Het veilinghuis Bonhams heeft weer een zeer bijzonder model Bugatti in de lijst staan. Een 96 jaar oude Type 18 tweezits sportwagen met de rijkste historie denkbaar wordt binnenkort geveild. De Bugatti beschikt over een vijf liter blok en heeft daarmee in twintig jaar racen flink wat eer behaald.
Twintig jaar racen! Uiteraard zal de auto goed onderhouden zijn in zijn tijd maar de auto was nog in originele staat toen deze in 1933 gereviseerd werd. Dat is nog eens een prestatie als je het naast de huidige weggooi-racerij zet. De vijfliter in het vooronder gaf ook zeker geen kinderachtige prestaties. Deze Bugatti, die gemaakt werd toen auto’s überhaupt nog bijzonder waren, stoomde vrolijk tot de 160km/u door. Gewoon vol gas, met de kap open en praktisch zonder remmen, vering of performance-rubber voor beter contact met de weg.
De viercilinder met drie kleppen per cilinder schijnt ruim 100pk te hebben bij 2400 toeren per minuut. In een tijd voor het differentieel werd gebruikt, werd de auto aangedreven via een vier-versnellingsbak door twee kettingen naar de achteras. Door het veranderen van de tandwielen van de eind-overbrenging kon een hogere top dan wel betere acceleratie bereikt worden.
Pas in 1948 kon de Bugatti van zijn oude dag genieten. Er was toen een eindelijk einde gekomen aan alle verschillende races en hillclimbs. De auto is gerestaureerd en mocht zijn rol als showcar gaan vervullen. De auto verkeert nu in aanzienlijk betere staat dan in de jaren veertig en is sinds 1988 in handen van slechts één eigenaar geweest.
In de tijd dat deze Bugatti voor het eerst de weg op mocht moet het een nog indrukwekkender stuk techniek zijn geweest dan de huidige Veyron. Tussen de paardenkarren moet de 160km/u als veel meer dan de huidige 400 hebben aangevoeld. Het feit dat de Bugatti in de jaren dertig nog steeds succesvol mee deed aan races getuigt van een ware volbloed. (bron: bonhams.com)
Met dank aan stefs voor de tip!
BmwMPower zegt
Harstikke leuk, maar nu wil je ook heel snel weten wat dat ding waard is!
Dus…?
Michiel_vd_Brink zegt
Bugatti T18 chassis 474, beter bekend als ‘Black Bess’!
Zie hier meer info en foto’s: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_gallery2&Itemid=50&g2_itemId=34376
En als je dan toch in Parijs bent, check dan bij Bonhams ook even de one-off Ferrari Daytona en de Ferrari 212 van Prins Bernhard bij Artcurial:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Itemid=1
LJ zegt
wat vragen ze ervoor?
Jesper zegt
Respect voor dit stukje techniek! Als je met 160 langs de paarden raced (in een tijd waarin km/u volgens mij niet eens gemeten werden) moet dat haast wel aanvoelen alsof je nu met dik 1500km/u over de A10 blaast :o
Ik hoop dat de toekomstige eigenaar hem eer aan doet door er gewoon mee te blijven rijden op allerlei klassieke hillclimbs e.d. i.p.v. hem in e.o.a. museum te stallen waar er enkel en alleen naar gekeken wordt…
(- Teveel afkortingen? Hoezo? :P )
Jesper zegt
@ MvdB: Bedankt voor die link, die Pininfarina Ferrari 365 GTB/4 Speciale is echt ongelovelijk mooi!! Lijkt me nog mooier als dat achterruitje dr uit geritst is!
M-Roadster zegt
Wauw, een droom om zo’n mooi stukje historie te bezitten. Schitterend!
vla zegt
@ Michiel van den Brink
Kijk eens aan, een Ferrari waarmee je daadwerkelijk achteruit kan kijken! :P Ik moet die site eens vaker checken!
Nogal moeilijk in te schatten hoe bijzonder hij precies is wanneer je enkel een plaatje van de voorkant en enkele specs hebt; had wel eens graag de motor gezien! Want een lichte auto met een sterke motor is altijd bijzonder vlug.
