De nieuwe Volkswagen Touareg beleeft morgen zijn wereldpremière en jij kan het live volgen.
Steeds meer mensen willen een SUV, dat wisten zowel Porsche als Volkswagen al sinds begin deze eeuw. Daarom ontwikkelden ze samen het 7L platform. Porsche bouwt er de eerste Cayenne op, Volkswagen de Touareg. Ook de Audi Q7 zou later een verlengde versie van dit platform als basis gebruiken. Inmiddels is het tijd voor de derde generatie.
Volkswagen heeft de nieuwe Touareg overal ter wereld getest, zoals in Zuid Afrika. De ‘approval test run’ van de nieuwe SUV voerde men echter in de omgeving van Saragossa uit. Dit was de laatste test van een zeer uitgebreide reeks, waarin meer dan 3 miljoen kilometers zijn afgelegd onder de meest uiteenlopende (klimatologische) omstandigheden. Nu draaide het om de laatste details en finetuning.
Karsten Schebsdat, hoofd van Driving Dynamics bij Volkswagen AG, laat weten dat het comfort bij elk soort wegdek op een hoog niveau staat, dankzij de ruime keuze aan onderstelinstellingen. Ook de actieve stabilisatoren voor en achter zouden indrukwekkend zijn: ze beperken het overhellen van de carrosserie tot vrijwel nul. Voor het eerst is de Touareg er ook met achterwielbesturing. Bij hoge snelheden zorgt dit voor meer bochtendynamiek en extra stabiliteit en bij lage snelheden maakt het manoeuvreren makkelijker. De draaicirkel bedraagt nu 11,13 meter tegen 12,20 m voor de vorige Touareg.
Onder de Spaanse zon werden ook alle connected functies uitgebreid getest, inclusief de Innovision Cockpit met een 12- of 15-inch display. Via deze schermen zijn alle functies van de Touareg te bedienen.
De onthulling zal vrijdagochtend om 10:00 uur plaatsvinden in Peking, vervolgens zal de SUV nog deze zomer bij de Nederlandse dealers staan. Wij mochten de auto alvast bekijken zullen morgenochtend meteen een uitgebreide video posten. Tevens posten we voor die tijd een artikel met de livestream en kun je de onthulling dus zelf live meemaken. Voor nu kun je alvast wat details bekijken in het onderstaande filmpje van Volkswagen:
UPDATE: Jawel hoor, de doeken zijn er inmiddels vanaf getrokken. Klik HIER voor alle informatie over de nieuwe Volkswagen Touareg, of bekijk hieronder onze video.
mashell zegt
Spannend, spanned. Vooral of ze het aandurven een diesel te brengen.
basr32 zegt
@mashell: Waarom is dat spannend? Diesel is helemaal zo slecht nog niet.
mashell zegt
@basr32: Dat een moderne diesel helemaal niet zo slecht is, dat weet jij, dat weet ik, maar ook met gezond verstand lijkt de dieselhetze niet meer te stoppen te zijn. Omdat het zusje Cayenne van deze wagen het zonder diesel moet stellen, is het interessant om te zien of VW deze wagen met of zonder diesels gaat leveren.
jasperhallo zegt
@mashell: Ja, een V6 TDI en later nog een V8 TDI.
kennone zegt
@mashell: ik heb ze in de roddelgangen over een V10 horen praten..
mikje90 zegt
De huidige facelift was toch ook nog niet zo lang op de markt?
granlusso zegt
@mikje90: Al een jaar of drie geloof ikz
simonferrari zegt
@mikje90: Het huidige model is flink verouderd. Zelfs na de facelift (van ongeveer 3 jaar terug dacht ik). Je ziet dat alles nog op basis van de ‘Golf 6 stijl’ is, ronde vormen etc. Is dus wel echt aan vervanging toe. Ben benieuwd!
audirijder zegt
Gek genoeg vind ik de Volkswagen touraq mooier dan de Audi q7 Porsche cayenne.. eigenlijk mooier dan alle SUV’s van de Duitsers.
e28forever zegt
@audirijder:
Een Volkswagen Touraq?
Ken ik niet, heb je daar een foto van?
berlinetta zegt
Het ziet eruit als een Tiguan met groeihormonen, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. Die Tiguan is in de juiste uitvoering nog best dik.
dailydriver zegt
@berlinetta: de Tiguan is een te heet gewassen Toureq!!
WinkeB zegt
@dailydriver: mis ik een model tussen de Tiguan en de Touareg?
simonferrari zegt
@winkeb: Tiguan Allspace
e28forever zegt
@dailydriver: Ik mis het een en ander in het Volkswagen gamma blijkbaar.
Eerst lees ik hier over de Touraq, nu kom jij met de Toureq…
Bestaat er misschien ook zoiets als een Touriq, Touroq of een Touruq?
mashell zegt
@e28forever: bespeur ik hier een geval van het syndroom van Gilles de la Touareg?
cossiekiller zegt
Hier in Belgie is de SUV ook erg in trek. Het enige verschil is dat we geen verschillende instellingen nodig hebben voor de dempers. Gewoon de meest comfortabele graag.
marc94 zegt
@cossiekiller: in Belgie is het wel fijn als je hem op off-road kan zetten als je dr snelweg op rijd natuurlijk.
postzegel zegt
@marc94: of welk stuk “baan” dan ook.
Erik zegt
@marc94:
Dr = de
Rijd is rijd+t
#taalmaloot
e28forever zegt
@erik2907:
Het is malloot, niet maloot.
