De Nationale Politie trapt met volle kracht een open deur in.
Groot alarm! In de wintermaanden zijn voetgangers namelijk vier tot vijf keer vaker betrokken bij verkeersongevallen dan in de warmere seizoenen. Fietsers lopen drie keer meer kans om van hun sokken te worden gereden.
De Nationale Politie analyseerde cijfers uit de periode 2014-2016 en de magische conclusie luidt dat winterse weersomstandigheden een aantoonbaar negatief effect op de verkeersveiligheid hebben. Met name in de maand november loopt het de spuigaten uit en gebeuren er veel ongelukken waar zwakke(re) verkeersdeelnemers bij betrokken zijn.
Het Verbond van Verzekeraars denkt dat matige verlichting op de fiets een belangrijke oorzaak is. Veilig Verkeer Nederland heeft daarom in samenwerking met HEMA een speciale kledinglijn ontwikkeld die “Be Seen” heet. Deze kleding is voorzien van reflecterende zaken waardoor zwakke verkeersdeelnemers beter zichtbaar zijn.
Specsavers voegt daaraan toe dat veel weggebruikers moeite hebben met rijden in het donker. Ook zou de kans op ongelukken bij nachtelijke omstandigheden 160% hoger liggen dan overdag. De opticien gaf deze week aan dat een minimale afwijking aan de ogen bij rijden in het donker flinke gevolgen kan hebben. Bovendien daalt de zichtbaarheid van bijvoorbeeld voetgangers in het donker met maar liefst 40%. Misschien geen gek idee dus om een keer te laten checken of je kijkers nog tiptop in orde zijn.
Tot slot nog een huishoudelijke mededeling van pechdienst Route Mobiel. Vannacht gaat de klok een uurtje terug en los van het feit dat je morgen dus langer kunt uitslapen doe je er goed aan om op de weg extra goed op te letten. In de week na het verzetten van de klok vinden namelijk 10 tot 15% meer aanrijdingen plaats dan normaal. Licht en donker spelen hierbij een rol, maar ook een bioritme dat in de war is kan zorgen voor minder concentratie. Goed opletten dus, als je maandag weer aan de slag gaat!
Foto door @rietdekker via Autojunk
dailydriver zegt
Aansporen om geen verlichting aan te doen…. dit absolute de oplossing.
rhellema zegt
@dailydriver: waar wordt dat aangespoord dan?
desjonnies zegt
@rhellema:
Door de wetgever die de zwakkere partij bij een ongeluk bevoordeeld.
Door dit pricipe, wat bedoeld is om de zwakkere verkeersdeelnemer terecht te beschernen is een complete nieuwe anarchie op onze wegen ontstaan dit omdat de zwakkere deelnemer zich dank zij deze regel onaantastbaar voelt en de verantwooding voor zijn gedrag rūcksichloos bij de sterkere verkeersdeelnemer neerlegt.
pomoek zegt
@desjonnies: hahaha, yep jij hebt het door Fietsers laten zich gewillig plat rijden omdat ze dan een mooie rolstoel kunnen uitzoeken van het verzekeringsgeld.
rhellema zegt
@desjonnies: waar in de wet staat dat een fietser zonder licht, indien aangereden, altijd gelijk heeft?
davelepeef zegt
@rhellema: dat niet maar indien je als automobilist niet kan aantonen dat er daadwerkelijk geen verlichting was ben je gewoon de l#l..
rhellema zegt
@davelepeef: zorg altijd voor getuigen…die zijn er altijd wel!
rhellema zegt
@desjonnies: waar in de wet staat überhaupt altijd gelijk heeft?
desjonnies zegt
@rhellema:
Ik zou bijna zeggen, probeer het eens.
rhellema zegt
@desjonnies: onlangs een keer aan de orde gehad en de fietser was gewoon schuldig.
potver7 zegt
@desjonnies: O? Dus een fietser vindt het helemaal niet erg om in het ziekenhuis gereden te worden als de aansprakelijkheid daarvoor bij de andere partij ligt? Mmmm, ik zie dat toch ietsje anders. Er zijn zelfs in Amsterdam bepaalde kruispunten waar zelfs fietsers keurig voor rood licht wachten omdat de kans op ongevallen veel te groot is.
Als je ’t even omdraait: als de aansprakelijkheid logischer geregeld was, zou je dan die plotseling overstekende fietser even een ritje op je motorkap gunnen omdat je weet dat hij die schade moet vergoeden?