Enneuh, ik weet niet of wat ik ga zeggen zo koosjer is, maar ik heb veel andere Bugatti’s veel liever!
Jandepandaman zegt
He Alwood hou daar eens mee op met dit soort wagens hier op te voeren??? Nou kan ik alweer gaan dwijlen vanwege mijn gekwijl!!!
….Wat Móói….!
H zegt
Je zou er veel woorden aan viul kunnen maken, maar één woord zegt het allemaal: mmmmmmmmmm, (één letter eigenlijk)
Jesper zegt
@ vla: Dat neem ik je niet kwalijk hoor, ik zie mezelf bijv. ook liever in een 1937 Bugatti Type 37SC Atalante Coupe of een Type 41 Royale ;)
– Oja en voor de daily drives natuurlijk een Veyron par Hermes, ook om niet uit de toon te vallen op de Bugatti Owner’s Club tussen de arabieren :P
kyanite zegt
Kijk in het verleden konden ze bij Bugatti wel plaatjes ontwerpen, nu met de Veyron zijn ze een beetje de weg kwijt. Erg mooi de T18.
NLBUURMAN zegt
om maar weer aan te geven dat tijden verandert zijn: 100 pk halen ze nu uit een 1.2 turbo, en niet uit een 5liter
Koen zegt
Wat ik alleen niet helemaal snap is hoe die kettingaandrijving de functie van differentieel overneemt. Of had deze een starre achteras en kon ‘ie alleen maar rechtdoor. Iemand een idee?
papa zegt
@ michiel
Dit 212 van Bernhard is niet aan de straatstenen kwijt te raken, zo lijkt het.
Citrofiel zegt
Het is bijzonder als je het verhaal erachter kent, zoals wij nu, maar voor de meeste mensen is dit gewoon een vooroorlogs karretje, qua status gelijk aan een Ford T. :twisted: Dan ben je met een andere Bugatti toch beter af. (zoals Jesper er al een paar noemde)
dekster zegt
Deze auto doet me eigenlijk bitter weinig, emotie druipt er niet bepaald vanaf…
bozewolf zegt
Dat ding haalde 160?! Mijn god, dat moet wel ’n angstaanjagende belevenis zijn om dat te rijden, zeg!
vla zegt
@ Jesper
Lol! Ik zou opteren voor de über Bugatti, een knalblauwe 57SC Atlantic! Maar dat deels omdat mijn kennis van Bugatti niet zo ver rijkt dat ik écht alle modellen ken. Maar ik ken er wel een goede hoop. :) En in feite kan je nooit àlles kennen van Bugatti.
Btw ik kijk weliswaar elke dag op een Bugatti 57S Atalante. Op de cover van mijn agenda… :P
DRU zegt
Echt prachtig, vooral dat zitkuipje en die pianozwarte lak. Yummie. Toch ga ik niet bieden en spaar ik door voor mijn droomauto, de T 35 B.
bouwt zegt
Ach, dus die versnellingsbak in mijn gazelle is een ontwerp van Bugatti?!
Peer zegt
@bouwt
Nee hoor, dat principe werd in de 15e eeuw al in klokken toegepast.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi stuk!
Hieruit blijkt inderdaad dat racen toen nog echt racen was!!!
Ging om de rijderskwaliteiten, niet om de electronica…
Daarbij: Tegenwoordig kun je met 300 km/u tegen een muur rijden en er lachend uitstappen!
Mietjes die coureurs van tegenwoordig!
:D
JanJansen zegt
De Bugatti Type 57S Atalante koop je een beetje omdat iedereen hem wil hebben, deze koop je omdat ze je een goed gevoel geeft.
Alleen de geschiedenis al; 20 jaar racen, bijna 100 jaar oud en nog steeds een schoonheid, dan moet het wel echte liefde zijn…
Michiel_vd_Brink zegt
Verkocht voor 2,4 miljoen!
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=121&Itemid=1