Wie kan zich deze nog herinneren?
Begin jaren ’90 besloot Mercedes dat de C-Klasse niet klein genoeg was en besloot men een Golf-concurrent te gaan ontwikkelen. Hoewel Mercedes tot dan toe vooral sedans aan de man bracht, gooide men het voor de A-Klasse over een andere boeg. Een kleine MPV-achtige, met sandwich-constructie van het chassis. Innovatief én veilig bij een botsing, maar toch kende de A-Klasse een behoorlijk slechte start. Tijdens een door een Zweeds magazine uitgevoerde elandtest sloeg de A-Klasse om en dat feit werd breed uitgemeten in het nieuws. Mercedes loste het snel en adequaat op, maar het imago van de A-Klasse had al direct een flinke deuk opgelopen.
In 1998, een jaar na de introductie van de A-Klasse, kent Mercedes op een heel ander vlak groot succes: ze worden met Mika Häkkinen wereldkampioen in de Formule 1. De koele Fin weet de helft van alle races te winnen en pakt en passant nog eens drie podiumplekken mee. Ook het constructeurskampioenschap wordt door McLaren-Mercedes gewonnen, een verdienste waarin ook tweede coureur David Coulthard aandeel in heeft.
Deze twee alinea’s lijken in eerste instantie weinig met elkaar van doen te hebben, maar wie naar de foto’s van deze A160 kijkt, kan niet anders dan concluderen dat Mercedes ze blijkbaar toch heeft weten samen te brengen. In 1999 wordt het succesvolle Formule 1-verhaal namelijk aangegrepen om de A-Klasse wat extra onder de aandacht te brengen, eigenlijk net zoals Mercedes dat eind vorig jaar met deze A45 deed. Precies 250 exemplaren van de A160 Edition F1 worden er gemaakt, waarbij de klant zelf kan kiezen of hij er emblemen met de naam Häkkinen of Coulthard opplakt.
Volgens de advertentie zijn beide emblemen aanwezig en kun je dus zelf kiezen. Hoewel er vast een enkeling fan zal zijn van Schotse tweede violisten, zal de meerderheid het liefst de naam van Mika op zijn auto hebben prijken. Of je je nog steeds Häkkinen voelt als je het gaspedaal vloert is maar de vraag, Mercedes liet de A160 motorisch ongemoeid. En nee, ze monteerden helaas ook geen twee motoren. Een schamele 102 pk is het resultaat, al zorgt een AMG-uitlaat voor een sportief roffeltje. Dit exemplaar mag zo mee voor 4500 euro, al heeft de auto wat onderhoud nodig. Voor een extra 1450 euro knapt de verkopende partij dat voor je op en rijdt je er opvallend bij in dit collectors item.
tdu2zonda zegt
Ik herinner hem omdat ik er jaren geleden een schaalmodel van had, vraag me niet waarom :P
Op een of andere manier vond ik hem wel gaaf toen ik 5 jaar oud was haha
E34M5Touring zegt
Ik dacht altijd dat deze de A190 meekreeg? In Enschede heeft er een hele tijd een gereden. Die kwam ik wel eens tegen. Jammer dat ie niet de full livery meekreeg.
Dizono zegt
@E34M5Touring: de A190 was nog niet uit toen deze kwam meen ik, volgens mij kwam die pas met de facelift.
E34M5Touring zegt
@Dizono: Ja je hebt gelijk. Was in de war met deze. http://static.autoblog.nl/images/wp2014/mercedes-a38.jpg
Dat is die twin engine waar jullie nog aan refereren. Thanks!
anders zegt
@E34M5Touring: Je bedoelt dat de A190 in Enschede rondreed? In Twente (Delden) heb ik de “full livery variant” ook vaak aangetroffen (als forens naar zijn werk), dus hij rijdt ergens in de buurt rond ;-)
E550 zegt
@E34M5Touring: zo’n 10 jaar geleden reed er ook 1 in Zeist. Blijkbaar reden er meerdere exemplaren rond in NL.
E34M5Touring zegt
@e550: Of die man reed er stad en land mee af :-) ;-)
carlolaatst zegt
@e550: In Zeist? Dan heb je mijn moeder’s auto gezien want zij reed inderdaad in een Hakkinen Edition. :) De auto staat tegenwoordig bij Baan Twente.
gerjan zegt
Hier in de buurt van Emmen rijd er ook eentje rond. Je rijd idd wel iets bijzonders. Maar of deze uitvoering ooit is in prijs gaat stijgen…
viezefreddyw zegt
@gerjan: Ik ben niet echt een taalnazi. Sterker nog, ik schrijf ongetwijfeld ook lang niet altijd even goed. Maar sinds wanneer is ‘eens’ veranderd in ‘is’? Ik lees het steeds vaker op internet. “Ik heb is in een M5 gereden.” “Maar of deze uitvoering ooit is in prijs gaat stijgen.” Ik snap dat nooit zo goed..
sr20det zegt
@viezefreddyw: Dat is gewoon zo’n dingetje waar je op gaat letten als je het eenmaal doorhebt.. Net zoiets als dat ‘beter als/dan’ verhaal.
