En dat is maar goed ook.
Ze hebben het niet altijd even makkelijk, de weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Zo werd onlangs bekend gemaakt dat het aantal aanrijdingen op hun voertuigen schrikbarend hoog is, wat tegenwoordig keihard wordt aangepakt. In dit geval kwam dat door mensen die het rode kruis op de matrixborden niet gezien hebben. Dat diezelfde mensen ook een fluorescerend gele pick-up met gele zwaailichten over het hoofd zien, laten we maar even buiten beschouwing.
Dat gold ook voor noodsituaties en ongelukken. Veelal zijn de weginspecteurs van Rijkswaterstaat als eerste ter plekke. Echter, het was soms nog best lastig om door het verkeer te komen. Naar het schijnt zijn automobilisten niet zo snel geneigd om aan de kant te gaan voor de gele pick-ups, auto’s en motoren. Rijkswaterstaat dacht dat het lag aan de kleur van de zwaailichten: die waren altijd oranje. Daarbij waren er ook geen sirenes om verkeersmedewerkers op auditieve wijze er op te attent te maken dat die felgele auto meer haast heeft.
Daarom gaf Melanie Shultz in 2015 groen licht (pun intended) om een pilot te starten door de gele lichten te vervangen voor blauwe en de toevoeging van sirenes. Wat bleek: de weginspecteurs van Rijkswaterstaat waren maar liefst 20% sneller ter plaatse. Kijk, dat schiet nog eens op. De weginspecteurs van Rijkswaterstaat zijn vanaf vandaag officieel een hulpdienst. Bij ongelukken zorgen zij ervoor dat de weg (deels) is afgesloten en de andere hulpdiensten (brandweer, ambulance en politie) hun werk kunnen doen.
Op dit moment worden er 55 inspecteurs opgeleid om met blauwe lichten en sirenes te kunnen rijden. Uiteindelijk moeten dat er 300 worden.
*Update*
Het heugelijke nieuws heeft ons bereikt dat Rijkswaterstaat nog een mijlpaal heeft bereikt. De A10 West bij Amsterdam is weer geopend! In een tijdspanne van 6 weken zijn het asfalt en de matrixborden vernieuwd. Dankjewel Rijkswaterstaat!
pomoek zegt
Wist niet dat Rijkswaterstaat ook motoren heeft. Weer wat geleerd vandaag. Klaar! Hup aan het bier!
falcon zegt
Wel typisch nederlands dat niet gelijk alle inspecteurs blauw mogen hebben.
Maar dit is zeer positief!
introductiemap zegt
@falcon: gaat niet om het wel of niet mogen, maar puur om de opleidingscapaciteit. En das niet per se typisch.
slowland zegt
Eigenlijk is het diep triest….
Dat de nederlander niet het respect heeft om een medewerker van RWS gewoon zijn werk te laten uitvoeren!
En wat betreft die aanrijdingen…
Het is groot, geel, hel verlicht en voorzien van heel veel oranje knipperlichten, én je kunt er NIET doorheen rijden!
peug206 zegt
@slowland: een macdonalds.
545e60 zegt
@peug206: Serieus, macdonalds? Blijf me verbazen hoevaak mensen dit zo schrijven. Overigens heeft McDonald’s vaak wel een drive-trough, waar je wel doorheen kan.
scheur zegt
@545e60: drive-through*
545e60 zegt
@scheur: Haha zie het nu ook staan, een h te weinig. Fail.
slowland zegt
@545e60: Het is Drive Thru
545e60 zegt
@slowland: Kan beide. Hoewel drive-through nog steeds het vaakst wordt gebruikt.
oxymoron zegt
@545e60: Wel toepasselijk. Varkens eten er ook uit.
dexx zegt
@peug206: ooit van een mcdrive gehoord? daar kun je gewoon doorheen rijden
peug206 zegt
@dexx: die is ook niet geel. Vaak wel veel knipperende lampen idd.
Gulli zegt
Krijgen ze dan ook een notificatie op je Flitsmeister? Laatst nog twee van op een dag gehad en ik moet zeggen dat het zeer effectief is. Vaak heb je de notificatie al voordat je de hulpdiensten hoort of ziet en begin je om je heen te kijken waar ze zich bevinden zodat je eventueel ruimte kunt maken.
mashell zegt
En de devaluatie gaat verder. Er zijn nu al problemen met een gebrek aan respect voor hulpverleners. En nu gaan we nog meer eigenlijk doodgewone ambtenaren met zwaailichten en sirenes uitrusten. Volgende stap, de BOA’s en de verkeersregelaars… En steeds meer mensen die denken dat het niet zo belangrijk is de aanwijzingen van de hulpverleners op te volgen. Ik denk dus dat dit een slechte ontwikkeling is.
inoh zegt
@mashell: Deze ambtenaren zorgen er juist voor dat er minder spoedritten van de andere hulpverleners nodig zijn, dus dat is mooi meegenomen.
tarquesh zegt
Ik zie ze meer als de ANWB wegenwacht delux.
steelboy zegt
@tarquesh: Ik hoop dat je alleen de ANWB in je leven nodig hebt, als de mannen in de gele pick-up je moeten komen halen dan is het a) te hopen dat je het ongeluk overleefd b) zodanig onveilig dat jij of je auto ieder moment van de weg geveegd kan worden
werf76 zegt
Beetje vreemde uitleg vwb de gele zwaailampen (al zwaaien/draaien ze niet meer maar ok) tov de blauwe varianten. Een voertuig met blauwe lampen in combi met de geluidssignalen is gewoon een voorrangsvoertuig. Dat is er een met gele gewoon niet. Niet raar dat met de blauwe lampen er sneller zijn.
christiaan zegt
Goede ontwikkeling. Scheelt behoorlijk wat tijd om ter plaatsen te komen. Daarnaast is wachten voor de verkeerslichten wetende dat er een ongeval/calamiteit op de weg staat behoorlijk frustrerend.