#kijknaarjezelf
marc94 zegt
@erik2907: excuses voor het ongemak. Schaam me diep. Dat was minder sarcastisch dan het lijkt.
lincoln zegt
Leuk .. een VW Atlas ..
Maar dan uit Slovenië ..
EdGaR zegt
@lincoln: niet echt… Touareg een stuk kleiner..
fordnut zegt
Ben benieuwd hoe de nieuwe koplampen en achterlichten eruit zullen zien.
Gulli zegt
Zouden ze de naam gaan behouden nadat de eens zo rustige woestijnnomaden toch een zooitje extremisten blijkt te zijn?
EdGaR zegt
Ik zie wel dat ze de achterlichten van de Audi Q5 uit de schappen hebben getrokken.
viezefreddyw zegt
Mooier dan de eerste Touareg zal het niet meer worden denk ik. Een mooi exemplaar met V10 vind ik nog best fraai.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Maar dan wel met dakreling erop. Ik zie hem ook wel een zonder rondrijden, maar dan oogt hij erg kaal.
ikleesookoverautos zegt
Wie gaat dit nu live zitten kijken? Het is maar een nieuwe Touareg.
pieterpoes zegt
@ikleesookoverautos: mensen die geïnteresseerd zijn in de auto wellicht en toevallig vrijdag vrij zijn? Of een hele saaie baan hebben…
doublechevron65 zegt
@ikleesookoverautos: 10 Uhr Chinese tijd… dan snurk ik nog
karaya zegt
@ikleesookoverautos: Met een pil van drion er bij lijkt het me wel te doen.
vagtroep zegt
Ik begrijp het niet hoor?! Wie is de hoofd van kop en achterlamp design bij VW? Sinds de polo zijn de L achterlichten gewoon verwerkt in ELKE VW, met een andere vorm van ligging. Bizar… hoe bedoel je het is de benchmark…
agarde zegt
@vagtroep: Bizar dat Volkswagen haar eigen designtaal doorvoert in al haar modellen net zoals andere merken dat doen! Niet normaal! Het is ten slotte allemaal troep dat VAG…
vagtroep zegt
@agarde: haar eigen designtaal sinds de polo 2009?? Wow dan ben ik benieuwd wat ik mag verwachten in 2025. HELEMAAL NIETS NIEUWS DUS!! En ik geef gewoon mijn mening, voel je niet aangevallen fanner..
agarde zegt
@vagtroep: Ik voel me niet aangevallen hoor. :) Het is net alsof BMW haar niergrill in een keer afschaft, want ze gebruiken het al 100000000 jaar of Mercedes de ster op de motorkap in de ban doet. Bepaalde styling cues worden soms decennia lang gebruikt, dus ik snap je punt niet helemaal. Maar je gebruikersnaam zegt genoeg. ;)
vagtroep zegt
@agarde: dude ik heb het over lampen niet over de grill. Want die veranderen sowieso niet, worden alleen groter of kleiner..
agarde zegt
@vagtroep: Ook goed, angel eyes van BMW worden ook al langer gebruikt. Je punt?
dijan zegt
@vagtroep: Als jij het niet begrijpt? Nou ,iets nieuws; wij begrijpen jou ook niet met je vreselijk onterecht commentaar op alles van VAG! Jij verwerkt al je frustaties in je kinderlijke reacties op dit soort nieuws .
vagtroep zegt
@dijan: over wat voor frustaties heb jij het? En waarom zou ik zo gefrusteerd moeten zijn volgens jou? Ik rij de benchmark in het d segment. Geen enkel frustratie als ik elk ochtend instap hoor :). Jij doet altijd huilie huilie als iemand zijn mening over vag geeft. Dt terzijde, wens ik je nog een heel fijn avond.
dijan zegt
@vagtroep: Als je zelf niet in de gaten hebt ,dat je frustaties tegen vag hebt,dan kan niemand je meer helpen. En niemand zal kwaad worden als die zijn mening geeft ,maar jouw mening is ALTIJD negatief over VAG . Zelfs je naam straalt frustratie uit tegen de vag merken. En wat is volgens jou dan de benchmark die jij hebt?
vagtroep zegt
@dijan: zowat iedereen hier weet dat JIJ altijd de nr1 bent bij een vag artikel, en ik reageer bijna nooit. Ik lees jou comments onder elk vag artikel. Just go on with youre life vag fanboy
desjonnies zegt
@vagtroep:
VW’s benchmark is een ijzersterke reputatie op gebied van bouwkwaliteit, betrouwbaarheid, lange levensduur, duurzaamheid., eerlijkheid, geringe afschrijving en individualiteit.
En service gerichtheid, nederigheid en oprechte sympathie, VW is echt het meest sympathieke merk ter wereld met de meest loyale coulance regelingen ooit.
Althans, die mening is vele VW rijders toegedaan.
Wist je dat de meeste auto’s die een koosnaampje hebben gekregen Volkswagens zijn ?
barry355gtb zegt
@desjonnies: Tja die ijzersterke reputatie kan mij de anus oxideren. Vele collega’s staan vaker dan ze lief is in de rij bij de service balie. Bouwkwaliteit en afschrijving zijn onder de maat van de grote massa modellen zonder enige individualiteit. VW is in de ogen van met name de bezitters, niet echt positief. Het kopje “eerlijkheid” snap ik niet echt , welke auto dealer cq merk behoudens MB en BMW, kunnen eerlijk communiceren tegenwoordig?