Goed nieuws voor Lamborghini, slecht nieuws voor de spelers.
SUV’s zijn in trek, daar kan je niet omheen. Porsche weet dat al 15 jaar en vervult die klantenwens met de Cayenne. Audi volgde in 2006 met de Q7, terwijl Bentley in 2016 met de Bentayga op de proppen kwam. Alle drie de modellen hebben (enkele) technische overeenkomsten. Lamborghini ruikt het succes van zijn concerngenoten en toonde in maart, op de Autosalon van Genève, de Urus. En wat blijkt? Er is sprake van enorme interesse, onder andere uit de voetbalwereld.
Vooral Britse profvoetballers uit de Premier League zien zichzelf wel shinen in zo’n Urus. The Sun sprak met Richard Clark, een showroomeigenaar in Bournemouth. Volgens de beste man wordt hij overladen met vragen naar de Italiaanse SUV. Je zou denken dat je als jonge prof eerder geïnteresseerd bent in een bloedmooie Huracán of Aventador S, dan een patserige Urus. Zoals met alles: daar is een reden voor.
Clark legt uit dat profs steeds jonger beginnen en vroegtijdig een gezin stichten. Ze willen dan ook een ruime wagen, maar wel eentje die status uitstraalt. De Bentayga schijnt eveneens in de smaak te vallen, wat ik begrijpelijk vind. De Bentley is naar mijn mening minder in your face en beter in balans.
Omdat Lamborghini dit jaar maar 1.000 exemplaren bouwt, ontstaat er al gauw een tekort. De vraag is simpelweg groter dan de hoeveelheid Lambo’s die er gebouwd worden. Vele rijkaards zullen daarom moeten wachten tot 2019, wanneer er 3.500 stuks van de band rollen. Nog even kort de specs: de aandrijving wordt verzorgd door een 4,0-liter twinturbo V8 met 650 pk. 100 km/u is in 3,6 seconden al bereikt en de topsnelheid bedraagt 305 km/u.
Wij Hollanders betalen overigens minimaal 278.844 euro. En dat is allemaal te danken aan de Haagse makers van het belastingstelsel, aangezien de Urus zonder belasting 171.429 euro zou kosten. We gaan zien of spelers van Ajax, Feyenoord en PSV daarvan wakker zullen liggen.
Joost zegt
De Bentley minder ‘in your face’: dat snap ik.
Beter in balans? Dat belooft niet veel goeds voor de Urus.
phaeton zegt
@iJoost: Belooft? De Urus is toch allang bekend? Ik vind hem totaal niet in balans. Niet dat een Bentayga mooi is, maar tenminste mooier dan een Urus of Q7.
Joost zegt
@phaeton: de Urus nooit in het echt gezien, de Q7 en de Bentley wel. En zeker die Bentley, nog lelijker dan op de plaatjes!!!
Mocht ik de keuze hebben, meteen de Q7. En een bootje erbij. Of een trackday-ding. Of allebei.
karhengst zegt
@ijoost: Geen Maserati? Heeft toch net wat meer uitstraling dan een Q7 zonder het protserige van een Bentley of de Lambo.
Joost zegt
@karhengst: de Levante?liever de Stelvio dan.
Of XC90 (alleen jammer van die blokken), Range Rover of F-pace.
Maar zeer zeker niet de Bentley
legion1349 zegt
@karhengst: Kia Levante bedoel je?
cloverleaf zegt
Ruim een ton belasting voor de Urus! In dit geval meer dan terecht!!!
jaapiyo zegt
@cloverleaf: mwah. Windmolens zijn ook horizonvervuiling, maar daar wordt juist geld op toegelegd door de staat.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: windmolens hebben nog enig nut. En dan heb ik het niet eens over de massamoord op de volgeltjes
itiswhatitis zegt
@cloverleaf: er gaat helaas meer energie in een windmolen dan dat eruit komt…
cloverleaf zegt
@itiswhatitis: dat is populistisch gelul en niet waar. Maar de meest efficiente vorm van energie opwekking zijn ze ook niet.
zegheteens zegt
Ik vind een patserige SUV juist bij uitstek een auto voor jonge voetballers, gezin of geen gezin.
torsen zegt
Ik snap dit beter dan de Bentayga.