Nee beter he
viezefreddyw zegt
@sr20det: Ja, dat snap ik allemaal wel. Maar het is gewoon verloedering van de Nederlandse taal. Als iemand een reactie schrijft en vergeet een t achter d te doen of wat dan ook, dat snap ik dan nog wel. Ikzelf ben ook niet de allersterkste hierin. Maar we mogen met zijn allen wel een beetje ons best doen om de juiste woorden te gebruiken op de juiste manier, toch?
bmwtouring zegt
@viezefreddyw: Inderdaad. Dus ook niet “popo”, dealerT, breek!, en noem maar op. Ook verloedering van de Nederlandse taal.
baardmijt zegt
@bmwtouring: Dat is discutabel. Je kunt het ook als verrijking zien.
bmwtouring zegt
@viezefreddyw: Dat stoort me nog niet zo heel erg. Het gebruik van kleuterwoorden als “popo” stoort mij persoonlijk meer. ( en ja ik weet dat deze weer niet door de censuur komt…)
Dizono zegt
@bmwtouring: de censuurpopo is je gunstig gezind, zo lijkt het.
bmwtouring zegt
@Dizono: :0)
misterdrogba zegt
Iets lager op de poten aub.. Lijkt me wel een geinig dingetje.
Forza zegt
Pas nog een zien rijden. Best fout, maar dan wel origineel fout. Leuk!
moveyourmind zegt
Bijna vergeten dat akkefietje met die Elandtest…
Maar de adequate aanpak van Mercedes om heg probleem te tackelen is wel altijd bijgebleven. Was toch een behoorlijke operatie.
lekbak zegt
@moveyourmind: ik rij een a-klasse uit 2005 (2e model) en werkelijk iedereen die iets over mijn auto zei toen ik deze net had begon over het omvallen. Van ouders tot ooms en tantes tot mijn werkgever. Een oudtante bood zelfs aan om de auto van mij over te kopen voor hetzelfde geld als waar ik deze voor had gekocht, want het was toch echt niet veilig met een kleine op komst!
Ondanks dat het een groot succes was, zijn mensen het niet vergeten.
camber24 zegt
@lekbak: ik ben van m’n stoel gevallen. Dacht dat jij een W124 reed??
lekbak zegt
@camber24: ik heb die a-klasse nodig voor mijn werk als schipper. Een w124 is niet geschikt om aan boord van een schip te zetten, althans niet in mijn geval.
En aangezien ik een kind en studerende partner moet betalen zonder enige hulp van de overheid is er geen geld meer voor leuke dingen. De w124 is dus de deur uit. De 190 heb ik nog voor haar, en omdat die zo goedkoop is (en ik in de dure tijd heb gekocht en de afschrijving niet wil slikken). De w123 staat in de opslag maar blijft omdat het de eerste auto is, dus de w124 moest weg. Nog een yamaha tdm of diversion 600 kopen? Want die moeten ook weg…
Gelukkig deelt mijn vriendin nog een w124 met haar broers. Helemaal zonder hoef ik dus nog niet.
camber24 zegt
@lekbak: Oeh, das wel erg vervelen dat je je grote liefde dan door de roverheid moet missen. Gelukkig heb je het deels nog via je vriendin.
moveyourmind zegt
@lekbak: Tja, dat het mis ging net die elandtest komt natuurlijk uitgebreid in het nieuws, dat het opgelost is is een krantenartikel van drie regels en een keer een stukje in een autoblad geweest.
Mijzelf staat in ieder geval de daadkrachtige handelswijze bij waarmee ze het hebben opgelost. En dat de A-klasse qua veiligheid een echte Benz is. Op de IAA stond bij de introductie een exemplaar dat ze gebruikt hadden voor een crashtest, waarvan de kooi praktisch niet vervormd was. In die tijd was dat voor een compacte auto al bijzonder, de A was zelfs sterker gebouwd dan een hele hoop grotere auto’s.
audicoupe84 zegt
@moveyourmind:(off topic) komt er een man bij het Merc. magazijn, die wilde een velg kopen. Maar de voorraad van deze velgen, was na het eland incident, in opdracht van M.B. vernietigd(te smalle velg). Die auto was van voor het incident, maar was nooit door de eigenaar naar de dealer gebracht, en terug naar de fabriek geweest, voor de (gratis) terugroep actie, waarbij de auto werd aangepast met oa inbouw van esp, en montage andere bredere velgen. Dat gebeurt als je goedkoop (en vanaf nieuw) onderhoud zelf, of bij kwikfit doet, dan mis je terugroep acties.(on topic) deze exterieur sticker-set kon je destijds gewoon bij de dealer bestellen.
moveyourmind zegt
@audicoupe84: ‘Slim’ om niet naar de dealer te gaan bij een (vrij nieuwe auto). Zeker omdat het onderhoud de eerste jaren óók als je naar de dealer gaat goed te overzien is.
martijn11 zegt
Doe mij de a45 maar
romeoalfa zegt
Zo’n type A-klasse staat ook vaak op de parkeerplaats van mijn school. Ik dacht altijd dat de eigenaar het als een grapje had bedoeld.
dwersbongel zegt
Leuk collectors item voor een kleine prijs en interessant artikel! Top!
toyotafortuner zegt
Ik kende hem alleen via oud huisspotter @appeltje die hem ruim 5 jaar gelee spotte: http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/22/gespot-nog-meer-beperkte-oplagen.
