
Waarschijnlijk ook een enorm hybride-overschot en kelderende occassionprijzen van die rijdende chicanes. Het blijft een lekker cyclische business die oliehandel, want een half jaar geleden was er nog dikke paniek over de gestegen brandstofprijzen.
Gisteren tankte ik al voor een 1,33 euro per liter, dat is bijna 30 cent goedkoper dan in juni. En daar houdt het feest niet op: er komt een overschot aan olie en daardoor dumpprijzen. OPEC-voorzitter Abdullah Al-Badri heeft dit gisteren gezegd. Als er niets verandert zal in zijn opinie het overschot in de olieproductie tot halverwege volgend jaar enorm zijn. Hummers, M5’s, RS6-en en Ferrari’s kunnen weer, dus hier al een eerste selectie van leuk speelgoed om uit te kiezen.
Dat geeft helemaal niks!:P
1.29nogwat hier :D voor 95
ik kan eindelijk weer 98 tanken voor een capabele prijs
Jaja, als China ONZE ( :P ) olie maar niet gaat gebruiken. Dan moeten we straks alsnog veel betalen, zonder het te gebruiken.
Eindelijk worden de prijzen weer een beetje redelijk, gelukkig :)
Een echt overschot lijkt me sterk, ik denk dat we blij mogen zijn als we over een jaar nog 1.30 betalen bij de tank. Veel opkomende economien gebruiken meer olie (niet alleen China, maar ook landen als India, Brazilie). Inwoners van dergelijke landen krijgen meer geld om bijvoorbeeld een autootje te kopen maar ook meer andere consumentenproducten (plastic is een afgeleide van olie). Daarnaast blijft olie een eindige brandstof, dus de vooraden nemen gewoon af.
€1.289 hier, wel bij een witte pomp. ben voor het eerst sinds een half jaar(voor zover ik het me dat nog kan herinneren) onder de 4,- gebleven met tanken:P Er gaat maar 3 liter in me scootertje;)
Schijnbaar is er nog genoeg olie. :roll:
hier bij shell 1.129 :) (BE)
Hier bij de Tango was het tot gister 1,29
@RobertJ
In tegenstelling wat men ons wil doen geloven (‘paniek!’ ‘schaarste!’ ‘alles gaat naar china’ ‘het is NORMAAL dat je veel moet betalen’ en ‘peak oil’) verbruikt China peanuts.
http://blog.wired.com/wiredscience/2008/07/amazing-stat-ca.html
nou k vind dat hier wel over gespeculeerd mag worden want iedereen zit wel altijd te zeike en komt altijd in het nieuws als de brandstof prijzen zijn gestegen.
maar als het gezakt is hoor je er niks over(a weinig).
maar ben zelf ook blij met de lageren koste. me auto wil ook wel is wat benzine weg gooie als k me gas in trap:D
gisteren meer dan 500 km file , de prijs is helemaal niet relevant .
het doet er niet toe hoeveel de olie zakt, de belgische regering trekt de prijs wel effen met de accijnzen.
Dat de olieprijs te hoog was de afgelopen tijd was wel duidelijk en door de kredietcrisis en de te verwachte recessie daalt die prijs nu flink.
Maar er veranderd niks aan de fundametele redenen van een stijgende olieprijs, namelijk dat vraag en het maximale aanbod steeds dichter naar elkaar toe kruipen, daar zal de kredietcrisis maar een tijdelijke invloed op hebben.
@ Rowenta
Natuurlijk verbruikt china niet alles, maar de vraag groeit daar wel zeer sterk met bijna 25% het afgelopen jaar zoals in je eigen link te lezen valt. En dat soort vraagstijgingen zijn zeker geen peanuts.
De OPEC zal het heus niet zo ver laten komen. Die weten de productie altijd zo op pijl de houden dat het krap blijft, ze zijn ook niet vies van productieverlagingen als hun dat meer geld opleverd. Ik vind trouwens dat het eens afgelopen moet zijn met het OPEC kartel. Olieproducerende landen zouden onderling moeten kunnen concurreren, dat zou pas goed zijn voor de olieprijs.
Morgen eens kijken wat het intussen in Duitsland kost :P
Olie opslaan dan!
Voor er een olie crisis komt en hala gelijk de slurptax en weet ik veel welke belastingen van de auto’s/vliegtuigen!
Waar ik niemand over hoor: als de olie ECHT opraakt, omdat we ze allemaal hebben verbrand als basis van brandstof ( en ze dus niet meer terugkomt), dan zijn we ook de basisstof van al onze kunststof kwijt. Das zo’n beetje ALLES wat wat aan de auto zit, maar ook de verf, de verpakking van ons eten, kleding, televisies, telefoon, whatever, kijk maar om je heen waar allemaal plastic in zit. Geloof zelfs dat het basisproduct van tandpasta aardolie is…..