De anarchie waar je het over hebt wordt eerder veroorzaakt doordat de pakkans nihil is. Gelegenheid maakt de dief enzo. Waarom rijdt iedereen op de A10 West keurig 80? Juist. Je moet het als fietser wel heel bont maken wil je op de bon geslingerd worden, simpelweg omdat de politie andere prioriteiten heeft. Daarbij komt dat met name fietsers in stedelijke gebieden geen auto hebben, en dus ook niet zelf ondervinden welke impact hun weggedrag heeft op overige verkeersdeelnemers (iets wat andersom ook best een dingetje is trouwens…).
potver7 zegt
@dailydriver: Valt wel mee hoor… Als je het al te ingewikkeld vindt om voor 5 Euro een setje lampjes bij de Hema te kopen (en eens per jaar een paar nieuwe batterijtjes), wordt de aanschaf van reflecterende kleding een onoverkomelijke hobbel. Al helemaal omdat je er dan nog aan moet denken die mee te nemen en/of aan te trekken…
Nee, deze kleding gaat ongetwijfeld gekocht worden door mensen die toch al prima verlicht en met de telefoon in de broek- of jaszak op de fiets zit. Namelijk mensen die zich heel goed bewust zijn van hun kwetsbaarheid in het verkeer.
defl8 zegt
@potver7: Het is inderdaad bizar. Zwarte kleding zou nog beter opvallen, het lijkt wel of sommige tieners de ideale grauwgroen hebben ontdekt om compleet onzichtbaar te zijn. Capuchon op. Vooral denken dat je dat bungelende ledje aan hun camouflagekleur rugtas prima ziet dwars door een rij wachtende auto’s met regen en xenonkanonnen in je beeld. Het grootste geluk van de mobieltjes is dat ze daardoor tergend langzaam rijden, maar daar kan je ook weer niet vanuit gaan want er is altijd wel weer zo’n snelle edje die 35km/u trapt op z’n matzwarte e-bike met tas half over de in de basis prima verlichting gedrapeerd om het maar niet te hebben over de scooters die met 50 aan komen knallen over datzelfde fietspad.
Gulli zegt
Misschien dat de fietsers in de wintermaanden nóg dichter met het scherm van de mobiel op de neus fietsen?
gijsso zegt
@gulli: Misschien dat de fietsers, automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en andere weggebruikers… ?
Ik ben het eens met je dat veel fietsers niet opletten door telefoons, maar om alleen hen hiervan de schuld te geven is een beetje kort door de bocht.
desjonnies zegt
@gijsso:
Inderdaad, ik heb nog nooit een fietser gezien die zich totaal onaangepast gedraagd, tot en met die scheldende imbeciel die zich, geconcentreerd op zijn smartphone turend, bijna in mijn stilstaande auto boorde.
Waarom?
Wel waar haal ik het lef vandaan om mijn auto uitgerekend in een parkeervak neer te zetten?
En om te claxonneren als waarschuwing.
potver7 zegt
@desjonnies: Wees maar blij dat die op een fiets zat. Er zijn er genoeg die hetzelfde gedrag tonen achter het stuur van een auto. Dan helpt claxonneren niet meer.
potver7 zegt
@gulli: ’s Winters moet dat schermpje van die telefoon juist eerder opvallen dan ’s zomers. Dus ik snap je punt niet zo. Nog afgezien van het feit dat de gemiddelde automobilist veel meer bronnen van afleiding in z’n auto heeft (telefoon, radio, verwarming, kinderen op de achterbank, etc) dan ik op m’n fietsje…
Om nog maar niet te spreken van mongolen die met bijna volledig beslagen/bevroren/besneeuwde autoruiten de weg op gaan.
Niet dat fietsers heilige boontjes zijn, verre van dat. Maar heel veel van de klachten over fietsers zijn net zo goed van toepassing op automobilisten. Alleen zijn sommige zaken (zoals wat iemand in z’n auto allemaal uitspookt) lang niet zo zichtbaar.
trustmeiamanengineer zegt
Verassend. Maar om nou alle schuld bij de fietsers te leggen, natuurlijk moet je gewoon licht hebben. Maar als je ziet hoeveel automobilisten op pad gaan met beslagen ramen, of ‘ff snel 4cm krabben en dan gas erop. Maak smorgens gewoon ‘ff al je ramen netjes schoon, ook je zijruiten als ze vochtig zijn aan de buitenkant.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Verrassend* Off-topic: die android app is niet echt beter geworden met de laatste update qua reaguuren…. Geen mogelijkheid tot “enter” meer en je scrolt je een ongeluk als je je gespuwde gal nog “ff probeert terug te lezen voor posten…
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Van mij mag de enterknop ook weer terugkomen inderdaad
toyotaprius zegt
Meer is minder
lincoln zegt
Die hype gaat vanzelf wel weer over ..
dromedaris zegt
Omschakeling van zomer naar winteruur zal er ook wel mee te maken hebben.
oxymoron zegt
@dromedaris: ‘s-Winters is er nu eenmaal minder daglicht. Ik stel voor dat we alle wegen in die donkere maanden extra gaan verlichten, milieubewust met LED-lampjes op zonne-energie :-)
Supreem zegt
Wat een prachtige foto bij dit artikel!
luckyluck zegt
@Supreem: supercool, zo’n Ferrari gewoon echt gebruiken…
Supreem zegt
@luckyluck: inderdaad. Niets paraderen, gewoon inzetten. “Die kras is er een van een Billy boekenrek”.
galverink zegt
Wat is nou werkelijk het nieuws hier? De verzekeraars trekken zelf al de conclusie dat het vooral komt doordat het donker is. Dat in combinatie met sneeuw. Wat je hier in de zomer ook niet hebt.