Heb een aantal keer een Bentayga voorbij zien schuiven en het ziet er gewoon niet uit van buiten.
Het ding is niet stoer, het is niet chique. Alles aan het exterieur is het gewoon net niet.
Het is eigenlijk gewoon een transseksueel. Van een flinke afstand denk je nog zou best leuk kunnen zijn maar zodra je d’r naast staat heeft het kolenschoppen als handen en zie je overduidelijk een ademsappel zitten.
Toen de vraag “Mag het ietsje meer zijn?” gesteld werd bij hoe fout de Urus moest worden hebben ze gezegd “Doe maar alles wat je hebt.” beantwoord.
dromedaris zegt
@torsen: je verwoordt letterlijk wat ik al altijd dacht. Bedankt!
lincoln zegt
@torsen:
Voor dit soort poëzie kom ik graag op autoblog ..
str8six zegt
@torsen: totdat je erin zit. In die Bentayga dan hè.
daihatsucuore zegt
De wansmaak van het gros van de voetballers wordt maar weer eens onderstreept. Kan er in de column autoadvies geen auto worden aangeraden die niet wanstaltig is?
shadowbroker zegt
@daihatsucuore: Wat is een Cuore dan..?
tmenges zegt
@shadowbroker: een zuinig klein en vanbinnen nog verrassend ruim autootje om van a naar b te komen.
barry355gtb zegt
@tmenges: schijnbaar is ruim van binnenkant een “rekbaar” begrip.
sjeemsbond zegt
@shadowbroker: touché ?
str8six zegt
Dan heeft Lamborghini goed hun doelgroep bereikt. Wat een hok.
iphonistvongates zegt
Bedoeld de auteur van deze post de WAGS van de voetballers of de voetballers zelf? WAGS rijden over het algemeen rond in Land Rovers, Merc’s G-wagons of Porsche Cayenne’s. Voetballers moeten over het algemeen ‘verplicht’ rondrijden in de zgn. sponsor cars en er bestaat (nog) geen voetbalclub op deze planeet die Lamborghini als clubsponsor heeft, zelfs niet in één van de VAE.
pechweg zegt
@iphonistvongates: naar de trainingen en wedstrijd moeten ze inderdaad met de gesponsorde wagen. In hun vrije tijd zijn de meeste gewoon vrij om te rijden wat ze willen. Enkele uitzonderingen zoals Bale van Real Madrid, die mag geen Lamborghini rijden ivm kans op blessures of zoiets onlogisch..
str8six zegt
@pechweg: waarschijnlijk omdat ie gewoon zwakzinnig is
lincoln zegt
Niet aan te slepen ..
Vraag veel groter dan aanbod ..
Vooral vrouwen .. opvallend veel vrouwen staan in de rij ..
En daarom bouwen we er elk jaar alleen maar minder ..
Want geld verdienen ..
Daar staan wij autoverkopertjes ver boven ..
(Was het verhaal van een maand geleden) ..
mashell zegt
Om het vak van voetballer geen status geeft, hun leeftijd ze geen status geeft willen de voetballers een dure auto in de hoop dat die hun wel status geeft. Jammer dat ze nog niet weten dat dure horloges, sportieve auto’s of rare kapsels helemaal geen status kunnen geven.
barry355gtb zegt
@mashell: Ze niet hebben geeft ook helemaal geen status. Overigens bestaan er wel degelijk mooie, geavanceerde auto ’s en horloge ‘s. Dat is niet voorbehouden aan cheap.
mopar zegt
@mashell: De meeste van die jochies komen ook uit achterstandswijken he. Dat verklaart dat patserige gedoe heel goed.
rufctr01 zegt
Ach, als de voetballers en de Arabieren de Urus hebben gekocht dan is het over met de tekorten.