Leuk wagentje, wel jammer dat het alleen maar show is.
stephane8200 zegt
Vriend van me werkte bij MBNL op de marketing-afdeling rond ’99. Hij had er eentje meegenomen een keer. Wat ik me daarvan herinner is wat je hier ziet. Qua rijden weinig indrukwekkends van te herinneren. Leuk om een keer in gereden te hebben om het er dan bijna 17 jaar later nog eens te kunnen zeggen. Dat dus ;)
siemi zegt
Ik heb er ook een voor verkoop gehad vorig jaar. Tenminste. Er zat een Hakkinen edition schakelpook in.
maxhunter zegt
Ik dacht dat deze uitvoering alleen als zeldzame A210 geleverd werd destijds. Weer wat geleerd vandaag.
ukbob zegt
@maxhunter: ik had ook in m’n hoofd dat dit een A190 of idd A210 ofzo was..
Vind deze A-klasse nog altijd tof! In de (zelf mee uitgezochte) facelift A170cdi m’n rijlessen en uiteindelijk rijexamen gedaan.
maxhunter zegt
@ukbob: heb nog even gegoogled maar we zijn in de war met de A210 evolution
rufctr01 zegt
Dat interieur is wel erg rood
talladega zegt
Collega van mij had er begin van de eeuw een, ook een Häkkinen versie met de hoerige rode interieur.
Vond het eigenlijk wel een geinig karretje.
In hetzelfde kleurenschema kon je ook nog een Vito en een Actros bestellen, voor de echte verstokte rokers.
thomasthomas zegt
Hij is er ook in David Coulthard Edition precies hetzelfde en ook niets speciaals met zijn 1.6.
Arnoud zegt
Volgens mij kregen Mika en David er zelf allebei een met zowel een motor in het vooronder als achterin.
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
Leer lezen..
gieltj zegt
Laatst nog 1 in amersfoort zien staan.. weet alleen niet of het een echte was
sulobb zegt
Eventjes uit nieuwsgierigheid ‘Klaas de Poel’ ingetikt in Google en dan op de site dit gezien; http://www.klaasdepoel.com/mercedes-showroom/mb/w210-e270-cdi-avantgarde-119000-km-leder-rollo-dak-comand/c68089f86ed5b5953c4ba8bcf5448acb/
Ben geen grote fan van de W210, maar wat ziet deze er toch heerlijk uit.
sulobb zegt
@sulobb: De 2 w203 AMG’s ook trouwens :o
lekbak zegt
@sulobb: klaas de poel is een van de grotere namen in de Mercedes youngtimer en oldtimer wereld. Erg duur, maar wel altijd frisse en vaak bijzondere exemplaren. Ik heb ook nog nooit ernstige klachten gehoord over hem (anders dan dat hij prijzig is maar dat kan je zo zien) dus volgens mij is het ook een oprecht en goed bedrijf.
sulobb zegt
@lekbak: Voor de relatief lage km-stand en de uitstraling van de auto’s snap ik dat. Het is een investeerder en liefhebber, dus die prijzen vind ik vrij normaal (ook elders gelijkaardig). Bovendien vind ik het zo beter, want bij lage prijzen zal men ook deze nette wagens in zeer korte tijd doen rijpen voor de sloop. Enkel liefhebbers verdienen in met zorg bewaarde youngtimers te rijden. Bedankt voor de info/reactie trouwens.
Onehp zegt
Onze buur heeft er eentje. Groot contrast tussen de stripes en de staat van het ding, roestig, deukjes, velgen vol krassen en versleten china bandjes. Van een testrit jaaaren geleden met een standaard modelletje (toen het model nieuw was) onthoud ik ook dat ie hard geveerd was wat zeker nog eens twee keer erger is met deze te grote velgen en prutsbanden. En dat stuur was een zwenghengel, je moet er een eeuwigheid aan staan draaien om van richting te veranderen… Nee dank u.
Het laatste model verhoogde A-klasse als huurwagen was dan weer een stuk beter. De huidige doet me niks. Een krappere Mercedes Golf voor te veel geld.
Tot zover mijn A-klasse vooroordelen.
carlogeenen zegt
Dit had ik nooit verwacht. Ik lees altijd met veel plezier Autoblog maar ik heb nu toch even een accountje aangemaakt om te kunnen reageren.
Ik heb deze auto namelijk aan Klaas geleverd. Inderdaad wetende dat er slechts 250 van geproduceerd zijn wereldwijd. Maar goed, het publiek dat zo’n auto zoekt is ook tamelijk klein.
Eigenlijk jammer, want iets zeldzamers ga je niet snel vinden voor dit geld en bijbehorende vaste lasten.
En, last but not least. Je kunt eindelijk zeggen dat je een auto met Full Options hebt!
Iedereen roept het, praktisch niemand heeft het. Maar deze heeft daadwerkelijk alles wat destijds leverbaar was.