Nee, ik ben geen linkse milieuhufter, maar iemand die misschien wat verder doordenkt…..
@Rowenta: Het gaat niet om NU, maar om de toekomst. Zoals SPK al schrijft is China nogal explosief aan het groeien, en dat kan mar meer dan een miljard mensen best wel gevolgen hebben voor wereldwijde olieconsumptie.
Kunnen we dan tanken voor de oude US-prijzen? :D En dan allemaal de Yankees uitlachen omdat zij ’t door de lage dollar-waarde niet kunnen… :lol:
Walter: er zijn inmiddels al alternatieven voor hoor, plastic die niet uit olie is gemaakt. Ook koolstofvezel en glasvezel zullen populaire en goede vervanging zijn (wel duurder, hoewel de prijs vast nog heel wat omlaag kan als het met grote hoeveelheden wordt geproduceerd).
Bovendien verwacht ik dat de olieprijs nog wel een paar jaar laag zal blijven nu met de economische crisis, vooral door verminderde vraag vanuit de VS, waar nu ook steeds meer kleine auto’s worden gekocht. Ook de komst van elektrische auto’s (10x zo zuinig als benzine-auto’s) zal hieraan bijdragen :)
mits nog een kleine daling, kunnen de prijzen bij sommige pompstations in (B) onder de euro duiken voor een litertje diesel.
nu bij shell – mechelen 1.0499€
Uiteraard is dit goed nieuws, maar hou er rekening dat dit slechts tijdelijk is.
Binnen 3 jaar staat de olieprijs op $200, eens zien wat we dan aan de pomp betalen…..
Het is een kwestie van vraag en aanbod en zolang er geen grote olievelden meer worden ontdekt en olie steeds meer kost om gewonnen te worden (teerzanden, grote dieptes) en de vraag ieder jaar oploopt is het een simpele optelsom dat de olie, gas, benzine en dieselprijzen door het dak zullen gaan in de komende jaren.
Zal vast Sorcerer, maar de “verharders” van die producten zullen vast aardolie als basis hebben. Een playstation van bamboe, ut lijkt me toch niet praktisch. Een Senseo-apparaat van steen……..tja. Een mobiele telefoon van staal..mmhhhh. Waterverf op je auto…grrr (kijk nu al naar de #@$ kwaliteit van dit spul). Volgens mij moeten we zorgen dat de alternatieven voor aardolie als brandstof veel sneller gaan, zodat we het niet verbranden, maar gebruiken voor “leuke” dingen!!! Als ons aardgas op is, zal het behoorlijk koud worden in menig Nederlands huis, dan wil ik zien dat de mensen die alternatieve energie nu wegwuiven als iets voor later, niet als eerste staan te mekkeren.
Er zal nooit een tekort zijn aan olie.
Denk toch niet dat Hummer hierdoor plots weer een verkoopsucces wordt. Bon, de hoge prijzen hebben niet zeer lang geduurd, maar het is een duidelijke waarschuwing. Ieder moment kan de prijs weer omhoog (en de OPEC wil de productie zelfs verminderen om dat te laten gebeuren) en dan sta je daar met je giga-car.
@JPM: Kartels zijn verboden in zowat alle landen, maar tegen OPEC valt niets te beginnen. Onder het motto: “Ben je het niet akkoord met ons, ga dan maar zelf een gat boren!” kunnen die mannen alles wat ze maar willen.
Majinstar, blijf dromen. Dan toch maar ff over de milieubelasting van “oliemotoren”. Zet je auto aan in de garage, hou de deur goed dicht, start je motor, en 10 a 15 minuten later ben je dood. Katalysator of niet. Lekker ver van mijn bed show als je buiten rijdt, maar beter worden we er echt NIET van, van dit 100 jaar oude systeem……….
Een echte -democratische- liefhebber wil toch dat de wereld zuinig om gaat met het zwarte goud?!?
Zodat we allen er nog lang van mogen genieten!!
Als de olie te goedkoop wordt dan zijn er genoeg mechanismen om de prijs virtueel hoog te houden.
De OPEC stemt productie op vraag af. Ze creëren bewust schaarste als het nodig is. Neelie zou dit kartel moeten verbieden.
Dan hebben we nog de pomphouders die graag een cent per liter extra gaan vragen als de inkoopprijs zakt.
En uiteraard hebben we onze Wouter Bos die geen enkele weerstand zal voelen om de belastingdruk op brandstof hoger te leggen.