Zo mooi als de Aventador is zo lelijk is Urus…
str8six zegt
@rufctr01: en toch trekken ze hetzelfde publiek
hotze zegt
@rufctr01: smaken verschillen blijkbaar. Die brulbak van een Aventador zou ik nooit voor gaan bij keuze van een sportauto. Als het een grote SUV moest worden bevalt de Urus me eigenlijk wel.
rufctr01 zegt
@hotze: ja dat kan…
roadster1976 zegt
De LM002 was een schoonheid! Mooie vloeiende lijnen… klopte helemaal….
karaya zegt
@roadster1976: De LM002 heeft een puur functionele vormgeving, de Urus is daarentegen ontworpen door een dikke Duitser die zojuist door een Italiaan in z’n achterste is genomen.
Jammer trouwens dat ze geen V12 op de vooras hebben getakeld, dan had het weggedrag meer op dat van een Audi geleken.
cossiekiller zegt
Een voetballer die klasse wil uitstrqlen…. Gaat zelden goed.
MaartenD zegt
Goh…verrassend..not
hotze zegt
“We gaan zien of spelers van Ajax, Feyenoord en PSV daarvan wakker zullen liggen.”
Misschien de van Feyenoord, die moeten het immers met een Opel doen als company-car, daar wordt je natuurlijk al niet erg vrolijk van.
Die van Ajax en psv gaan het waarschijnlijk wel bij een Mercedes houden.
thierryvth zegt
@hotze: Ik las dat PSV volgend seizoen Alfa Romeo rijd
hotze zegt
@thierryvth: Alfa, dat is niet verkeerd. Minder hoog in de pik(premium)orde dan Mercedes, maar ik zou het liever rijden dan het sterrenmerk. Je ziet de nieuwe Alfa’s toch bar weinig rijden in verhouding met bv. de Duitse top-4.
davelepeef zegt
Zie in een Aventador je sporttas maar eens kwijt te raken…
thomasthomas zegt
Lijkt mij ook heerlijk dat je die gewoon zonder zorgen kunt bestellen. Snap het wel, zou het ook doen als ik kon voetballeren.
mopar zegt
Snap goed dat dit soort auto’s aan jonge voetballers verkocht worden…
Laten we eerlijk zijn, de meeste van die jongens zouden als ze geen voetballer waren geen hersenchirurg worden. Dat patserige past er goed bij. Smaak is tenslotte niet te koop.
ikleesookoverautos zegt
Zeker liever dan de Bentley. Maar jammer dat de Urus nu dus ook een voetballers auto wordt. Ik ben een groot fan van de Urus.
amersfoorter zegt
Wel duidelijk dat de doelgroep hier niet zit…. #accountmanager met golfje, #intercedent met bestickerde Megane
str8six zegt
@amersfoorter: nee hoor de #hashtaglovers zitten hier niet
pa045 zegt
Het is duur, ziet er duur uit, is groot en inderdaad “in your face”. Dus naar de smaak van de smaakloze. Helaas vallen veel voetballers in de categorie smaakloos. Hoe leuk ik het spelletje ook vind en hoe graag ik sommige voetballers zie spelen.
monsieurleloure zegt
Moet altijd aan rode wodka denken bij de naam Urus
mpc007 zegt
Wat nou mooier dan een Bentayga? Vind ik niet, als sportief persoon word ik liever gezien in een wat strakker gelijnd model dan in een SUV die overduidelijk wat aan obesitas lijdt. Wel eeuwig zonde dat er geen V12 leverbaar is, dat zou natuurlijk ultiem geweest zijn (en dan trek je ook gelijk de Russische oligarchie die nu nog rondtoert in G65 AMGs over de streep)
hijman85 zegt
VAG: Een product voor een ieder zonder fantasie. Met of zonder geld.
tttijn zegt
Een ton belasting roflol.