Er waren misschien minder ongevallen met auto’s afgelopen jaar, maar we reden meer voetgangers en fietsers omver.
Dat blijkt uit de Risicomonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars. Dat Verbond heeft namelijk een analyse gemaakt van miljoenen schadeclaims die de afgelopen vijf jaar werden ingediend. Daaruit is gebleken dat er 462.000 claims binnenkwamen voor schade bij ongevallen waarbij een auto betrokken was in 2014. Dat is minder dan over het jaar 2013, toen er nog 483.000 claims binnenkwamen. De analyse toont dus aan dat er minder ongevallen zijn waarbij auto’s betrokken zijn. Goed nieuws op zich, maar er is ook slecht nieuws.
Het totale aantal claims is misschien wel gedaald, maar het aantal claims over aanrijdingen met fietsers (stop eens met appen! Leer eens fietsen!) en voetgangers ging juist omhoog. In 2010 waren er 9700 claims, maar in 2014 is dat aantal toegenomen tot 10.400. Gemiddeld per week waren er zo’n 200 aanrijdingen met fietsers en voetgangers, maar in de weken na de zomervakantie neemt dat aantal toe tot 250-280 ongevallen wekelijks. Ook na andere vakanties zijn er pieken, maar die zijn kleiner en duren korter dan de piek van zes weken die na de zomervakantie waarneembaar is.
Verder is een laagstaande zon een enorme ongevallenaanjager: bij een laagstaande zon in de ochtendspits gebeuren er 20% meer ongelukken, wat neerkomt op circa 500 (!) extra aanrijdingen. Tijdens de avondspits nemen met name de ongevallen op lokale wegen toe. Ook zijn er dan meer aanrijdingen met fietsers, voetgangers en dieren.
De meeste schadeclaims werden ingediend in het super onveilige Noord-Brabant en Limburg. Groningen en Drenthe zijn de provincies waar de minste ongevallen gebeuren, maar dat is logisch want daar woont ook niemand om tegenaan te rijden.
Fotocredit: Eldoubphotography op Autojunk
smoothoperator zegt
Whehe toen Limburg, Groningen en Drenthe las ik precies hetzelfde wat aan het eind van de zin stond xD
moondustfocus zegt
Een beetje verlichting op de fietsen schilt al enorm. Zag afgelopen week al 3 bijna ongelukken binnen 5 minuten omdat men een tientje voor een setje lampen kennelijk te duur vinden.
991gt3rs zegt
@moondustfocus: Ja te duur..geloof je het zelf? Dat is gewoon pure luiheid van de mens
moondustfocus zegt
@991gt3rs: dat ook, zonder meer
pomoek zegt
@moondustfocus: volgens mij hebben fietsers steeds vaker verlichting dan wij dat vroeger hadden als fietsers.
clarkson zegt
Ik heb inderdaad wel steeds vaker dat ik moet remmen omdat er iemand meer aandacht heeft voor zijn smartphone als voor het verkeer.
moondustfocus zegt
@clarkson: daar heb ik als fietser ook last van. Klein tikje tegen de elleboog lost zo’n probleem op.
clarkson zegt
@moondustfocus: Een stok tussen de spaken schijnt ook te helpen.
robert110 zegt
Ik vraag mij dan wel af of de voornaamste oorzaak ligt bij de fietser, die vaak met hun telefoon bezig is of met drie of vier naast elkaar rijden of bij de automobilist die het geduld niet kan opbrengen om eventjes te wachten met inhalen of voorhang te verlenen.
dawwg zegt
@robert110: Volgens mij overtreden fietsers vaker de voorrangsregels (en rode stoplichten) dan automobilisten hoor. Heb daar niet zo veel moeite mee, maar geen verlichting op je fiets is echt solliciteren naar een ziekenhuis bed, vooral in de schemer en bij slecht weer…
toniominestrone zegt
Fietsers zijn een crime en niet alleen voor automobilisten, als je op zondagochtend een wandeling in de duinen maakt moet je voor je leven vrezen voor al die hooligans die op hun racefietsen (vette pens met te strakke tricootjes) de paden onveilig maken.
lambo4all zegt
@toniominestrone: ja want alle steden zitten bombvol met racefietsers.. die ene opa die op zondagochtend wordt aangereden is geneuzel in de marge.
lekbak zegt
@toniominestrone: wielrenners zijn een slag apart. Die kan je niet vergelijken met gewone fietsers. Het is algemeen bekend dat wielrenners met afstand de meest asociale groep weggebruikers zijn.
remcott zegt
@lekbak: die hebben toch ook ‘speciale’ rechten ……, zo denken ze dat het fietspad niet voor hun bedoeld is. Ook buiten de bebouwde kom op 80 km wegen. Ze hoeven geen voorrang te geven maar nemen die hoe dan ook. Hand uitsteken of zo is ook onmogelijk natuurlijk.
escort77 zegt
Goed dat de laagstaande zon als ongevallenveroorzaker genoemd wordt.
Voor de verkeersveiligheid kunnen we automobilisten beter verplichten een goede zonnebril in de auto te hebben dan winterbanden te verplichten.
(niet letterlijk verplichten natuurlijk, is niet te handhaven en we hebben al regels genoeg, maar ik hoop dat jullie me begrijpen)
potver7 zegt
@escort77: Die zonnebril is een goed idee, maar ik ben van mening dat schone ramen veel beter helpen. Vroeger, in de tijd dat airco’s nog geen gemeengoed waren, werden autoruiten nog wel eens ‘gepoetst’ om het condens weg te krijgen. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, en ziet zo’n voorruit amper nog een poetsdoek. Na een tijdje is het dan een grote vettige bende, maar onder normale omstandigheden valt dat niet zo op. Bij fel tegenlicht levert het het een heel hinderlijke waas op, maar veel mensen hebben zelfs dan nog niet in de gaten dat een groot deel van de hinder van het raam komt, en niet van die koplampen of laagstaande zon.
