De eens roemruchte Duitse autofabrikant plant een terugkeer op het wereldtoneel. Deze SUV’s moeten het merk daarbij helpen.
Na onthulling van de BX7 op de IAA vorig jaar gooit Borgward twee nieuwe balletjes op in de vorm van de Projekt BX6 S en de BX5. U raadde het al: ze worden onder de eerdergenoemde BX7 gepositioneerd. De BX5 -4,48 m lang- is volgens het merk zelf zo goed als klaar. Deze kar krijgt een PHEV-aandrijflijn met een vermogen van in totaal 258 pk.
De twee centimeter langere Projekt BX6 TS (“Exceptionally sporty”) legt duidelijk meer nadruk op sportieve capaciteiten en hij heeft een beetje een centenbak. Om deze aspiraties te onderstrepen wordt ook deze auto een PHEV, maar dan wel één met in totaal 422 pk op alle vier de wielen. Now we’re talking! Wanneer en of we deze auto’s al dan niet in gewijzigde vorm op de Europese wegen en showrooms kunnen verwachten, is momenteel nog niet bekend.
hammerman zegt
Dit zijn leuke modellen om te zien, maar noem ze a.u.b. geen Borgward!
martinus zegt
@hammerman: Pure Kitsch inderdaad!
norge zegt
Borgward…Zelfs ik ben te jong om daar iets mee te hebben..Behalve de Isabella natuurlijk..
sbelali zegt
Is het raar dat ik een Seat zie staan?
autoblogger zegt
@sbelali: nee, die was ook rood..
Carreza zegt
@sbelali: hangt ervan af waar je woont…
JanJansen zegt
@sbelali: als je nu in een Seat showroom staat
Tonnie zegt
Ziet er prima uit! Behalve de achterste helft van die bx6…
jurdespotter zegt
Die bx5 heeft veel weg van het neusje vam de mazda cx 5
Dutchdriftking zegt
Net zo’n Maserati SUV….
wimco zegt
Misschien toch beter als ze niet komen… Zeker die x6 achtige…
pomoek zegt
Beetje vreemde proporties…
sulobb zegt
Best mooie en moderne auto’s, maar ik zou ’t niet snel durven…
jerry zegt
Zo te zien gaat er iets niet goed…
dieselaer zegt
Gewoon een chinese investeerder die een oude europese naam heeft gekocht. Ziet er leuk uit maar ik zou niet in een chinese wagen willen rijden al zullen ze inmiddels best goed zijn.
dieselaer zegt
@dieselaer: excuses, die bx6 is bij nader inzien toch een waar gedrocht.
nasty zegt
@dieselaer: kan je je de afschrijving voorstellen?
dieselaer zegt
@nasty: zal meevallen omdat de aanschafprijs waarschijnlijk ook laag zal zijn. Als dat niet zo is is er geen reden om hem te kopen.
rocky zegt
Nou nee…. Niet mijn ding(etjes)
alfablog zegt
Ziet er vlot uit voor een SUV. De aandrijving lijkt ook uptodate. Zou best wat kunnen worden.
Edge zegt
Het ziet er gewoon degelijk uit, maar ik vraag me af of ze buiten China ook daadwerkelijk voet aan de grond weten te krijgen. Borgward is nou niet bepaald een bekend merk bij de gemiddelde autokoper en er zit ook geen bekende autofabrikant achter deze revival zit. Ze zullen dus hele goede auto’s, of auto’s met een heel goede prijs/kwaliteit-verhouding moeten maken om ook maar enigszins kans te hebben. Wat ze gelukkig wel goed doen is dat ze met de SUV-achtigen beginnen. Dat is toch wel hét segment waar de kopers nu massaal op af komen.
Klein punt van kritiek: Haal die letters BORGWARD van de achterklep en plak daar zo’n ruitvormig logo als ook in de grille zit. Dat oogt toch net even wat beter.
gtwillem zegt
Uiterlijk is niet mijn smaak, maar lijkt prima te passen tussen het huidige aanbod van SUV’s. Motoren lijkt ook goed te klinken. Interieur was best aardig in Frankfurt, dus dat zal ook nu wel het geval zijn. Al met al kan dit best een prima aanbieding zijn.
Wat ik mij vooral afvraag: hoe??? Hoe gaan ze een merk opzetten? Ik denk aan dealers, garages, werkplaatschefs, monteurs, verkopers, gastvrouwen, schoonmakers, stagiaires. Hoe gaan ze dit aanpakken? Via bestaande BMW dealers? Via Marktplaats? Of hebben ze een deal met Albert Heijn? Twee preien gratis bij een Borgward? Niet om cynisch te zien, maar een auto ontwikkelen is bijkans makkelijker dan deze succesvol in de markt zetten en verkopen.
dondeboer zegt
@gtwillem: ik vroeg me hetzelfde af, en het is weinig andere merken gelukt. Tesla is het gelukt omdat ze een uniek product maken, maar deze Borgwards zijn denk ik teveel middle of the road. Qoros heeft ook prima auto’s ontwikkeld, maar heeft de tanden ook stuk gebeten op de distributie.
w166 zegt
Wie zit hier op te wachten? Volledig vervangbaar door willekeurig welk merk. Ik laat t even voorbij gaan.
toniominestrone zegt
Vals sentiment.
9000cse zegt
Zouden de verantwoordelijken achter dit ontwerp zich wel realiseren hoe moeilijk het is om een “nieuw” merk in de markt te zetten? Ik ben nu bijna 68 en Borgward verdween al van de markt toen ik nog een kind was. Wie heeft er nu nog iets met dit merk? Toen betreurde ik het dat ze ophielden te bestaan, want het waren echt wel mooie auto’s. Maar nu heeft niemand er toch nog iets mee? Dit wordt volgens mij in de markt gezet door mensen die alleen maar dromen van het grote geld, omdat het ooit een begeerlijke auto was, die vanwege verkeerde bedrijfspolitiek verdween. Volgens mij kansloos voor een herstart. De “markt” heeft niets met dit merk. Geen sentiment en ook geen voorkeur. Deze auto’s zullen zich in geen enkel opzicht kunnen waarmaken t.o.v. hun concurrenten. Daarbij zal het voor Borgward vreselijk moeilijk worden om in dit segment een adequate dealerorganisatie op te bouwen die het merk goed zal kunnen vertegenwoordigen.
Nee Borgward, sorry, maar dit is een doodgeboren kindje. Helaas! Geen toekomst mogelijk!
dieselaer zegt
@9000cse: klopt helemaal! Het nieuwe borgward heeft niets te maken met het oude, alleen de badge. Dan blijft er niets over om deze auto te kiezen. Ze zullen duurder worden dan het segment waar men voor dacia shopt. Niemand wil een formaat x4 rijden met een badge die zegt: ‘ik kan geen X4 betalen.’
kingjoop zegt
Dat wordt een leuke slogan: “we are Borgward. Resistance is futile”
Verder is het niet mijn kopje thee. Ze zien er niet uit. Next!
schreute01 zegt
Uiteindelijk zullen Chinese merken (want alleen de naam Borgward is Duits) ook wel een voet aan de grond krijgen in Europa. Het is de Japanners en later de Koreanen ook gelukt.
stationcar zegt
Met name die grijze, de BX6 is echt heel maf van de zijkant gezien, wat een gedrocht. Die rode lijkt wel oké, maar daar geld een beetje hetzelfde voor als voor de BX7; waarom zou je deze kopen, waarom zou je de gok wagen? Ik zie het unique selling point niet zo eigenlijk en dan zou ik er niet op gokken.
juanmanuelfangio zegt
BX, mnnn commercieel succes??