Grmpf…
Ik voorspel veel extra weekendtripjes aankomend jaar. :D
@ Knilles,
bij Brazilie is pas een nieuw platform in gebruik genomen omdat daar voor ruim 30 jaar aan olie ligt. Tevens ligt er onder Siberie een veld naar waar schijnt dat we daar ruim 150 jaar op kunnen teren. Maar dat veld is van een of andere rijke stinkerd die het nog voor zichzelf houdt. Dat olie niet oneindig is, dat weten we allemaal, maar wij maken het niet meer mee dat de olie op raakt. Uiteraard moeten er wel nieuwe vormen van brandstof ontwikkeld blijven worden willen onze opvolgende generaties kunnen blijven bestaan.
@Robertj
@SPC
Kan zijn, maar er wordt weldgelijk geschermd met wat China *nu* verbruikt.
De vraag binnen China kan wel met 25% stijgen, maar 25% van een fractie van het wereldolieverbruik kan nog steeds de prijs niet doen verdriedubbelen.
Bewijs daarvoor is dat het verbruik niet is afgenomen bij onze gele vrienden maar de prijs weldegelijk naar beneden kleddert door andere, meer reële marktmechanismen.
Heel amerika hun SUV’s laten inruilen voor een moderne hatchback en we kunnen echt weer jaaaaaaaaaaren vooruit met een redelijke brandstof prijs!
@t Walter: Nooit gehoord van plantaardige olie. :)
Hoe fijn zou het niet zijn, als er auto’s waren die wel hard konden, maar niet milieuvervuilend zouden zijn. Dan haal je het grootste argument TEGEN auto’s door de invloedrijke milieubeweging weg!!
Hoe fijn zou het zijn als we NIET afhankelijk zouden zijn van Russen, Arabieren, Amerikanen, of andere machtswellustelingen, en toch lekker door konden rijden voor “weinig”. Wat zou de wereld er anders uitzien als dit soort landen NIET meer de financiele middelen zou hebben omdat wij nog genoodzaakt zijn om in olieverbruikende auto’s te moeten rijden!!!!
Dus houd die prijs maar ff hoog, des te sneller komen de alternatieven om de hoek!!
Majinstar, tuurlijk, maar das ook geen alternatief, gaan ten koste van andere producten die daardoor duurder worden, die jij en ik net zo hard nodig hebben!!
Ik dacht altijd dat de olieprijs en de benzineprijs niets met elkaar te maken hadden. Tenminste, niet als de olieprijs daalt. Als de olieprijs stijgt daarentegen…
Ik heb het gemerkt.
Hier van zes-in-lijn naar 4 pitter gegaan. Maar met deze prijzen kan er eigenlijk wel een V8 komen.
Weet je wat? Die gaat er gewoon komen ook. :D
Hierin Hoogersmilde slecht e. 1,049 voor een lityertje diesel …
wat doet die 206 CC tussen jou selectie Wouter? :P
Maar diesel is gewoon het leukst hoor, bij de juiste pomp tank je sinds
deze week al voor EUR 1,065..
@ MrSelected:
Bij BMW van zes-in-lijn naar 4 cilinder gegaan? :P
Laat maar foto’s zien wanneer je M3 op de stoep staat dan ;)
@ Rowenta
In jou artikel staat dat Californië de grootste verbruiker van olie ter wereld is op de VS in zijn geheel na en dat China dit jaar (2008) meer zal gaan verbruiken dan Californië, dan is China dus de 2de verbruiker ter wereld van olie met een vraaggroei van 25% per jaar, dat is dus geen fractie van het wereldverbruik. Daarbij kan een relatief kleine vraag stijging al en verdubbeling van de prijs veroorzaken als het aanbod niet meestijgt, om wat voor reden dan ook. Vraag en prijs hebben zeker geen lineair verband.
Ik vraag me af of wouter bos inderdaad nu nog iets tegen de dalende olieprijzen wil gaan doen. of ie indd het aandurft om men hun pleziertje weer eens te ontnemen.
Prijs Euro 98 in duitsland(Aachen) 1.059 :-P super goedkoop….
alleen een beetje ver wegh…
De prijzen gaan niet zo snel omhoog door de crediet crisis, want beginnende bedrijven moeten geld lenen bij banken. En dat gaat niet zo goed als ze allemaal failiet gaan.
Linke soep !!!
De Haagse kliek heeft gemerkt dat we ondanks de dure brandstof gewoon blijven rijden.
Zie ze er goed voor aan dat ze de accijns nu “lekker” omhoog krikken.
Door 25ct erbij zie ik Boskabouter zich al rijk rekenen om nog meer banken te annexeren.
@GezondVerstand: Als dat gebeurt koop ik mij zo een innoverende Chinees met zonnepaneel en dat ovale XY autootje wat op de beurs stond laatst, mij zullen ze niet krijgen!
Ik kan me nog herinneren dat OPEC ooit zei dat de ideale prijs van een vat olie tussen de $20 en $30 lag…
Die “ideale” prijs is dus blijkbaar gestegen….