vergemakkelijkt alleen de registratie, iets wat ook prima met pen & papier kan, je betaal dus 165 + 3 (jaar leasen) * 69 = 372 euro aan gemak. Hartstikke prima als je dat waard is, maar dit voelt een beetje teveel als promotie..
Griffin zegt
@consumptieverplicht: het is dan ook een advertorial
Anyway, €165 + €69/jaar voor een stukje half-automagische administratie, that sucks… vindt de belastinginspecteur GPS data tegenwoordig nauwkeurig genoeg trouwens?
Junior540 zegt
Wel een hoog reclame gehalte
ihrte zegt
en wat doet trackjack met jouw gegevens in hun cloud? Juist. Dat weet je dus niet.
DennisS65B40 zegt
@ihrte: direct doorverkopen aan Amerika en Israël. En Rusland.
Jochempie zegt
Ik betaal dit jaar al geen bijtelling! Mijn auto is van mij…
parker zegt
Kilometers registreren zuigt, werkt alleen met flink sjoemelen (wat met zo’n kastje niet meer lukt!!) niemand die altijd alleen maar de woon-werk route rijdt..
Guggenheimer zegt
Het is wel erg zoeken naar het woord ‘ADVERTORIAL’, moet dat niet op de homepage te zien zijn?
Design_Driven zegt
Emigreren, ik kan het iedereen aanraden. De keuzes zijn groot en de voordelen zo niet groter.
888natan zegt
@sketcher: emigreren om deels de bijtelling te omzeilen, heerlijke typisch hollands
Design_Driven zegt
@888natan: Het is eerder een zeer fijne bijkomstigheid
bmw1cabrio zegt
Ik gebruikte Ritmeter. Doet hetzelfde voor 25 euro p/j en zonder iets te installeren in mijn auto (de gps zit natuurlijk al in mijn telefoon).
Geen bijtelling is natuurlijk alleen interessant vanaf een bepaald bedrag. Als je een Polo als zakelijk vervoermiddel hebt, praat je over 200 euro per maand. Daar ga je financieel nooit een vergelijkbare auto voor rijden (incl. aanschaf/afschrijving).
Wordt dit bedrag op een gegeven moment 600 – 700 euro netto per maand, dan kan het lonen. Maar dan moet je nog steeds concessies doen. Als je doordeweeks luxe rijdt, wil je dat vaak in het weekend ook. Ik ken weinig mensen die zakelijk bijv. een E-Klasse rijden en in het weekend in een Golf.
nabz zegt
Er zijn ook genoeg gratis app’s voor km registratie die je kan downloaden.
Edge zegt
Hoe zit het eigenlijk als je net over de grens in België of Duitsland woont en via een Nederlandse werkgever een auto van de zaak mag nemen?
dawwg zegt
WAARSCHUWING: Die website is zo onveilig als het maar kan en in huidige staat kan in principe iedereen meekijken met je ritten-registratie en mogelijk zelfs manipuleren. Nog even los van het feit dat al je cloud-data vermoedelijk minimaal met de Engels, Amerikaanse, Nederlandse en Duitse overheid gedeeld zou kunnen worden …
En ja; security audits is mijn werk en mijn professioneel oordeel over de huidige situatie: [X] ONGESCHIKT. @Autoblog: jullie hebben mijn contact-info, die mag je delen met de leverancier zodat ik de details kan delen …
VeniVidiVici zegt
Gewoon pen en papier gebruiken! Geautomatiseerd is lekker makkelijk, maar niet te manipuleren ?
boxergt zegt
APP van Alphabet lease! Makkelijk en gratis ??
ewolthaus zegt
Of je kijkt naar Youngtimer lease :)
Bijv: http://www.ps50.nl/
Of wat ik heb gedaan:
http://www.saabyoungtimerlease.nl/
Ik rij nu in een heerlijke Saab 9-5 met:
– nieuwe motor – 240pk(!)
– LPG tank ingebouwd
– nieuwe laklaag
– nieuwe versnellingsbak
– lederen bekleding
– LM velgen en winterbanden
– trekhaak
– airco
– Eigen gekozen navigatie/audio installatie ingebouwd
– verder alles keuring opgeknapt of vernieuwd
Hele zwikkie in de full operational lease en bijtelling van 20,- per maand :):)
Nee, ik ben geen aandelen.
Ben gewoon een enthousiaste Saab rijder :)
sabrerator zegt
Momenteel heb ik maar €150 bijtelling in de maand, dus daar kan ik niets privé voor rijden. Tegen de tijd dat ik weer aan een nieuwe toe ben is alles 22%, tenzij volledig elektrisch.
Dan kost een auto van dezelfde prijs me ongeveer €280 per maand.
Sorry, maar daar is niets fatsoenlijks voor te rijden.
Daarbij vind ik het veel te onhandig, voor werk overnacht ik ook regelmatig bij familie in den lande, en als ik alleen zakelijk mag rijden kunnen ze daar vast moeilijk over doen. En auto’s waar ik zelf privé in zou willen rijden zijn qua onderhoud etc. nogal aan de prijs. Jaguar XJS V12 of een andere leuke Jag.
whatever zegt
Hoe zit het trouwens met omrijden. Als je een rittenregistratie bijhoudt, mag je dan km’s omrijden voor woon-werk verkeer? Ben zelf nogal van de alternatieve routes om de file heen, blijven rijden is beter dan stilstaan..
wimbers zegt
Volgens mij wordt er vaak appels met peren vergeleken bij het wel/ niet leasen, voorbeeld:
Vaak hebben werkgevers een regeling waarbij je, bij het niet nemen van de auto het leasebedrag bruto krijgt uitbetaald, en standaard reiskostenvergoeding met een max van 135, per maand netto.
Dus: in plaats van een lease auto van 55000 met 25% bijtelling, geen auto, de leasevergoeding van ongeveer 950 bruto bij je loon, en 135 reiskosten ontvangen,
Je krijgt dan het verschil in nettoloon tussen de auto wel hebben en de auto niet hebben. Dat bedrag is je maximale maandbedrag voor het hebben van de auto inclusief afschrijving.
In mijn geval was het ooit 1000 per maand, dus 48000 in 4 jaar. Dan heb je dus 48000 om een auto van te rijden. Dat is dan geen auto van 55000, maar je kunt er prima een hele gave 2e hands van rijden en overhouden per maand.
gt4202r zegt
Is volgens de nieuwe regels van de belastingdienst woon-werk kilometers privé kilometers?
Zo ja, dan schiet je hier niets mee op dus..
Ik heb een beter tip! Lease een youngtimer en betaal 35% over de dagwaarde.
heisenberg zegt
Rij al jaren keurig met een km boekhouding en hou het gewoon netjes bij met pen en papier. Tip: een vulpotlood schrijft in de winter een stuk beter dan een koude pen.
Kilometers declareren is leuk maar dan mogen je parkeerkosten niet meer worden vergoed.
Ik moet verplicht een bepaald type auto rijden ivm mn functie (C klasse estate) en mijn drie kleine kinderen passen daar echt niet in. Privegebruik is dus niet mogelijk dus ik wil daar niet voor betalen.
lordvipah zegt
Gelukkig heb ik mijn GT-R privé gekocht.
Op die manier spaar ik veel geld uit en betaal lekker geen bijtelling. :D
…
Wel betaal ik me blauw aan wegenbelasting, onderhoud, brandstof, verzekering, afschrijving…
Gelukkig wordt geld hebben in Nederland afgestraft en kan je beter schulden hebben :)