Hij is er! Het powerhouse waar onze collega’s gisteren al over begonnen, kreeg vandaag zijn presentatie op het Circuit de Catalunya. Wat zou er onder de kap liggen? Potente V6? V8’je wellicht? Lieve help, een tiencilinder?
Ha. Niets van dit alles. De ‘E’ in de type-aanduiding ‘Volar-E’ geeft het natuurlijk al weg: dit is een elektrische auto, maar dan ontzettend extreem. Bijna net zo bruut als de Rimac Concept_One uit Kroatië. Geen toeval, want het bedrijf achter deze creatie, het Spaanse Applus+ Idiada, heeft de handen ineengeslagen met de EV-toko van de jonge Mate Rimac. En profil vertonen ze dan ook enorm veel overeenkomsten.
Hetzelfde geldt voor aandrijflijn.
Goed, dan een aantal specificaties van deze supercar, bestaande uit een buizenframe, een body van koostofvezel en heel veel elektrotechniek. De Volar-E beschikt over vier elektromotoren – een bij elk wiel – en weet hiermee een totaalvermogen van 800 kW (1.087 pk!) te creëren. Het koppel aan de wielen is 1.500 Nm, maar vergelijk dit niet met reguliere ICE-auto’s, want die geven het motorkoppel weer.
Desondanks een verschrikkelijk snel ding, dat in 3,4 tellen op de 100 zit, na 6,5 seconden de 200 aantikt en in 12,1 seconden de 300 km/u moet kunnen aanraken. Zeggen ze zelf tenminste. Of dit waar is? Tja, het zou betekenen dat hij sneller is dan de McLaren P1.
De accu bestaat uit 10 modules met ieder 60 lithium ijzerfosfaatcellen. Er zit een capaciteit in van 38 kWh en het werkt op 640 Volt. Een nieuwe DC-oplaadinterface zou ervoor moeten zorgen dat je dit accupakket met 140 kW kan volstuwen. En daarmee is de batterij 15 á 20 minuten vol. Leuk, maar eigenlijk is er niet één snellader in de praktijk die dit kan. Zelfs die superchagers van Tesla halen dat niet.
De auto staat op 20-inch velgen met 245/35-rubber aan de voorkant en 295/30-rubber op de achteras. Of er productieplannen zijn? Voor nu lijkt het vooral een kijk-ons-eens-elektrisch-doen project van Applus+ Idiada, waarvoor ze subsidie krijgen van de Europese Commissie, zo geven ze zelf toe.
Applus+ IdiadaApplus+ IDIADA was awarded the project by the European Commission in late 2012 in a tender in which companies across Europe took part. In just four months, the company has managed to meet and exceed the performance features required by the EC. The project, which is co-funded by the European Commission, will allow the Applus+ prototype to become a flagship for the promotion of electric vehicles in European society.
De circuitonthulling hing samen met een video waarin deze project car eens goed over het asfalt knalt. Elektrisch rijden in z’n meest brute vorm? Ik dacht van wel. Vídeo!
paulaner zegt
Wat zal ‘ie ruig klinken..
Vincegail zegt
800 kW is het vermogen. 38 kWh is de hoeveelheid energie die in de accu’s opgeslagen kan worden.
Vincegail zegt
@Vincegail: Stel dat je bij 100 km/h 100 kW aan vermogen gebruikt. De 38 kWh aan beschikbare energie gedeeld door de 100 KW = 0,38 uur (=22m48s). Aan 100 km/h kom je dus welgeteld 0,38 x 100 = 38 km ver!
Dus ongeveer 23 minuten rijden, en dan weer 15 minuten opladen. Gezellig!
RippiN zegt
Bereik? 25 km? 50km? Zal vast niet veel zijn.. Desondanks toch wel iets waar ik mij graag in zal willen vertonen.
darkpluisje zegt
@RippiN: Tis een beetje als mijn elektrisch bestuurbare autotje van vroeger… Het was 4 uur laden voor hij vol zat maar dan kon je ook echt 20 minuten met turbo rijden :)
RippiN zegt
@darkpluisje: Haha dat waren nog eens tijden!
kapiteinaudi zegt
Wat ziet dat ding er goed uit!
dbonline zegt
Bereik hangt af van hoe ver je kan uitbollen na het bereiken van je topsnelheid :-)
jrk68 zegt
Hup, de ring op met dat ding en rij die tijd van de R8 uit de boeken. Dan zeg je gewoon dat er productieplannen zijn en het is nog geldig ook….
deniz0319 zegt
@jrk68: als die 1 rondje kan afmaken teminste
jrk68 zegt
@deniz0319:
22 km gaat hij wel halen, ze moeten hem wel terugslepen naar het infuus vrees ik….
Vanquish zegt
De helft van de beleving valt al weg door het ontbreken van een vet geluid. Blijft toch het grootste minpunt wat mij betreft.
jrk68 zegt
@Vanquish:
Vet geluid via de speakers joh, zo doen premijummie merken het tenslotte ook….
Vanquish zegt
@jrk68: Daarom ben ik dus geen fan van Duitse rommel.
fep739 zegt
ideaal voor op en af naar ’t werk.
midasracer zegt
He en dat van mijn belastinggeld. Misschien kan er ook nog een Nederlands autobedrijfje subsidie krijgen (hint aan Spyker). Blijft in ieder geval de kachel roken.
lemans96 zegt
Ziet er goed uit maar is verder natuurlijk volledig irrelevant. Waarschijnlijk kost dat geval astronomisch veel geld en kun je er nauwelijks normale afstanden mee rijden.
Laat maartje dus…
Megakix zegt
@lemans96: cofunded by the European Commission….zegt voldoende…
mout zegt
Een Spaanse auto op electra. Waarom vind ik die combinatie nou toch niet heel geruststellend klinken?
jessetje zegt
Echt superdik en superveel vermogen! Aleen het opladen is jammer
jessetje zegt
Wat een geluid en wat een vermogen! Alleen het opladen is erg jammer
zion88 zegt
@jessetje: dat het opladen jammer is is nou wel bekend ;)
norge zegt
Volare ohooh cantade ohohohooh.http://www.youtube.com/watch?v=Z-DVi0ugelc&feature=player_detailpage ik weet het, ik word oud…
E34M5Touring zegt
@norge: Jij ouwe cruiseschip entertainer :)
Vincegail zegt
@E34M5Touring: Silvio Berlusconi is ook zo begonnen :)
kees66 zegt
Een aparte elektromotor per wiel… ik ben niet zo heel erg technisch op dit vlak, maar loop je dan na enige tijd niet het risico dat die elektromotoren niet meer allemaal dezelfde output geven? En dat lijkt me dan toch erg onhandig rijden als mijn linker achterwiel met 200kW wordt aangedreven en het rechter achterwiel met maar 150kW….
SimonMc zegt
De 0-100 tijd valt me wat tegen, gezien een Tesla Roadster dit doet in 3,9, en die heeft maar 1/4 van het vermogen ! 185 KW of 251 pk.
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Maar die zit 3 sec verder nog niet op 200km/h. Dat is natuurlijk wel een enorm verschil. Deze doet 0-200 sneller dan de meeste hot hatches 0-100km/h
lotuselises2 zegt
En wat weegt dit apparaat?