Dutchdriftking zegt
Mompelt iets met fietsverlichting en smartphone gebruik….
mout zegt
Ik ben zelf nogal een fietser, en kan me enorm opwinden over de beroerde kwaliteit van verlichting die op fietsen geleverd wordt. Die is echt belabberd. En dat hoeft echt niet.
Met een B&M set LED-verlichting, dubbeladerig bedraad, door het frame heen, en naar keuze een naafdynamo (makkelijker) of een banddynamo (trapt overdag lichter) met bronzen lagers (Nordlight) ben je compleet bedrijfszeker.
Mijn dochter heeft de volle zes jaar middelbare school (7 km enkele reis) slechts tweemaal een los draadje gehad. Als er hier in huis een nieuwe / andere fiets komt, wordt de verlichting van de vorige fiets overgebouwd. Zo is mijn dynamo inmiddels 25 jaar oud, en zit op zijn vierde fiets. 12 jaar geleden ooit een keer wat slip gehad, en toen gesmeerd.
potver7 zegt
@mout: Applaus. Hier (bijna) net zo. Al is mijn dynamo (een degelijke Axa) ‘nog maar’ 15-20 jaar oud, zit nu op de tweede fiets.
Overigens ben ik van mening dat de lichtopbrengst van standaard verlichting meestal niet eens zo beroerd is, maar laat vooral de duurzaamheid te wensen over. Terwijl een fatsoenlijk degelijke verlichtingsset helemaal niet zoveel meer kost…
Dat neemt niet weg dat fietsverlichting voor de meeste mensen helemaal geen prioriteit heeft. Hoe vaak zie je niet mensen fietsen bij wie het standaard achterlicht het niet meer doet (defect of batterij leeg?) en er dan maar zo’n lampje-aan-een-touwtje voor hangen, die je van achter nauwelijks ziet omdat het ding naar beneden schijnt. Vaak hangen er 4-5 aan de fiets omdat ze te beroerd zijn de exemplaren te vervangen die leeg zijn.
Terwijl ze ook gewoon een nieuwe lamp/reflector aan de bagagedrager kunnen monteren, die kosten ongeveer een tientje en die doen makkelijk 2-3 jaar op een setje batterijen.
lekbak zegt
@mout: goed verhaal, behalve die bedrading door het frame. Dat raakt altijd stuk en dan kan je het bijna niet fixen. Met als resultaat dat je zelf met kabelbindertjes een draadje naar achteren kan fixen. Hoogst irritant, en veel meer werk dan gewoon een breukje maken.
olivier420 zegt
@mout: Gewoon twee losse lampen op batterijen. Scheelt een hoop gedoe.
Gulli zegt
Het wordt tijd dat ze die laagstaande zon eens aanpakken! Een beetje ongelukken lopen veroorzaken en er nog mee wegkomen ook :(
sir_smokalot zegt
Hee! Niet zo tegen de zon, he? Bied je excuses aan.
https://www.youtube.com/watch?v=5VZxEOm-jFQ
pomoek zegt
Vorige week automobilist aangesproken op te hard rijden door de bebouwde kom langs een school. U mag hier 30 weet u dat? Nee, ik heb geen bord gezien (overal hangen borden met 30km/h). Ik doe dit regelmatig en als ik er geld voor had kunnen krijgen was het een aardige bijverdienste.
Een voor auto’s eenrichtingstraat, fietsers mogen beide richtingen fietsen. Daar wordt ik regelmatig als fietser de stoep op gedrongen door automobilisten die teveel naar links rijden. Straat is nauw maar kort, even 2 seconden wachten is lastig. Vandaag gebeurde dit toen de automobilist mevrouw een broodje in haar mond aan het proppen was. weer eens wat anders, appende automobilisten zijn “a dime a dozen” tegenwoordig.
Andere eenrichtingstraat met wederom fietserd die beide kanten mogen opfietsen. Veel winkels weinig parkeerplaatsen. De straat staat letterlijk de hele dag vol geparkeerd. Op het fietspad uiteraard.
Mijn dochter fiets van school naar huis en wordt aangereden door een automobilist die uit een parkeerhaven optrekt. Ondanks dat zij voorrang had stapt hij uit en begint op haar te foeteren. Hetzelfde is mij gebeurd toen ik jong was. Meerdere keren.
Voor elk verhaal over fietsers die zich niet gedragen zijn er automobilisten die zich niet gedragen. Het verschil is dat auto’s mensen dood kunnen rijden en fietsers bijna niet. Waar het om fietsende kinderen gaat: Ja we moeten ze leren een goede verkeersdeelnemer te zijn maar kinderen zijn kinderen. Ze doen nu eenmaal kinderachtig.
Van een volwassene met een rijbewijs mag worden verwacht dat ie méér verkeersinzicht en verstand heeft dan een kind. Dus let een beetje op onze fietsende kinderen. Kaffer ze wat mij betreft lekker uit als ze append aan het fietsen zijn, als je maar met een boog om ze heen rijdt.
reistje zegt
Wat ook niet helpt zijn de dikke A stijlen tegenwoordig. Grote boomstronken met airbags er in zijn het tegenwoordig. Heel veilig allemaal maar met wat ongelukkige timing zie je een fietser over het hoofd.
lekbak zegt
@reistje: alles om maar zo veilig mogelijk te zijn bij een aanrijding. Maar ze denken er niet over na dat een aanrijding vervolgens wel veel waarschijnlijker is.
terminator zegt
Conclusie: meer met de auto gaan, fietsen is slecht