
De Fransen doen een boekje open over hun nieuwe hypercar.
Enkele dagen nadat de man met de lange regenjas de geruchtenmolen aanslingerde, krijgen we nu van Bugatti zelf te horen dat het inderdaad bezig is met een nieuw, krankzinnig model. Aanvankelijk wisten we te melden dat de Divo een nieuwe topvariant van de Chiron zou worden, maar daarover zijn we nu niet meer zo zeker.
Bugatti laat de naam Chiron namelijk geen enkele keer vallen in haar eigen persbericht. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de Divo in de basis niet alsnog een Chiron kan zijn. Dat gezegd hebbende, het is opmerkelijk dat Bugatti ervoor kiest enkel de naam Divo te hanteren. In het verleden kregen de speciale, krachtigere Veyrons immers het label ‘Grand Sport‘, ‘Super Sport‘ of ‘Grand Sport Vitesse‘. Zelfs de Chiron werd eerder al uitgerust met een dergelijk label.
Vooralsnog wil Bugatti ons in ieder geval doen geloven dat de Divo een volledig eigen model wordt. De Fransen hebben wederom voor een naam van een oud-fabriekscoureur gekozen. Divo is een verwijzing naar Alberto Divo, een voor Bugatti uitkomende Fransman die als grootste prestatie de Targa Florio tot tweemaal toe won. Daarnaast nam hij voor Bugatti, niet geheel toevallig, deel aan verschillende Grand Prixs. De Fransman streed in die tijd zelfs tegen collega Louis, waarnaar uiteraard de Chiron is vernoemd.
Bugatti lijkt Divo echter iets hoger in het vaandel te hebben staan dan de Monegask, want de auto waaraan ze Alberto’s naam verbinden wordt niet alleen zeldzamer, hij wordt ook nog eens wendbaarder en lichter. Daarnaast produceert hij meer neerwaartse druk, waardoor hij met grotere g-krachten door de bochten kan snellen. Bugatti schrijft dat de Divo zichzelf zal onderscheiden door een nieuw ontwerp. Dit ontwerp is, op haar beurt, weer insintriek verbonden aan de rijdynamiek van de Divo.
Het spreekt voor zich dat we te maken hebben met een onwaarschijnlijk toffe auto. Bugatti presenteert de Divo volgende maand, op 24 augustus, tijdens ‘The Quail – A Motorsports Gathering‘ in Californië. Bugatti zal slechts 40 exemplaren maken. De auto’s kosten, per stuk, 5 miljoen euro.
Ik ben heel benieuwd. Dit zijn aanpassingen die ik beter kan waarderen dan alleen maar meer pk’s toevoegen. En hoewel ik geen Bugatti-liefhebber ben, kan ik de Chiron wel waarderen. Ik vind hem best fraai eigenlijk. Alleen die achterkant ziet er niet uit dus ik ben benieuwd of ze die gaan aanpakken.
@berlinetta: heb je Bugatti daar ook over ingelicht dat je die achterkant niet mooi vind? Anders acht ik de kans klein dat ze hem daadwerkelijk gaan wijzigen voor jou!???
@rhellema: Heb laatst een mailtje gestuurd naar customersupport@bugatti.fr, maar heb vreemd genoeg geen reactie ontvangen.
@berlinetta: heb je dat in het Frans gedaan? Anders snappen die pannenkoeken er weinig van
@duckmefaddy: crepes
@berlinetta: de arrogantie van Bugatti ten aanzien van hun meest trouwe cliënt gaat ze de das om doen…mark my words!!
@rhellema: aah, hier hebben we de meest trouwe cliënt van Bugatti.. het gaat hier om de auto he, niet om het schoenenmerk.
@roberto: dat meen je niet?
@roberto: ga je me nou vertellen dat mijn Bugatti schoenen niet bij de Bugatti auto horen?! Vond ze al zo scherp geprijsd.. gofferdomme zeg hey
@lekkaah: ik kan maar niet duidelijk genoeg zijn ;-)
@roberto: Dat is de familie Peridon toch? Die kopen een nieuwe Bugatti als de oude aan een wasbeurt toe is.
De D van de naam is dezelfde vorm als de C van Chiron, ik verwacht een speciaaltje
Er rijdt de laatste tijd wel steeds een Chiron met camo rondjes op de Nurburgring.
Insinwatte??
Ambitieus project. De technische verwantschap zal groot zijn, anders krijg je dit nooit gefinancierd. Ik hoop voor ze dat ze zichzelf niet in de vingers snijden met dit model. Nieuw Rijk wil alleen het nieuwste en de Chirons zijn nog niet uitverkocht.
@maarten123: daarom maken ze juist een snellere variant toch? Mensen die shoppen in deze (prijs)klasse gaan doorgaans ongezien voor de snelste/duurste versie van een model.
@maarten123: goed dat jij ze even op dit risico wijst, want die crêpes doen natuurlijk maar wat zonder enig marktonderzoek.
@911targa: ik ben altijd te boeken voor advies, ook voor feesten en partijen trouwens.
@maarten123: De Chiron is oneerbiedig gezegd ook niks meer of minder dan een gefacelifte Veyron, dus in dat opzicht is het ook geen grote verrassing dat de Divo veel dingen zal delen met de Chiron
@edge: doen Pagani en Koenigsegg ook. Ietsjes veranderd, nieuwe naam en je hebt een nieuwe auto.
Gaat natuurlijk sowieso een (heel duur) speciaaltje worden. Nieuw model kan nooit, qua ontwikkelingstijd en kosten.
@trustmeiamanengineer: ik verwacht eerder een hele dure facelift.
@ikleesookoverautos: Ik schat zo’n 5 miljoen.
Een soort MaC Senna dus!
Wat een ongelooflijk mooi interieur zit er in zo’n Chiron zeg! Ook bij 15 km/h heb je hier tenminste nog het idee dat je in iets bijzonders zit.
Ben benieuwd of ze de Vision Gran Turismo gaan produceren. Als Chiron met serieus veel downforce.
Ik vind het vreemd dat van de Chiron nog steeds geen topsnelheid bekend is. Wél de roem, prestige en techniek van de Veyron lenen maar juist op het enige punt waar de voorganger in uitblonk niets presteren? Beetje een flop.
@dare2think: begrensd op 420 km/h stond in het vorige artikel geloof ik
Dus, er komt in totaal 200 miljoen binnen.
Is dat genoeg om een nieuwe auto te ontwerpen, ontwikkelen en te bouwen? Tuurlijk, ze gebruiken de Chiron als basis.. maar toch..